Mistä kehyskunnasta mieluiten asunto? (työt Helsingissä)
Olen hankkimassa omistusasuntoa, mutta budjetin ollessa rajallinen, olen katsonut vaihtoehtoina myös kehyskuntia. Työpaikkani on lähellä Pasilan asemaa, ja plussaa olisi, mikäli myös Otaniemen suuntaan (opiskelupaikka) olisi helpohkoa liikkua.
Paras vaihtoehto olisi löytää Helsingistä tai Espoosta sopiva asunto, mutta koska tarjonta on tällä hetkellä melko vähäistä, olen katsellut myös mm. Kirkkonummea, Järvenpäätä, Hyvinkäätä, Tuusulaa, Nurmijärveä, Vantaata ja Siuntiota. Pieni kaksio tai jopa hyväpohjainen yksiö sopisi tämänhetkisiin tarpeisiini. Muuten toiveena olisi sijainti kohtalaisilla julkisilla yhteyksillä (ajokortti löytyy, autoa tällä hetkellä ei) alueelta, mikä ei ainakaan mitään huonointa mahdollista olisi. Matka-ajat ja -kulut eivät saisi nousta aivan älyttömiksi. Toivoisinkin saavani kommentteja liittyen siihen, mitkä mielestänne olisivat hyviä vaihtoehtoja minulle. Kiitos!
Kommentit (19)
Hyvinkää on päärataa pohjoiseen mentäessä ensimmäinen tavallaan itsellinen kaupunki, ei siis enää Helsingin lähiö. Hinnatkin ovat ihan toista tasoa kuin etelämpänä. Pasilasta junamatka kestää 36 minuuttia, ja nopeimmat ruuhkajunat heittävät matkan yhdellä välipysähdyksellä (Järvenpää). Tämä on muutenkin ihan asuinkelpoinen paikka, eli suosittelen tutustumista. Mutta ohita Paavolan kaupunginosa!
Jos työpaikka on Pasilassa kannattaa valita joko Kerava, Järvenpää tai Kirkkonummi koska vain niihin voi hyödyttää junayhteyttä joka on kätevin tapa tulla Pasilaan. Oletan että ei ole pakko olla iso omakotitalo vaan kerrostalo riittää. Jos on tarkoitus käydä myös Otaniemessä niin Kirkkonummi on lähin. Kirkkonummi eroaa noista kahdesta muusta siksi että se on maalaiskunta, ja alkuperäisväestö puhuu ruotsia. Kerava ja Järvenpää ovat pikkukaupunkeja jotka ovat aikoinaan irtautuneet Tuusulan pitäjästä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:23"]
Pääradan varreelta- Lahti, Mäntsälä, Riihimäki, Kerava, Vantaan Tikkurila---Z - juna ja R- juna kulkevat nopeasti- noin max noin tunti (paitsi Lahti-Hki 1.5.h) suuntaansa työmatka
[/quote]
Lahti-Helsinki pikajunalla noin 50 minuuttia, lähijunalla tunti.
Käy tutustumassa kaikkiin ja valitse itsellesi sopiva pössis. Keravalaisena täytyy sanoa että Kerava on ok kaltaiselleni perustylsälle ihmiselle joka arkipäivisin kaipaa kotipaikkakunnaltaan lähinnä perusruokakauppaa ja liikuntaharrastuksia. Maineestaan poiketen Kerava on rauhallinen ja viihtyisä pikkukaupunki pikkukaupungin palveluilla. Kulttuurin, ravintoloiden tai biletyksen äärelle pääsee 20 minuutissa nopealla junalla.
Järvenpää on kamala junttila. Jos haluat, ettei lapsistasi tule joko kusipäitä tai kiusattuja, vältä paikkaa kuin ruttoa.
kuinka usein sun on käytävä Otaniemessä? Jos käyt päivittäin niin sitten Kirkkonummi/ Masala suunnalta etsi asunto, mutta jos pääasiassa kuljet Pasilaan niin j:pää, Hyvinkää, Riihimäki.
Mutta kun kaikki junat aina pysähtyvät Pasilaan niin tutki tuolta pysäkit ja sitten asuntoa metsästämään.
http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/lahiliikenteen_aikataulut/paakaupunkiseudun_asemat.html
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:37"]Järvenpää on kamala junttila. Jos haluat, ettei lapsistasi tule joko kusipäitä tai kiusattuja, vältä paikkaa kuin ruttoa.
[/quote]
Jäke on hyvä paikka asua t. helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:37"]
Järvenpää on kamala junttila. Jos haluat, ettei lapsistasi tule joko kusipäitä tai kiusattuja, vältä paikkaa kuin ruttoa.
[/quote]
Eikö sama päde kaikkiin kehyskuntiin ja kaikkiin asemapaikkoihin. Kaikki asemanseudut on hirveitä räkäpaikkoja ja kaikki pikkukaupungit ahdistavia tuppukyliä. Mutta pakkohan sen ap:n on jossain asua ja siellähän ne muutkin asuvat.
Radan varteen muutaisin. Oletko katsonut Vantaan radanvartta, ne ei minusta ole kauhean kalliita asuntoja, no ei niin kovin idyllisiä paikkojakaan, mutta... Uskon, että mikä vain noista radanvarsi-kaupungeista on ok. Hyvinkää esim. Pasilasta pääsee helposti bussilla otaniemeen (no sen varmaan tiedätkin).
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:37"]
[/quote]
Ja varsinkin vältä Jamppaa.
Ap täällä. Kiitos kaikille kommenteista, jouduin itse valitettavasti häipymään yllättäen linjoilta aloituksen tehtyäni! Kirkkonummi vaikuttaisi tällä hetkellä yhdeltä potentiaalisimmista vaihtoehdoista, sillä molempiin kulkisi inhimmillisesti (jos asunto siis olisi lähellä jotain asemista), olisi HSL:n alueella ja asuntojen hinnat kohtuuhinnoissa. Olen siis yksin ostamassa itselleni (erotilanne), joten en haluaisi tai varmasti edes saisi mitään hullun isoa lainaa. Sanoisin siis, että melkeinpä mahdollisimman edullinen tässä vaiheessa, jos nyt kaikista huonokuntoisimmat "slummikämpät" karsii pois :)
En tarvitse niin erikoisia palveluita, en nykyäänkään paljoa shoppailemassa/kahviloissa/kulttuuritapahtumissa käy, enemmänkin tykkään, jos on esim. mukavat reitit käydä lenkillä ja stadiin pääsee sitten viihteelle tarvittaessa. Jos nyt joku lähikauppa jossain matkan varrella on, niin saa perustarvikkeita ostettua.
Täytyy yrittää tutustua myös noihin Hyvinkäähän, Järvenpäähän ja Riihimäkeen paremmin. Paavola on siis ainakin noissa joku kamala alue? Entä muita vältettäviä alueita? Jos nyt verrataan vaikka Helsingin alueisiin, niin mikään Kontulan tyylinen paikka tässä ei nyt ole haussa :)
Mä ehdottaisin myös Keravaa. Lähellä Helsinkiä, PALJON paremmat kulkuyhteydet kuin Järvenpäästä/Hyvinkäältä/Riihimäeltä. On HSL-aluetta. Tavallinen pikkukaupunki, joska löytyy hyvin peruspalvelut. Pinta-alaltaa pieni, joten mistään ei ole mahdottoman pitkä matka minnekään.
