Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minäkin olen kuulemma nepsy, mutta en koe asiaa niin.

Vierailija
20.12.2023 |

Olen pian 40 vuotta täyttävä nainen, olen psykologin mukaan nepsy, mutta en koe asia niin.

En samaistu näihin ihmisiin mitenkään, pidän heitä lähinnä säälittävinä ja typerinä.

Minulla on kyllä joustamattomuutta ja ruutineja, mutta siihen se jääkin, pientä sosiaalista kömpelyyttä.

Näen punaista koko tuosta typerästä sanasta ja minulle suositeltiin nepsyvalmennusta, johon sitten suostuin, turhaa saissea, ei huvittaisi tuhlata elämäänsä tuollaiseen paskaan pätkääkään.

Minulla ei oikeastaan ole sosiaalisia vaikeuksia vaan kysymys on enemmänkin piittaamattomuudesta, jonka muut ilmeisesti lukevat sitten ymmärtämättämyytenä, osaan myös olla kiltti enkeli, joka ilmeisesti hämää ihmisiä (eivät usko, että voisin olla ihan vain puhtaasti julma ja piittaamaton)

Olen todella mukavuuden haluinen ja laiska.

Sekin on kuulemma nepsypiirre, mutta itse uskon sen johtuvan vain ikävästä luonteesta.

Voiko diagnoosi olla virhe? En todellakaan koe kuuluvani noihin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuullosta nepsyltä, vaan joltain mt ongelmaiselta. Itse olen mieluusti ennenmin nepsy.

Vierailija
2/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aivan yhtä hankalalta kuin muutkin nepsyt, toivottavasti en joudu kanssasi tekemisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan hyvä tasoisesten neuropsykiatrisesti poikkeavien suuri ongelma on kiinostuksen puute, se on ihan todellinen ongelma, ei kiinosta keskittyä, ei kiinosta olla huomioon ottava, sama ongelma on monilla muillakin. Kyllä monet heistä halutessaan tietävät kuinka kuuluu käyttäytyä, mutta he eivät välitä.

Juuri tavanomaiseen muottiin sovit.

Vierailija
4/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Vierailija
6/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan hyvä tasoisesten neuropsykiatrisesti poikkeavien suuri ongelma on kiinostuksen puute, se on ihan todellinen ongelma, ei kiinosta keskittyä, ei kiinosta olla huomioon ottava, sama ongelma on monilla muillakin. Kyllä monet heistä halutessaan tietävät kuinka kuuluu käyttäytyä, mutta he eivät välitä.

Eikä ole vaan kyvyttömyys ymmärtää sosiaalisia tilanteita ja todellinen vaikeus keskittyä. Jos ap tekee tuota, koska häntä ei kiinosta tai huvita ja kehtaa käyttäytyä noin piittaamattomuuttaan, niin todellakin kysymys on jostain aivan muusta, kuin nepsyydestä.

Vierailija
7/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei ole pakko käydä missään valmennuksessa. Saisihan terapeutiltakin ohjeet jos tarvii nyt johonkin välttämättä ja kirjassa on. Voit elää omaa elämää rauhassa. On muitakin syitä miksi ihmiset eivät halua kaikkia samoja asioita kuin muut ja muiden olisi hyvä hyväksyä se. Diagnoosin jälkeenkin pitäisi olla kuitenkin vapaa ihminen päättämään omasta elämästään. En tiedä tarvitseeko ketään silti tuomita surkeaksi missään.

Vierailija
8/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin enemmän dark triad - persoonallisuushäiriötä. Toivottavasti en koskaan satu reitillesi. 

Vierailija
9/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei selvästikään ole sairaudentuntua. Se on ihan tavallista autismin kirjolla. Autisti saattaa ihan aidosti hyvin itsepintaisesti ajatella, että ne 95% muuta ovat outoja ja väärässä, vain hänen tapansa suhtautua maailmaan on oikea. Tämä aiheuttaa tietysti valtavasti turhautumista, ja tuntuu, että koko maailma on sinua vastaan. Ja tavallaan onkin: maailma on rakennettu neurotyypillisen ihmisen tarpeita ajatellen.

Jos olisit minun valmennettava, lähtisin pitkän alkututustumisen jälkeen itse valmennuksessa liikkeelle siitä, onko mitään tyypillisesti neurokirjolla selittyviä asioita, oireita tai pulmia, joihin toivot muutosta. Tuon lyhyen avautumisen perusteella voisin ajatella, että sinulla on ainakin vaikeuksia aloittaa tehtäviä. Tämä ei ole laiskuutta vaan toiminnanohjauksen pulma, jota voi työstää. Epäilisin, että sosiaalinen joustamattomuus voisi olla myös yksi työstettävä asia.

Toisaalta, jos kokisit, että et erityisyyksistäsi huolimatta halua varsinaisesti muuttaa mitään, olisi valmennus enemmänkin itsetutkiskelua ja sinun toimintatapojesi pohtimista ja niiden sovittamista yhteiskunnan vaatimuksiin. Autismin kirjon diagnoosin saaneet voivat olla huippuälykkäitä, jolloin toisenlaisten tapojen noudattaminen tietyissä tilanteissa on kyllä helppoa, kunhan motivaatio toimia näin löytyy.

Tärkeä näkökulma valmennuksessa olisi joka tapauksessa psykoedukaatio, eli tiedon lisääminen sinun erityisyydestäsi sekä muiden nepsyhaasteiden laajasta skaalasta. Ajatuksesi neuroerityisyyttä kohtaan ovat juuri nyt kovin jyrkkiä, mikä estää esim. vertaistuesta hyötymisen.

Ehkä kaikkea tätä on valmennuksessasi vielä tulossa. Toivottavasti olet saanut viisaan valmentajan, joka osaa viedä yhteistä prosessianne oikeaan ja sinulle hyödylliseen suuntaan.

Nepsy-valmentaja

Vierailija
10/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole repsy ja mun kaveri taas lepsy. Työkaverini taas käyttää itsestään nimitystä kepsy. 

Vierailija
11/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei pidä paikkaansa. Ei nepsyys ole välinpitämättömyyttä. Vaikka toisinaan se siltä saattaa näyttää. 

Nepsyt eivät ole myöskään aapeen kuvaamia. Ennemmin tuli mieleen joku persoonallisuushäiriö. 

Vierailija
12/12 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin enemmän dark triad - persoonallisuushäiriötä. Toivottavasti en koskaan satu reitillesi. 

Onko se dark triad nyt kanssamme huoneessa?🤡