Abortti
Olen 39-vuotias yhden lapsen äiti ja nyt kävi niin, että ehkäisy petti. Toista lasta en halua, kuten ei miehenikään. Olen viikolla 6 ja päätin, että abortti on tässä meidän tilanteessa ainoa vaihtoehto. Miten tämä prosessi etenee? Lääkäriajan sain tulevaksi keskiviikoksi, mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä käytännössä nyt tapahtuu.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 17:23"]
Joo, mutta tuplaehkäisyllä tämäkin raskaus olisi saatu ehkäistyä. Jos aikoo tehdä abortin jos tulee raskaaksi, niin silloinhan nimenomaan kannattaisi ehkäistä kaikilla mahdollisilla keinoilla.
[/quote]
Vielä vähän rautalankaa: ei, täysin varmasti sitä ei olisi tuplaehkäisylläkään saatu ehkäistyä. Tuplaehkäisy olisi vähentänyt raskauden todennäköisyyttä vielä lisää, mutta tuplaehkäisyäkin käyttävistä pieni osa tulee raskaiksi.
Nyt on tk:saa käyty ja eilen naisten polilla. Molemmissa paikoissa tehtiin sisätutkimus ja polilla ultrattiin. Sitten sain ensimmäisen pillerin siellä ja loput pillerit+ särkylääkkeet. Seuraavaksi pitäisi ottaa kaksi pilleriä suun kautta ja toiset kaksi alakautta. Tällä hetkellä on hyvin voimakasta kuukautiskipua, mutta ei mitään vuotoa. Odotan pelolla huomista kun aloitan pillereiden oton. Toivottavasti saamani särkylääkkeet auttavat.
Ap, sinuna miettisin vielä. Itse tulin raskaaksi vaikka olin aivan varma etten halua lasta. Olin aivan hysteerinen ja paniikissa kun kävin lääkärissä ja siellä alkio näkyi. Päätin kuitenkin pitää lapsen. Ja se olikin koko elämäni mullistavin asia, en vaihtaisi pois sekuntiakaan. Sinulla kuitenkin on mies, ja ilmeisesti elät ihan normaalia elämää. Tottahan se on, että olet jo 40 melkein, joten on jo elämän kokemusta ja varmasti osaat ajatella aikuismaisesti. Mutta minusta on typerää, että ihmiset harrastavat seksiä ja sitten kun tullaankin raskaaksi, ajatellaan vaan että "Joo nyt ei käy" ja "nyt on kaikkea muuta elämässä joten nyt en voi hankkia lasta".
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:48"]
Ap, sinuna miettisin vielä. Itse tulin raskaaksi vaikka olin aivan varma etten halua lasta. Olin aivan hysteerinen ja paniikissa kun kävin lääkärissä ja siellä alkio näkyi. Päätin kuitenkin pitää lapsen.
[/quote]
Niin, mutta sinä halusit lapsen. Aloittaja ei halua.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:48"]
Ap, sinuna miettisin vielä. Itse tulin raskaaksi vaikka olin aivan varma etten halua lasta. Olin aivan hysteerinen ja paniikissa kun kävin lääkärissä ja siellä alkio näkyi. Päätin kuitenkin pitää lapsen.
[/quote]
Niin, mutta sinä halusit lapsen. Aloittaja ei halua.
[/quote] minäkään en halunnut. Olin varma että Se ei ole edes vaihtoehto. Siksi käskin hänen vielä miettiä, koska itse viime hetkellä ennen abortti käyntiä päätin että annan lapselle mahdollisuuden tulla maailmaan kun itse tulin raskaaksi. Ehkäisyn piti olla 99%.
on sinulla sitten kiva katsoa ainokaistasi silmiin kun tämä suree miksi hänellä ei ole sisarusta, puhumattakaan siitä että kaikki sinusta vanhuksena huolehtiminen on hänen harteillaan.
Kaikki meni hyvin. Kivut olivat siedettävät, vuoto runsasta mutta kuitenkin sen kanssa pärjäsi oikein hyvin. Olen surullinen, että tämä piti kokea. Kuitenkin olin asiaa hyvin monestakin vinkkelistä miettinyt ja siksi tämä ei tunnu väärältä ratkaisulta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:17"]Miksi tuota tuplaehkäisyä miinustettiin? Mikä vika on tuplaehkäisyssä?
[/quote]
Jep jep..
[/quote]
No kerro mikä vika on tuplaehkäisyssä? Mä käytän joka ikinen kerta tuplaa.
[/quote]
Varmuuden vuoksi tripla, niin että yksi on selibaatti. Vai mitä? Jos haluaa olla IHAN varma. Mutta harva haluaa oll aniin varma...
Normaali ehkäisy on riittävän varma. Jos se pettää, abortti on sitä varten .
Hei!
Olen 18-vuotias tyttö.
Minulla on kuukautiset 3vk myöhässä ja tein äitini kanssa 2-3pv sitten ensimmäisen testin ja se näytti negatiivistä, kunnes tänään aamulla tein toisen ja se näytti positiivistä! En ole valmis äidiksi koska minulla alkaa syksyllä seuraava opiskelu, asun vanhempieni kanssa olen seurustellut vasta 4kk kunnes tajusin, että jokin on pielessä. Menin paniikkiin ja ahdistuin tilanteesta! Sain kaverilta apua onneksi, koska hänellä oli sama tilanne, mutta sai keskenmenon, mutta nyt tilanne koitui minun kohdalle --> Jatkoa
Olen itse 40 ja tein abortin vasta viikolla 11 :(. En pystynyt päättämään aiemmin. En erittele syitä, mutta ymmärrän kyllä, jos aborttiin voi päätyä.
Minulle tehtiin tuolloin kaavinta.
Eli keskustelin ensin terveyskeskuslääkärin kanssa, lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, missä kaavinta tehtäisiin. Siellä keskustelin lääkärin kanssa, mm. ultrattiin. Aborttiinhan tarvitaan kahden lääkärin suostumus. Minulle soitettiin sitten kaavinta-ajankohdasta. Pääsin kaavintaan todella nopeasti. Yleensä kai noilla viikoilla, milla sinä olet, tehdään lääkkeellinen keskeytys.
Voimia. Tee se vain jos ole 100% varma. Jos yhtään epäilet, älä tee.
Raskautesi varmistetaan verikokeella ja lääkäri todennäköisesti tekee sisätutkimuksen myös. Täytät kaavakkeen abortintekoa varten ja saat myöhemmin uuden ajan jolloin menet ottamaan pillerin joka lopettaa kiinnittyneen munasolun toiminnat. Samalla reissulla sinulle voidaan tehdä tarkempi sisätutkimus jossa tarkastetaan millä viikolla alkio on. Sitten saat taas uuden ajan jolloin menet tekemään varsinaista aborttia. Saat ajan ehkä seuraavalle päivälle tai sitä seraavalle. Silloin menet taas samaan paikkaan kuin edellisellä kerralla, saat oman sairaalavuoteen jossa makoilet muutaman tunnin. Hoitaja laittaa muutaman lääkenapin kohdunsuullesi tai sinne jonnekin ja ne saa aikaan sen tyhjennysvuodon joka noilla viikoilla ei ole juuri tavallisia menkkoja kummempia ja näyttää vähän mansikkahillolta. Siellä sitten kyselevät kuinka paljon milloinkin vuodat ja kun vuoto on alkanut tarpeeksi saat ruokaa siellä koska ennen sinne menoa ei saa syödä. Iltapäivällä voit päästä jo kotiin. Varaudu siihen, että sen ensimmäisen keskeytyspillerin otettuasi saat yllättäen väsymyskohtauksen ja voit vaikka nukkua loppupäivän iltaan asti. Varaydu myös siihen että hoitajat jotka ovat kanssasi tekemisissä tuona myöhempänä aborttipäivänä niin he yrittävät saarnata sinulle ja haukkua sinua muka tekemästäsi synnistä ja syyllistävät sinua koppavasti. Minulle osui valitettavasti juuri sellainen ilkeä vanha nainen. Tein abortin viikolla 6 ja risat.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:40"]
Olen 39-vuotias yhden lapsen äiti ja nyt kävi niin, että ehkäisy petti. Toista lasta en halua, kuten ei miehenikään. Olen viikolla 6 ja päätin, että abortti on tässä meidän tilanteessa ainoa vaihtoehto. Miten tämä prosessi etenee? Lääkäriajan sain tulevaksi keskiviikoksi, mutta minulla ei ole mitään tietoa mitä käytännössä nyt tapahtuu.
[/quote]
Jos mahdollista niin harkitse vielä...josko kuitenkin jaksaisit lapsen synnyttää ja antaa adoptioon? Haluajia olisi varmasti ja niin tuo pieni saisi mahdollisuuden elää.
Se haastattelee sut lyhyesti, antaa puoltavan päätöksen abortista ja lähetteen sille polille jossa homma etenee joko lääkkeellisenä tai kaapien. Itse sain samoilla viikoilla lääkkeelisen keskeytyksen. Yks nappi napaan polilla, kaks alapäähän kotona parin päivän kuluttua. Tavara tuli ulos parin tunnin sisällä ja se ei satu sitten tippaakaan missään vaiheessa. Paitsi henkisesti. Alkuun useammin ja lujemmin, vähitellen yhä harvemmin eikä enää niin lekalla. Nyt 7kk kuluttua se on vain asia joka on tullut koettua ja päätös on ollut oikea.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:51"]
Jos mahdollista niin harkitse vielä...josko kuitenkin jaksaisit lapsen synnyttää ja antaa adoptioon? Haluajia olisi varmasti ja niin tuo pieni saisi mahdollisuuden elää.
[/quote]
Juu, aika "pieni" on kyllä viikolla kuusi.
Voi ei... Kannustan myös vielä harkitsemaan. Ihan varmasti löytyisi lapselle toinen koti, jos itsellä jostain syystä ei ole mitään mahdollisuutta antaa turvaa ja hoivaa pienelle. Vaikka sitä kyllä ihmettelen, jos teillä on jo lapsi ja perhe jopa ehjä.
Tarkkaisin omia motivaatioita hyvin tarkkaan. Mikään ehkäisy ei ole 100%, ja mielestäni jos on seksielämää, tulisi olla valmis kohtaamaan sen haluamisensa seuraus.
Ehkä te ette halua tätä lasta, mutta lapsi -- hän varmasti haluaisi elää. Hän on taistellut tiensä jo hedelmöityksen, ensimmäisten kehitysviikkojen yms. läpi.
Nro 6: En ymmärrä, miten kukaan voi puhua ihmisalkiosta "tavarana"! Missä vaiheessa alkiosta, sikiöstä, tulee lapsi? Sitten kun se alkaa liikkua? Kun se syntyy? Mielellään terveenä?
Ei hyvää päivää.
Samanlaista "tavaraa" juuri sinäkin olet ollut joskus äitisi kohdussa!
KOMPPAAN nro 8 ! Eli mieti vielä! Itsekin tiedän heti yhden hyvän pariskunnan joka vauvan ottaisi jos vain saisi.
Ap:
Kiitos vastauksista. Päätös on kova, mutta näin on nyt tehtävä. En ole ennen joutunut miettimään sitä, miten abortti vaihe vaiheelta etenee joten siksi kysyin. Kiitos kaikille vastauksista.