Jos Helsinkiin pitää päästä julkisilla niin Järvenpäästä pääsee junalla plus autolla ei ole pitkä matka lentokentälle mutta julkisilla sinne on hankala päästä. Ihan tavallinen pikkukaupunki tämä on, ollaan itse asuttu täällä kohta 10v. Ollaan pohjoisesta kotoisin ja koluttu niin Vantaa, Espoo kuin Helsinkikin ja hyvin kotiuduttu tänne. Kaveri taas on asunut Keravalla eikä mitään kamalaa sielläkään ole ;) Kaupat ja muut palvelut on 1.5km säteellä, päiväkoteja ja kouluja useampi, kuntosali ja hiihtolatu/pururata menee vieressä, en mä kyllä voi valittaa. Jamppaa karttaisin silti kyllä minäkin
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:55"]
Jos Helsinkiin pitää päästä julkisilla niin Järvenpäästä pääsee junalla plus autolla ei ole pitkä matka lentokentälle mutta julkisilla sinne on hankala päästä. Ihan tavallinen pikkukaupunki tämä on, ollaan itse asuttu täällä kohta 10v. Ollaan pohjoisesta kotoisin ja koluttu niin Vantaa, Espoo kuin Helsinkikin ja hyvin kotiuduttu tänne. Kaveri taas on asunut Keravalla eikä mitään kamalaa sielläkään ole ;) Kaupat ja muut palvelut on 1.5km säteellä, päiväkoteja ja kouluja useampi, kuntosali ja hiihtolatu/pururata menee vieressä, en mä kyllä voi valittaa. Jamppaa karttaisin silti kyllä minäkin
[/quote]
Kirjoitinpa huonosti tuon alun: Helsinkiin pääsee siis helposti julkisilla, lentokentälle taas parhaiten omalla autolla :)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:48"]
Mä ehdottaisin myös Keravaa. Lähellä Helsinkiä, PALJON paremmat kulkuyhteydet kuin Järvenpäästä/Hyvinkäältä/Riihimäeltä. On HSL-aluetta. Tavallinen pikkukaupunki, joska löytyy hyvin peruspalvelut. Pinta-alaltaa pieni, joten mistään ei ole mahdottoman pitkä matka minnekään.
[/quote]
En tiedä, mistä olen saanut sellaiset ennakkoluulot Keravaa kohtaan, että en oikeastaan ole sitä edes vaihtoehtona miettinyt.
-Ennakkoluuloinen Ap
Järvenpäässä 16 vuotta asuneena, ihan muualta tulleena, voin suositella tätä kaupunkia. Hyvät yhteydet Helsinkiin (ei tosin vielä HSL-alue) ja suht hyvät palvelut. Riippuu tietysti siitä mitä toivot asuinpaikalta. Täältä löytyy monenlaista asuinympäristöä: omakotitaloja järven lähettyviltä, uusia kerrostaloja peltojen keskeltä (pellot kylläkin rakennetaan täyteen lähivuosina), yksi perinteinen lähiö (joka on kuitenkin mainettaan parempi), rivitaloja keskustan tuntumasta jne.
Millaisia palveluja arvostat ja onko sinulla lapsia?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:27"]
Järvenpäässä 16 vuotta asuneena, ihan muualta tulleena, voin suositella tätä kaupunkia. Hyvät yhteydet Helsinkiin (ei tosin vielä HSL-alue) ja suht hyvät palvelut. Riippuu tietysti siitä mitä toivot asuinpaikalta. Täältä löytyy monenlaista asuinympäristöä: omakotitaloja järven lähettyviltä, uusia kerrostaloja peltojen keskeltä (pellot kylläkin rakennetaan täyteen lähivuosina), yksi perinteinen lähiö (joka on kuitenkin mainettaan parempi), rivitaloja keskustan tuntumasta jne.
Millaisia palveluja arvostat ja onko sinulla lapsia?
[/quote]
Kuten ylempää mainitsinkin, peruspalvelut riittävät, ei tarvitse olla kauppakeskuksia tai teattereita. Yksin olen muuttoa tekemässä, ei lapsia.
Pääradan varreelta- Lahti, Mäntsälä, Riihimäki, Kerava, Vantaan Tikkurila---Z - juna ja R- juna kulkevat nopeasti- noin max noin tunti (paitsi Lahti-Hki 1.5.h) suuntaansa työmatka