Onko väärin jos pettää puolisoa, joka harjoittaa henkistä väkivaltaa?
Mitä mieltä olette?
Jos nainen on vuosia kestäneessä avioliitossa saanut kärsiä päivittäisestä henkisestä väkivallasta (syyttely, kritisointi, painostus ym) eikä uskalla puhua asiasta tai erota lasten vuoksi (pelkää että herkät lapset ei kestä ydinperheen hajoamista).
Nainen ihastuu toiseen mieheen joka auttaa naista selviämään henkisestä väkivallasta. He aloittavat suhteen jonka avulla nainen saa rohkeuden erota.
Syytättekö tässä tilanteessa naista pettäjäksi ja jättäjäksi ja hänen miesystäväänsä viettelijä-kodinrikkoja-mu....kuksi?
Kommentit (74)
Kiitos hyvistä kommenteista. Olen itse sitä mieltä että pettäminen on väärin toista kohtaan aina, mutta siinä pelonsekaisessa tilassa, jossa yrittää suojella itseään (ja lasta), moraalisesti väärätkin keinot on ymmärrettäviä. Toisen huono käytös ei kuitenkaan oikeuta omaa huonoa käytöstä ja kumoa väärintekoa.
Muutama täällä tajusi täysin minkälaiseen tilanteeseen alkuperäinen kirjoitus viittasi, mutta suurin osa tuomitsee ilman että yrittää edes ymmärtää.
Halusin saada näkymän täällä mielipiteisiin, koska se ehkä kuvastaa sitä yleistä ajattelua, mitä ympärillä sosiaalisissa suhteissa on.
Olen itse siis saanut eron tuosta väkivaltaisesta suhteesta, mutta samaan aikaan läheiseni on vielä sellaisessa itse ja mietin miten pääsisi eroon. Tämä keskustelu täällä auttoi taas selkeyttämään omia ajatuksia, kiitos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit hakeutunut turvakotiin, jos on henkistä väkivaltaa ja et pysty eroamaan. Pettäminen ei ole mikään ratkaisu, eikä sitä voi selitellä millään. Myös pettäminen on henkistä väkivaltaa. Olisit eronnut ensin ja sitten katselemaan uutta.
T; turvakodin työntekijä
Turvakodin työntekijän tehtävä ei ole jaella suoria ohjeita tai tuomita muiden valintoja. Veikkaanpa, ettet ole turvakodissa koskaan käynytkään saati että työskentelisit sellaisessa.
Kyllä turvakodin työntekijä keskusteluissa ohjaa asiakasta. Pettäminen ei koskaan ole mikään ratkaisu. Olen tällä hetkellä töissä turvakodissa, nyt vapaapäivällä. Hakeudu ap turvakotiin, jos tilanne edelleen päällä.
On väärin. Nuo ovat molemmat ongelmia eikä toinen koskaan hyvitä toista. Eroa huonosta liitosta eikä tarvitse pettää, ei itseä eikä toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen ei ole ratkaisu, eikä mikään oikeuta loukkaamaan toista ihmistä niin julmasti, teki toinen mitä tahansa. Eroa. Lapset kyllä kestää. Ei tekosyitä.
Mitä jos ei vaan uskalla, kun mies osaa manipuloida taitavasti ja saa suostuteltua jäämään syyllistämällä naista lasten mielenterveyden tuhoamisesta jos hän eroaa. Ja uhkaa myös omalla itsemu—llaan.
Ap
Kauhea tilanne. Mutta anna miehen uhkailla, älä alistu hänen uhkailuihinsa. Sinulla on oikeus erota ja lapsilla todennäköisesti parempi kasvuympäristö ilman tyranni-isää.
Eron voi laittaa vireille netissä vaikka heti. Ei miehellä ole siihen vastaansanomista.
T: vastaavan kokenut, paitsi mies oli uskoton sekä uhkailija
No, ap. Kun ero on nyt jo ohi, kerrotko, miten pettämisepisodisi vaikutti eroprosessiin sujumiseen? Oliko lapsille siitä negatiivisia seurauksia? Jäitkö kiinni pettämisestä? Miltä tuntui jättää lapset henkisesti epävakaan miehen hoitoon, kun kävit nusasemassa toista? Mitä tekisit nyt toisin?
