Lievästi ärsyttää, joulukortteja tulee edelleen tyttönimelläni
Vaikka naimisiinmenosta on aikaa jo neljä vuotta. Joka joulu tullut, ensimmäiset pari joulua vielä "ymmärsin" uuden sukunimeni unohduksen ilman muuta, mutta nyt alkaa jo vähän ihmetyttää. Olen kuitenkin näidenkin tyyppien kaverina esim. fb:ssä, ja tekemisissä, joten varmasti tietävät mikä sukunimeni nykyään on.
Tänä jouluna tullut tähän mennessä 5 joulukorttia, näistäkin jo kahdessa on mun tyttönimi sukunimenäni. Joo, ei mun päivä/joulu tästä pilalle mene ja ihanaa saada joulukortteja, oli sukunimi mikä tahansa, mutta SILTI. Pitäiskö ensi vuonna lähettää joulukortit noille muutamille heidän tyttönimellään? :D
Kommentit (39)
Mulle on ihan sama, vaikka meille tulisi joulukortteja tuolla "perhe Virtanen" tyylillä tai jollain muulla sukunimiyhdistlemällä (esim. Matti, Maija, Liisa Virtanen-Karjalainen). Meidän perheessä minulla on oma sukunimi, mies ja lapsi ovat samalla sukunimellä. Enemmän ilahdun siitä, että joku vielä jaksaa lähettää kortteja. En oleta, että kukaan jaksaisi kirjoittaa korttiin "Maija Karjalainen + Matti ja Liisa Virtanen" vaikka näitäkin toki tulee.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:29"]
On aika huvittavaa ja rasittavaa alkaa kirjoittaa korttiin naisen sukunimeä, miehen sukunimeä, ja edellisten lasten sukunimeä ja sitten on vielö yhteinen lapsi... huoh. Helpompi laittaa vaan että Virtsasen perhe. Nykyajan perheessä kun voi pahimmillaan olla neljääkin eri sukunimeä, ei niitä muista tai jaksa edes kirjoittaa.
[/quote]
Miksi ihmisille sitten oli ENNEN avioliittoamme täysin ok kirjoittaa korttiin "Maija Pelkonen ja Matti Virtanen", mutta naimisiinmenon jälkeen on ollut pakko kirjoittaa se "Virtasen perhe" tai muuta vastaavaa patriarkaalista sontaa, vaikka nimemme eivät ole muuttuneet mihinkään? T: nro 15 ja 20
24, koska Perhe on joillekin se yksi niminen, joidenkin on vaikea edes ajatella että halutaan olla erinimisiä vaikka ollaan perhe ja naimisissa. Siksi. On huvittavaa alkaa eritella SAMAN PERHEEN IHMISIÄ erinimillä aina korttiin jopa heidän naimisinmenonsa jälkeen. Perinne mikä perinne, avoparit ovat erinimisiä. Ja avioparit näyttävät avoparilta erinimisinä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:33"]
On aika huvittavaa ja rasittavaa alkaa kirjoittaa korttiin naisen sukunimeä, miehen sukunimeä, ja edellisten lasten sukunimeä ja sitten on vielö yhteinen lapsi... huoh. Helpompi laittaa vaan että Virtsasen perhe. Nykyajan perheessä kun voi pahimmillaan olla neljääkin eri sukunimeä, ei niitä muista tai jaksa edes kirjoittaa.
[/quote]
Miksi ihmisille sitten oli ENNEN avioliittoamme täysin ok kirjoittaa korttiin "Maija Pelkonen ja Matti Virtanen", mutta naimisiinmenon jälkeen on ollut pakko kirjoittaa se "Virtasen perhe" tai muuta vastaavaa patriarkaalista sontaa, vaikka nimemme eivät ole muuttuneet mihinkään? T: nro 15 ja 20
[/quote]
Ihmiset varmaan luulee ja olettaa, että olette nyt Virtasia molemmat. Tuskin kukaan tekee tahallista kiusaa tällaisella asialla. Mainitse joskus, että mä muuten pidin oman nimeni ja olen edelleen Pelkonen, vaikka naimisiin mentiin.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:24"]
Mua taas ärsyttää se, kun miehen sukulaiset lähettävät meille kortteja ym. postia pelkällä miehen sukunimellä, tyyliin "Virtasen perhe" tai "Matti ja Maija Virtanen" tai jopa pelkästään mulle "Maija Virtanen", vaikka naimisiin mennessämme pidimme molemmat omat sukunimemme ja Virtanen on MIEHENI sukunimi! (ei siis oikeasti ole, mutta tässä esimerkkinä). Kaikkein alentavin on kuitenkin ehkä tyyli:"Matti Virtanen + Maija", aivan kuin olisin joku koira tms. :D
[/quote]
No mitä SINÄ haluaisit, että teidän kortissa lukee?
