Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaiset järjestelmät tekevät alle 55-vuotiaan vain vihaiseksi!

Vierailija
04.10.2020 |

Ei siksi, että itse jää järjestelmän ulkopuolelle, vaan siksi, että näillä kerrytetään sen tasoista eläkettä, jota ei nuoremman ikäpolven ihmisenä todennäköisesti tule koskaan itse saamaan. Eläkejärjestelmästä pääsee nauttimaan vain osa sen rahoitukseen osallistuneista. Eiköhän järjestelmä vielä tuhoudu/pureta?

Vihaksi pistää myös, että Suomessa pitää kokoa ajan laskea ja laskelmoida taloudellisesti kannattavinta tapaa elää ja jos ei sitä tee, häviöt ovat suuret. Vihaksi pistää, että jotkut työkseen suunnittelevat entistä monimutkaisempia järjestelmiä. Heillekin maksetaan mielestäni turhasta palkkaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11568245

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset pitää ehdottomasti purkaa kuten kaikki muutkin keinotteluun ohjaavat tuet ihan kansan moraalin tervehdyttämiseksi. T: työssäköyvä

Vierailija
2/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolestu, suurin osa tavan pulliaisista kituuttaa tonnin eläkkeellä jotenkin selvitäkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä oikein taas vouhkaat? Tajuatko ollenkaan millaista on tulla viiskympisenä pienituloisena siivotuksi ulos yt-neuvotteluissa? Kun tietää että vaikka heittäis takaperin voltteja kylä/kaupungin taittia niin yksikään yritys ei palkkaa töihin, ei kutsu edes haastatteluihin. Mediasta vaan saa lukea miten on loinen, työstäkieltäytyjä ja laiska vetelys. Kun ei vaan mene töihin! Niin mihin töihin? Risut metsässä ei tuo leipää pöytään eikä niillä maksa asuntolainaa tai vuokraa. Että haista sinä ap pitkä ripulipaska ja samat kaikille sua komppaaville.

Terveisin eläkertymä alle minimieläkkeen, eläkekertymä kaikesta alle 23v tehdystä työstä (meidän sukupolvi oli töissä 15-kesäsestä asti, kassalla tai kiskantätinä) ja nyt vielä työttömänä jään ilman yli 10v työtulosta kertyvää eläkettä.

Joten vielä kerran, vedä *päähäs* ja tapa ittes.

*eläkekertymä varastettu kaikesta alle 23v tehdystä työstä (meidän sukupolvi oli töissä 15-kesäsestä asti, kassalla tai kiskantätinä)

Vierailija
4/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä oikein taas vouhkaat? Tajuatko ollenkaan millaista on tulla viiskympisenä pienituloisena siivotuksi ulos yt-neuvotteluissa? Kun tietää että vaikka heittäis takaperin voltteja kylä/kaupungin taittia niin yksikään yritys ei palkkaa töihin, ei kutsu edes haastatteluihin. Mediasta vaan saa lukea miten on loinen, työstäkieltäytyjä ja laiska vetelys. Kun ei vaan mene töihin! Niin mihin töihin? Risut metsässä ei tuo leipää pöytään eikä niillä maksa asuntolainaa tai vuokraa. Että haista sinä ap pitkä ripulipaska ja samat kaikille sua komppaaville.

Terveisin eläkertymä alle minimieläkkeen, eläkekertymä kaikesta alle 23v tehdystä työstä (meidän sukupolvi oli töissä 15-kesäsestä asti, kassalla tai kiskantätinä) ja nyt vielä työttömänä jään ilman yli 10v työtulosta kertyvää eläkettä.

Yleensähän sun ikäiset ei edes hae mitään ettei vaan saisi vahingossa.

Vierailija
5/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tietoa aloittajalle. Nykyisin eläkettä kertyy myös nuorena tehdyistä töistä - eipä kertynyt aiemmin.

Vierailija
6/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se korpeaa maksaa satoja euroja kuussa järjestelmään, josta ei tule itse hyötymään lainkaan. On fakta, että nyt kolmikymppiset eivät eläkettä tule saamaan. Jo nyt meillä on korkeampi eläkeikä, korkeammat eläkemaksut ja ikäleikkuri käytössä. Nyt jo eläköityneet ovat maksaneet suhteessa pienempiä eläkemaksuja paremmilla eduilla.

Mielelläni sijoittaisin itse rahani eläkettäni varten.

Vierailija
7/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän sun ikäiset ei edes hae mitään ettei vaan saisi vahingossa.

Teen töitä pitkien syöpähoitojen, aivoleikkauksen ja kolmen aivoinfarktin jälkeen. Entä sinä?

ohis

Vierailija
8/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin osittain töissä 13 vuotiaasta asti. Aina 23 vuoteen asti ei vain kertynyt eläkettä.

Opiskelin ja opintotuesta ei kertynyt eläkettä eikä työstä, koska olin alle 23 v.   Sain lapsia ja tuista ei kertynyt eläkettä, mutta työstä, jonka samaan aikaan tein kertyi, koska olin yli 23 v. Nykyisin kertyy eläkettä myös vanhempainpäivärahasta yms., mutta minulle ei ehtinyt kertyä. Noin 70-luvulla syntyneistä on tehty järjestelmän väliinputoajia. 

ap

Vierailija
9/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tosiaan harmittaa. Omaan suositeltuun eläkeikään on aikaa 26 vuotta, ja joutuu pelkäämään että siihen mennessä eläkejärjestelmä on romahtanut eikä tule välttämättä saamaan juuri mitään. Silti olen joutunut ja joudun edelleen tulevan 26 vuoden aikana maksamaan vaikka mitä jatkuvasti kohonevia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja, joilla kustannetaan minua vanhempien sukupolvien muita suuremmat etuudet. Koska saavutetuista eduistahan ei kukaan suostu luopumaan, vaikka maksajana on omien lasten ja lastenlasten sukupolvet, jotka eivät tule ikinä saavuttamaan vanhempiensa vaurautta. No ei hätää, tehän olette sitten kuolleet siihen mennessä, kun tämä jatkuvasti kertyvä velka vihdoin romahtaa ja me joudumme kärsijöiksi, elämään entistäkin pahemmassa köyhyydessä.

Vierailija
10/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin alle 23 v maksamat eläketurvasta säästetyt varat menevät siis yli 55 vuotiaille. Poistakaa kaikki systeemit ja tehkää tasajako, eikä erityisetuja vanhimmille!

ap

Vierailija
11/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/talous/art-2000002765549.html

Katso, kuulutko eläkeuudistuksen voittajiin vai häviäjiin

Eläkeuudistuksen häviäjiä ovat 1960- ja 1970-luvuilla syntyneet. Heidän elinkaarensa yhteenlasketut eläketulot alenevat uudistuksen seurauksena. 

Tuomo Pietiläinen HS, Piia Elonen HS

30.9.2014 

Eläkeuudistuksen häviäjiä ovat 1960- ja 1970-luvuilla syntyneet. Heidän elinkaarensa yhteenlasketut eläketulot alenevat uudistuksen seurauksena.

Voittajia taas ovat 1980-luvulla tai sen jälkeen syntyneet. He hyötyvät uudistuksesta.

Samoin voittajia ovat naiset, jotka ovat elinajastaan keskimäärin miehiä pidempään eläkkeellä. Molemmilla eläkeikä nousee yhtä paljon, mutta naisiin se vaikuttaa suhteellisesti vähemmän.

Kuvan sinisestä käyrästä näkee, että nuorimmilla, noin vuoden 1985 jälkeen syntyneillä parantuneet eläkkeet ylittävät eläkkeelläoloajan lyhentymisestä aiheutuvat ”tappiot”. He kuuluvat voittajiin. Ennen vuotta 1955 syntyneillä eläkkeelläoloaikaa ei puolestaan lyhennetä, sillä heidät jätettettiin eläkeiän noston ulkopuolelle. Siksi myös he ovat uudistuksen voittajia tai pikemminkin suojassa tappioilta.

Väliin jäävillä ikäluokilla, noin vuosina 1960–1985 syntyneillä eläkkeelläoloaika lyhenee, mutta kuukausieläke ei ehdi nousta niin suureksi, että se korvaisi vähenevät eläkekuukaudet. Samalla eläkeuudistus poistaa palkasta perittävien työeläkemaksujen nousupaineen. Kuvan keltainen käyrä näyttää, että maksuja jo vuosia maksaneet eivät ehdi hyötyä tästä, vaan maksujen tasaantumisesta pääsevät nauttimaan vasta vuoden 1970 jälkeen syntyneet.

Nämä kaksi tekijää – eläke-etuus ja eläkemaksut – huomioiden kuvasta näkee, että 1960- ja 1970-luvuilla syntyneet häviävät, 1980 jälkeen syntyneet voittavat.

LISÄKSI:

Suurimpia voittajia ovat tietenkin suuret ikäluokat ja 50-luvulla syntyneet: pienet eläkemaksut, alhainen eläkeikä, suuret eläkkeet, osalla superkarttumat työuran loppupäässä ja osa-aikaeläkkeen hyvät kertymät. 

Vierailija
12/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mikään ongelma poistaa eläkeputkea, jos sairaat pääsisivät eläkkeelle. Nythän heitä rokotetaan työttömyystilastoissa, koska eläke olisi isompi. Suuri osa eläkeputkessa olevista on sairaita!

Vierailija
13/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut lukea juttua otsikkoa pidemmälle, kun jo vihastuit...

Tuo alle 23-vuotiaana eläkkeen kertyminen. Siitä jaksetaan olla katkeria, vaikka sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Kaikilla saman ikäisillä oli sama tilanne, kuten myös minulla. Aika harvalla meistä työura painottui ikävuosiin 15-23...

Vierailija
14/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo alle 23-vuotiaana eläkkeen kertyminen. Siitä jaksetaan olla katkeria, vaikka sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Kaikilla saman ikäisillä oli sama tilanne, kuten myös minulla. Aika harvalla meistä työura painottui ikävuosiin 15-23...

Ei mullekaan kertynyt. Olen 47v. Ihan se ja sama, ei niistä mansikanpoiminnoista teininä verojakaan maksettu.

Vierailija
15/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huolestu, suurin osa tavan pulliaisista kituuttaa tonnin eläkkeellä jotenkin selvitäkseen.

En tiedä onko tämä nyt niin kituuttamista. Kulut on kuitenkin pienet, kun ei ole velkaa, eikä elatusvelvollisuutta ja säästöjäkin on kertynyt tässä vuosien varrella.

Vierailija
16/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se korpeaa maksaa satoja euroja kuussa järjestelmään, josta ei tule itse hyötymään lainkaan. On fakta, että nyt kolmikymppiset eivät eläkettä tule saamaan. Jo nyt meillä on korkeampi eläkeikä, korkeammat eläkemaksut ja ikäleikkuri käytössä. Nyt jo eläköityneet ovat maksaneet suhteessa pienempiä eläkemaksuja paremmilla eduilla.

Tehkää hyvät ihmiset lapsia! On heidän vastuulla elättää edellinen sukupolvi.

Vierailija
17/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no on niitä muita töitä kun mansikan poimintaa alle 23 vuotiaille.😩

Vierailija
18/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisenä +50 seuraan hämmentyneenä kolmikymppisten elämää. On uudehkoa omakotitaloa, farkkumersua, veneitä, jne...toinen kaupankassa ja toinen metallimiehenä. Pari kymmentä vuotta sitten oltiin kolmekymppisenä vähän eri tilanteessa.

Vierailija
19/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/talous/art-2000002765549.html

Katso, kuulutko eläkeuudistuksen voittajiin vai häviäjiin

Tuomo Pietiläinen HS, Piia Elonen HS

30.9.2014 

Voittajia taas ovat 1980-luvulla tai sen jälkeen syntyneet. He hyötyvät uudistuksesta.

Samoin voittajia ovat naiset, jotka ovat elinajastaan keskimäärin miehiä pidempään eläkkeellä. Molemmilla eläkeikä nousee yhtä paljon, mutta naisiin se vaikuttaa suhteellisesti vähemmän.

Kuvan sinisestä käyrästä näkee, että nuorimmilla, noin vuoden 1985 jälkeen syntyneillä parantuneet eläkkeet ylittävät eläkkeelläoloajan lyhentymisestä aiheutuvat ”tappiot”. He kuuluvat voittajiin. Ennen vuotta 1955 syntyneillä eläkkeelläoloaikaa ei puolestaan lyhennetä, sillä heidät jätettettiin eläkeiän noston ulkopuolelle. Siksi myös he ovat uudistuksen voittajia tai pikemminkin suojassa tappioilta.

Väliin jäävillä ikäluokilla, noin vuosina 1960–1985 syntyneillä eläkkeelläoloaika lyhenee, mutta kuukausieläke ei ehdi nousta niin suureksi, että se korvaisi vähenevät eläkekuukaudet. Samalla eläkeuudistus poistaa palkasta perittävien työeläkemaksujen nousupaineen. Kuvan keltainen käyrä näyttää, että maksuja jo vuosia maksaneet eivät ehdi hyötyä tästä, vaan maksujen tasaantumisesta pääsevät nauttimaan vasta vuoden 1970 jälkeen syntyneet.

Nämä kaksi tekijää – eläke-etuus ja eläkemaksut – huomioiden kuvasta näkee, että 1960- ja 1970-luvuilla syntyneet häviävät, 1980 jälkeen syntyneet voittavat.

LISÄKSI:

Suurimpia voittajia ovat tietenkin suuret ikäluokat ja 50-luvulla syntyneet: pienet eläkemaksut, alhainen eläkeikä, suuret eläkkeet, osalla superkarttumat työuran loppupäässä ja osa-aikaeläkkeen hyvät kertymät. 

Tuo LISÄKSI-kohdan jälkeinen virke oli sinun keksimäsi eikä kuvaa totuutta. Viimeisen eläkeuudistuksen hyötyjiä olivat siis 1980 ja myöhemmin syntyneet. Piste.

Vierailija
20/24 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurilla ikäluokilla ja heitä vähän vanhemmilla ansioperusteiseen eläketurvaan yltäneillähän riitti hyvään eläkkeeseen se, että teki tarpeeksi monta vuotta mitä hyvänsä palkkatyötä, kunhan viimeisiksi vuosiksi sai tiristettyä palkkansa maksimiin. Appikin (ope) keräsi sinne kaikki mahdolliset ekstratunnit sekä lukion että aiemmin hyihkymänsä peruskoulun puolelta. Nyt hän on ollut kohta 30 vuotta isolla eläkkeellä.

sen jälkeen karttumissääntöjä on muutettu jo moneen kertaan ja nyt se kertyy vuosi vuodelta ansioiden mukaan. Naiset saattaa hyötyä hieman siitä, että elävät pidempään, mutta minä olen nyt jo jäänyt samankoulutuksisesta ja -palkkaisesta miehestäni jälkeen 500 eur/kk eläkekertymässä, koska olen ollut kolmesta lapsesta vanhempainvapaalla ja parista expatvuodesta johtuen omat tulot Suomessa jääneet puoleen normaalista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan