Siivous ja järjestely apua kaipaan
Kertokaa hyvät palstaajat teidän vinkkejä, miten saisin kodin pidettyä siistinä ja järjestyksessä.meidän perheessä minun lisäksi 17 ja 13 vuotiaat lapset mutta en saa heitä aina siivoamaan ja olen aivan uupunut tähän tilanteeseen. Minulla adhd ja se vaikuttaa varmasti asiaan myös muilla perheenjäsenillä. minun lääke ei toimi se tekee jumiin en saa aikaseks mitään. Jos saan teen toki tarkemmin asiat. Mutta menee aikaa että tartun hommiin. En jaksa asua läävässä mutta en vaan mahda asialle mitään olen ahdistunut tilanteesta.
Kommentit (48)
Toisella kiire aina koulun takia ja hän pitää ihmissuhteita niin tärkeänä että ei ehdi ja sit niin väsynyt että ei vaan jaksa enää. Toinen taas ei kuuntele rupeaa huutamaan jos asiasta keskustellaan. Oon nii loppunut tähän. Saahaa jo pojalle apua sopan kautta, mutta eivät he tähän siivoamiseen auta. Tuo hyvä vinkki kiitos paljon laitan listalle.
Ensimmäiseksi alkaisin laittaa ulos turhaa tavaraa. Kaikki mitä ette halua, tarvitse, enää käytä jne.
Auttaa kummasti.
Sitten katsoisin että kaikelle jäljelle jäävälle on jörkevät ja selkeät paikat jotka kaikki tietää ja tuntee.
Kun tavarat on stvitty, on helppo siivota.
Lapsilta pois käyttöraha, puhelimenliittymä, netti tai jotain muuta yhtä tärkeää, josseivat osallistu. Muuttakoon sitten omaan kämppään sikailemaan, jossei yhteiselo suju. Nythän he elävät kuin hotellissa.
Ei rahaa eikä puhelinta jos ei yuö maistu. Mieti minkälaisia niistä tulee aikuisina tuolla menolla!
Vanha kunnon kiristys/ painostus/lahjonta tepsii nuorisoon edelleen. Ei auta kaunis pyyntö eikä rähjääminen. Mieti millä konsteilla voit vaikuttaa.
Mikä on sopa??? Ja mitä apua ihan tavallisten teinien kanssa tarvitsee?
Tärkein on karsinta.
Tavaroilla omat paikat.
Säännöllisyys ja selkeys.
Kun mennään nukkumaan, on koti siisti.
Mm aina pääsiäisenä huollan talvikamppeet. Tarvittaessa pesen, lankkaan, korjaan ja laitan laatikoihin ja komeroon, omaan paikjaan.
Sama urakka tehdään syyslomalla.
Onko vaatteet hyvän kokoisia jne.
Tavaroiden karsinnasta kaikki lähtee.
Tee lukujärjestys jossa näkyy päivän työt ja nimi perään kuka tekee ja mitä, vuorot voi kiertää, osta vaikka valkotaulu ja tussi tätä taulua varten https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/toimisto/toimistotarvikkeet…
Joka viikolle voitte yhdessä lasten kanssa miettiä mitä pitää tehdä ja kuka tekee, jokainen joutuu tekemään samat tehtävät eri viikoilla. Nappaa vaikka valokuva valmiista taulusta, josta voi tarkistaa helposti mitä kukakin on tehnyt ja milloin vääntöä kun aina siivous asioista sisarukset saa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee lukujärjestys jossa näkyy päivän työt ja nimi perään kuka tekee ja mitä, vuorot voi kiertää, osta vaikka valkotaulu ja tussi tätä taulua varten https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/toimisto/toimistotarvikkeet…
Joka viikolle voitte yhdessä lasten kanssa miettiä mitä pitää tehdä ja kuka tekee, jokainen joutuu tekemään samat tehtävät eri viikoilla. Nappaa vaikka valokuva valmiista taulusta, josta voi tarkistaa helposti mitä kukakin on tehnyt ja milloin vääntöä kun aina siivous asioista sisarukset saa aikaan.
Mutta tämä ei auta niin kauan kuiin sitä asuntoa ei ole ensin järjestetty perusteellisesti kertaalleen.
- karsittu turha pois
- organisoitu kaikelle omat paikat
- siivottu ja siistitty kauniiksi
Siinä ei mikään vuorolista auta jos sen avulla pääsee vain vähän pyyhkimään pintaa siellä läävässä.
Katso hetki ympärillesi. Mikä on se sotku mikä syntyy? Onko nyt sotkussa oleville tavaroille olemassa kunnollista säilytyspaikkaa? Jos alkaa tuntua, että ei, mieti onko tavaraa mahdollisesti liikaa. Ovatko kaapit sotkuiset? Onko vaatteita liikaa? Onko kenkiä liikaa? Onko astioita liikaa? Ovatko kaikki tarkoituksenmukaisia? Ota asia kerrallaan ja laita se asia kuntoon. Ensimmäisenä vaikka teinien huoneiden pyykkiongelma (olen ihan melkein varma, että siellä on sellainen). Vie huoneeseen / huoneisiin pyykkikori. Kerro, että vaatteet säilytetään joko kaapissa tai sitten vaihtoehtoisesti ne viedään pyykkikoriin kautta pyykkiin ja sano, että neuvot pyykkikoneen käytön kun haluavat pestä vaatteitaan. Sen verran joudut alussa ehkä tekemään, että käyt nostelemaan lattialla lojuvat vaatteet heidän koreihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaavat, että puhtaat vaatteet loppuivat, tapahtuu yleensä havahtuminen. Seuraavaksi otat vaikka kengät. Pistä kaikki kengät kerralla esiin, sovita jokainen pari, jos hiertää, pois. Loput vuodenajan mukaiset kengät eteiseen, loput vaikka pahvilaatikkoon odottamaan oikeaa ajankohtaa. Tee sama kaikille vaatekategorioille vähän konmari-tyyliin, jos ei miellytä tai muuten on epäsopiva tai et vain enää tarvitse, pistä pois. Käy vaikka tänään läpi hupparit ja farkut, huomenna yöpaidat ja urheiluvaatteet jne. Sä voit tätä tarkoitusta varten hakea vaikka kaupasta pahvilaatikoita, johon heittelet poistoon menevät. Käy samalla vaatehuoneesta / kaapista muut tavarat läpi, jos sulla on siellä muuta säilytyksessä. Sitten keittiö, silmäile kaapit läpi, onko kaapeissa sokin sokin kaikkea vai oletko jotenkin jo lajitellut niitä? Jos on sikin sokin, nostele kaapeista kaikki kerralla ulos lajitellen samalla jo tyypin mukaan. Yhteen kasaan leivontavälineet, yhteen kasaan säilytysrasiat jne. Näet minkä verran mitäkin on. Jos on 15 leivontakulhoa, et tarvitse ihan varmasti kaikkia? Pyyki kaapit ja nostele valitsemasi ja tarvitsemasi tavarat takaisin. Loput niihin pahvilaatikoihin. Käy läpi myös jääkaappi ja kuiva-ainekaapit. Heitä vanhat pois. Hyödynnä seuraavaksi pois ne mistä uhkaa mennä päivämäärä umpeen tai on jo mennyt (mutta ovat vielä käyttökelpoisia). Sitten vessa ja / tai kylppäri. Käy läpi purkit ja purnukat ja kaikki muu epämääräinen sälä. Laita avaamattomat asiat takimmaiseksi ja käytä ensin pois kaikki avatut purkit. Jos et jotain rasvaa ole käyttänyt aikoihin, mutta olet pitänyt varuilta, jos vaikka tarvitsisit joskus, heitä pois, et tule tarvitsemaan. Tai siinä vaiheessa kun tarvitset, on se kuitenkin jo kuivunut sinne purkkiin. Mieti iltarutiinit. Joku mainitsikin jo sen, että joka ilta kaikki käyttävät 15 minuuttia yleiseen siistimiseen. Siinä ajassa joku järjestää eteisen (takit naulakkoon, kengät ojennukseen, ylimääräiset tavarat omille paikoilleen) ja vie vaikka roskat sen jälkeen. Toinen järjestää keittiön eli tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, pintojen pyyhkiminen, tavarat ja tarvikkeet paikoilleen. Joku hoitaa yleisen siisteyden asunnossa, keräilee lojuvat astiat keittiöön, kuljettaa väärillä paikoilla olevat tavarat paikoilleen jne. Kun nämä on tehty, kaikki hakevat Itse omat puhtaat pyykkinsä kodinhoitohuoneesta ja vievät omaan kaappiinsa. Kerran viikossa siivouspäivä, jolloin imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt javvaihdetaan petivaatteet. Petivaatteet pesuun samantien niin ei jää lojumaan. Tarvittaessa tampatan matot. Vessat pestään, vaihdetaan pyyhkeet ja järjestellään samalla sekaisin menneet purkit ja purnukat. Teinit velvoitetaan osallistumaan siivouspäivään omalla panoksellaan. Pistä puhelimiin aikarajoitus jos siivous ei kiinnosta ja sano, että se poistuu kun siivous alkaa sujua mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lukujärjestys jossa näkyy päivän työt ja nimi perään kuka tekee ja mitä, vuorot voi kiertää, osta vaikka valkotaulu ja tussi tätä taulua varten https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/toimisto/toimistotarvikkeet…
Joka viikolle voitte yhdessä lasten kanssa miettiä mitä pitää tehdä ja kuka tekee, jokainen joutuu tekemään samat tehtävät eri viikoilla. Nappaa vaikka valokuva valmiista taulusta, josta voi tarkistaa helposti mitä kukakin on tehnyt ja milloin vääntöä kun aina siivous asioista sisarukset saa aikaan.Mutta tämä ei auta niin kauan kuiin sitä asuntoa ei ole ensin järjestetty perusteellisesti kertaalleen.