Itse just eilen kirjoittelin "kaverin nimi + perhe" ja samantien tajusin, että viimeinenkin lapsi muutti jo pois kotoa joten tuo "+perhe" tarkoittaa sitten vain vaimoa (jonka sukunimeä en tiedä).
Vastaan, vaikka tässä ketjussa tämä onkin off topic.
Minä olin ikionnellinen kun pääsin eroon omasta sukunimestäni. Siihen liittyi ikävää suvun painolastia aivan liikaa + siitä sai helposti väännettyä pilkkaversion, jota kouluaikoina sainkin kuulla. Miehen sukunimi taas on kaunis ja harvinainen.
Halusimme myös koko perheelle yhden yhteisen sukunimen. Mietimme kyllä ihan uuden sukunimenkin keksimistä - nykyäänhän sekään ei ole kovin harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:25"]
Miksi naiset haluaa vaihtaa OMAN sukunimensä kun menevät naimisiin? Itse en koskaan haluais olla "nimetön", ja kuulua johonkin vieraaseen sukuun.. Niinkun pala omaisuutta, mihin lätkästään omistajan nimi..
[/quote]
Joo, kyllä niitä nimiä on vaikea muistaa. Mulla pikkusisko vaihtoi sukunimensä omakeksimään nimeen, äidiltämme kuulin asiasta joku aika sitten. Vasta postissa huomasin että olin laittanut hänen "oikean" nimensä, eli syntymänimen, yritän ensi vuonna muistaa, tosin se taitaa olla se ja sama, häneltä ei koskaan ole tullut mitään kortteja, ja kuitenkin yhden lapseni kummi.
Ja tuo että joku uusi puoliso on samassa taloudessa, eikä pari ole mennyt naimisiin, mulla on isäpuolen sisko, jolla on ollut avopuoliso jo vissiin 20 vuotta, ja vieläkään en tiedä miehen sukunimeä, sitä ei vaan ole mainittu koskaan missään, ja en muista koskaan äidiltäni kysyä ennen joulukorttien lähettämistä, laitan sitten vaan + miehen etunimi.
Mulla ei muistaakseni tullut kuin korkeintaan ekana jouluna naimisiin menon jälkeen väärällä nimellä postia, on kyllä aika outoa jos vuodesta toiseen tulee, mä olen ollut tällä nimellä jo kohta 10 vuotta, ja meinaa itseltäkin se tyttönimi unohtua, se tuntuu ihan oudolta jos siihen joskus törmää.
Mua taas ärsyttää se, kun miehen sukulaiset lähettävät meille kortteja ym. postia pelkällä miehen sukunimellä, tyyliin "Virtasen perhe" tai "Matti ja Maija Virtanen" tai jopa pelkästään mulle "Maija Virtanen", vaikka naimisiin mennessämme pidimme molemmat omat sukunimemme ja Virtanen on MIEHENI sukunimi! (ei siis oikeasti ole, mutta tässä esimerkkinä). Kaikkein alentavin on kuitenkin ehkä tyyli:"Matti Virtanen + Maija", aivan kuin olisin joku koira tms. :D
[/quote]
Itse just eilen kirjoittelin "kaverin nimi + perhe" ja samantien tajusin, että viimeinenkin lapsi muutti jo pois kotoa joten tuo "+perhe" tarkoittaa sitten vain vaimoa (jonka sukunimeä en tiedä).
26, meille tulee kortti oikealla nimellä, koska olemme perhe, jossa on vain yksi yhteinen sukunimi, pidin oman nimeni ja mieheni otti omani. Mä en edes jaksaisi loukkaantua, jos joskus joku laittaisi väärän nimen, koska elämässä on hiukan muutakin mietittivää. Ei niitä kortteja huvikseen lähetetä vaan ilahduttaekseen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
Ihmiset varmaan luulee ja olettaa, että olette nyt Virtasia molemmat. Tuskin kukaan tekee tahallista kiusaa tällaisella asialla. Mainitse joskus, että mä muuten pidin oman nimeni ja olen edelleen Pelkonen, vaikka naimisiin mentiin.