Onhan se aina väärin, mutta joskus varsin ymmärrettävää, eivätkä jotkut ihmiset ole ansainneet uskollista puolisoa. Parempi kuitenkin olisi hakea tukea ja turvaverkkoja itselleen jollain toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit hakeutunut turvakotiin, jos on henkistä väkivaltaa ja et pysty eroamaan. Pettäminen ei ole mikään ratkaisu, eikä sitä voi selitellä millään. Myös pettäminen on henkistä väkivaltaa. Olisit eronnut ensin ja sitten katselemaan uutta.
T; turvakodin työntekijä
Turvakodin työntekijän tehtävä ei ole jaella suoria ohjeita tai tuomita muiden valintoja. Veikkaanpa, ettet ole turvakodissa koskaan käynytkään saati että työskentelisit sellaisessa.
Kyllä turvakodin työntekijä keskusteluissa ohjaa asiakasta. Pettäminen ei koskaan ole mikään ratkaisu. Olen tällä hetkellä töissä turvakodissa, nyt vapaapäivällä. Hakeudu ap turvakotiin, jos tilanne edelleen päällä.
Ja nyt höpönlöpöt. Aivan kuten kallonkutistajatkaan, eivät myös muut kriisiaiheisten teemojen parissa työskentelevät voi tarjota aikuisille ihmisille valmiita vastauksia. Se jos mikä olisi moraalitonta. Jokaisen on löydettävä omat ratkaisunsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä kommenteista. Olen itse sitä mieltä että pettäminen on väärin toista kohtaan aina, mutta siinä pelonsekaisessa tilassa, jossa yrittää suojella itseään (ja lasta), moraalisesti väärätkin keinot on ymmärrettäviä. Toisen huono käytös ei kuitenkaan oikeuta omaa huonoa käytöstä ja kumoa väärintekoa.
Muutama täällä tajusi täysin minkälaiseen tilanteeseen alkuperäinen kirjoitus viittasi, mutta suurin osa tuomitsee ilman että yrittää edes ymmärtää.
Halusin saada näkymän täällä mielipiteisiin, koska se ehkä kuvastaa sitä yleistä ajattelua, mitä ympärillä sosiaalisissa suhteissa on.
Olen itse siis saanut eron tuosta väkivaltaisesta suhteesta, mutta samaan aikaan läheiseni on vielä sellaisessa itse ja mietin miten pääsisi eroon. Tämä keskustelu täällä auttoi taas selkeyttämään omia ajatuksia, kiitos.
Ap
No jos olet itse jo eronnut, niin varmasti näet asian jo paljon selkeämmin ja osaat antaa läheisillesi ohjeita siihen, että apua kannattaa hakea ammattilaisilta. Ja tiedät nyt myös, että pettäminen jättää jäljet pettäjään. Näkyy mm sillä, että yrittää hakea oikeutusta teoilleen.
Nainenkin hallitsee henkisen väkivallan vähättelyineen jne. Tällaisen naisen pettävä mies vain olisi yleisön edessä pettäjäm..kku ja perheenrikkoja.
Ovatko ketjuun osallistuvat kovinkin nuoria, vai mistä moinen naiivius kumpuaa?
”Pettäminen jättää jälkeensä väkivaltaiseen” - No voi kamala sentään. Mites ne uhrin jäljet?
”Toisten teoilla ei voida oikeuttaa omia tekoja” - Oma moraalinen ylemmyys täytyy säilyttää. Mitä tällä tavoitellaan, taivaspaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aina väärin, mutta joskus varsin ymmärrettävää, eivätkä jotkut ihmiset ole ansainneet uskollista puolisoa. Parempi kuitenkin olisi hakea tukea ja turvaverkkoja itselleen jollain toisella tavalla.
”Et ole ansainnut uskollista puolisoa” toteaa tietenkin se pettäjä.
Pettäminen ei ole koskaan väärin kunhan vaan tekee sen niin ettei jää kiinni.
