Vuoroviikkolapset ja asuinalue
Miten olette järjestäneet asumisen, kun lapset asuvat vuoroviikoin vanhemmillaan? Asutteko lähekkäin ja kuinka pitkä matka lapsilla on kodeista kouluun?
Pähkäilen kuumeisesti mitä tehdä, sillä näyttää hieman siltä että minulla ei ole varaa asua lasten koulun lähellä! Alue on kalleinta Espoossa, ja myös vuokrat ovat päätä huimaavia. Tällä hetkellä asumme omistusyksiössä, mutta lapset tulevat tarvitsemaan tilaa viimeistään parin vuoden päästä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Laita lotto vetämään, jos sieltä rahaa tippuisi. Muuten alat sopeuttamaan asumista ja elämistä rahapussisi mukaan.
Tässähän sitä sopeututetaan kun yksiötä pienemmässä on enää vaikea asua ;)
Esiteini-ikäisen kanssa ei tule enää onnistumaan ja se on fakta. Alue siis on oikeasti kallista, pieni perheasunto maksaa 350t ja expuoliso ei toki suostu lähtemään kohtuullisempien hintojen alueelle. Hänelle jäi käytännössä velaton perheasunto ja itselle sitten huomattavasti pienempi omaisuus, jolla täältä ei asuntoa saa. Asuuko joku toisella alueella kuin lapsensa koulu? (Huonojen yhteyksiek päässä?)
Eikö Espoossa saa pitää koulupaikkaa jos muuttaa?
Ensinnäkään vuoroviikkosysteemi ei ole hyvä lapsille. Toiseksi, lapset tarvitsevat oman huoneen. Tosin voivat jakaa sen. Muuta jonnekin kauemmaksi lapsien kera, ja lapset näkevät isäänsä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään vuoroviikkosysteemi ei ole hyvä lapsille. Toiseksi, lapset tarvitsevat oman huoneen. Tosin voivat jakaa sen. Muuta jonnekin kauemmaksi lapsien kera, ja lapset näkevät isäänsä harvemmin.
Vaikea muuttaa, kun isä ei suostu. Viikko-viikko on hänen vaatimus, ja oikeuteen minun on turha lähteä koska hänen vanhemmuudessa ei ole vikaa. Tekisin näin heti, jos voisin. Lapset myös toovovat saavansa olla molemmilla yhtä paljon, joten sitäkin pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti järjestettävissä, mutta miten lapsen kulkeminen kouluun hoituu jos matka on pitkä/hankala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea muuttaa, kun isä ei suostu. Viikko-viikko on hänen vaatimus, ja oikeuteen minun on turha lähteä koska hänen vanhemmuudessa ei ole vikaa. Tekisin näin heti, jos voisin. Lapset myös toovovat saavansa olla molemmilla yhtä paljon, joten sitäkin pitää kunnioittaa.
Mikset sinä saanut erossa rahaa? Eikö exä ostanut sinua ulos talosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä saanut erossa rahaa? Eikö exä ostanut sinua ulos talosta?
Sain, aloituksessa mainitskn asuvani omistusyksiössä (jossa myös velkaa), mutta kolmioon on yksiöstä pitkä matka! Ja alue on aivan liian kallista.
En ikinä muuttaisi yksiöön pienten lasten vanhempana. Edes kaksioon ja heti. Puolikkaan perheasunnon hinnalla luulisi saavan parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti järjestettävissä, mutta miten lapsen kulkeminen kouluun hoituu jos matka on pitkä/hankala?
Eikö ole jörkevän matkan päässä asuntoja?
Onhan Espoossa asumisoikeusasuntoja ja bussit kulkee ja lapset voi matkustaa bussilla kouluun. On halvempia ja kalliimpia alueita. 9 v voi jo matkustaa bussilla puolisen tuntia suuntaansa. 3 h ja keittiö aso voi olla vaikka 900 euroa per kk jos syrjäisimpi alue kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi yksiöön pienten lasten vanhempana. Edes kaksioon ja heti. Puolikkaan perheasunnon hinnalla luulisi saavan parempaa.
Enpä saanut puolia, vaan n. 25-30% :) Olen kiitollinen, että on katto pään päällä ja hyvin on mahduttu ja lapsetkin tyytyväisiä! Mutta etenkin olen onnellinen, että pääsin henkisestä väkivallasta (suunnilleen) eroon!
Nyt asutaan 5km päässä koulusta ja yhteydet on hyvät, tämä on ihan maksimi mitä lapsi jaksaa liikkua ongelmitta. 5km säteellä ei ole järkevänhintaisia asuntoja. Joten kyselen kokemuksia kauempana asumisesta!
Asumme Oulussa, erosimme lapsen isän kanssa 3v sitten. Asumme n. 2,5km päässä toisistamme (minä omistusasunnossa ja lapsen isä vuokralla), minun luotani koulumatkaa on vajaat 2km ja lapsen isän luota n. 400m. Lapsi on nyt kakkosluokalla. Viikko-viikko -systeemillä menty erosta asti.
Asumme samalla alueella ja lapsilla kävelymatka kummastakin kodista. Esikoisen luokkakaverilla pidempi matka toiseen kotiin. Aiemmin taisi vanhempi enemmän kuskata, nykyään lapsi kävelee tai fillaroi pidemmän matkan. Bussi olisi vaihtoehto myös, jos matkat käyvät pidemmiksi.
Monet lapset matkustaa bussilla kouluun pitkiäkin matkoja. Esim. SYK, eri kieliset koulut kuten ruotsi tai englanti ja alkaa 9 v jo yksin bussilla. Nyt vaan olisi joka toinen viikko. No problem. Tutki linjat ja pitääkö vaihtaa vai ei.
Onko sinulla rahaa autoon? Jos voit viedä aamulla niin helpottaa
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset matkustaa bussilla kouluun pitkiäkin matkoja. Esim. SYK, eri kieliset koulut kuten ruotsi tai englanti ja alkaa 9 v jo yksin bussilla. Nyt vaan olisi joka toinen viikko. No problem. Tutki linjat ja pitääkö vaihtaa vai ei.
Kirstinmäestä saa isomman.
Hanki auto, jolla kuskaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta sellaisen matkan päähän, että nykyinen koulu on edelleen lähin koulu, mutta saavat koulukuljetuksen. Paljonko se raja siellä on? Täällä on 0 - 3 luokkalaisilla 3km ja siitä ylöspäin 5km.
Laita lotto vetämään, jos sieltä rahaa tippuisi. Muuten alat sopeuttamaan asumista ja elämistä rahapussisi mukaan.