- karsittu turha pois
- organisoitu kaikelle omat paikat
- siivottu ja siistitty kauniiksi
Siinä ei mikään vuorolista auta jos sen avulla pääsee vain vähän pyyhkimään pintaa siellä läävässä.
Perus siisteys on pidettävä yllä myös, pitää olla puhdasta vaatetta ja astiaa kaapissa käyttöä varten, roskat pitää viedä ulos. Adhd ssa usein on helpompi hahmottaa kun tehtävän anto on selkeä ja näkyvillä, voi tarvittaessa tarkistaa mitä on tekemässä, sillä muisti ei ole vahvin puoli. Lukujärjestys voi sisältää tavaran karsimista, esim. risat kengät kenkä hyllystä roskiin, tavaraa voi karsia ajan kanssa, ei yhdellä rykäisyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lukujärjestys jossa näkyy päivän työt ja nimi perään kuka tekee ja mitä, vuorot voi kiertää, osta vaikka valkotaulu ja tussi tätä taulua varten https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/toimisto/toimistotarvikkeet…
Joka viikolle voitte yhdessä lasten kanssa miettiä mitä pitää tehdä ja kuka tekee, jokainen joutuu tekemään samat tehtävät eri viikoilla. Nappaa vaikka valokuva valmiista taulusta, josta voi tarkistaa helposti mitä kukakin on tehnyt ja milloin vääntöä kun aina siivous asioista sisarukset saa aikaan.Mutta tämä ei auta niin kauan kuiin sitä asuntoa ei ole ensin järjestetty perusteellisesti kertaalleen.
- karsittu turha pois
- organisoitu kaikelle omat paikat
- siivottu ja siistitty kauniiksi
Siinä ei mikään vuorolista auta jos sen avulla pääsee vain vähän pyyhkimään pintaa siellä läävässä.
Perus siisteys on pidettävä yllä myös, pitää olla puhdasta vaatetta ja astiaa kaapissa käyttöä varten, roskat pitää viedä ulos. Adhd ssa usein on helpompi hahmottaa kun tehtävän anto on selkeä ja näkyvillä, voi tarvittaessa tarkistaa mitä on tekemässä, sillä muisti ei ole vahvin puoli. Lukujärjestys voi sisältää tavaran karsimista, esim. risat kengät kenkä hyllystä roskiin, tavaraa voi karsia ajan kanssa, ei yhdellä rykäisyllä.
Tietenkin pitää pitää yllä perussiisteys, mutta ei sitä saa aikaan eikä kukaan hahmota mikä se on, jos asunto on läävä.
Eikä sitä läävää enää yksien kenkien karsimisella saa kuriin.
Homma pitää aloittaa sillä, että koko perhe käy koko omaisuuden läpi. Silloin kaikki tietää mitä siellä on ja mihin ne sitten jatkossa kuuluu.
Mun anoppila oli tuollainen läävä jota sitten "siivouspäivinä" siivottiin. Meni tasan 20 minuuttia että se läävä oli tismalleen se sama läävä.
