Psykopaattiko?
Mitä ajattelisitte, jos noin vähän alta 10 vuotias lapsi rääkkäisi kalaa puhkomalla silmät puukolla, painaisi kidukset kiinni, työntäisi suuhun roskia ja hiekkaa yms., eikä tätä kaikkea tehdessään tuntisi lähinnä kuin suurta uteliaisuutta. Ei siis mitään "voi kala parkaa" tms. empaattista. Ja tämä lapsi ei siis olisi mikään lemmikieläinten ym. kiduttaja, vaan siltä osin hyvinkin eläinrakas. Mutta onko tuo kaloihin suhtautuminen teistä ihan normaalia?
Kommentit (16)
Ei todellakaan ole normaalia.. Täysi hullu.
meidän naapurin pentu kymmenvuotiaana ajoi ruohonleikkurilla lentokyvyttömän linnunpoikasen päältä. voi niitä aikoja..
Kyllä lapsilla on ihan perus tuollainen käytös. Suurin osa meistä varmaan on itsekin antanut monoa siilille tilaisuuden tullen tai ainakin repinyt siivet perhoselta tmv. pientä.
Lapsen empatiakyky kehittyy ympäristön vaikutuksesta. Pienestä lapsesta on kiinnostavaa juuri tuonkaltainen kokeileminen. Ja kyllähän ihminen tietyllä tavalla nauttii siitä, että on muita eläinlajeja kykenevämpi ja älykkäämpi, erityisesti siis lapsesta saattaa olla kivaa esim. kiusata koiraa, koska hän - pieni lapsi - pystyy siihen. Samoin kuin lapset saattavat hyvinkin "rajusti" kalauttaa toista lasta, erityisesti pienempää. Monet tönivät toisiaan kumoon ja vievät lelun kun aikuinen ei mukamas näe.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:03"]
Kyllä lapsilla on ihan perus tuollainen käytös. Suurin osa meistä varmaan on itsekin antanut monoa siilille tilaisuuden tullen tai ainakin repinyt siivet perhoselta tmv. pientä.
Lapsen empatiakyky kehittyy ympäristön vaikutuksesta. Pienestä lapsesta on kiinnostavaa juuri tuonkaltainen kokeileminen. Ja kyllähän ihminen tietyllä tavalla nauttii siitä, että on muita eläinlajeja kykenevämpi ja älykkäämpi, erityisesti siis lapsesta saattaa olla kivaa esim. kiusata koiraa, koska hän - pieni lapsi - pystyy siihen. Samoin kuin lapset saattavat hyvinkin "rajusti" kalauttaa toista lasta, erityisesti pienempää. Monet tönivät toisiaan kumoon ja vievät lelun kun aikuinen ei mukamas näe.
[/quote]
Ei ole normaalia, tossa oli kyse melkein 10 v lapsesta eikä mistään 2-vuotiaasta. Jos tuon ikäinen lapsi rääkkää eläimiä, se tekee sen ihan tietentahtoen eikä tosiaan ole kyse siitä, ettei tuon ikäinen tietäisi mikä on oikein ja mikä väärin.
Jokainen psykopaatti on aloittanut "uransa" eläinten rääkkäämisellä, että siihen nähden voi olla hyvinkin tuleva, jo aloittelevakin psykopaatti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:18"]
Jokainen psykopaatti on aloittanut "uransa" eläinten rääkkäämisellä, että siihen nähden voi olla hyvinkin tuleva, jo aloittelevakin psykopaatti.
[/quote]
Höpö höpö.
Lähes kaikki ovat "kiduttaneet" eläimiä lapsina.
Sairaiden perheiden lapset ehkä ovat kiduttaneet eläimiä, normaalien perheiden eivät.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 20:22"]Taitaa olla ainesta lihakarjan kasvattajaksi.
[/quote]Montako lihakarjan kasvattajaa tunnet?
