Erotatko eri viinit toisistaan?
En erota edes rypäleitä. Tykkään silti viinistä. Olenko wt-juntti jonka lapset pitäisi viedä pois? :(
Kommentit (12)
Joo, punaviinin valkoviinistä. Minulla ei ole tässä elämässä aikaa perehtyä viineihin sen enempää, ehkä seuraavassa sitten. Oikeasti viini on vain alkoholijuoma, minun ei tarvitse osata erotella niitä toisistaan. Mielummin keksin jonkun muun tavan tuoda esiin makuni kehittyneisyyttä.
Jos mulla on eri viinejä edessäni, erotan ne toisistaan ja tiedän mistä pidän. Riittää mulle
No en tunnista. Pari rypälelaatua yllätyksekseni tunnistan valkoviineissä vaikka en edes juo viiniä säännöllisesti.
Aika vaikaa erottaa!! Ehkä joku amarone ja pinot noir on sellaisia että erottuu mutta sitten mennään jo arvailujen puolelle! Syrahitkin on niin erilaisia kasvumaan(osan) mukaan!
Valkoviineistä tunnistan Alcasen aluen viinit, niissä on niin omanlainen aromi. Muuten ihan sama minulle.
Tärkeintä mulle on se että viini maistuu hyvälle juuri siinä hetkessä ja sen ruuan kanssa mitä nautin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:04"]
Joo, punaviinin valkoviinistä. Minulla ei ole tässä elämässä aikaa perehtyä viineihin sen enempää, ehkä seuraavassa sitten. Oikeasti viini on vain alkoholijuoma, minun ei tarvitse osata erotella niitä toisistaan. Mielummin keksin jonkun muun tavan tuoda esiin makuni kehittyneisyyttä.
[/quote]
Tässä jossain Nyt-liitteen sokkotestissä yksi testaaja ei edes erottanut onko valko- vai punaviini (hajusta taisi kuitenkin olla kyse, mausta erotti ;).
Valkoviinirypäleitä erotan, mutta en todellakaan muita kuin ne joilla on ne selvät erityispiirteensä, punaviinejä en. Tosin punkuissakin on ne tietyt rypäleet joita useimmiten tulee valkattua, vaikken osaa sanoa miten ne nyt eroaa toisistaan...
"Harrastamme" viinejä ja kuulumme viiniseuraan, ja kyllä sokkomaistiaisissa kehittyy erottamaan esim. rypäleitä toisistaan. Se on ihan mielenkiintoista, ei ryppyotsaista. Jotkut rypäleet ovat helpompia tunnistaa, jotkut vaikeampia. Esim. yleisistä rypäleistä syrah ja cabernet sauvignon menevät helposti sekaisin kokeneemmaltakin. Joillakin on viinien maistelusta tosi snobbaileva mielikuva, ja onhan joukossa toki hienostelijoitakin, mutta valtaosa viiniseuralaisista on kivoja, mutkattomia ihmisiä, jotka sattuvat olemaan innostuneita viineistä :)
Erotan punaisen ja valkoisen. Samoin sen, onko maistamani viini hyvää vai pahaa. Sen verran olen oppinut, että chardonnay ei oo mun lemppareita, en siis itse chardonnayta osta.
Erotan hyvän ja paremman viinin toisistaan, mutta en osaa yhdistää niitä etikettiin tai mihinkään selosteeseen. Olen yllättynyt, kun joitain väkeviä osaan sen sijaan nimetäkin, ja erotan mm. single malt whiskyn jenkki whiskeystä, vaikka väkeviä en juo juuri yhtään. Väkevissä on selkeämmin sen ominaispiirteet maussa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:28"]
Erotan punaisen ja valkoisen. Samoin sen, onko maistamani viini hyvää vai pahaa. Sen verran olen oppinut, että chardonnay ei oo mun lemppareita, en siis itse chardonnayta osta.
[/quote]
Kuulut siis ABC-kerhoon; anything but chardonnay.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:28"]
[/quote]
Kuulut siis ABC-kerhoon; anything but chardonnay.
[/quote]
No enpä ole tuollaiseen termiin vielä törmännyt :) Voisko siihen vielä lisätä vielä jotenkin näppärästi, että punaisenkin jätän mieluusti juomatta :)
ABC:n voi myös kääntää another boring chardonnay.
Monissa sokkotesteissä Suuret Viiniasiantuntijat ovat erehtyneet raskaasti viinien tunnistamisessa. Ei siis syytä huoleen, jos et pysty sanomaan onko viini tietyn chateaun itä- vai länsirinteen rypäleistä.