Oletko säikähtänyt, sen jälkeen kun olet läpsäissyt lastasi
poskelle, että entä jos siitä jäikin jälki joka huomataan päiväkodissa ja kohta on poliisit ovella syyteen kanssa?
Kommentit (63)
En ole, koska en ole läimäissyt lastani. Läimiminen ei ole kasvattamista vaan väkivaltaa, joka oikeutetaan kutsumalla sitä äidinrakkaudeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:00"]
Läpsäisy ja lyöminen ovat eri asioita. Kumpikaan ei ole OK, mutta mittasuhteiden erottelu on todella tärkeää. Ei ole mitään mieltä luokitella 80 % äideistä väkivaltaisiksi äideiksi, jos on pari kertaa vaikka tukistanut uhmista, joka on motannut äitiään. Siinä vain ei ole mitään järkeä eikä hyötyä yhtään kenellekään.
Olin ennen fanaattinen ja hysteerinen kaiken väkivallan vastustaja, mutta nyttemmin olen taipuvainen ajattelemaan, että lapselle täytyy joskus tarvittaessa ihan konkreettisesti näyttää, että jokin juttu nyt kertakaikkiaan ei vain käy. Joskus siinä voi tulla pieni ylilyönti. Tällaisessa tilanteessa ei ole mitään järkeä alkaa vauhkota äidille (tai isälle), että tämä on väkivaltainen hirviö. Varsinkaan kun jotain pikku läpsystä ei todellakaan jää mitään kauheita traumoja lapselle. (Tietysti kiellon oppiminen on aina lapselle jonkinlainen trauma mutta tuo myös turvaa.) Kyllä oikeassakin elämässä jos ei niitä rajoja ole lapsena opittu niin aikuisena sitten poliisi tulee ja pamputtaa. Tai ampuu.
Täällä suhtaudutaan joissain piireissä aivan liian hysteerisesti kaikkeen pieneenkin kurinpitoon. Tällaiset valistuneet vanhemmat myös helpoiten joutuvat lastesuojelun piiriin, koska itse helposti tunnollisesti menevät etsimään apua pieniinkin rikkeisiin. Ja sitten se porukka, jolla on "rennompaa" jopa lapsen hakkaamiseen saakka tai joka viis veisaa lapsen juomisesta tai tupakoinnista, välttää kaikki toimenpiteet.
Hysteerinen fanaattisuus näkyy täälläkin. Saman tien tulee tähänkin ketjuun "sulta lapset pois" -kommentteja.
[/quote]
mistähän lie lapsesi senkin lyömisen oppinut? :o
Niin, av-mammat täällä kiillottaa sädekehiään kun eivät ikinä, koskaan, missään tilanteessa, satuta lastaan. Silti täällä neuvotaan huudattamaan parin viikon ikäistä vauvaa että voi rauhassa juoda kahvit ja syödä. Pakotetaan perhepetiin vaikka lapsi ei sitä halua ja tungetaan tissiä väkisin suuhun kouluikään asti, eikä vahingossakaan laiteta lasta tarhaan ennen koulua kun "äiti tietää parhaiten". Sitten päivisin puretaan tänne omaa pahaa oloa huorittelemalla ja haistattelemalla... En kyllä usko, että yksikään täällä kärkkäästi ja epäasiallisesti kommentoiva ei missään tilanteessaan käyttäisi vähintään henkistä väkivaltaa lastaan kohtaan. Ja voin kertoa, se henkinen jättää todella paljon syvemmät arvet kuin fyysinen. Että katsokaapa peiliin 5 ja 14 ja miettikää teettekä todella kaiken oikein.
Minä oon aina ajatellut, etten ikinä voisi lyödä/läimäistä lastani. Ja niin vaan lapsen ollessa parivuotias väsyin, ja läppäsin vaipanvaihdossa kiukuttelevaa lastani takapuolelle. Läppäisy oli loppujen lopuksi niin hiljainen, ettei lapsi sitä tainnut edes huomata. Mutta se hyvä siitä seurasi, että jäi todellakin viimeieksi kerraksi. Ei lapsi kiukutteluaan sen takia lopettanut, eikä mulle tullut yhtään parempi olo.
Minut on kasvatettu risulla ja tukistamalla, enkä ikinä haluais, että lapseni joutuis pelkäämään että äiti satuttaa.
Suurin osa äideistä on läppäissyt,tukistanut lastaan, ainakin joskus. Jopa ne lastensuojeluntyöntekijät, päiväkodin työntekijät ja perhetyöntekijät. Tiedän tämän, mutta kukaan ei tätä myönnä. Kulkee hautaan asti vaiettua salaisuutena. Toki löytyy niitäkin jotka eivät ole koskaan satuttaneet lastaan. Voinpa mainita että todella hyvä perhetyöntekijä tukisti lapsenlapsiaan ja lto vei lapsen kylmään suihkuun vaatteet päällä.
