Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kannustetaan kh-tuelta työntekoon...

Vierailija
18.12.2013 |

Olen kotihoidontuella ja teen keikkatöitä. Mieheni jäi vasta lomautetuksi, ja nyt kävi ilmi, että hänen ansiosidonnaisensa putoaa minun keikkatyöni takia kotihoidontuen verran eli osa-aikatyöni ei kannata.

Mun varmaan pitää jättäytyä kotiloisijaksi, onpahan sitten lapsella kaksi vanhempaa kotona makaamassa.

Kokonaan töihin en voi mennä, koska lasta en haluaisi laittaa tarhaan alle vuoden ikäisenä, ja miehelle voi tulla töihinkutsu lähiaikoina.

Ei tässä kyllä mitään järkeä ole.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei .

Vierailija
2/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennetäänhän se joka tapauksessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:17"]

Vähennetäänhän se joka tapauksessa!

[/quote]

Mistä? Jos mies on töissä, voin olla kotihoidontuella ja keikkailla. Jos on lomautettuna, pitää minunkin olla kotona.

Vierailija
4/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen saa työttömyyskorvausta, ei hän eikä toinen saa kotihoidontukea. Eli oikeasti ne keikkatulot nimenomaan tuovat teille lisätuloa.

Vierailija
5/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos toinen on työtön, niin kotona lasta hoitava ei saa mitään? Ei se niin voi olla.

Vierailija
6/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ansiosidonnaiseen vaikuta puolison tulot.

Vierailija
7/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon kyllä vaikuta se, että olet keikkatyössä, vaan ansiosidonnainen+ kh-tuki joita ei makseta päällekäin sellaisinaan. Toki voi sitä kautta vaikuttaa, jos tulonne ovat juuri siinä rajalla, että ilman keikkatyötäsi saisitte kh-tukea ainakin osittain ansiosidonnaisen päälle. Vaikka ansiosidonnaiseen ei vaikuta puolison tulot, niin kh-tuen maksamiseen ne tuossa kuviossa vaikuttavat.

Tyhmä juttu joo, mutta suosittelisin silti jatkamaan keikkatyötä. Todennäköisesti ette täyttä kh-tukea saisi silti, vaikka jäisit työstä pois?

Vierailija
8/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitin vielä itse toisen puhelun sinne liittoon.

Eli nro 7: jos minä olisin kotona, ne eivät vaikuttaisi. Koska olen keikkatyössä, niin ne vaikuttavat niin, että miehen ansiosidonnaisesta vähennetään suoraan se määrä jonka minä saan kotihoidontukea.

Ja nro 5: kotihoidontukea saa kuka hyvänsä, ainoa vaatimus sen saamiseksi on, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Eli vanhemmat voivat olla vaikka molemmat töissä, tai olla olematta, tukea saa, jos lapsi ei ole vieraalla hoidossa.

Eli keikkatyö ei kannata koska kotihoidontuen verran vähentyy pois ruokakunnan tuloista.

ap

Vierailija
9/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoraha ja hoitolisä on eri asioita, puhutaanko tässä nyt ansiosidonnaisen vaikutuksesta hoitolisään?

Vierailija
10/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:32"]

Ei tuohon kyllä vaikuta se, että olet keikkatyössä, vaan ansiosidonnainen+ kh-tuki joita ei makseta päällekäin sellaisinaan.

Tyhmä juttu joo, mutta suosittelisin silti jatkamaan keikkatyötä. Todennäköisesti ette täyttä kh-tukea saisi silti, vaikka jäisit työstä pois?

[/quote]

Ei niitä maksetakaan päällekkäisinä, vaan minulle kh-tuki, ja miehelle ansiosidonnainen. Se perusosan kotihoidontuki maksetaan ihan aina, niitä tulosidonnaisia lisäosia en ole edes hakenut, kun lomautus tuli yllätyksenä. Jos siis tällä tarkoitat täyttä kotihoidon tukea. En niitä voi hakeakaan, kun sitten tulee liitolle takaisinmaksua...

Ei mun ole oikeen kannatusta jatkaa.

ap

Vierailija
11/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:36"]

Hoitoraha ja hoitolisä on eri asioita, puhutaanko tässä nyt ansiosidonnaisen vaikutuksesta hoitolisään?

[/quote]

Vaikuttaa molempiin.

ap

Vierailija
12/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus sentään. Kahta etuutta ei saa päällekkäin eli työttömän huusholliin ei saa kotihoidontukea.

Jokaikinen sinun oikeasti tienaama pennonen sen sijaan jää huusholliinne.