Vasta kun sieltä karsittiin siirtolavallinen tavaraa pois, sitä saattoi oikeasti alkaa siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Katso hetki ympärillesi. Mikä on se sotku mikä syntyy? Onko nyt sotkussa oleville tavaroille olemassa kunnollista säilytyspaikkaa? Jos alkaa tuntua, että ei, mieti onko tavaraa mahdollisesti liikaa. Ovatko kaapit sotkuiset? Onko vaatteita liikaa? Onko kenkiä liikaa? Onko astioita liikaa? Ovatko kaikki tarkoituksenmukaisia? Ota asia kerrallaan ja laita se asia kuntoon. Ensimmäisenä vaikka teinien huoneiden pyykkiongelma (olen ihan melkein varma, että siellä on sellainen). Vie huoneeseen / huoneisiin pyykkikori. Kerro, että vaatteet säilytetään joko kaapissa tai sitten vaihtoehtoisesti ne viedään pyykkikoriin kautta pyykkiin ja sano, että neuvot pyykkikoneen käytön kun haluavat pestä vaatteitaan. Sen verran joudut alussa ehkä tekemään, että käyt nostelemaan lattialla lojuvat vaatteet heidän koreihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaavat, että puhtaat vaatteet loppuivat, tapahtuu yleensä havahtuminen. Seuraavaksi otat vaikka kengät. Pistä kaikki kengät kerralla esiin, sovita jokainen pari, jos hiertää, pois. Loput vuodenajan mukaiset kengät eteiseen, loput vaikka pahvilaatikkoon odottamaan oikeaa ajankohtaa. Tee sama kaikille vaatekategorioille vähän konmari-tyyliin, jos ei miellytä tai muuten on epäsopiva tai et vain enää tarvitse, pistä pois. Käy vaikka tänään läpi hupparit ja farkut, huomenna yöpaidat ja urheiluvaatteet jne. Sä voit tätä tarkoitusta varten hakea vaikka kaupasta pahvilaatikoita, johon heittelet poistoon menevät. Käy samalla vaatehuoneesta / kaapista muut tavarat läpi, jos sulla on siellä muuta säilytyksessä. Sitten keittiö, silmäile kaapit läpi, onko kaapeissa sokin sokin kaikkea vai oletko jotenkin jo lajitellut niitä? Jos on sikin sokin, nostele kaapeista kaikki kerralla ulos lajitellen samalla jo tyypin mukaan. Yhteen kasaan leivontavälineet, yhteen kasaan säilytysrasiat jne. Näet minkä verran mitäkin on. Jos on 15 leivontakulhoa, et tarvitse ihan varmasti kaikkia? Pyyki kaapit ja nostele valitsemasi ja tarvitsemasi tavarat takaisin. Loput niihin pahvilaatikoihin. Käy läpi myös jääkaappi ja kuiva-ainekaapit. Heitä vanhat pois. Hyödynnä seuraavaksi pois ne mistä uhkaa mennä päivämäärä umpeen tai on jo mennyt (mutta ovat vielä käyttökelpoisia). Sitten vessa ja / tai kylppäri. Käy läpi purkit ja purnukat ja kaikki muu epämääräinen sälä. Laita avaamattomat asiat takimmaiseksi ja käytä ensin pois kaikki avatut purkit. Jos et jotain rasvaa ole käyttänyt aikoihin, mutta olet pitänyt varuilta, jos vaikka tarvitsisit joskus, heitä pois, et tule tarvitsemaan. Tai siinä vaiheessa kun tarvitset, on se kuitenkin jo kuivunut sinne purkkiin. Mieti iltarutiinit. Joku mainitsikin jo sen, että joka ilta kaikki käyttävät 15 minuuttia yleiseen siistimiseen. Siinä ajassa joku järjestää eteisen (takit naulakkoon, kengät ojennukseen, ylimääräiset tavarat omille paikoilleen) ja vie vaikka roskat sen jälkeen. Toinen järjestää keittiön eli tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, pintojen pyyhkiminen, tavarat ja tarvikkeet paikoilleen. Joku hoitaa yleisen siisteyden asunnossa, keräilee lojuvat astiat keittiöön, kuljettaa väärillä paikoilla olevat tavarat paikoilleen jne. Kun nämä on tehty, kaikki hakevat Itse omat puhtaat pyykkinsä kodinhoitohuoneesta ja vievät omaan kaappiinsa. Kerran viikossa siivouspäivä, jolloin imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt javvaihdetaan petivaatteet. Petivaatteet pesuun samantien niin ei jää lojumaan. Tarvittaessa tampatan matot. Vessat pestään, vaihdetaan pyyhkeet ja järjestellään samalla sekaisin menneet purkit ja purnukat. Teinit velvoitetaan osallistumaan siivouspäivään omalla panoksellaan. Pistä puhelimiin aikarajoitus jos siivous ei kiinnosta ja sano, että se poistuu kun siivous alkaa sujua mukisematta.
Herrajumala, mikä tekstimöhkäle!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sopa??? Ja mitä apua ihan tavallisten teinien kanssa tarvitsee?