Tällä palstalla jotenkin aina oletetaan, että kaikki äidit käyvät lapsiinsa kiinni jossain vaiheessa. Jos ei tee niin, on joko valehtelija tai täysin epänormaali tosielämästä vieraantuntu ihminen.
Miksi on niin hankala myöntää, että suurin osa vanhemmista ei halua läpsiä lastaan eikä läpsi? Ja että sitä ei perheessä sallita, siis vanhemmat eivät salli toisilleen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa/kovakouraista kohtelua? Se kuitenkin on sitä normaalia perhe-elämää että kunnioitetaan lapsen koskemattomuutta. Tuleeko jollekulle siitä paha mieli ettei muut ylitä niitä rajoja jotka hän on ylittänyt? Yritetäänkö tässä nyt luoda sellaista harhaa, että on salaisesti ok lyödä lapsiaan, että varmaan muutkin lyövät mutta eivät kehtaa tunnustaa?
Normaali, terve vanhempi ei lyö lastaan. Jos lyö, ei ole normaali, eikä ole terve.
18 jatkaa.. Kyllä tän palstan solvaavat ja huorittelevat äidit taatusti käyttää väkivaltaa. Kulkee kyllä kielenkäyttö ja väkivalta käsikädessä. Oikein loistava äiti on av- mamma joka huudattaa lastaan. Mulle voi vakuuttaa mitä tahansa, mutta en minä ihmisiä usko.
Yksikään taatusti ei tunnista lyövänsä tai tukistavansa. Ei voi 19 väittää niin koska luuletko jonkun tuttavasi sanovan sulle että on tukistanut lastaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:08"]
Suurin osa äideistä on läppäissyt,tukistanut lastaan, ainakin joskus. Jopa ne lastensuojeluntyöntekijät, päiväkodin työntekijät ja perhetyöntekijät. Tiedän tämän, mutta kukaan ei tätä myönnä. Kulkee hautaan asti vaiettua salaisuutena. Toki löytyy niitäkin jotka eivät ole koskaan satuttaneet lastaan. Voinpa mainita että todella hyvä perhetyöntekijä tukisti lapsenlapsiaan ja lto vei lapsen kylmään suihkuun vaatteet päällä.
[/quote]
Mistä sen muka tiedät? Samalla tavalla minä voisin sanoa, että jokainen nainen käy vieraissa. Se on fakta eikä sille voi mitään, vaiettu salaisuus, että on saatu vierasta munaa avio- ja avoliiton aikana moneen kertaan.
Minä puutuin 5v ja 2v lapseni riitaan tarttumalla 5v lasta käsivarresta varsin jämäkästi (koska ne lasten kinat oli varsin rajuja ja suorastaan kidutti pienempää istumalla päällä) ja minun pitkistä kynsistä jäi jäljet isomman käsivarteen kun "repäisin" hänet pois kiusaamasta pienempää. Kyllä säikäytti ja hävettää. :( Pyysin anteeksi kyllä jälkeenpäin, hieman kai äkkiseltään rajusti otin kiinni kerta jälki ihan jäi,mutta olin hädissäni toisesta. Puhuttiin lasten kanssa kyllä ettei kukaan saa noin rajusti ottaa kiinni. Yhä olen kyllä niin pahoillani, ja yhteiskunnan tietäen myös huolissani miten tuo jälkiään muualle esittelee. Noh, jos on esitellyt niin vastaan asiaan täysin totuudella, kai sossu ymmärtää etten yleisesti niin huono äiti ole. Tuota ylilyöntiä lukuunottamatta en siis mielestäni ole aggressiivinen ,mutta mulla oli oikeasti hätä puolustaa pienempää. Ja leikkasin kynteni lyhemmäksi, koska aiemminkin olen vahingossa satuttanut lastani kun pienempi meinasi kaataa 1,5l maidosta täydestä purkista itse mukiin ja säntäsin väliin (ettei ois kaikki pöydällä) osuen lasta kynnellä poskeen niin että tuli verta.. :(
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:19"]
Yksikään taatusti ei tunnista lyövänsä tai tukistavansa. Ei voi 19 väittää niin koska luuletko jonkun tuttavasi sanovan sulle että on tukistanut lastaan.
[/quote]
Ei myönnä, koska jos myöntää niin joutuu liemeen ja yleisen vihan kohteeksi. Kyllä sen kaikki tietää, ettei sellaista pidä mennä sanomaan missään. Samat tyypit vauhkoavat sitten toisten tekemisistä ja usein kuvittelevat ne todellista suuremmiksi, jos joku sitten jotain myöntää. Ihmisten itsereflektointikyvyssä on tosi suuria eroja. Tuskin esim. 17 mieltää itseään väkivaltaiseksi äidiksi, eikä pidäkään. Tiedän paljon perheitä joissa säännöllisesti ja avoimestikin tukistetaan ja annetaan luunappeja mutta sitä ei pidetä minään, ja sitten sellaisia (äitejä), jotka jäävät loputtomiin murehtimaan ihan pientäkin läppäisyä, koska haluavat olla hyviä ja syyttävät itseään "kuten kuuluu".
