"Komentaisitteko" "vierasta" koiraa tässä tilanteessa? ov
Meillä on kaverin koira hoidossa, kun kaveri on pikkujouluissa. Vein koirat koirapuistoon ja puistossa oli jo yksi tuttu koira, joka AINA häslää portilla ja odottaa, että kaverit tulisi.
Käskin hurtat (siis oman + kaverin) istumaan portin eteen, että saan kuonopannat ja hihnat pois (=odottava koira ei saa aikaan kunnon solmua) ja tokaisin tuolle kolmannelle koiralle, että ootas nyt "Musti" hetki, me tullaan ihan heti.
Siitähän tuo omistajan naisystävä rupesi mulle huutamaan, että "Mustia" EI SAA KOMENTAA kukaan muu kuin OMISTAJA ja mä kuulemma aina käsken koiran istumaan.
Mä olin oikeasti haavi auki, että mitä?? Mä kyllä komensin omat istumaan, en sun koiraa. Ja kyllä sä voit ihan itse komentaa sen koiran pois portilta, koira kun on kuitenkin suht iso (50 kiloinen). Itse omistaja kyllä komentaa pois portilta + kieltää koiraa kaivamasta (tuo naisystävä antaa koiran kaivaa ihan sydämmensä kyllyydestä ja kieltää omistajaakin komentamasta.. Se kun on koiran tehtävä ja koira kun siitä niin nauttii).
Ja siis, en komentanut tuota "Mustia" istumaan ja paikalle tms. tokaisin vaan, että odotas nyt hetki, niin tullaan tai maltas nyt hetki, niin päästään sisälle.
Okei, tuo nainen oli taas vaihteeksi perseet olalla eli ehkä enemmän känniläisen hölinää, mutta silti..
Kommentit (7)
Mä en menis koirapuistoon jossa on känninen ihminen. Ei todellakaan hyvä idea. Mutta turhastahan se huusi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:29"]
No just. Koiraa ei saisi ikinä opettaa tottelemaan vain yhtä ihmistä. Fiksu ja hyvin koulutettu koira tottelee ketä tahansa.
[/quote]
Joo, samaa mieltä. Just nauroin kun mun yksi kaveri komensi mun koiraa omalla äidinkielellään, joka ei siis ole suomi, ja koira totteli nätisti.
Kaveri sattui tulemaan myöskin puistoon ja hän ihmetteli ihan samaa, että onko tuolla naisella oikeasti kaikki kotona.
Mitä mä olen sivusta seurannut ja yleensä itsekkin saatan sanoa (ja joskus itsekkin puuttunut esim. tappelutilanteeseen, jos koirien omistajat eivät ennätä väliin/tee mitään), niin kyllä tuo on ihan normaali meininki, että jo puistossa olevalle koiralle sanotaan, että ootas nyt vähän, että me päästään sisälle/maltas hetki/mees pois tieltä tms. jos omistaja ei huuda koiraa luokseen tai tule ottamaan koiraa hetkeksi pannasta kiinni.
Kyllä itse aina komennan omaa koiraa pois portilta (ja jos ei usko, niin otan pannasta kiinni), vaikka tulossa olisikin kavereita. Siinä on kuitenkin ns. rähinä riski vaara, jos vieras koira tulee puistoon ja irti oleva menee härkkimään (esim. pyytämään leikkiin tms.), niin siinä voi syttyä sota, jos vielä kiinni oleva koira ei tykkääkkään tuosta.
Ja kyllä meidän koiraa saa vapaasti komentaa (esim. tulemaan pois portilta tai hyppimästä tms.).
Kännissä koirapuistossa, jossa pitäis olla valppaana ja silmät päässä??
Ei vittu mikä akka... Koirat pois tuommoisilta. Mitä känniläinen tekee sitten kun jotain sattuu?
Kyllä hyvin koulutettu koira tottelee muitakin kuin omistajaansa. Palturia on jos omistaja väittää että koiran pitää opettaa tottelemaan vain häntä. Koiran pitää oppia, että ihminen on aina laumassa häntä ylempänä. Tosin onhan poikkeuksia esim. sokeiden koirat yms.
No just. Koiraa ei saisi ikinä opettaa tottelemaan vain yhtä ihmistä. Fiksu ja hyvin koulutettu koira tottelee ketä tahansa.