Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen juominen

Vierailija
12.12.2013 |

Miten autan ja tuen miestäni lopettamaan juomisen? Tai edes saavuttamaan kohtuukäytön, kerran  kuukaudessa? Mitä lääkehoitoa on tarjolla kuin antabus? 5 vuotta yhteiseloa takana ja eron paikka jos ei nyt ryhdistäydy. Itse ei kuulema osaa eikä tiedä mitä tehdä ja mistä hakea apua. AA:han ei usko.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti ei lopeta, lähde ajoissa!

Vierailija
2/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-klinikalta saatte apua. AA:han ei tarvitsekaan uskoa, ei se ole kaikkia varten. Se on enemmän uskonlahko. Päihdelääkäriltä tietoa ja apua lopetukseen. Jos miehesi myöntää että hänellä on ongelma, ja on valmis hakemaan siihen apua, on jo puoli voittoa saavutettu. Kohtuukäyttöä ei kannata kokeilla, se ei tule onnistumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 20:26"]

Alkoholisti ei lopeta, lähde ajoissa!

[/quote]

Minä lopetin viisi vuotta sitten. Olen alkoholisti.

Vierailija
4/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi koukuttaa jotkut ihmiset niin, että he eivät edes tahdo hakea apua. Olen erään perheen tukena ollut vuosikaudet. Mies ryyppää käytännöllisesti katsoen kaiken vapaa-aikansa. Ei siinä auta aina mikään. Täytyy tulla jokin kertakaikkinen stoppi, joku sellainen järkytys joka pysäyttää.

Ei auta, vaikka vaimo kysyy; Kumpaa rakastat enemmän kaljaa vai perhettäsi.

Lupauksia lupauksien jälkeen, joilla ostetaan vain aikaa ja mahdollisuus jatkaa juomista.

Kaikkensa on hyvä tehdä omasta puolestaan, mutta jos tilanne on kestämätön, niin ei kukaan pakota väkisin kestämään.

Oletko rukoillut?

J-P

Vierailija
5/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rukoillut.

Haluan tukea häntä nyt kun tuntuu ensimmäisen kerran olevan tosissaan. Hän itse ei oikein tiedä mistä hakea apua. Enkä minä. Ja häpeää ongelmaansa myös, asumme tuppukylässä. Onko muuta lääkitystä kuin antabus?

4 mikä sai sinut lopettamaan ja miten onnistuit siinä? Miten sinua tuettiin? Mitä teit jos viinanhimo iski?

Vierailija
6/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkoholia maistanut vuoden 98 jälkeen. Mulla se loppui siihen, kun yllätin itseni huutamasta vaimolle ja syy oli, että hän ei pitänyt mun juomisesta. Se oli mulle varoitus ja suoraan sanoen pelästyin. Tupakkakin jäi siinä sitten samoihin aikoihin. Alkoholi jäi suht helposti, mutta tupakan kanssa sai hikoilla viikkoja. Se kaveri, jonka kanssa nuorena biletettiin, ei päässyt ryyppäämisestä eroon.

Hän on ollut jokaisen lapsensa syntymäpäivänäkin humalassa. Taksilla on käyty synnytysosastolla ja kotiinpääsyn päivänä myös. Joskus on ollut niillä viikonkin yhteenmenoon rauhoittamassa. Avovaimo saa myös silloin tällöin kuulla kunniansa myös ruumiillisesti. Jopa jääkääppi on saanut osansa. Täynnä nyrkin tekemiä lommoja. Sekin on eräänlaista uhkailua.

Mies on selvinpäin mukava ja vaimonkin mielestä ihana, tai ainakin joskus niin oli. Katkeruus on vaan tehnyt tehtävänsä. Vanhemman lapsen koulu menee poskelleen isän juomisen takia. Hän osaa jo odottaa, minkälainen päivä on tulossa, kun laskee isän touomat kaljat.

Vaimo lähtee siitä paikasta hakemaan lisää, jos mies vaatii. Joskus tuo taksi olutta kotiin.

Hyvä, että rukoilet. Minä muistan sinua myös rukouksessa.

J-P

Vierailija
7/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:07"]

4 mikä sai sinut lopettamaan ja miten onnistuit siinä? Miten sinua tuettiin? Mitä teit jos viinanhimo iski?

[/quote]

Minut sai lopettamaan se, että ymmärsin menettäväni perheeni jos jatkan. Olin katkolla ja päihdekuntoutuksessa, ja tapasin psykiatria vuoden ajan lopettamisen jälkeen. Minulla oli myös masennuslääkitys apuna. Varsinaista viinanhimoa ei lopettamisen jälkeen enää ollut, koska pelkäsin sitä niin paljon etten olisi uskaltanut koskeakaan. Enää en ajattelekaan juovani, en näe mitään syytä miksi joisin yhtään.

Vierailija
8/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos j-p ja 4 vastauksista. Rukoilen todella että hän on nyt lopettaa juomisen. Jos haluaa perheensä pitää. Itse en enää jaksa mutta haluan tukea jos päätös pitää. En tiedä vain miten autan ja tuen kun viinanhimo iskee, tulee riita ja hän lähtee. Ja ryyppykaverit houkuttelevat. Jotenkin hänen täytyisi oppia käsittelemään stressiä ja vastoinkäymisiä ilman viinaa. Masennusta hänellä varmasti on jota yrittää juomisella helpottaa. En tiedä.....jospa jotain keksimme ja että hän nyt tosissaan on.

Vierailija
9/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:56"]

Kiitos j-p ja 4 vastauksista. Rukoilen todella että hän on nyt lopettaa juomisen. Jos haluaa perheensä pitää. Itse en enää jaksa mutta haluan tukea jos päätös pitää. En tiedä vain miten autan ja tuen kun viinanhimo iskee, tulee riita ja hän lähtee. Ja ryyppykaverit houkuttelevat. Jotenkin hänen täytyisi oppia käsittelemään stressiä ja vastoinkäymisiä ilman viinaa. Masennusta hänellä varmasti on jota yrittää juomisella helpottaa. En tiedä.....jospa jotain keksimme ja että hän nyt tosissaan on.

[/quote]

Kaikkea hyvää teille! Hänen pitää kuitenkin tehdä itse päätöksensä, sinä et voi häntä holhota. Jos hän haluaa juoda, hän sen saa tehdä. Sinun tehtäväsi on pitää huolta itsestäsi ja lapsistasi, ja päättää hyväksytkö alkoholinkäytön kotonasi. Joskus on parempi päästää miehestä irti, asua erillään ja antaa hänen miettiä asiaa kaikessa rauhassa. Et voi pakottaa lopettamaan, hänen on haluttava sitä itse. 

Vierailija
10/10 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoille on tullut uusi lääke, Selincro. Kappalehintaa tulee muistaakseni noin 5e / tabletti (=annos). Antabuksen sijasta ton lääkkeen kanssa kohtuukäyttö onnistuu. Se katkaisee nousuhumalan aiheuttaman hyvän olon tunteen, jolloin himo juoda lisää vähenee. Koska perseiltyä tulee vähemmän niin luultavasti juomiskerratkin vähenevät. Lääkkeen hinta voi tuntua kalliilta, mutta toisaalta voi miettiä kuinka paljon rahaa jää säästöön alkoholin kulutuksen vähenemisenä. Ja henkisiä positiivisia vaikutuksia ei voi edes rahassa mitata. 

En siis itse ole kokeillut kyseenomaista lääkettä, mutta tälläkin foorumilla siitä on keskusteltu aiemmin: http://www.vauva.fi/keskustelu/1748759/ketju/selincro_tiedatko_mita_se_on