Ylivoimainen enemmistö äideistä kuitenkin jossain vaiheessa tekee jotain kovakouraisempaa, kuten tukistaa. On siitä tilastoja olemassa. Niitä voi kauhistella, mutta sitten voi miettiä, onko se lopulta nyt niin kauhean iso asia. Elämään mahtuu niin paljon, etenkin pienen lapsen kanssa olevalle äidille hetkiä lapsen kanssa.
Aihe herättää liikaa primitiivisiä tunnereaktioita, niin että ihmiset menevät älyttömyyksiin.
Pieni lapsi muuten on aggressiivinen ja saattaa purra, potkia tai lyödä, ihan ilman että sitä on kukaan "opettanut". Ihan vain tunteenilmaisuna. Kun on vihainen. Niin kuin saa ollakin.
No tulihan se taas selväksi ettei kukaan läpsäise lapsiaan niin miksi tästä aiheesta kannattaa edes puhua, kun kaikki me ollaan nuhteettomia.
Enpä ole koskaan edes ajatellut, että läpsäisisin lastani. Ap, läpsäisyn kannattajat ja muut läpsäisyn ja lyömisen eroista puhuvat, hakekaa apua jos ette kykene hillitsemään itseänne.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:00"]
mistähän lie lapsesi senkin lyömisen oppinut? :o
[/quote]
Joko sulla ei ole lapsia tai sitten ovat aivan harvinaisen kilttejä tapauksia. Mulle ainakin tuli esikoiseni synnyttyä aivan puun takaa se että lapsi voi todellakin mätkiä, purra, potkia vanhempiaan, kotieläimiä jne. ihan ilman että hänelle sellaiseen annetaan minkäänlaista esimerkkiä. Ja torumiset, kiellot - kuin vettä kaatelisi hanhen selkään. Taaperon mielestä on lähinnä jumalattoman hauskaa kun joku sanoo että aijaijai, sattuu.
Väkivaltaisuus on ihmiselle ihan luontainen piirre, mutta se on yksi niitä viettejä joiden kanssa täällä pitää oppia elämään. Jotkut sen oppivat paremmin, jotkut kehnommin.
Väkivalta on väkivaltaa, vaikka sitä kuinka hyvin yrittäisi perustella. Läpsäisy, läimäys, lyönti, tukistus = väkivaltaa. On ihan turhaa selitellä sitä sen enempää. Se on väärin. Jos kuulut siihen porukkaan, jonka "lapset eivät muuten opi tms", niin sinä olet HUONO vanhempi. Olet väkivaltainen. Ja lapsi ei unohda sitä koskaan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:02"]
Väkivalta on väkivaltaa, vaikka sitä kuinka hyvin yrittäisi perustella. Läpsäisy, läimäys, lyönti, tukistus = väkivaltaa. On ihan turhaa selitellä sitä sen enempää. Se on väärin. Jos kuulut siihen porukkaan, jonka "lapset eivät muuten opi tms", niin sinä olet HUONO vanhempi. Olet väkivaltainen. Ja lapsi ei unohda sitä koskaan.
[/quote]
Olet jotenkin yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:15"]
[/quote]
Olet jotenkin yksinkertainen.
[/quote]
Oletko "jotenkin" huono vanhempi?
Jos kuulut siihen porukkaan, jonka "lapset eivät muuten opi tms", niin sinä olet HUONO vanhempi. Olet väkivaltainen. Ja lapsi ei unohda sitä koskaan.
[/quote]
Vaikka joku lyö ja tekee erittäin väärin, ei kannata liikaa syyllistää. Jokainen on hyvä vanhempi. Ne hyvän vanhemman piirteet on pidettävä aina esillä ja jätettävä yksittäiset virheet pois. Lyöminen tai läpsäisy ei ole oikein.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:20"]
Jos kuulut siihen porukkaan, jonka "lapset eivät muuten opi tms", niin sinä olet HUONO vanhempi. Olet väkivaltainen. Ja lapsi ei unohda sitä koskaan.
[/quote]
Vaikka joku lyö ja tekee erittäin väärin, ei kannata liikaa syyllistää. Jokainen on hyvä vanhempi. Ne hyvän vanhemman piirteet on pidettävä aina esillä ja jätettävä yksittäiset virheet pois. Lyöminen tai läpsäisy ei ole oikein.
[/quote]
Jokainen EI TODELLAKAAN ole hyvä vanhempi!!!!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:12"]
Siis tämä aloitus koskee Anneli Aueria, joka uutisen mukaan läpsi poikaansa kasvoille niin että lapselle tuli kasvoihin mustelmat. Ainakin näin minä tämän ymmärsin. Vai tätäkö tarkoitit ap? Jos tarkoitit, niin ois hyvä että laittaisit lähdeviitteenkin.
[/quote]
No kuule en tarkoittanut, kun ihan yleisesti kysyin. Mitä dillejä tää palsta on täynnä vainoharhaisine teorioineen?