SOPA? SOsiaaaliPAlvelu ehkä? Jos olis soppari, tarkoittaisi sopeutumisvalmennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lukujärjestys jossa näkyy päivän työt ja nimi perään kuka tekee ja mitä, vuorot voi kiertää, osta vaikka valkotaulu ja tussi tätä taulua varten https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/toimisto/toimistotarvikkeet…
Joka viikolle voitte yhdessä lasten kanssa miettiä mitä pitää tehdä ja kuka tekee, jokainen joutuu tekemään samat tehtävät eri viikoilla. Nappaa vaikka valokuva valmiista taulusta, josta voi tarkistaa helposti mitä kukakin on tehnyt ja milloin vääntöä kun aina siivous asioista sisarukset saa aikaan.Mutta tämä ei auta niin kauan kuiin sitä asuntoa ei ole ensin järjestetty perusteellisesti kertaalleen.
- karsittu turha pois
- organisoitu kaikelle omat paikat
- siivottu ja siistitty kauniiksi
Siinä ei mikään vuorolista auta jos sen avulla pääsee vain vähän pyyhkimään pintaa siellä läävässä.
Perus siisteys on pidettävä yllä myös, pitää olla puhdasta vaatetta ja astiaa kaapissa käyttöä varten, roskat pitää viedä ulos. Adhd ssa usein on helpompi hahmottaa kun tehtävän anto on selkeä ja näkyvillä, voi tarvittaessa tarkistaa mitä on tekemässä, sillä muisti ei ole vahvin puoli. Lukujärjestys voi sisältää tavaran karsimista, esim. risat kengät kenkä hyllystä roskiin, tavaraa voi karsia ajan kanssa, ei yhdellä rykäisyllä.
Tietenkin pitää pitää yllä perussiisteys, mutta ei sitä saa aikaan eikä kukaan hahmota mikä se on, jos asunto on läävä.
Eikä sitä läävää enää yksien kenkien karsimisella saa kuriin.
Homma pitää aloittaa sillä, että koko perhe käy koko omaisuuden läpi. Silloin kaikki tietää mitä siellä on ja mihin ne sitten jatkossa kuuluu.
Mun anoppila oli tuollainen läävä jota sitten "siivouspäivinä" siivottiin. Meni tasan 20 minuuttia että se läävä oli tismalleen se sama läävä.
Vasta kun sieltä karsittiin siirtolavallinen tavaraa pois, sitä saattoi oikeasti alkaa siivoamaan.
Tämä.
Ja jos ei omat voimat riitä, kannattaa pyytää joku ulkopuolinen auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso hetki ympärillesi. Mikä on se sotku mikä syntyy? Onko nyt sotkussa oleville tavaroille olemassa kunnollista säilytyspaikkaa? Jos alkaa tuntua, että ei, mieti onko tavaraa mahdollisesti liikaa. Ovatko kaapit sotkuiset? Onko vaatteita liikaa? Onko kenkiä liikaa? Onko astioita liikaa? Ovatko kaikki tarkoituksenmukaisia? Ota asia kerrallaan ja laita se asia kuntoon. Ensimmäisenä vaikka teinien huoneiden pyykkiongelma (olen ihan melkein varma, että siellä on sellainen). Vie huoneeseen / huoneisiin pyykkikori. Kerro, että vaatteet säilytetään joko kaapissa tai sitten vaihtoehtoisesti ne viedään pyykkikoriin kautta pyykkiin ja sano, että neuvot pyykkikoneen käytön kun haluavat pestä vaatteitaan. Sen verran joudut alussa ehkä tekemään, että käyt nostelemaan lattialla lojuvat vaatteet heidän koreihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaavat, että puhtaat vaatteet loppuivat, tapahtuu yleensä havahtuminen. Seuraavaksi otat vaikka kengät. Pistä kaikki kengät kerralla esiin, sovita jokainen pari, jos hiertää, pois. Loput vuodenajan mukaiset kengät eteiseen, loput vaikka pahvilaatikkoon odottamaan oikeaa ajankohtaa. Tee sama kaikille vaatekategorioille vähän konmari-tyyliin, jos ei miellytä tai muuten on epäsopiva tai et vain enää tarvitse, pistä pois. Käy vaikka tänään läpi hupparit ja farkut, huomenna yöpaidat ja urheiluvaatteet jne. Sä voit tätä tarkoitusta varten hakea vaikka kaupasta pahvilaatikoita, johon heittelet poistoon menevät. Käy samalla vaatehuoneesta / kaapista muut tavarat läpi, jos sulla on siellä muuta säilytyksessä. Sitten