Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

korkeasti koulutetut eivät osaa käytännön lapsen kasvatusta

Vierailija
12.12.2013 |

Anteeksi vain mutta joka kerta kun törmään korkeasti koulutettuun ihmiseen niin huomaan samalla että että rajoja ei osata pitää lapsilla. Mistähän tämä johtuu? Eräskin tuttavani joka on juurikin kasvatustiedettä lukenut niin ei saa mitään kuria lapselleen. kerran pohti ääneen niitä oppejansa että mitähän tässä tilanteessa nyt pitikään tehdä...ja tilanne oli se että lapsi huusi suoraa huutoa autossa että hän haluaa jäätelön juuri nyt. Tämä lapsi oli tosissaan hädissään kun jäätelöä ei heti saanut hän oli varmasti hämmentynyt siitä kun tälläkertaa ei saanutkaan tahtoaan heti periksi. Lapsi oli tuolloin kuusi vuotias.Tämän äiti sitten tuskastuneena pysähtyi lähimmän kioskin kohdalla ja osti tuon jäätelön tuolle ruskea hampaiselle  lapselleen.

Mieheni exä on insinööri eikä osaa kasvattaa lapsiaan. He pomppivat ruokapöydässä, pyörivät tuolilla, eivät koskaan siivoa lelujaan, rikkovat tahalteen kaiken,huutavat meille,komentavat aikuisia, eivät välitä kielloista ym. koska kotona saa kuulemma elää miten haluaa niin on vaikea sopeutua meidän sääntöihin ja tavallisiin sääntöihin ja rajoihin joita perheneuvolakin suosittelee kun veimme asian sinne. monta muuta tapausta. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monet korkeasti koulutetut ovat tarpeeksi älykkäitä ymmärtääkseen olla hankkimatta lapsia. Tällöin kysymys käytännön lastenkasvatustaidoista on – wait for it – lähinnä akateeminen.

Vierailija
2/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:44"]

Anteeksi vain mutta joka kerta kun törmään korkeasti koulutettuun ihmiseen niin huomaan samalla että että rajoja ei osata pitää lapsilla. Mistähän tämä johtuu? Eräskin tuttavani joka on juurikin kasvatustiedettä lukenut niin ei saa mitään kuria lapselleen. kerran pohti ääneen niitä oppejansa että mitähän tässä tilanteessa nyt pitikään tehdä...ja tilanne oli se että lapsi huusi suoraa huutoa autossa että hän haluaa jäätelön juuri nyt. Tämä lapsi oli tosissaan hädissään kun jäätelöä ei heti saanut hän oli varmasti hämmentynyt siitä kun tälläkertaa ei saanutkaan tahtoaan heti periksi. Lapsi oli tuolloin kuusi vuotias.Tämän äiti sitten tuskastuneena pysähtyi lähimmän kioskin kohdalla ja osti tuon jäätelön tuolle ruskea hampaiselle  lapselleen.

Mieheni exä on insinööri eikä osaa kasvattaa lapsiaan. He pomppivat ruokapöydässä, pyörivät tuolilla, eivät koskaan siivoa lelujaan, rikkovat tahalteen kaiken,huutavat meille,komentavat aikuisia, eivät välitä kielloista ym. koska kotona saa kuulemma elää miten haluaa niin on vaikea sopeutua meidän sääntöihin ja tavallisiin sääntöihin ja rajoihin joita perheneuvolakin suosittelee kun veimme asian sinne. monta muuta tapausta. 

[/quote]

sun empiirinen otos on aika pieni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:44"]

[/quote]

Eli olet tavannut 2 akateemista, jotka ovat lepsuja kasvattajia?

Kylläpä on pätevä otos. Aivan varmasti tilastollisesti merkitsevä!

Vierailija
4/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nelikymppinen ja nähnyt tämän asian niin monen perheen kohdalla.ap.

Vierailija
5/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten insinööri on muka akateeminen?

Vierailija
6/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös pitkään päiväkodissa työskennelleenä nähnyt monia perheitä, ja eipä tuo nyt ihan noin mustavalkoista yleensä ole :)

Vierailija
7/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun puhun hienovaraisesti tästä ääneen niin minua pidetään heti liian tiukkana ja lastenvihaajana suurinpiirtein. Olen käynyt mieheni lasten vuoksi perheneuvolassa. Olemme saaneet neuvot että nimenomaan nyt tiukasti rajat pidettävä ja säännöt oltava eikä niistä saa lipsua. Mieheni exä vain halveksuu meitä ja viittaa kintaalla ja sanoo että heillä ainakin saa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
8/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noojaa. Itse olen korkeasti koulutettu, samoin mieheni ja kyllä tuo meidän kakara osaa käyttäytyä paremmin kuin moni muu saman ikäinen. Ei se koulutus ap, vaan se elämänkokemus.

Vierailija
9/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmeisesti et ole kovin korkeasti koulutettu kun kirjoitat "tahalteen" ja teet yleispäteviä päätelmiä parin tuttavasi perusteella... :D

Vierailija
10/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ärsyttää tämä vanha fraasi exästä, joka ei osaa kasvattaa ja siksi lapset ovat riiviöitä. Mitäs jos se lasten isä huolehtisi kasvatusvastuustaan ja iskostaisi lapsille, että

1) Teillä on tietyt säänmöt ja niitä noudatetaan

2) Vaikka äidin luona saisi tehdä ihan mitä vaan, näin ei voi toimia kaupassa, koulussa tai ylipäätään julkisilla paikoilla, koska se on noloa

3)On turha inistä, että äiti sallii, koska todennäköisesti näin inistään myös äidinkin luona. Aikuiset vetävät yhtä köyttä,,vaikka ehkä eivät ole yksimielisiä kaikista säännöistä. Jos äiti ei jaksa pitää kuria, on isän aika ottaa vetovastuu. On julmaa ivata yhden ihmisen kasvatusvirheitä ja syyllistää häntä lasten huonosta käytöksestä, jos itse ei ole osallistunut lasten arkeen ja kasvatukseen täysillä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan täysin riipumatta tapaamissopimuksista.

