Miksi laihduttaminen on niin hiton vaikeaa?
Mulla on vissiin joku addiktio, haluan ruokaa/herkkuja, vaikkei olisi edes nälkä. Kun se tuntuu niin hyvältä! Kuinka pääsen eroon tuosta tunteesta? Vai joudunko loppuelämäni vaan väkisin pakottamaan itseni olemaan syömättä liikaa ruokaa ja herkkuja? Ja mikään muu asia ei aiheuta samanlaista riippuvuutta, mulla ei ole esim. minkäänlaista himoa alkoholiin. Mutta syöminen...
Olen nyt laihtunut 4 kg ja vituttaa, vaikkei edes ole nälkä. Ajatukset pyörii herkuissa.
Kommentit (8)
Ihmiselle on niin luonnollista välttää näläntunnetta ja hakea jatkuvasti ravintoa. Geeneihin kirjoitettu.
Hanki elämääsi sisältöä ja voita elämänhallintaongelmasi.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:44"]
Minkälainen dieettisi on? Syötkö paljon hiilareita? Koeta lisätä proteiinia ja vähentää hiilareiden määrää - tällöin voit syödäkin hieman enemmän. Juo vettä. Joskus ruoanhimo on vain janoa, jota kroppa luulee näläksi.
[/quote]
Mulla on juurikin tuollaista ongelmaa, että ei tule tarpeeksi proteiinia. Kun en vaan tykkää lihasta, enkä kalasta. Enkä munistakaan. Enkä pavuista. Ennen olen saanut proteiinini broilerista ja maitotuotteista, mutta olen nyt vältellyt tyydyttynyttä rasvaa ja rasvattomat maitotuotteet on niin pahoja. :D Broilerikin alkaa jo välillä riittämään...
ap
No mitä jos opettelisit tykkäämään ruuasta vähän laajemmin. Kyllä uusiin makuihin tottuu , kuulsotaa aika lapselliselta tuo sun lista mistä et tykkää. Opettele tekemään hyviä kalaruokia ja papuja on monenlaisia ja niistäkin saa tehtyä vaikka mitä maistuvaa. Linssikeitto on ihan lempiruokani.
Ala opetella ruuanlaittoa ja käytä energia siihen eikä herkkujen kaipaamiseen. Ihmisen makuaisti kyllä kehittyy koko elämän ajan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:06"]
No mitä jos opettelisit tykkäämään ruuasta vähän laajemmin. Kyllä uusiin makuihin tottuu , kuulsotaa aika lapselliselta tuo sun lista mistä et tykkää. Opettele tekemään hyviä kalaruokia ja papuja on monenlaisia ja niistäkin saa tehtyä vaikka mitä maistuvaa. Linssikeitto on ihan lempiruokani.
Ala opetella ruuanlaittoa ja käytä energia siihen eikä herkkujen kaipaamiseen. Ihmisen makuaisti kyllä kehittyy koko elämän ajan.
[/quote]
Se on kyllä totta. Itsekin hoen lapsille, että kyllä niihin makuihin tottuu, kun maistelee tarpeeksi monta kertaa... Luulisi, että olisin jo tottunut, mutta ei kai tässä auta muu kuin yrittää.
ap
Naisilla hormonit ja nesteenkerääntymiset tekevät tepposia. Kun lääkäri kysyy painoani, kerron sen vaihtelevan kuukautiskierrosta ja ruoan suolaisuudesta riippuen kuuden kilon haarukassa. Rintsikoitakin pitää olla kahta kokoa asian vuoksi.
Olen samaa mieltä kuin nro 6. Opettele uusia resptejä ja tee ruokia jotka maistuvat hyvältä. Kun käytät kaikkia aisteja ruuanlaitossa ja nautit erilaisista mauista , herkkuja et kohta kaipaakaan.
Minkälainen dieettisi on? Syötkö paljon hiilareita? Koeta lisätä proteiinia ja vähentää hiilareiden määrää - tällöin voit syödäkin hieman enemmän. Juo vettä. Joskus ruoanhimo on vain janoa, jota kroppa luulee näläksi.