Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se kiusaaminen oikein kitketään?

Vierailija
12.12.2013 |

Kun aina valitetaan että opettajat eivät tee mitään kiusaamisen kitkemiseksi, mutta ei ainakaan meillä aineenopettajilla ole minkäänlaista koulutusta sen kitkemiseen. Minullakin on satoja oppilaita, joiden nimiä en edes muista saati että tietäisin heistä yhtään mitään (muuta kuin muutamasta harvasta "tapauksesta"). Millä hitsillä kitketään just toi "sosiaalisesti kömpelöitten" kiusaaminen? Esim pari tapausta menneiltä vuosilta:

- outo poika, joka piti tunnilla aina omaa showta, äänteli naksutteli, istui luokassa tuijotellen luokkakavereitaan. Muut inhosivat häntä, haukkuivat hulluksi.

- Yksi iloinen, puhelias ja lapsellinen/yksinkertainen tyttö luokassa jossa muut olivat "pissiksiä". Muut tuhauttelivat nenäänsä kaikelle hänen sanomalleen, häntä ei otettu ryhmätöihin tai ainakaan huomioon ryhmätöissä. Tilanne kärjistyi siihen että hän ei enää itsekään suostunut olemaan missään tekemisissä kenenkään luokkakaverinsa kanssa ja istui tuppisuuna tekemättä mitään.

Miten te kaikkitietävät mammat tällaiset hoitaisitte?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:00"]

Se pistää ajattelemaan tekojensa seurauksia ja omaa vastuuta. En usko että kyse on vihasta -eihän tuo kiusattu ole tehnyt heille mitään pahaa-, vaan ryhmän huvista, ajattelemattomuudesta ja pelosta että jos et osallistu kiusaamiseen niin ryhmä hylkää sinut.

[/quote]

Minä taas uskon ottä kyseessä on juuri viha. Samaa maata kuin rotuviha tai luokkaviha. Vihattu koetaan samalla jollain logiikalla uhkana. On toki siellä joukossa sitten niitäkin, jotka ovat mukana ajattelemattomuuttaan tai pelon vuoksi. Toki kaikki ymmärtävät mitä vaikka juutalaisen puolelle asettuminen natseja vastaan merkitsee. Havinaislaatuinen yksilö täytyy olla että haluaa jakaa kiusatuksi tulemisen sen kiusatun kanssa.

Vierailija
22/25 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku aikuinen haluaa saada kiusaamisen loppumaan, kyllä se loppuu. Kyse on vaan siitä, että usein ei löydy edes sitä yhtä opettajaa tai vanhempaa, joka ottaisi asian hoidettavakseen. Koska vaatiihan se vaivaa, keskusteluja,  seurantaa, omaa osallistumista, kiinnostusta ja vastuunkantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 07:58"]

Kiusaamiseen tulee tarttua heti kotona, päiväkodissa, kotona, ala-asteella, kotona. Heti kun kiusaamista ilmenee. Helpoiten sen saa loppumaan puuttumalla siihen. Jos kukaan ei ole puuttunut kiusaajan käytökseen ja sitten ope jossain viidennellä luokalla, saatikka ylakoulussa alkaa puuttumaan, onkin se jo vaikeampaa kun lapsen on annettu mellestää pienestä pitäen.

[/quote]

Kiusaaminenhan on ryhmäilmiö. En mitenkään usko että noitten luokkien kaikki oppilaat olisivat olleet kiusaajia jo päiväkodista asti. Koko porukan viha vain kohdistui uudessa luokassa näihin tiettyihin yksilöihin. Kyse oli kummassakin tapauksessa seiskaluokkalaisista. Ainakaan tyttö ei luullakseni ollut aikaisemmin kiusattu, sen verran iloinen ja luottavainen tapaus hän oli vielä kouluun tullessaan. Romahdus tapahtui alle puolessa vuodessa.

En ole ollut koskaan luokanvalvoja/ryhmänohjaaja eikä minulla ole valtuuksia kutsua asiantuntijoita saati vanhempia selvittelemään mitään mikä ei ole yksinomaan minun tunneillani sattunutta. Joskus on käynyt niin että olen tietämättäni järjestänyt piikokiusaajille tilaisuuden jonkun oppilaan nöyrryyttämiseen, silloin olen toki juuri sen asian käsitellyt itse.

ap

[/quote] Useimmiten ryhmässä on se kovaäänisin joka vetää ne muut mukaan, jotka eivät uskalla sanoa ei tai siis ovat vaan hiljaa. "Kovaäänisin" on pääkiusaaja.

Vierailija
24/25 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:11"]

Osoittaisin tietäväni kiusaamisesta vaikka oppilaat luulevatkin että se on huomaamatonta. Kysyisin koko luokalta onko luokassa heidän mielestään kiusaamista, oletan että käsiä nousee. Kysyisin kuka on mielestään kiusaaja tai kuka on joskus kiusannut jotakuta. Antaisin kotitehtäväksi pohtia mikä olisi kiusaamisen pahin mahdollinen seuraus ja miten oppilaan mielestä kiusaamiseen voisi puuttua ja miten sen lopettaa. Laittaisin oppilaat kertomaan tuloksensa suullisesti.

[/quote]

Millä perusteella arvelet että tästä olisi apua? Jos joku vihaa jotakuta, niin ei kai hän muuta mieltään tuollaisia tehtäviä tekemällä?

[/quote]

Ei nuoret ole tyhmiä. Keskustelun aikana käytäisiin läpi se, minkälaisissa tilanteissa itse kunkin on päätettävä kiusaako vai ei. Omille lapsilleni olen sanonut, että jokainen idiootti osaa olla kiusaamatta ihmisiä, joista pitää, mutta ihmisen oikea luonto tulee esille siinä miten hän kohtelee ihmisiä, joista ei pidä.

Vierailija
25/25 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näitä selittelijä-opettajia, joiden mielestä hän ei koskaan ole vastuussa mistään ja asiat vain tapahtuvat. Ap:n kaltaiset ihmiset ovat kollektiivisesti vastuussa siitä, että kiusaaminen on niin yleistä ja sitä ei saada loppumaan.