Ostatko joululahjan kummilapsesi sisaruksille?
Jos ostat, niin yhtä "iso" kuin kummilapselle vai jotain pienempää? Jos sinulla on monta lasta, saavatko he jokaisen kummeilta kaikki paketit?
Kommentit (16)
Riippuu tapauksesta. Yksi kummilapsistani on siskotyttö, jolla on sisaruksia, Näille ostan kaikille lahjat, kummitytön lahja saattaa olla vähän arvokkaampi.
Yksi kummilapsistani on kaukaisempi, ja ollaan aika vähän tekemisissä perheen kanssa. Tälle ostan lahjan, mutta sisaruksille en.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:29"]
Riippuu tapauksesta. Yksi kummilapsistani on siskotyttö
[/quote]
Siis siskoNtyttö, eli sisareni lapsia.
En osta sisaruksille. Omat lapseni saavat lahjoja myös vain omilta kummeiltaan (paitsi sukulaiskummeilta). Jos olisi jotenkin hyvin epätasa-arvoinen tilanne (yhtä lasta ei kummit muistaisi tai joku saisi jotain ylihienoa kummeiltaan) niin me vanhemmat paikkaisimme.
Ostan, koska kummilapset ovat siskojeni lapsia ja perheiden muutkin lapset läheisiä. Lahjan arvo voi olla sama tai vähän edullisempi sen mukaan, mitä satun keksimään. Muutenkin ostaisin sen mukaan, onko perhe läheinen. omat lapset saavat sukulaiskummeilta lahjat jokainen, kaverikummeilta ei välttämättä.
Toisella kummilapsella on sisaruksia, toisella ei. Tämä, jolla on sisaruksia on myös läheisen ystävän lapsi, joten olen tekemisissä sekä kummilapsen että tämän sisarusten kanssa. Ostan siis yleensä kaikille jotain, mutta kummilapselle vähän isompaa. Toisinaan saatan ostaa myös perheen lapsille yhteisen lahjan (esim peli, jota kuitenkin kaikki pelaisivat yhdessä) ja sitten kummipojalle erikseen jonkun pienen paketin että saa oman lahjan kummitädiltä.
No yleensä ne perheet, joiden jonkun lapsen kummiksi olen päätynyt, ovat aika läheisiä muutenkin ja olen muistanut aina kaikkia perheen jäseniä jouluna.
Kyllä, kaikille 8:n kummilapsen sisaruksille.. eli 7 pakettia lisää. Suurinpiirtein samanarvoisia sattuivaty tänä vuonna, joskus on ollut halvempia joskus kalliimpia.
Ostin ennen, en enää. Tuli niin paljon lahjottavia, että päätettiin yhdessä kummilasten vanhempien kanssa tehdä siitä loppu. Silloin ostin tietysti kummilapsille isomman/kalliimman lahjan kuin muille.
Nykyään lahjotaan vain kummilapsia ja heidän vanhempiaan.
Kummiksi lupauduttuani kummilapsen äiti todellakin itse (!) pyysi, että muistaisin muitakin perheen lapsia. Hieman tuli sellainen olo, että maksattavat muilla perheensä lasten lahjat. Ekana jouluna olin pyytänyt kummilapsen perheen käymään, tarjosin ruoat 5-henkiselle perheelle ja olin vielä hankkinut lahjat tälle ystävälleni sekä hänen lapsilleen. Synttäreitä vietettäessä vein synttärilahjan kummilapselle ja pienemmät lahjat hänen sisaruksilleen.
Tuona vuonna kummilapsen äiti muisti minuakin joululahjalla.
Seuraavan joulun tullen kummilapsen äiti oli ilmeisesti huomannut, että rahat onkin vähissä, mutta lahjoja mielellään voisi ottaa. Hän totesi, että hän ei sitten enää anna lahjoja muille kuin lapsille ja lahjankin voisi vain tulla joku ilta hakemaan. Totta kai laittoi myös hintavat lahjatoiveet. No, minäkin sitten vain totesin, että löytyisikö jotain hieman pienempää lahjatoivetta.
Tuli harvinaisen selväksi, että miksi minut oli kummiksi haluttu. Nykyisin en enää jaksa minäkään pyytää tuota perhettä käymään. Eikä tunnu tulevan kyläilykutsuja sieltäkään suunnalta. Velvollisuudentunteesta olen lahjan ostanyt, mutta vain kummilapselle.
Siskoni molemmille lapsille ostan vaikka vain toinen on kummilapsi, kummilapselle tulee vähän arvokkaampi lahja. Miehen sisarusten perheiden kummilapsien sisaruksille emme osta, näin olemme sopineet vuosia sitte ja kaikki noudattavat tätä. Myös aikuisille ei saa ostaa lahjoja.
Ostan niille, jotka ovat oman sisarukseni lapsia, muille kummilasten sisaruksille en osta.
Me ei todellakaan osteta sisarusten lapsille joululahjoja sen enempää kuin ystävienkään lapsille. Ainoastaan kahdelle kummilapsellemme, joista toinen on sisaruksen ja toinen ystävän lapsi. Menisi omaisuus vuodessa lahjoihin, kun niitä sisaruksia ja niillä muksuja on niin maan perhanasti siunaantunut.
En tietty. Heillä on omat kummit jotka muistavat heitä. Ei se ole tarkoitus että aletaan kaikkia lapsia lahjomaan, ideahan siitä menee. Vain omia kummilapsia. Ellei sitten ole esim. sisarusten lapset niinkuin joku aikaisemmin mainitsi.
Tietenkin ja kummilapsen vanhemmille, isovanhemmille ja naapureille myös.
Oikeastaan ostan jokaiselle vastaantulijalle ja kun rahat loppuu jaan pyllyä.
Miten sun aivot toimii?