Mitä mieltä, avopuolison äidillä käyttöoikeudet ja tunnukset avopuolison tileille?
Onko kuinka yleistä?
Avopuolison äiti käy katselemassa rahatilannetta ja siirtämässä ominpäin rahaa (pieniä summia, noin 100-1000e) joskus lainaan ilmoittaen jälkikäteen lainanneensa. Maksaa kyllä takasin, mutta mulla on tästä jotenkin epämukava olo? Koitin avopuolisolle kauniisti sanoa että ottaisi käyttöoikeudet äidiltään pois, mutta vastaukseks sain riidan aikaseksi sekä anopin että avokin kanssa "luottamuksen puutteesta".. Joten mielipiteitä kehiin!
Kommentit (46)
Ikää siis avokilla 35v, jäi alotuksesta. Anoppi on selkeesti saanut aikasemmin päättää tilitapahtumista vapaasti, jossain kohtaa puoliso itki mulle kun oli säästänyt tilille useamman tonnin ja ne oli kaikki mennyt lainaan eikä ollutkaan rahaa siihen mitä ois sillon pitänyt ostaa. Oon varmaan eka joka sanoo ettei tää oo normaalia tai OK.
Tässähän mielenkiintosinta on että anopilla on JOKA aikuisen lapsensa tileille käyttöoikeudet, ettei vaan mun avopuolison, vaan myös hänen sisaruksien..
Mua häiritsee tää meidän yhteisten ostosten takia ja lainojen yms, luotan puolisoon mutten anoppiin raha-asioissa ja tää vaivaa tosi paljon meidän suhteessa tällä hetkellä. Tuntuu ettei päästä eteenpäin tässä :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ikää siis avokilla 35v, jäi alotuksesta. Anoppi on selkeesti saanut aikasemmin päättää tilitapahtumista vapaasti, jossain kohtaa puoliso itki mulle kun oli säästänyt tilille useamman tonnin ja ne oli kaikki mennyt lainaan eikä ollutkaan rahaa siihen mitä ois sillon pitänyt ostaa. Oon varmaan eka joka sanoo ettei tää oo normaalia tai OK.
Tässähän mielenkiintosinta on että anopilla on JOKA aikuisen lapsensa tileille käyttöoikeudet, ettei vaan mun avopuolison, vaan myös hänen sisaruksien..
Mua häiritsee tää meidän yhteisten ostosten takia ja lainojen yms, luotan puolisoon mutten anoppiin raha-asioissa ja tää vaivaa tosi paljon meidän suhteessa tällä hetkellä. Tuntuu ettei päästä eteenpäin tässä :(
Ap
Ei noin voi anoppi tehdä! Nyt sanot avopuolisolle, että poistaa anopin käyttöoikeudet tililtä. Sen voi tehdä nettipankissa klikkaamalla. Eikä anopille tarvitse ilmoittaa eikä perustella sitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on oikeudet sekä tyttäreni että poikani (molemmat täysi-ikäisiä) tileille. Koskaan en ole niiltä nostanut rahaa, mutta joskus laittanut.
Rahaa voi kyl laittaa ilman käyttöoikeuksiakin....
Niin voikin, entäs sitten. Musta on huvittavaa että meidän järjestely vaivaa noinkin montaa alapeukuttajaa. Mitä se kellekkään kuuluu?
Tarkoittaa rahankäyttöongelmia joko toisella tai molemmilla. Puoliso tuhlannut nuorena holtittomasti ja äiti kontrolloinut sen vuoksi, tai äiti tuhlaa holtittomasti ja siksi ylipuhunut aikuisen lapsen kanssa käytännössä yhteisen tilin. Tervettä tuollainen ei ole, ei missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan riippumatta siitä mikä on tilin käyttäjien suhde toisiinsa, niin jos on yhteinen tili ja käyttöoikeudet, pitää olla myös kommunikaatiota siitä, miten ja koska rahaa sieltä käytetään. Esim. pariskunnilla voi olla yhteinen käyttötili josta maksetaan yhteisiä kuluja, eikä ole soveliasta toiselle ilmoittamatta ottaa tai lainata sieltä isoa summaa. Jokaisella käyttäjällä pitää olla käsitys siitä, kuinka paljon tilillä on rahaa ja kuinka paljon sitä voi sieltä käyttää. Varsinaiset säästöt voi tietysti olla järkevää siirtää muualle kuin käyttötilille. Mutta tässä siis pääongelma ei ole se että äidillä on käyttöoikeus, vaan että äiti ei käyttäydy niinkuin yhteistilin käyttäjän tulee.
Ap. Kysy mieheltäsi mistä tämä johtuu. Mikä on syy. Tuntuu erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on oikeudet sekä tyttäreni että poikani (molemmat täysi-ikäisiä) tileille. Koskaan en ole niiltä nostanut rahaa, mutta joskus laittanut.
Onko sulla käyttöoikeudet sähköyhtiön, puhelin/netti-liittymän tarjoajan yms. muiden laskuttajiesi tileille, että voit maksaa laskut :D?
Oon laittanut lasteni tilille joskus käyttörahaa kun ovat olleet opiskelijoita. Siihen riittää kyllä ihan vaan tilinumero, ei siihen mitään käyttöoikeutta tarvita. Eli tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikä tämäkään saa puolisoa tajuamaan, että äidiltä otetaan käyttöoikeudet pois heti? En uskaltaisi tuollaisessa tilanteessa ottaa mitään yhteisiä lainoja tai suunnitella mitään isompia yhteisiä ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä puolison syy tähän järjestelyyn on?
Kiitos vastauksista, aattelin jo että oon joku rasittava avokin perheenhajottaja tän takia, mutta muutkin nähtävästi samoilla aaltopituuksilla mun kanssa!
Puolison syy tähän on ettei kuulemma viitsi ottaa äidiltään tunnuksia tms pois, luulen ettei halua vaan ylimäärästä riitaa.
Ja tämä anoppihan käyttää siis rahaa omiin menoihin ettei edes velkoihin niinkään. Osti esimerkiksi veneen ja pesukoneen kun mieli teki, ja sitten kun on oma palkkapäivä ollut niin palauttaa rahat joko kerralla tai erissä kuten hänelle sopii millonkin..
Ap
No ihan idioottimaistahan tuo on. Onnittelut, olet ilmeisesti saanut ihan ehdan peräkammaripojan/tytön vaivoiksesi.
En tosiaankaan alkaisi edes suunnittelemaan mitään yhteistä tuollaisen ihmisen kanssa. Ottakoot ne lainat sun muut äitinsä kanssa. Minulta saisi ainoastaan mojovan onnenpotkun persauksiin lähtiäislahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä puolison syy tähän järjestelyyn on?
Kiitos vastauksista, aattelin jo että oon joku rasittava avokin perheenhajottaja tän takia, mutta muutkin nähtävästi samoilla aaltopituuksilla mun kanssa!
Puolison syy tähän on ettei kuulemma viitsi ottaa äidiltään tunnuksia tms pois, luulen ettei halua vaan ylimäärästä riitaa.
Ja tämä anoppihan käyttää siis rahaa omiin menoihin ettei edes velkoihin niinkään. Osti esimerkiksi veneen ja pesukoneen kun mieli teki, ja sitten kun on oma palkkapäivä ollut niin palauttaa rahat joko kerralla tai erissä kuten hänelle sopii millonkin..
Ap
Riita tulee joka tapauksessa, jos ei tästä niin jostain muusta asiasta. Rohkaise puolisoasi poistamaan käyttöoikeudet, mutta vasta sitten kun kaikki lainatut rahat on palautettu. Tuollainen ei todellakaan ole normaalia.
Ehdottaisin avokille että avaa uuden, oman tilin jonne siirtää palkkansa tulemaan. Voi pitää yhteisen tilin äidin kanssa ja siellä sen verran rahaa kun kulloinki on varaa lainata. Kaikki voivat olka tyytyväisiä, eikä tarvitse alkaa vääntämään mistään
No nyt kannattaa miettiä vähän mitkä teidän tulevaisuuden suunnitelmat ovat?
Haluatteko lapsia? Jos kyllä niin onko anopilla ennestään lapsenlapsia ja jos on niin miten kohtelee (haluaako heitä hoitoon omien halujensa mukaan, haluaako päättää miten lapset puetaan, mitä herkkuja heille syötetään, miten heitä kasvatetaan ym? Kysyppä mieheltä saisiko mummo hoitaa lapsia kuinka paljon tämän mielestä? Ja olisiko anoppi miehen mielestä hyvä hoitamaan lasten asioita?
Jos mies ei halua ottaa äidiltä käyttöoikeuksia pois niin voisi laittaa toisen ”säästötilin” jonne ohjaa heti palkan tultua osan rahoista. Tähän ei sitten äidilleen mitään oikeuksia niin siellä rahat tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin avokille että avaa uuden, oman tilin jonne siirtää palkkansa tulemaan. Voi pitää yhteisen tilin äidin kanssa ja siellä sen verran rahaa kun kulloinki on varaa lainata. Kaikki voivat olka tyytyväisiä, eikä tarvitse alkaa vääntämään mistään
Tämä on hyvä ajatus. Kun vielä sulkee tilin kortit, niin pankin palvelumaksutkin pysyy kohtuullisina.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, miehen elämän tärkein nainen on äiti, kannattaa pitää hyvät suhteet anoppiin. Vaikka se hieman viekkautta vaatisikin.
Nyt olisikin hyvä päästä näkemään millainen riita siitä syntyy, kun mammuskalta otetaan käyttöoikeudet pois ja kuinka mies sen riidan hoitaa. Ei nimittäin ole mitenkään mahdollista, että samanlaista rajattomuutta ei olisi missään muissa asioissa äidin ja aikuisen pojan välillä. Ja tästä sun täytyy olla täysin tietoinen ja realiteeteissa, jos suhdetta jatkat.
No eihän tuollainen ole sopivaa. Ei äiti voi aikuisen lapsen tililtä mennä lainailemaan omin päin rahaa.
Teillähän on voinut olla joku käyttötarkoitus tulossa rahoille, säästätte isompaa hankintaa varten tai iso lasku tulossa maksuun. Sitten olette ongelmissa, jos tilillä ei olekaan katetta.
Eikä ole anopin asia seurailla poikansa tiliä. Hänelle ei kuulu, mihin poikansa rahansa käyttää.