T. Itseuudistuvan luomu emolehmätilan emäntä
Mä nyppäsin joskus 10-vuotiaana mato-ongella onkimaltani ahvenelta toisen silmän pois ja heitin takaisin järveen. Vielä vuosienkin jälkeen iskee tuskainen paniikkihiki kun ajattelenkin asiaa. Tunnen suurta häpeää teostani näin jälkeenpäin, itse tilanteessa en muistaakseni. Pointti oli siis se että ehkä se omien tekojen tajuaminen iskee lapselle vasta jälkikäteen.
Ja joskus tullut myös muurahaisia käristettyä suurennuslasilla jne.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:27"]
Mä nyppäsin joskus 10-vuotiaana mato-ongella onkimaltani ahvenelta toisen silmän pois ja heitin takaisin järveen. Vielä vuosienkin jälkeen iskee tuskainen paniikkihiki kun ajattelenkin asiaa. Tunnen suurta häpeää teostani näin jälkeenpäin, itse tilanteessa en muistaakseni. Pointti oli siis se että ehkä se omien tekojen tajuaminen iskee lapselle vasta jälkikäteen.
Ja joskus tullut myös muurahaisia käristettyä suurennuslasilla jne.
[/quote]
No tämä on juuri sitä kokeilunhalua, mitä lapsilla on.
Täysin normaalia. Yhtä normaalia on tietysti tuntea asiasta 'syyllisyyttä' sitten kun jälkeenpäin tajuaa, mitä teki. Se kertoo, että empatiakyky on kehittynyt.
Tämä tarinan lapsi (tyttö) teki vielä sellaisenkin tempun, että vei hauen pihalutakkoon ja piti sen siellä niin kauan että kala kuoli ja kävi välillä kepillä tökkimässä ja tekemässä muuta kiusaa, vaikka hyvin ymmärsi, että kärsii siellä vähässä vedessä ilman ruokaa. Ei tunne nyt aikuisena suurta häpeää... Miettii vaan, mitä tuo kaikki hänestä kertoo ja voiko jotain olla pielessä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:41"]
Tämä tarinan lapsi (tyttö) teki vielä sellaisenkin tempun, että vei hauen pihalutakkoon ja piti sen siellä niin kauan että kala kuoli ja kävi välillä kepillä tökkimässä ja tekemässä muuta kiusaa, vaikka hyvin ymmärsi, että kärsii siellä vähässä vedessä ilman ruokaa. Ei tunne nyt aikuisena suurta häpeää... Miettii vaan, mitä tuo kaikki hänestä kertoo ja voiko jotain olla pielessä.
[/quote]
No nautitko väkivallasta ja satuttamisesta noin muuten? Oletko tehnyt vastaavaa tuon episodin jälkeen?
Jos et, niin unohda koko juttu. Lapsen hölmöyttä.
Mun yksi tuttu kuulemma lapsena (eikä minään kaksivuotiaana vaan vanhempana) rääkkäsi kissanpentuja :/ Jotenkin hirveän vaikea käsittää tuollaista, kun itse on jostain taaperoiästä asti suhtautunut eläimiin hellästi. Mua oksettaa ja tulee vedet silmiin kun mietin mitä se tuttu oli tehnyt :( Ja tuollainen on asia joka ei mun mielestä lähde ikinä, enkä voi ikinä suhtautua normaalisti ihmiseen joka on tehnyt tuollaista.
Jonkun ötökän kokeellisluontoisen kiusaamisen voi vielä ymmärtää, ei siinä ehkä edes tajuta ötökän kärsivän.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:41"]
[/quote]
No nautitko väkivallasta ja satuttamisesta noin muuten? Oletko tehnyt vastaavaa tuon episodin jälkeen?
Jos et, niin unohda koko juttu. Lapsen hölmöyttä.
[/quote]
No?
Taitaa olla ainesta lihakarjan kasvattajaksi.