keittiö, silmäile kaapit läpi, onko kaapeissa sokin sokin kaikkea vai oletko jotenkin jo lajitellut niitä? Jos on sikin sokin, nostele kaapeista kaikki kerralla ulos lajitellen samalla jo tyypin mukaan. Yhteen kasaan leivontavälineet, yhteen kasaan säilytysrasiat jne. Näet minkä verran mitäkin on. Jos on 15 leivontakulhoa, et tarvitse ihan varmasti kaikkia? Pyyki kaapit ja nostele valitsemasi ja tarvitsemasi tavarat takaisin. Loput niihin pahvilaatikoihin. Käy läpi myös jääkaappi ja kuiva-ainekaapit. Heitä vanhat pois. Hyödynnä seuraavaksi pois ne mistä uhkaa mennä päivämäärä umpeen tai on jo mennyt (mutta ovat vielä käyttökelpoisia). Sitten vessa ja / tai kylppäri. Käy läpi purkit ja purnukat ja kaikki muu epämääräinen sälä. Laita avaamattomat asiat takimmaiseksi ja käytä ensin pois kaikki avatut purkit. Jos et jotain rasvaa ole käyttänyt aikoihin, mutta olet pitänyt varuilta, jos vaikka tarvitsisit joskus, heitä pois, et tule tarvitsemaan. Tai siinä vaiheessa kun tarvitset, on se kuitenkin jo kuivunut sinne purkkiin. Mieti iltarutiinit. Joku mainitsikin jo sen, että joka ilta kaikki käyttävät 15 minuuttia yleiseen siistimiseen. Siinä ajassa joku järjestää eteisen (takit naulakkoon, kengät ojennukseen, ylimääräiset tavarat omille paikoilleen) ja vie vaikka roskat sen jälkeen. Toinen järjestää keittiön eli tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, pintojen pyyhkiminen, tavarat ja tarvikkeet paikoilleen. Joku hoitaa yleisen siisteyden asunnossa, keräilee lojuvat astiat keittiöön, kuljettaa väärillä paikoilla olevat tavarat paikoilleen jne. Kun nämä on tehty, kaikki hakevat Itse omat puhtaat pyykkinsä kodinhoitohuoneesta ja vievät omaan kaappiinsa. Kerran viikossa siivouspäivä, jolloin imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt javvaihdetaan petivaatteet. Petivaatteet pesuun samantien niin ei jää lojumaan. Tarvittaessa tampatan matot. Vessat pestään, vaihdetaan pyyhkeet ja järjestellään samalla sekaisin menneet purkit ja purnukat. Teinit velvoitetaan osallistumaan siivouspäivään omalla panoksellaan. Pistä puhelimiin aikarajoitus jos siivous ei kiinnosta ja sano, että se poistuu kun siivous alkaa sujua mukisematta.
Herrajumala, mikä tekstimöhkäle!
Hassua, en kiinnittänyt mitään huomiota siihen, ettei tekstiä jaettu.
Ohjeet olivat mielestäni erittäin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso hetki ympärillesi. Mikä on se sotku mikä syntyy? Onko nyt sotkussa oleville tavaroille olemassa kunnollista säilytyspaikkaa? Jos alkaa tuntua, että ei, mieti onko tavaraa mahdollisesti liikaa. Ovatko kaapit sotkuiset? Onko vaatteita liikaa? Onko kenkiä liikaa? Onko astioita liikaa? Ovatko kaikki tarkoituksenmukaisia? Ota asia kerrallaan ja laita se asia kuntoon. Ensimmäisenä vaikka teinien huoneiden pyykkiongelma (olen ihan melkein varma, että siellä on sellainen). Vie huoneeseen / huoneisiin pyykkikori. Kerro, että vaatteet säilytetään joko kaapissa tai sitten vaihtoehtoisesti ne viedään pyykkikoriin kautta pyykkiin ja sano, että neuvot pyykkikoneen käytön kun haluavat pestä vaatteitaan. Sen verran joudut alussa ehkä tekemään, että käyt nostelemaan lattialla lojuvat vaatteet heidän koreihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaavat, että puhtaat vaatteet loppuivat, tapahtuu yleensä havahtuminen. Seuraavaksi otat vaikka kengät. Pistä kaikki kengät kerralla esiin, sovita jokainen pari, jos hiertää, pois. Loput vuodenajan mukaiset kengät eteiseen, loput vaikka pahvilaatikkoon odottamaan oikeaa ajankohtaa. Tee sama kaikille vaatekategorioille vähän konmari-tyyliin, jos ei miellytä tai muuten on epäsopiva tai et vain enää tarvitse, pistä