Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä, kun opiskelujen lopulla tajuaa, että oma ala ei sovikaan itselle lainkaan?

Vierailija
02.10.2020 |

Olen aina ollut kiinnostunut kielistä ja kirjoittamisesta. Olen aina ollut hyvä opiskelemaan kieliä. Siispä olen opiskellut kielenkääntäjäksi.

Nyt opintojen loppuvaiheessa olen tajunnut, että kääntäjän työ ei sovi minulle ollenkaan. Loppuvaiheen kursseissa on todella haastavia ja ennen kaikkea sisällöltään tylsiä tekstejä, joita käännetään. Pääasiassa jotain viranomaistoimintaan liittyviä, hyvin kapulakielisiä asiakirjoja.

Lisäksi opintojen yhteydessä korostetaan nyt koko ajan sitä, että käytännössä ainoa työllistymisvaihtoehto on perustaa oma toiminimi ja yrittää kilpailla markkinoilla asiakkaista.

Olen lähes kauhuissani. En halua, että työkseni istun yksin kotona ja ihmettelen, miten käännetään joku koukeroinen termi jossain tekstissä, jonka aihepiiri ei vähääkään voisi minua kiinnostaa.

Mitä ihmettä minä nyt teen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä myöskään halua olla yksinyrittäjä, kantaa yrittämisen riskejä ja yrittää jostain epätoivoisesti onkia asiakkaita. Mistä niitä edes saa?

Vierailija
2/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennä opettajaksi tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet loppuun jos kerta on enää vähän jäljellä. Valmistuttuasi aloitat toiset opiskelut.

Vierailija
4/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aiemminhan opiskelu on toki ollut osaksi käännöstehtäviä, kirjatenttejä, opinnäytetöitä, jne. Mutta aiemmin on kuitenkin ollut monta tuntia viikossa opetusta yliopistolla muiden ihmisten kanssa. Nyt ymmärrän, että eihän toiminimellä työskentelevällä kääntäjällä ole mitään työyhteisöä tai työkavereita, edes etänä. Yksin istut koneen ääressä, olet asiakkaisiin yhteydessä sähköpostilla tai korkeintaan puhelimitse.

Etätyöt ovat ok. Mutta se, että ei ole mitään työyhteisöä - eieiei.

Vierailija
5/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydennä opettajaksi tms.

Onkohan se noin helppoa? Koko ajan uutisoidaan, ettei opettajilla ole töitä.

Vierailija
6/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat miettiä millä alalla voisit hyödyntää kielitaitoasi. Jos opintoja on enää ihan vähän, kannattaa opiskella loppuun, jos se tuntuu ylivoimaiselle niin opiskelet vaan ensi kevääseen ja yrität hakea sitten johonkin uuteen kouluun.

Vierailija
7/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet loppuun jos kerta on enää vähän jäljellä. Valmistuttuasi aloitat toiset opiskelut.

Ja mitä minä sitten opiskelisin? Tuskin saan toiseen tutkintoon opintotukea.

Kortistoon voin tietysti mennä. Ei taida olla kovin paljon kääntäjille sopivia työpaikkoja yleisessä haussa.

Vierailija
8/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitava kirjoittaja ja kieliä osaava työntekijä on periaatteessa arvokas missä tahansa työyhteisössä. Kiinnostaisiko sinua viestinnän, markkinoinnin tai median tehtävät? Copywriter, toimittaja, tiedottaja? 

Vierailija
9/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat miettiä millä alalla voisit hyödyntää kielitaitoasi. Jos opintoja on enää ihan vähän, kannattaa opiskella loppuun, jos se tuntuu ylivoimaiselle niin opiskelet vaan ensi kevääseen ja yrität hakea sitten johonkin uuteen kouluun.

No kai minä nyt yritän vaikka hampaat irvessä rutistaa tämän tutkinnon valmiiksi. Mutta olo on sellainen, että olen ihan eksyksissä nyt oman alani kanssa. Ei opintojen alussa hoettu koko ajan jotain toiminimen perustamista - nyt opintojen loppuvaiheessa kaikki tuntuu tähtäävän siihen, että jokaisen pitäisi perustaa oma toiminimi.

Kuinka monta toiminimellä toimivaa yksittäistä kääntäjää tämä maa edes tarvitsee? Olen tosi skeptinen sen suhteen, että siten voisi elättää itsensä.