En ota kantaa siihen, mikä on oikein mutta ymmärrän tilanteen. Itselleni se jo melkein riittää, jos mies käytöksellään osoittaa pitävänsä minua itsestään selvänä, ei huomioi vaikka kerron mitä toivon eikä selvästi välitä parisuhteesta. Siihen päälle vielä seksittömyys ja henkinen väkivalta, niin olen kokenut että vieraissa käyminen ainakin hieman helpottaa tilanteessa jaksamista. Jos ero on syystä tai toisesta siinä hetkessä mahdoton. Jos on jotain omaa kivaa ja tunnet kelpaavasi jollekin muulle, niin pystyt olemaan välinpitämättömämpi sille tuskalle, ettei oma " rakkaasi" välitä yhtään. Ajattelen, että hän ei asiasta tiedä ja vaikka tietäisikin, niin tuskin välittäisi pas^an vertaa.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa siihen, mikä on oikein mutta ymmärrän tilanteen. Itselleni se jo melkein riittää, jos mies käytöksellään osoittaa pitävänsä minua itsestään selvänä, ei huomioi vaikka kerron mitä toivon eikä selvästi välitä parisuhteesta. Siihen päälle vielä seksittömyys ja henkinen väkivalta, niin olen kokenut että vieraissa käyminen ainakin hieman helpottaa tilanteessa jaksamista. Jos ero on syystä tai toisesta siinä hetkessä mahdoton. Jos on jotain omaa kivaa ja tunnet kelpaavasi jollekin muulle, niin pystyt olemaan välinpitämättömämpi sille tuskalle, ettei oma " rakkaasi" välitä yhtään. Ajattelen, että hän ei asiasta tiedä ja vaikka tietäisikin, niin tuskin välittäisi pas^an vertaa.
Oletko itse antamassa mitään vai vaan vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Et ole ansainnut uskollista puolisoa” toteaa tietenkin se pettäjä.
Ei ole oma lehmä ojassa. Tuolla aloittajalla ei vaan ole mitenkään kovin tyypillinen mies, miehellä ei ole tavallisella tavalla kehittynyt aikuisen ihmisen tunne-elämä. Tuossa nyt haetaan sellaista riuhtaisua irti, jonka jälkeen mies ei jäisi manipuloimaan ja stalkkaamaan, kuten pettämisestä kiinni jääminen tai jokin yhtä ison pettymyksen tuottaminen. Ja toisaalta vain sellaista edes hetkellistä tunnetta, että on normaali ja edes olemassa. Toki samat tavoitteet voi hankkia muillakin keinoilla. Tyypillinen sarjapettäjä pettää ihan muista syistä.
Ja ei, en jaksa kokea loputtomasti empatiaa jokaista maailman väkivallakkoa kohtaan. Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka sitä tarvitsevat enemmän ja joiden kohdalla se vaikuttaa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
No, ap. Kun ero on nyt jo ohi, kerrotko, miten pettämisepisodisi vaikutti eroprosessiin sujumiseen? Oliko lapsille siitä negatiivisia seurauksia? Jäitkö kiinni pettämisestä? Miltä tuntui jättää lapset henkisesti epävakaan miehen hoitoon, kun kävit nusasemassa toista? Mitä tekisit nyt toisin?
On aika vaikeaa arvioida miten pettäminen vaikutti eroprosessiin, koska mistä tiedän millainen se olisi ollut ilman sitä? Tiedän miten vaikeaa se oli miehen exälle jossa ei ollut pettämistä mukana.
Tietenkin mies oli vihainen, ei fyysisesti väkivaltainen, mutta sellaista vihan määrää en ole koskaan nähnyt. Lapset sai kuulla huutoja myös, mutta onneksi vain vähän aikaa koska saimme ulkopuolista apua. Nyt lapset on toipuneet ja on iloisia ja ihan normaaleja ihmisen alkuja.
Tekisin toisin sen, että olisin kuunnellut ja uskonut kun läheiseni kertoivat miten kamalassa suhteessa olen ja olisin hakenut apua aikaisemmin. Helpommin sanottu jälkeenpäin kuin tehty.
Tällaisista kuvioista perhesurmat saavat usein kimmokkeen. No, tyhmästä päästä...
Miten pettäminen parantaisi tilannetta? Lopputulos olisi varmasti entistä pahempi.
Pahaksi on tilanteenne päässyt, kun et pysty puhumaan miehesi kanssa. Mun mielestä on tärkeää, että ilmaiset miehellesi, ettet hyväksy hänen käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Miten pettäminen parantaisi tilannetta? Lopputulos olisi varmasti entistä pahempi.
Pahaksi on tilanteenne päässyt, kun et pysty puhumaan miehesi kanssa. Mun mielestä on tärkeää, että ilmaiset miehellesi, ettet hyväksy hänen käytöstään.
Mitä neuvoisit jos nainen on sanonut asiasta asiallisesti miehelle monta kertaa, mutta mies silti jatkaa. Ja uhkaa tehdä naisen elämästä helvettiä jos hän eroaa miehestä?
Vain mustavalkone idiootti ja kiusaaja huomauttaa näin.