pois. Käy vaikka tänään läpi hupparit ja farkut, huomenna yöpaidat ja urheiluvaatteet jne. Sä voit tätä tarkoitusta varten hakea vaikka kaupasta pahvilaatikoita, johon heittelet poistoon menevät. Käy samalla vaatehuoneesta / kaapista muut tavarat läpi, jos sulla on siellä muuta säilytyksessä. Sitten keittiö, silmäile kaapit läpi, onko kaapeissa sokin sokin kaikkea vai oletko jotenkin jo lajitellut niitä? Jos on sikin sokin, nostele kaapeista kaikki kerralla ulos lajitellen samalla jo tyypin mukaan. Yhteen kasaan leivontavälineet, yhteen kasaan säilytysrasiat jne. Näet minkä verran mitäkin on. Jos on 15 leivontakulhoa, et tarvitse ihan varmasti kaikkia? Pyyki kaapit ja nostele valitsemasi ja tarvitsemasi tavarat takaisin. Loput niihin pahvilaatikoihin. Käy läpi myös jääkaappi ja kuiva-ainekaapit. Heitä vanhat pois. Hyödynnä seuraavaksi pois ne mistä uhkaa mennä päivämäärä umpeen tai on jo mennyt (mutta ovat vielä käyttökelpoisia). Sitten vessa ja / tai kylppäri. Käy läpi purkit ja purnukat ja kaikki muu epämääräinen sälä. Laita avaamattomat asiat takimmaiseksi ja käytä ensin pois kaikki avatut purkit. Jos et jotain rasvaa ole käyttänyt aikoihin, mutta olet pitänyt varuilta, jos vaikka tarvitsisit joskus, heitä pois, et tule tarvitsemaan. Tai siinä vaiheessa kun tarvitset, on se kuitenkin jo kuivunut sinne purkkiin. Mieti iltarutiinit. Joku mainitsikin jo sen, että joka ilta kaikki käyttävät 15 minuuttia yleiseen siistimiseen. Siinä ajassa joku järjestää eteisen (takit naulakkoon, kengät ojennukseen, ylimääräiset tavarat omille paikoilleen) ja vie vaikka roskat sen jälkeen. Toinen järjestää keittiön eli tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, pintojen pyyhkiminen, tavarat ja tarvikkeet paikoilleen. Joku hoitaa yleisen siisteyden asunnossa, keräilee lojuvat astiat keittiöön, kuljettaa väärillä paikoilla olevat tavarat paikoilleen jne. Kun nämä on tehty, kaikki hakevat Itse omat puhtaat pyykkinsä kodinhoitohuoneesta ja vievät omaan kaappiinsa. Kerran viikossa siivouspäivä, jolloin imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt javvaihdetaan petivaatteet. Petivaatteet pesuun samantien niin ei jää lojumaan. Tarvittaessa tampatan matot. Vessat pestään, vaihdetaan pyyhkeet ja järjestellään samalla sekaisin menneet purkit ja purnukat. Teinit velvoitetaan osallistumaan siivouspäivään omalla panoksellaan. Pistä puhelimiin aikarajoitus jos siivous ei kiinnosta ja sano, että se poistuu kun siivous alkaa sujua mukisematta.
Herrajumala, mikä tekstimöhkäle!
https://www.kielikello.fi/-/pilkku
Ihan hyvin asia kuitenkin selviää. Eipä toimittajatkaan aina vedä henkeä edes silloin, kun lause vaihtuu - kappalejaosta puhumattakaan;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso hetki ympärillesi. Mikä on se sotku mikä syntyy? Onko nyt sotkussa oleville tavaroille olemassa kunnollista säilytyspaikkaa? Jos alkaa tuntua, että ei, mieti onko tavaraa mahdollisesti liikaa. Ovatko kaapit sotkuiset? Onko vaatteita liikaa? Onko kenkiä liikaa? Onko astioita liikaa? Ovatko kaikki tarkoituksenmukaisia? Ota asia kerrallaan ja laita se asia kuntoon. Ensimmäisenä vaikka teinien huoneiden pyykkiongelma (olen ihan melkein varma, että siellä on sellainen). Vie huoneeseen / huoneisiin pyykkikori. Kerro, että vaatteet säilytetään joko kaapissa tai sitten vaihtoehtoisesti ne viedään pyykkikoriin kautta pyykkiin ja sano, että neuvot pyykkikoneen käytön kun haluavat pestä vaatteitaan. Sen verran joudut alussa ehkä tekemään, että käyt nostelemaan lattialla lojuvat vaatteet heidän koreihinsa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaavat, että puhtaat vaatteet loppuivat, tapahtuu yleensä