Vierailija
13/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:49"]

Voi jeesus sentään. Kahta etuutta ei saa päällekkäin eli työttömän huusholliin ei saa kotihoidontukea.

Jokaikinen sinun oikeasti tienaama pennonen sen sijaan jää huusholliinne.

[/quote]

Kyllä maksetaan. Jos minä en olisi keikkatöissä, niin samaan huusholliin maksettaisiin ansiosidonnainen miehelle, ja kh-tuki minulle. Samalle henkilölle niitä ei makseta.

Tällä matalapalkka-alalla mun on tehtävä aika paljon työtunteja "ilmaiseksi" jotta kuittaan tuon kotihoidontuen. Hyöty on kaikkien kulujen jälkeen käytännössä ihan olematon. Olisin mieluummin ihan vaan kotihoidontuella vauvan kanssa kuten suunnitelmissa oli n. puolitoistavuotiaaksi, kuin teen töitä talkoohengellä!

Sosiaalitoimiston asiakkaita emme ole koskaan olleet, eikä työttömyyttäkään ole ollut ennen tätä, mutta nyt on kyllä motivaatio tosi matalalla :(

ap 

Vierailija
14/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta. Kahta etuutta ei saa.

Ja mitä ihmettä sinä ruikutat. Kumpikin teistä saa elantonsa täysin veronmaksajien rahoista! Onpa kovaa.

Vierailija
15/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:09"]

Ei makseta. Kahta etuutta ei saa.

Ja mitä ihmettä sinä ruikutat. Kumpikin teistä saa elantonsa täysin veronmaksajien rahoista! Onpa kovaa.

[/quote]

Älyä jo. Kahta täysimääräistä etuutta saa, mutta se vaatii sitä, että pitää loisia kotona. Sitä minä ruikutan.

Kuule 2 viikkoa on saatu "täysin" elantomme veronmaksajien rahoista, poislukien tietysti se, että olen näemmä tehnyt ilmaista työtä. Eli emme ole saaneet elantoamme täysin veronmaksajien rahoista (joihin kuulun itsekin).

Sama juttu oli vanhempainpäivärahalla: minä keikkailin, mutta vain sunnuntaisin. Olisin mielelläni keikkaillut muinakin päivinä, mutta koska äitiyspäivärahani oli maksettu edellisen vuorotyön mukaisesti, olisin ottanut pelkästään takkiini keikkailemalla muinakin päivinä. Siis tehnyt pelkästään häviötä, en pennosia meidän talouteen.

Sinä varmaan haluat tehdä ilmaista hyväntekeväisyystyötä, idiootti?

ap

Vierailija
16/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Olet ymmärtänyt väärin. Ilmeisesti olet joku hoitaja kun aivokapasiteetti on noin rajallinen.

Ja ainahan se on parempi säilyttää jonkin sortin itsekunnioitus sen sijaan, että molemmat luuserit makaa kotona.

Vierailija
17/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Ja se on tasan niin, vaikka sinä et sitä ymmärrä vaan jankutat yhdessä jos toisessakin ketjussa milloin mistäkin. Yhdelle henkilölle ei makseta molempia yhtäaikaa, kahdelle maksetaan. Mutta jos kotihoidontuen saaja opiskelee, tai käy töissä, silloin se vähennetään työttömän ansiosidonnaisesta. Täysipäiväinen työ voi kannattaa, osa-aikainen ei. Laske vaikka, tai soita liittoon, jos sulla sellainen on.

Sun itsekunnioituksesi ilmeisesti perustuu siihen, että voit räksyttää vauvapalstalla nimettömänä asioista, joista sulla ei näköjään ole tietoa? Harmi homma.

ap

Vierailija
18/18 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä googlesta löytyi aiheesta JHL:n sivuilta. Lainaus:

"

16. Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?
Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta.
Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea. Kunnallista lisää ei vähennetä.
Myös puolison saama lasten kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahan hakijan työttömyyspäivärahasta. Vähennystä ei tehdä, jos
1.puoliso on työttömänä ja lasten kotihoidon tuki maksetaan puolisolle.
2.puoliso hoitaa itse lasta eikä puolisolla tämän lapsenhoidon takia ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, lasten kotihoidontuki vähennetään hakijan työttömyyspäivärahasta.
Huom! Jos puolisolla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen työsuhteen, yritystoiminnan, opiskelun tai työkyvyttömyyden vuoksi, kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahahakijan työttömyyspäivärahasta,
Mikäli perhe saa kotihoidontukea, tulee kassaan toimittaa Kelan päätöksen liitteenä kotihoidontukea koskeva kysely. "

Eli tuet saa täysimääräisenä, jos molemmat ovat kotona, muuten ei.