Vierailija
11/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi iso otos; kaksi "akateemista", joista toinen (insinööri) ei sitäpaitsi ole akateeminen...

Vierailija
12/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on yleistä nykyään kaikilla perheillä mutta olen huomannut että ei koulutetut omaavat maalaisjärkeä enemmän.

Vierailija
13/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut tämän saman. Myös sitten "parhaita vanhempia" lapsillemme, on nämä keillä ei ole lapsia. Jakelevat neuvoja, vinkkejään yms. mitkä ei joka perheessä kuitenkaan toimi, mutta koska ovat lukeneet näistä, niin KYLLÄ niiden pitää toimia!

Vierailija
14/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:20"]

Itse ilmeisesti et ole kovin korkeasti koulutettu kun kirjoitat "tahalteen" ja teet yleispäteviä päätelmiä parin tuttavasi perusteella... :D

[/quote]  sanoinko että teen perusteluni vain noista kahdesta tuttavastani? he olivat nyt vain esimerkkejä. Ja kyllä, en ole koulutettu korkeasti, eikä tarvitsekaan olla.Ja on normaalia sanoa sana: tahalteen. olen kyllä muuttanut toisesta maasta tänne ja asunut vain pohjoissuomessa, jossa saa olla just se mikä on ja murre on tämmöstä,entä sitten?

Vierailija
15/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tutkinnot ja lapsenkasvatustaidot sitä luokkaa että toinen lapsi ei ole koskaan edes tajunnut että voisi pyytää jotain kaupasta mitä ei ole edeltä sovittu, ja tämä lapsi on jo teini. Ei siis pyytänyt karkkia, tavaraa, jäätelöä, mitään, pienenä. Toinen pyytää joskus jotain mutta hyväksyy vastauksen minkä saa, ei kiukkua.

Mitä tulee pöydässä syömiseen niin minä saan siinä muistutuksia esikoiselta, lapset ovat kauniisti mutta joo, minä en ...mulle maistuu joskus ruoka liian hyvin että pääsee maiskutusääniä ja paita likaantuu ym

Lapset eivät hajota tavaroita, ei tule mieleen yhtäänainutta rikkimennyttä tavaraa, multa menee joskus, ei lapsilta.

Vierailija
16/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:23"]

Tämähän on yleistä nykyään kaikilla perheillä mutta olen huomannut että ei koulutetut omaavat maalaisjärkeä enemmän.

[/quote]Mä olen kyllä huomannut juuri päinvastoin. Enemmän uusavuttomuutta ja muutakin avuttomuutta näyttäisi esiintyvän matalasti koulutetuissa. Oman elämän hallinta on hakusessa ja silloin lapsen kasvatuskaan ei oikein tahdo sujua. Ei toki koske kaikkia matalasti koulutettuja.

Vierailija
17/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:22"]

Tosi iso otos; kaksi "akateemista", joista toinen (insinööri) ei sitäpaitsi ole akateeminen...

[/quote]

Off topic, ap ei ole sanallakaan maininnut akateemisia, vaan korkeasti koulutetut.

Vierailija
18/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:27"]olen kyllä muuttanut toisesta maasta tänne ja asunut vain pohjoissuomessa, jossa saa olla just se mikä on ja murre on tämmöstä,entä sitten?

[/quote]Joo, siellä ihminen saa olla just se mikä on. Paitsi kasvatustiedettä lukenut tuttavasi sekä miehesi insinööriexä. Heitä kyllä saa vapaasti arvostella.

Vierailija
19/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minä taas tiedän vähänkoulutettuja ja keskiasteen koulutettuja, joilla ei näytä  olevan kovinkaan suurta ymmärrystä lastenkasvatuksesta eikä niitä paljon hehkutettuja käytännön taitoja, mitä kaikilla muilla kuin korkeakoulutetuilta löytyy suurin mitoin...Hyvät käytännöt perustuvat aina tiedolle ja asioiden ymmärtämiselle, pitää osata tehdä havaintoja, tulkita niitä ja tehdä päätelmiä, ja itse kyetä soveltamaan hankkimaansa tietoa. Se että on opiskellut varmaan tukee näiden taitojen kehittymistä. Jos on halua oppia ja kasvatus kiinnostaa, edellytykset kasvattaa ovat varmasti hyvät jopa akateemisella.  

Vierailija
20/47 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Naurettavaa yksinkertaistamista, ap. kaikki muutko sitten osaavat kasvattaa lapsia? Suomessa on vallalla arvotyhjiö ihan joka tasolla ja se on varmaan suurin syy lasten kasvattamattomuuteen. vanhemmat on kautta linjan pihalla. paisti että on vanhempia jotka osaavat kasvattaa lapsensa. Itse olen akateemisen koulutksen saanut ja lapset ovat hyvin kasvatettuja, ollaan selvitty vaikeista asioista ja silti pätjäävät hienosti koulussa, harrastuksissam kavereiden kanssa ja osaavat käyttäytyä hyvin missä vaan. Ja olla tarvittaessa käyttäytymättä. Suuri osa ystävistäni on akateemisia ja hyvin on heidänkin lapset- suurin osa kasvaettu. Tiesitkö ap, että voit antaa lapsillesi vain sen mitä itse olet. kannattaisi kiireen vilkkaa tarkistaa omat asennevammasi ettei lapsistasi kasva yhtä rajoittuneita kuin tämä aloitus.