havahtuminen. Seuraavaksi otat vaikka kengät. Pistä kaikki kengät kerralla esiin, sovita jokainen pari, jos hiertää, pois. Loput vuodenajan mukaiset kengät eteiseen, loput vaikka pahvilaatikkoon odottamaan oikeaa ajankohtaa. Tee sama kaikille vaatekategorioille vähän konmari-tyyliin, jos ei miellytä tai muuten on epäsopiva tai et vain enää tarvitse, pistä pois. Käy vaikka tänään läpi hupparit ja farkut, huomenna yöpaidat ja urheiluvaatteet jne. Sä voit tätä tarkoitusta varten hakea vaikka kaupasta pahvilaatikoita, johon heittelet poistoon menevät. Käy samalla vaatehuoneesta / kaapista muut tavarat läpi, jos sulla on siellä muuta säilytyksessä. Sitten keittiö, silmäile kaapit läpi, onko kaapeissa sokin sokin kaikkea vai oletko jotenkin jo lajitellut niitä? Jos on sikin sokin, nostele kaapeista kaikki kerralla ulos lajitellen samalla jo tyypin mukaan. Yhteen kasaan leivontavälineet, yhteen kasaan säilytysrasiat jne. Näet minkä verran mitäkin on. Jos on 15 leivontakulhoa, et tarvitse ihan varmasti kaikkia? Pyyki kaapit ja nostele valitsemasi ja tarvitsemasi tavarat takaisin. Loput niihin pahvilaatikoihin. Käy läpi myös jääkaappi ja kuiva-ainekaapit. Heitä vanhat pois. Hyödynnä seuraavaksi pois ne mistä uhkaa mennä päivämäärä umpeen tai on jo mennyt (mutta ovat vielä käyttökelpoisia). Sitten vessa ja / tai kylppäri. Käy läpi purkit ja purnukat ja kaikki muu epämääräinen sälä. Laita avaamattomat asiat takimmaiseksi ja käytä ensin pois kaikki avatut purkit. Jos et jotain rasvaa ole käyttänyt aikoihin, mutta olet pitänyt varuilta, jos vaikka tarvitsisit joskus, heitä pois, et tule tarvitsemaan. Tai siinä vaiheessa kun tarvitset, on se kuitenkin jo kuivunut sinne purkkiin. Mieti iltarutiinit. Joku mainitsikin jo sen, että joka ilta kaikki käyttävät 15 minuuttia yleiseen siistimiseen. Siinä ajassa joku järjestää eteisen (takit naulakkoon, kengät ojennukseen, ylimääräiset tavarat omille paikoilleen) ja vie vaikka roskat sen jälkeen. Toinen järjestää keittiön eli tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, pintojen pyyhkiminen, tavarat ja tarvikkeet paikoilleen. Joku hoitaa yleisen siisteyden asunnossa, keräilee lojuvat astiat keittiöön, kuljettaa väärillä paikoilla olevat tavarat paikoilleen jne. Kun nämä on tehty, kaikki hakevat Itse omat puhtaat pyykkinsä kodinhoitohuoneesta ja vievät omaan kaappiinsa. Kerran viikossa siivouspäivä, jolloin imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt javvaihdetaan petivaatteet. Petivaatteet pesuun samantien niin ei jää lojumaan. Tarvittaessa tampatan matot. Vessat pestään, vaihdetaan pyyhkeet ja järjestellään samalla sekaisin menneet purkit ja purnukat. Teinit velvoitetaan osallistumaan siivouspäivään omalla panoksellaan. Pistä puhelimiin aikarajoitus jos siivous ei kiinnosta ja sano, että se poistuu kun siivous alkaa sujua mukisematta.
Herrajumala, mikä tekstimöhkäle!
Hassua, en kiinnittänyt mitään huomiota siihen, ettei tekstiä jaettu.
Ohjeet olivat mielestäni erittäin hyviä.
Ei niitä pysty edes lukemaan.
Ja ohjeet ei kyllä auta läävässä yhtään.
Esim "käy läpi hupparit ja farkut" edellyttää, että ne lähtökohtaisesti olisi jo jotenkin jossain. Vai onko idea seuloa koko asunto varastoineen ja ensin etsiä ne hupparit ja farkut ja sitten käydä ne läpi?
Tuollainen ohje toimii vasta sitten, kun se läävä on ensin järjestetty kodiksi.
Noin isojen lasten on pakko osallistua, miten niin et saa heitä siivoamaan? Laittakaa joka ilta kellosta ajastin 15 minuuttia, ja sen ajan kaikki siivoaa. Yksi hoitaa tiskejä, yksi viikkaa pyykkiä, järjestelyä ja vessan pesua ym. Lyhyt aika päivässä, mutta perussiisteys pysyy yllä kun on hetken tehokas.