Tienaan 5000 euroa kuukaudessa. Paljonko siitä mielestäsi pitäisi maksaa veroa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa enempikin SE, että mihin ne rahat käytettäisiin.
Zinc
Kouluruokaan, terveydenhuoltoon, hammashuoltoon, neuvolapalveluihin, koulutukseen, teiden kunnossapitoon, jätehuoltoon, vanhuspalveluihin, työttömyyskorvauksiin jne
Jaa-a. sehän riippuu siitä, että minkälaista yhteiskuntaa haluaa olla tekemässä. Itse en ole tarvinnut mm. poliisilaitosta, oikeuslaitosta, vankeinhoitolaitosta, palolaitosta, Avia, terveyskeskusta yms.
Maanteitäkään en ole käyttänyt kovin paljoa.
Olen sen sijaan käyttänyt kirjatolaitosta, koululaitosta, neuvolaa, synnytyslaitosta, päivähoitoa.
Olen elämässäni saanut opintotukea, opiskelijan asumislisää, äitiyspäivärahaa, äitiysavustuksen, vanhempainpäivärahaa, kotihoidontukea, kelasta alennusta lääkkeisiin.
Ihminen tulee yleensä hyviinvointivaltiossa kalleimmaksi kahtena viimeisenä vuonnaan: vanhustenhoito, sairaala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa enempikin SE, että mihin ne rahat käytettäisiin.
Zinc
Kouluruokaan, terveydenhuoltoon, hammashuoltoon, neuvolapalveluihin, koulutukseen, teiden kunnossapitoon, jätehuoltoon, vanhuspalveluihin, työttömyyskorvauksiin jne
Juuri näin, paitsi että jätehuoltoa ei saa lain mukaan kustantaa verovaroin. Jätehuollon kustannukset peritään jätteen tuottajilta. Voittoa ei jätehuolto saa tuottaa.
On sitä taas suuria palkkoja, varmasti tittelinä joku Key Team Lead Global Social Experience Manager, jonka ainoa ansio on se että toimitusjohtaja on niin fiiliksissä hyvästä pöhinästä, että pitää kyllä palkita ansionmukaisesti, vaikka työpäivät lähinnä kuluu jalat pöydällä istuessa, viestintäkanavat auki ja mukavia puhelimessa rupatellessa.
Tonnin vero riittäisi. 20 % tasavero, eikä muita veroja kannustaisi työntekoon.
Jos olet perheellinen (useampi alaikäinen lapsi) niin max 1000 euroa, jos olet sinkku tai lapset jo maailmalla, 2000-2500 euroa.
Veroihin ehkä maks 15%+ tämä vajaa 10% muita veroluontoisia maksuja. Eli yhteensä maksimissaan 25%... sama prosentti pitäisi olla myös pääomatuloissa, eli maksimissaan 25%. Eli aina pitäisi vähintään 75% jäädä sille tienaajalle. Tämän pitäisi siis olla ehdoton katto.
6000 tietenkin senkin riistoporvari
Riippuu haluaako ilmaisen koulutuksen, puoli ilmaiset terveydenhoitopalvelut, suht vakaan yhteiskunnan jne vai haluaako maksaa kaiken itse
Ap, miksi et kouluttaudu ammattiin, jossa tienaisi riittävästi? Silloin sinulle jäisi riittävästi rahaa ja pystyisit elämään normaalia elämää.
No mun mielestä sellainen 20, ehkä maksimissaan 25 prosenttia on kohtuullinen veroaste. Ja tuo siis sisältää kaiken palkasta pidätettävä eli nämä "veroluonteiset" maksut.
Ehkä siinä vaiheessa, kun nettotulo alkaa olla päälle 5000 e voi hieman alkaa laittaa progressiota kehiin. Mutta ei sinnekään mitään 50 % veroastetta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluaako ilmaisen koulutuksen, puoli ilmaiset terveydenhoitopalvelut, suht vakaan yhteiskunnan jne vai haluaako maksaa kaiken itse
Ei se aivan noin suoraviivaista ole. Veroja kertyy niin monesta suunnasta ja jos yrityksillä on enemmän asiakkaita (kun ihmisillä on enemmän rahaa), verorahaa kertyy taas yrityksiltä enemmän.
Toki tämä on tasapainoilua ja optimaalista kestävää veroastetta on ihan mahdotonta määrittää.
Pyydä käteisenä äläkä kerro verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Se olis kaikista järkevintä kun palveluista maksettaisiin enemmän ja verot pienennettäisiin.
Valtiolla on liikaa hyväveliverkoston huijareita, ketkä vetää siitä veropotista välistä omiin taskuihinsa.
Verotaulukon mukaan vaan. Taitaa mennä reilut 2000 euroa kuussa veroa.
Itseäni harmittaa enemmän liikevaihtovero, koska se kohdistuu isommalla voimalla pienituloisiin. Tulovero on reilumpi.
Vierailija kirjoitti:
No minä tienaan n 2000€/kk ja maksan tuloveroa siitä n 500-600€, eli neljäsosan. Neljäsosa tuosta 5000 olisi reilu tonni.
Helsinkiläinen kirkkoon kuulumaton 5000 kuukaudessa tienaava maksaa juurinkin 25% veroa, eli rapiat tonnin kuussa. Siis nimenomaan veroa. Eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu eivät ole veroa, vaan ne ovat eläkemaksuja ja työttömyysvakuutusmaksuja, eli niillä rahoitetaan eläkettäsi ja mahdollista työttömyyskorvaustasi. Tuo prosentti siis ILMAN MITÄÄN ILMOITETTUJA VÄHENNYKSIÄ, eli todellisuudessa tuossa tuloluokassa veroprosentti on selvästi pienempi, koska noilla tuloilla kyllä vähennyksiä löytyy enemmän kuin pienituloisilla.
Joka tapauksessa huonoimmillaankin näppiin jää kaksi kolmasosaa kaikkien vähennysten jälkeen, eli 3333 euroa, mutta käytännössä siis enemmän, koska kaikilla aina jotain vähennyksiä löytyy. Mielestäni 3500 on ihan hyvä nettopalkka tuosta summasta ja se lienee aika realistinen summa ainakin helsinkiläiselle.
300 eur