[/quote]
Tuskin esim. miehen sisko ja vanhemmat LUULEVAT, että meillä on yhteinen sukunimi. Kyllä kyse on keskisormennäytöstä sitä kohtaan, että halusin pitää oman sukunimeni.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
Haluaisin, että siinä lukee "Maija Pelkonen ja Matti Virtanen", kuten ennen avioliittoakin. Yksinkertaista! :) Esim. "Matti Virtanen perheineen" on mielestäni ihan ok, ei siinä ole virhettä. Mutta "Maija Virtanen" tai "Virtaset"ärsyttää, koska ei täällä asu ketään Maija Virtasta.
Niillä on kalenterissa sun tiedot tyttönimellä ja pikaistuksissa niitä kortteja kirjoittavat.
Mä en ymmärrä näitä marisijoita, että ihmiset ei muista mun uutta sukunimeä, byää... Tosi epäoleellista! Tunnen yhdenkin yli nelikymppisen ihmisen joka meni uudelleen naimisiin. Sitten jossain työpaikan tilaisuudessa hänet esiteltiin vahingossa vanhalla sukunimellä. Huomautti tosi kärkkäästi tilaisuudesta (esittelijä ei edes tiennyt hänen menneen naimisiin).
Sitten tuosta parin viikon päästä, kun hänelle tuli joku kirje vanhalla sukunimellä työasioihin liittyen, aloitti kamalan huudon ja möykän koko toimistossa, että eikö se nyt mene perille, että hänellä on uusi sukunimi!!! Oikeasti raivosi ja paiskoi sitä kirjettä.
Lapsellista. Ihan sama. Itse pidin oman sukunimeni, mutta on meille nyt häiden jälkeen tullut kortteja ym. postia, joissa minut on niputettu miehen sukunimen alle. Entä sitten. Ei minusta ollenkaan iso juttu.
Meillä ei onneksi ole tuttavapiirissä noita monen nimisiä perheitä, joten suoriudun joulukorteista suht nopeasti ja helposti. Jos en tietäisi nimiä niin sitten laittaisin vain "Maija Virtanen perheineen", se kattaisi kaikki puolisosta koiraan.
Mutta ihmisten puolustukseksi on sanottava, että onhan se kortissa oleva osoitekenttä todella pieni, joten eihän siihen saa mahtumaan monta pitkää nimeä vaan on pakko lyhetää jotenkin.
Jos ei ole kutsuttu häihin, niin mistä tietää nimen vaihtuneen?
Me emme ole naimisissa, eli itse olen "Virtanen" ja mieheni on "Nieminen". Kortteja tulee erilaisilla nimiyhdistelmillä, mukaanlukien Maija ja Matti Nieminen ja Matti Nieminen +Maija, mutta ei se minua haittaa. Nämä ihmiset kyllä varmasti sukunimeni tietävät mutta syystä tai toisesta noin kirjoittavat. Kiva kun tulee kortteja ylipäänsä.
Itse kyllä kirjoitan yleensä aina niin, että ensimmäiselle riville tulee kaikki etunimet (paitsi jos niitä on todella monta, sitten voin laittaa esim "perhe") ja toiselle riville molemmat sukunimet (kolmekin varmaan mahtuisi mutta sellaisia perheitä en itse tunne). Helppoa kuin mikä. Ja vielä mahtuu katuosoite ja kaupunki mukaan, maakin jos kortti menee ulkomaille.
Laita sinäkin kaikille kortit heidän tyttönimillään, jos se ärsyttää noin.
Ruotsinkielisillä ainakin on sellainen tapa, että kortit lähetetään nimellä "familjen miehen etu ja sukunimi" Laitoin välittömästi pelin poikki heidän kanssaan!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:53"]
Jos ei ole kutsuttu häihin, niin mistä tietää nimen vaihtuneen?
[/quote]
Meillä kyllä nuo, jotka eivät uutta (neljä vuotta käytössäni ollutta) sukunimeäni "muista" eli lähettivät tänäkin vuonna kortit tyttönimelläni, olivat kyllä kutsuttuina häissämme. Ovat myös kavereinani facebookissa, joten näkevät päivitykseni, joiden yläpuolella etunimeni "uuden" sukunimeni kanssa on näkynyt jo kaikkien näiden neljän vuoden ajan.
ap
Itse laitan esim. Matti Virtanen perheineen, jos en tiedä, onko Maijan sukunimi Virtanen vai pitikö se tyttönimensä.
Vaikka olisi itse paikalla häissä, ei aina siellä kerrota, mikä on kenenkin sukunimi tästä eteenpäin.