Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen idiootti :( Muilla aspergereilla vastaavaa?

Vierailija
18.12.2013 |

Voi että mua ärsyttää oma ääliömäisyyteni, olen monen monta kertaa luvannut itselleni lopettaa tän käytöksen muiden seurassa, mutta aina vaan hairahdan.. Hävettää..

Ongelmana on siis se, että olen ihan tuhottoman kiinnostunut kaikesta nippelitiedosta ja turhista faktoista. Saatan esimerkiksi kesken elokuvan (jos pidämme tauon hakeaksemme juomaa tms.) alkaa selittämään jostain erikoistehostebudjeteista, ääninäyttelijöistä, viittauksista populaarikulttuuriin yms.

KETÄÄN EI KIINNOSTA :( Kaikki tekevät minulle aika selkeästi selväksi sen, että puheenaiheeni tylsistyttää ja kummastuttaa heitä. Ja teen tätä joka. Ikinen. Kerta.

Menetän tuttavia ja "kavereita" tämän takia, kaikki pitävät minua ihan friikkinä.

Kellään muilla samanlaisia itsehillinnän vaikeuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi muuta kuin että kuulostatpa hellyyttävältä. Ja aidosti tarkoitan tätä. :) Kyl minua ei-aspergerisena voisi kiinnostaakin nippelitiedot ja mielleyhtymät.

Vierailija
2/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rohkeasti oma itsesi ja jätä moiset ihmiset omaan arvoonsa. He eivät ansaitse seuraasi.

t: ylpeä asperger

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa, tosin nykyään olen oppinut valitsemaan kenelle selitän.

Vierailija
4/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut tuttavillesi diagnoosistasi? Se voisi auttaa, että läheisimmelle sanoisit suoraan että stoppaavat sinut, jos eksyt ihan aiheesta :) En minä ainakaan pahastu ja hylkää ketään sen takia, että joku alkaa välillä "jaarittelemaan" vaan hienovaraisesti yritän ohjailla keskustelun porukassa takaisin raiteille. Iso etu sinulle on, ettätiedostat "ongelman". Seuraa puhekumppanisi katsetta, jos se alkaa kovin harhailla, kannattaa vaihtaa aihetta :) En sano pahalla :D

Vierailija
5/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulunee taudinkuvaan :)

Eikö ystäville vois sanoa, että tiedostat ongelmasi ja antaa heille ikäänkuin luvan torpata jaarittelut, jos meinaat käydä taas luennoimaan?  

Vierailija
6/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota.... Mistä löydät tätä turhaa nippelitietoa? Kuulostaa tosi oudolle että tiedät tuollaisia, ihan hakemallako haet tietoa tuollaisista asioista?

Vierailija
7/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:49"]

Tuota.... Mistä löydät tätä turhaa nippelitietoa? Kuulostaa tosi oudolle että tiedät tuollaisia, ihan hakemallako haet tietoa tuollaisista asioista?

[/quote]

Meillä on 7-vuotias asperger, joka kattelee dokumentteja ja lueskelee iltalukemisena tietokirjoja. Iltasadut on olleet 3-vuotiaasta jotain ihan muuta kuin satuja... Ei ne häntä jaksa kiinnostaa.  Muistaa ihan älyttömiä pikku nippelitiedon murusia sieltä ja täältä ja väläyttelee sitten niitä milloin missäkin. Ja omista kiinnostuksen kohteistaan muistaa aika paljon enemmänkin kuin vähän nippelitietoa. Imee tietoa itseensä kuin pesusieni. Ja sit purskauttelee niitä ilmoille kun sitä vähiten odottaisi. Vastaankaan ei yleensä uskalla pistää, väitti ipana ihan mitä vaan esim. ötököistä, kun todellakin tietää niistä sata kertaa enemmän kuin minä :D 

Ihan normaalia. Aspergerille. 

Vierailija
8/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvan keskeyttäminen saattaa venähtää ja se ei ole kivaa. Kaikki muut varmasti haluaisivat että tauko on mahdollisimman lyhyt.

Minulla on tytär jolla on mielestäni asperger piirteitä, selittää juurta jaksain asioita liian laveasti siis ja se on välillä rasittavaa.

Vierailija
9/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Asperger-poikaystävä (20v), ollaan seurusteltu jo useempi vuosi ja tuo on vain niin hellyttävää <3 Siiskun hänkin tykkää kertoa kaikkea nippelitietoa esim just elokuvista, musiikista, ym kaikesta mielenkiinnon kohteistaan. Itse oon oppinu paljon kaikesta just poikaystäväni kautta :)

Vierailija
10/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinun on hyvä rajoittaa ja lyhentää luentoasi, kun tiedät. Itse olen kuuntelevana osapuolena lopettanut aika lyhyeen ne historia katsaus jaarittelut ym. Onhan ne puuduttavia, jos ei yhtään kiinnosta.

Vierailija
11/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mä ihmettelen sitä, että miksi ihmeessä pidätte taukoja elokuvan välissä?

