Pitäisikö e-pillereiden olla ilmaisia?
Esim. Englannissa on näin. Minä tarvitsen pillereitä jo pelkästään senkin takia, että ilman niitä kuukautiskivut ovat sietämättömät...
Kommentit (30)
Ei välttämättä ilmaisia mutta kela-korvaus ois kiva. Eihän niitä ehkäisytarkoituksessa sairauden hoitoon käytetä, mutta kun ihmiset panee joka tapauksessa. Kustannustehokkaampaa se kela-korvaus olisi kun huostaanottaa kaiken maailman teinipillujen ja juopponarkkien lapsia sitten jälkeenpäin.
Mullakin pillerit munasarjasairauden hoitoon, siis reseptissä lukee että sairauden hoitoon mutta en saa kela-korvausta. Sanottiin että sen saa vaan Diane Nova-pillereistä.
Vastauksena alkper kysymykseen, mielestäni ei pitäisi olla ilmaisia, mutta sairauden hoitoon käytettäessä kela-korvaus olis kiva. Vaan eipähän tuo talous kaadu vaikka 15e/kk pillereihin sijoitankin.
Nykyinen systeemi on hyvä :) On niitä kalliimpiakin lääkkeitä vaikka saisi kela korvauksen!!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 07:28"]
Nykyinen systeemi on hyvä :) On niitä kalliimpiakin lääkkeitä vaikka saisi kela korvauksen!!
[/quote]
Aikuiset ihmiset pystyvät varmasti eepillerimaksuista selviämään nykyiselläänkin ja jopa opiskelijat kaikessa köyhyydessään tietävät että ne pillerit tulevat halvemmaksi kuin äitiys.
Mutta entäs ne teinit jotka eivät saa sitä sataa euroa viikkorahaa eivätkä saa oikeastaan ollenkaan viikkorahaa, ja selkään tulisi jos vanhemmat saisivat kuulla että ehkäisyntarvetta on. Sitten sitä käytetään kaiken maailman silmät kiinni sormet ristiin suihkussakäyminen keskeytetty yhdyntä ja päälle vielä rukous -ehkäisymenetelmiä.
Alle 20-vuotiaille voisivat olla ilmaisia. Näin tuettaisiin nuorten ehkäisyä.
Itse joudun käyttämään e-pillereitä lääkinnällisistä syistä. Minulla on vakava vuotohäiriö, eli vuodan normaalitilassa lähes 2 litraa verta menkkojen aikaan (mitattu kuukupilla) ja kivut ovat niin järkyttävät, että niihin ei auta useampi 1 g Burana + Miranax. Panacodiakin määrättiin, mutten pystynyt käyttämään sitä kun siitä tuli muuten niin huono olo.
E-pillereistä sain helpotuksen molempiin (nykyään pärjää pelkällä Buranalla ja menkat luokittelisin niukoiksi). Lääkäri määräsi syömään niitä useamman liuskan putkeen, jotta joutuisin kärsimään menkoista mahdollisimman harvoin.
Ja en saa korvauksia siltikään pillereistä. Käytän merkkiä, joka sopii itselleni parhaiten, eli sitä, missä on vahvin hormonipitoisuus. Ainut, josta on ollut apua.
En käyttäisi e-pillereitä, jos voisin valita. Muutun niitä käyttäessä järkyttäväksi hormonihirviöksi. Kun raskautta yritettäessä lopetin pillerit, mieskin oli iloissaan kun olin taas oma itseni, tasainen ja ystävällinen. E-pillerit aiheuttivat sellaisen hormonimyrskyn, että sain järkyttäviä raivokohtauksia ja aloin jopa väkivaltaiseksi. En ollut todellakaan oma itseni enkä pystynyt hallitsemaan itseäni.
Tällä hetkellä olen siis raskaana enkä tiedä, mitä teen asian kanssa myöhemmin. Jos geenini ovat tässäkin asiassa samanlaiset kuin äidilläni, raskaus ja synnytys eivät helpota menkkoja, vaan ne pahenevat vuosien myötä. Häneltä poistettiin lopulta kohtu pahan anemian takia (hemoblobiini alle 80).
Ei, vaikka minäkin niitä aikoinaan popsin kuukautiskipuihin.
Vierastan muutenkin kaikkea "ilmaista". Meillä vaihtui esim. töissä omistajavaihdoksen myötä liikuntasetelit maksuttomaksi ja jopas ne alkoivat kelvata kaikille aikaisemman 1 euron maksun sijaan. Tosiasiahan on, että työantaja maksoi noista täyden hinnan, mutta monella ne jäivät kokonaan tai osittain käyttämättä, koska ne olivat ilmaisia.
Minä käytän e-pillereitä, munasarjojen kystittymisen takia. Vain pillerit pitävät munasarjat kunnossa, ilman niitä saan kystia ja huonossa lykyssä vielä pahempaakin.
Ei muuten miehetkin alkaisivat syömään niitä sekä lapset ja eläkeläiset. Näillä samoilla sanoilla lääkeyhtiötkin sen perustelisivat.
Ne voivat olla ilmaisia sitten, kun lääketehtaat pystyvät tuottamaan niitä ilman raaka-aine- ja työvoimakustannuksia ja saamatta tuotannosta voittoa. Samoin kuljetusten ja apteekkien pitää olla vapaita kaikista kustannuksista ja kannattavuudesta. Tätä odotellessa e-pillerit maksaa aina joku. Mielestäni käyttäjä on paras maksaja.
http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/52191-hyytava-tieto-e-pillereista-uhka-ihmiskunnan-tulevaisuudelle?fb_action_ids=10150990329549667&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210150990329549667%22%3A10150960063619786}&action_type_map={%2210150990329549667%22%3A%22og.recommends%22}&action_ref_map=[]