Vierailija
10/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet töitä ja etsit elämään sisältöä muualta? Työn mielekkyys ei välttämättä parane vaihtamalla. Erittäin harva päätyy oikein mieleisiin tehtäviin ja sitä ennen takana on paljon ikäviä hommia. Elin opinnoille ja työlle 15 vuotta, kunnes tajusin, että onni tulee aivan muualta. Huomasin myös, että en saanut työstäni sitä mielekkyyttä kuin olin kuvitellut saavani.

Vierailija
11/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitava kirjoittaja ja kieliä osaava työntekijä on periaatteessa arvokas missä tahansa työyhteisössä. Kiinnostaisiko sinua viestinnän, markkinoinnin tai median tehtävät? Copywriter, toimittaja, tiedottaja? 

Viestintä kiinnostaisi kyllä. Viestinnän ammattilainenhan minä olen. Olisin mielelläni copywriter, toimittaja tai tiedottaja. Mutta miten noihin hommiin pääsee kiinni? 

Olen kirjoittanut jotain juttuja paikallislehteen. Mutta tiedän, että ei paikallisiin lehtiin ole kovin helppoa päästä toimittajaksi. 

Miten edetä, jos haluaakin suuntautua vaikka jonkin yrityksen tiedottajaksi? Tekemään vaikka asiakaslehteä?

Vierailija
12/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet loppuun ja sitten haet töitä. Täysin oman alan töitä ei tarvitse hakea, voit hakeutua vaikka mainosalalle, liittoihin, järjestöihin, virastoihin, ylipäätään hommiin mihin ei ole valmista koulutusta mutta joihin arvostetaan että on joku tutkinto joka vähän sivuaa aihetta. Voit myös täydentää tutkintoasi johonkin suuntaan, mutta älä vie enää opiskelupaikkaa. Opiskelupaikkoja on aivan liian vähän vaikka kaikki kävisivät vain yhden tutkinnon, joten älä ruuhkauta järjestelmää lisää, kun sinulla on jo tutkinto. Harvalle ihmisille työ ja ammatti on unelmien täyttymys, se on keino tehdä rahaa.

Vierailija
13/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet töitä ja etsit elämään sisältöä muualta? Työn mielekkyys ei välttämättä parane vaihtamalla. Erittäin harva päätyy oikein mieleisiin tehtäviin ja sitä ennen takana on paljon ikäviä hommia. Elin opinnoille ja työlle 15 vuotta, kunnes tajusin, että onni tulee aivan muualta. Huomasin myös, että en saanut työstäni sitä mielekkyyttä kuin olin kuvitellut saavani.

Joo, tuokin olisi mahdollista. Mutta oikeasti, ei yksinyrittäjänä toiminimellä. Koska niitä töitä ei silloin vain tule jostain, ne täytyy itse etsiä, joka ikinen työprojekti. Olen tajunnut, että silloin ei ole mitään varaa pieniinkään virheisiin. työn täytyy olla täydellistä tai uutta työtehtävää ei enää saa.

Liian raaka maailma minulle se, että joka ikisestä työprojektista pitäisi kynsin hampain taistella.

Vierailija
14/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olet vielä kirjoilla, jatkat opintoja niin, että saat sivuaineilla täydennettyä tutkintoasi paremmin työllistäväksi. Opettajan pätevyys, jotain kauppisopintoja tms. mikä nyt kiinnostaa ja missä kieliosaamisesta olisi hyötyä.

Vierailija
15/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet loppuun ja sitten haet töitä. Täysin oman alan töitä ei tarvitse hakea, voit hakeutua vaikka mainosalalle, liittoihin, järjestöihin, virastoihin, ylipäätään hommiin mihin ei ole valmista koulutusta mutta joihin arvostetaan että on joku tutkinto joka vähän sivuaa aihetta. Voit myös täydentää tutkintoasi johonkin suuntaan, mutta älä vie enää opiskelupaikkaa. Opiskelupaikkoja on aivan liian vähän vaikka kaikki kävisivät vain yhden tutkinnon, joten älä ruuhkauta järjestelmää lisää, kun sinulla on jo tutkinto. Harvalle ihmisille työ ja ammatti on unelmien täyttymys, se on keino tehdä rahaa.

Mikä keino se on tehdä rahaa, jos työpaikkoja ei käytännössä ole ja ainoa tapa työllistyä on perustaa toiminimi ja alkaa omalla riskillä soittelemaan kaikkiin mahdollisiin yrityksiin, että saanko tehdä teille käännöksiä? Sehän on hakuammuntaa.

Ja höpöhöpö, jos haluaa kouluttautua uudelle alalle, niin sitten hakee opiskelupaikkaa. Opiskelupaikan saa se, joka on haussa paras. Jos joku toinen haluaa sen paikan, hänen on oltava parempi.

Vierailija
16/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun olet vielä kirjoilla, jatkat opintoja niin, että saat sivuaineilla täydennettyä tutkintoasi paremmin työllistäväksi. Opettajan pätevyys, jotain kauppisopintoja tms. mikä nyt kiinnostaa ja missä kieliosaamisesta olisi hyötyä.

No tuossa olitkin jo kertonut että viestintä/markkinointihommat kiinnostaa, jos mahdollista niin tempaiset vielä niihin liittyvän sivuaineen nykyiseen tutkintoosi, et siis valmistu ja lähde uudelleen alusta asti opiskelemaan (kun joku oli huolissaan että veisit toiselta opiskelupaikan)..

Vierailija
17/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä. Täytyy ajatella kaikki uusiksi. Sitä vaan ajatteli, että opiskelee ja sitten hakee työpaikan. Nyt tgajuan, että ei ole työpaikkoja, joita hakea.

Vierailija
18/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla ehdottamaan, etä opiskelet tutkinnon loppuun ja teet oman alan kurjalta tuntuvia töitä jonkun vuoden ja sitten opiskelet uuden ammatin. Mutta tuo sun ala, mun kääntäjäkavereista ei kenelläkään ole töitä. Ne ketkä on tehnyt fleelancerina, toiminimellä, on kertoneet, että töitä voi olla vaikka viikon ajan hirveästi ja sitten ei ei mitään moneen viikkoon. Joku on olltu kaupana kassalla, samalla kun opiskeli uuden ammatin jne.

Jos sun on mahdollista, lue opettajan pätevyys heti. Sitten teet open sijaisuuksia ja säästät rahaa ja parin vuoden päästä opiskelet uuden tutkinnon. Tai sitten, jos meet ammattilliselle tasolle opinnoissa, siihen kai saa tukia, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet olisi jo käytetty? Joku kaupallisen alan perustutkinto, jossa myöhemmin on hyötyä laajasta kielitaidostakin.

Tsemppiä! Ajattele positiivisesti, että olet oppinut itsestäsi asioita, joiden mukaan voit jatkossa kehittää osaamistasi ja ammatillista suuntautumistasi, joten ei nuokaan opinnot ole hukkaan menneet!

Vierailija
19/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa olitkin jo kertonut että viestintä/markkinointihommat kiinnostaa, jos mahdollista niin tempaiset vielä niihin liittyvän sivuaineen nykyiseen tutkintoosi, et siis valmistu ja lähde uudelleen alusta asti opiskelemaan (kun joku oli huolissaan että veisit toiselta opiskelupaikan)..

Minulla on mediatutkimuksesta sivuaineopinnot perusopintotasolla. Riittääkö se viestintäalan töihin?

Vierailija
20/37 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla ehdottamaan, etä opiskelet tutkinnon loppuun ja teet oman alan kurjalta tuntuvia töitä jonkun vuoden ja sitten opiskelet uuden ammatin. Mutta tuo sun ala, mun kääntäjäkavereista ei kenelläkään ole töitä. Ne ketkä on tehnyt fleelancerina, toiminimellä, on kertoneet, että töitä voi olla vaikka viikon ajan hirveästi ja sitten ei ei mitään moneen viikkoon. Joku on olltu kaupana kassalla, samalla kun opiskeli uuden ammatin jne.

Jos sun on mahdollista, lue opettajan pätevyys heti. Sitten teet open sijaisuuksia ja säästät rahaa ja parin vuoden päästä opiskelet uuden tutkinnon. Tai sitten, jos meet ammattilliselle tasolle opinnoissa, siihen kai saa tukia, vaikka korkeakoulun tukikuukaudet olisi jo käytetty? Joku kaupallisen alan perustutkinto, jossa myöhemmin on hyötyä laajasta kielitaidostakin.

Tsemppiä! Ajattele positiivisesti, että olet oppinut itsestäsi asioita, joiden mukaan voit jatkossa kehittää osaamistasi ja ammatillista suuntautumistasi, joten ei nuokaan opinnot ole hukkaan menneet!

Minäkin tunnen pari jo alalta valmistunutta, jotka ovat kaupan kassalla. Kun he vielä opiskelivat, oltiin kavereita. Nyt, kun menen kauppaan ja osun samalle kassalle, he käyttäytyvät kuin eivät tuntisi.

Mulla on perustason kaupallisen tutkinnon suorittaneita tuttavia. Ei nekään kyllä työllisty. Ei tradenomitkaan.