Vierailija
12/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:02"]

Oletko kertonut tuttavillesi diagnoosistasi? Se voisi auttaa, että läheisimmelle sanoisit suoraan että stoppaavat sinut, jos eksyt ihan aiheesta :) En minä ainakaan pahastu ja hylkää ketään sen takia, että joku alkaa välillä "jaarittelemaan" vaan hienovaraisesti yritän ohjailla keskustelun porukassa takaisin raiteille. Iso etu sinulle on, ettätiedostat "ongelman". Seuraa puhekumppanisi katsetta, jos se alkaa kovin harhailla, kannattaa vaihtaa aihetta :) En sano pahalla :D

[/quote]

Tuo on hyvä neuvo, että seuraa muiden katseita, mutta aspergeriin kuuluu se, ettei seuraa :). Varsinkaan silloin kun jaarittelee niistä nippelitiedoista. Tietysti sitä voi yrittää opetella, mutta ei se ihan helppoa ole. Mun miehellä on asperger-piirteitä (ei mitään diagnosoitu) ja kyllähän se on joskus kiusallista, kun toinen ei noteeraa mitään kulmien kohotteluja tai katseen kääntämisiä, joilla tavallisesti keskusteluissa vaihdetaan puheenvuoroja tai puheenaiheita. Katselee itse ihan jonnekin katonrajaan ja puhuu vain kovempaa jos joku keskeyttää. Se tuntuu muista epäkohteliaalta ja hämmentävältä käytökseltä, jos eivät tiedä mistä on kyse. Ja minusta ainakin näyttää siltä, että ehkä opittuna mies ärsyyntyy ja kiihtyy selittämään kovemmin asiaansa, jos häntä keskeytetään tylysti (veikkaan että lapsena ja nuorena kokenut sitä paljon ja saanut negatiivista palautetta reippaasti, ja toisaalta jos on uppoutunut siihen itselle tärkeään asiaan niin ärsyyntyy muutenkin keskeytyksestä). Paras tapa keskeyttää on joku lempeä ja ystävällinen keino, kädestä ottaminen tai katsekontaktin hakeminen leveästi hymyillen tai joku muu tällainen joka herättää hänet siitä aspergermaailmasta, jossa vaikka moottoritien rakentamiseen liittyvä keskustelu hänen mielestään pitää alustaa muinaisten sumerilaisten tieverkostosta luennoimalla. Mies tietää itsekin että vaikka sinänsä on ihan kykenevä sosiaaliseen kanssakäymiseen, ne selityshetket on sellaisia ettei hän vain pysty pitämään katsekontaktia kuin ehkä sekunnin unohtamatta puheenaihetta, ja se on hauskaa.

Kerro ap niille kavereillesi piirteistäsi ihan rehellisesti, ja kerro että et haluaisi ketään rasittaa yksinpuhelullasi mutta et itse sitä sillä hetkellä huomaa tekeväsi. Ja kerro miten sinulle voi sanoa että hyvä, nyt riittää kiitos. Ehkä ne kaveritkin sietää luentojasi paremmin, jos tietävät mistä on kyse.

Vierailija
13/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samaa taipumusta, mutta olen kyllä aikuisena oppinut hillitsemään sen niin, että en selitä asioita joiden tiedän olevan muista outoja tai tylsiä, vaikka itse olisinkin sisäisesti innostunut niistä ja haluaisin puhua.

Vierailija
14/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on asperger ja hän on juuri tuollainen, muistaa kaikki naurettavan pienet yksityiskohdat, tyyliin miltä joku ruoka tuoksui jossain tilanteessa 15-vuotta sitten tai miten isä juuri silloin mainitsi jostain Volvon osasesta joka tulisi vaihtaa samantien.

Muistaa myös asioita tyyliin mitä joku näyttelijä on sanonut jossain elokuvassa x, miten paljon erikoistehosteisiin on mennyt rahaa tms.

Myös kaikki turha faktatieto uppoaa häneen todella hyvin ja sitä voi sitten heitellä ilmoille sopi se sitten tilanteeseen taikka ei.

Ei sitten kuitenkaan muista arkisia asioita, esimerkiksi maitopurkkia kaupassa käydessään tai ei muista kastella kukkia/ laittaa pyykkiä pesuun.

Hieman rasittava oireyhtymä, sori vaan. Tallentuuko nippelitieto eri paikkaan aivoissa kuin nämä tärkeämmät ja arkisemmat asiat? Olen nimittäin huomannut, että monella aspergerilla on "ongelmia" muistamisen kanssa.

Vierailija
15/17 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän erilaiset tiedot tallentuu eri tavalla kenen tahansa aivoihin. Aivot toimii assosiaation perusteella, yhdestä asiasta tulee mieleen toinen ja siitä vielä toinen ja edelleen joku isompi kokonaisuus. Mielenkiintohan niitä muistojen säilymisiä vahvasti ohjaa. Aspergerilla ei ehkä ole mitään aktiivisena pysyvää osaa, mihin sen muistettavan maitopurkin aivoissa "kiinnittäisi" koska se ei hänelle ole oleellinen asia, vaan jotakin joka aina silloin tällöin pitäisi muistaa ja joskus taas ei. Sitten taas jotkut muut asiat, joiden voi olettaa pysyvän samanlaisina eli kun ne kerran on oppinut niin voi niitä toistella jatkossakin, kiinnittyy hetkessä isompiin kokonaisuuksiin ja aktivoituvat pienemmästäkin vihjeestä.

Tai saattaa olla, että muistaisi kyllä sen maitopurkin ja pyykin pesun, mutta oma-aloitteellisuudessa on ongelmaa. Asiat tulee mieleen kun joku muu tuo niitä esille ja puhetta on helppo tuottaa mielenkiinnon kohteista, mutta konkreettisten, tylsien asioiden muisteleminen säännöllisesti ja niiden tekemisen aloittaminen on vaikeampaa, ja on sitten helppo uppoutua tekemään jotain muuta, jotta ei tarvitse "muistaa" tehdä sitä mitä ei just haluaisi tehdä.

Veikkaan että jos as-tyyppi harrastaisi harvinaisten orkideojen kasvatusta, ei ikinä unohtaisi niitä kastella. :)

Vierailija
16/17 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatpa rasittavalta, en vihaa mitään niin paljoa kuin ihmiset jotka jauhavat paskaa leffan aikana.

Vierailija
17/17 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli leffassa pidetyn tauon aikana, 17. Ehkä pieni asperger auttaisi suakin lukemaan tarkemmin ennen kommentoimista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän