ratikoissa ja busseissa pitäisi olla rattaille oma tila TAKAOSASSA
Sillon ketään ei ärsyttäisi, että tukkivat käytävän. Olen aina ihmetellyt, miksi bussit ja ratikat suunnitellaan niin, että rattaat ahdetaan keskiosaan? Kukaan ei pääse kulkemaan ohi.
Jos rattaat olisi takaosassa, niin olisi paljon helpompaa kaikille.
Kommentit (8)
JOs mammat viitsis miettiä miten parkkeeraa, olis helpompi olla. On ihan normaalia että on 3 lasta ja isot kauppakassit ängetty miten sattuu ja sitten ihmetellään kun ei ohi pääse.
Jouduin itse kulkemaan vähän aikaa kepeillä, menin päästä päähän pysäkeillä, eli turvallista senkin puolesta kulkea. Kysyin kuskilta saanko olla keskellä ja kuski sanoi saan ja jos tulee vaunut, se joka ensimmäisenä on, saa paikan. Minun takia jäi aina vähintään yhdet vaunut pois kyydistä ja sitä huudon määrää. Sanoin en voi istua muualla kuin tässä ja minun olisi pitänyt taksilla kuulemma kulkea.
Mammoilla on tärkeintä minä-minä-minä, vaikka kulkisi vain pari pysäkkiä, pois vaan kaikki vaunupaikoilta.
Onneksi kuski oli puolellani, kun mamma meni kuskille huutamaan että tämän pitäis ajaa mut pois vaunujen paikalta. Ensimäinen saa pitää paikan.
Kun olin nuori ja lapseton opiskelija, asuin Latokartanossa ja kuljin siis bussilla. Mua ei kyllä ikinä ärsyttänyt se, että bussissa on myös lastenvaunuja. TOki ruuhka-ajan bussissa voi olla ahdasta (ja ainakin siihen aikaan Latokartanoon menevissä busseissa oli, koska sinne meni keskustasta vain yksi bussi, 68), mutta mitä sitten? Sitten odotetaan omaa vuoroa, että kaikki pääsee kulkemaan sen täyden keskikohdan ohi, jos pitää mennä taakse.
Kaupungissa joutuu "sietämään" sitä, että joukkoliikennettä käyttää iso joukko ihmisiä. Osa näistä ihmisistä liikkuu vaunujen, rattaiden tai pyörätuolien kanssa ja saattavat tilapäisesti tukkia jonkun tien. Siitä ei tarvitse hermostua.
Mitenkähän on? Tulen kohtuullisen ison matkalaukun kanssa Suomeen ensi viikolla ja tarkoitus olisi mennä bussilla majapaikkaan. Saanko minä laittaa matkalaukkuni siihen rattaille tai pyörätuoleille varattuun tilaan ja seistä siinä itsekin, vai tuleeko mamma vankkureineen ajamaan pois?
t. ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 14:53"]
Mitenkähän on? Tulen kohtuullisen ison matkalaukun kanssa Suomeen ensi viikolla ja tarkoitus olisi mennä bussilla majapaikkaan. Saanko minä laittaa matkalaukkuni siihen rattaille tai pyörätuoleille varattuun tilaan ja seistä siinä itsekin, vai tuleeko mamma vankkureineen ajamaan pois?
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Laita kaulaan kyltti, jossa lukee "ulkosuomalainen", niin ihmiset tietää sun käyvän vähän hitaammalla ja ymmärtävät, että olet vähän pihalla.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Totta kai saat :)!
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Saat, mutta varaudu saamaan vanhempien vihat päällesi. Tuo keskialue on tarkoitettu kaikille sellaisille matkustajille, jotka eivät syystä tai toisesta voi istua normaaleilla paikoilla. Näihin lasketaan vaunujen lisäksi pyörätuolissa istuvat, isojen matkalaukkujen tai esimerkiksi huonekaluostosten kanssa kulkevat ja muut vastaavat, kuten tämän ketjun vastaaja nro neljä. Periaate on näiden kaikkien kohdalla, että ensimmäisenä kyytiin tullut saa pysyä siinä keskellä, eikä ketään saa häätää siitä pois. Jos siihen ei sitten mahdukaan esimerkiksi kaksia vaunuja tämän takia, niin toisen vaunumatkaajan on pakko jäädä odottamaan seuraavaa bussia, ei siinä muu auta. Joten jos sinua joku mamma/iskä alkaa häätää pois, niin pidä kiinni oikeuksistasi!
Takaosa on korkeammalla.