Tyttäreni suuttui minulle, kun pyysin
rahaa siitä, että joudun hoitamaan kahta lastenlastani iltaisin kahden viikon ajan. On kuulemma joululahjakiireitä ja jotakin kurssia ja mies on työmatkalla Aasiassa.
Ei taida tulla kauppoja, sillä tytär on kitsas enkä minäkään ole mikään periksiantaja :) Mutta minusta on vaan oikeus ja kohtuus, että otan korvauksen menetetystä ajastani, ei minulla näitä vuosia enää määrättömästi jäljellä ole.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:51"]
No enpä ilkeäisi palkkaa pyytää siitä, että oma lapsi pääsee ostamaan lapsilleen joululahjoja.. Ei ole pyyteettömällä autamisella enää tässä maailmassa sijaa.. Ja tässä näkee, miksi perheenäidit eivät pääse harrastuksiin tms., kun ei oma perhe edes halua ilman palkkaa olla apuna..
[/quote]
Kun en minä osaa luottaa siihen, että tyttärellä menisi niin monta iltaa yksien lahjojen ostamiseen. Taitaa kiiltää silmissä sampanjailta Kämpissä ennemminkin.
No enpä ilkeäisi palkkaa pyytää siitä, että oma lapsi pääsee ostamaan lapsilleen joululahjoja.. Ei ole pyyteettömällä autamisella enää tässä maailmassa sijaa.. Ja tässä näkee, miksi perheenäidit eivät pääse harrastuksiin tms., kun ei oma perhe edes halua ilman palkkaa olla apuna..
[/quote]
AP:n tapauksessa oli kyse kahden viikon illoista, eli ei ihan pikkujuttu minusta. Jos tytär olisi fiksu, hän olisi jo kysymättä tarjoutunut korvaamaan menetetyn ajan jotenkin.
[/quote]
Epäilen ettei äiti ole ensimmäistä kertaa hoitamassa lapsenlapsiaan... Varmaan (lähes) jokainen äiti auttaa lastaan voimiensa mukaan. Mutta kaksi viikkoa, ymmärsin tekstistä, että joka ilta. Voihan äiti olla vielä työelämässäkin. Sen lisäksi vielä toinen "työpäivä" lastenlasten kanssa käy raskaaksi, vaikka niitä lapsia ja tytärtään rakastaisi miten paljon tahansa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:42"]
Jep jep. On varmaan hienoa olla kaltaisesi lehmän tytär.
[/quote]
Onpa karkeaa kieltä! Olet varmaan niitä pilalle passattuja prinsessoja, jotka kuvittelevat pystyvänsä pyörittämään koko maailmaa pikkurillinsä ympärillä.
[/quote]
Aika osuva luonnekuvaus. Oletko harkinnut jonkinlaista mentalistin uraa, kun olet noin tarkkanäköinen?
[/quote]
Taisi piikki osua. Olet itsekin vastaavanlainen hyväksikäyttäjä kuin tyttäreni.
[/quote]
Kyllä, osui ja upposi! Olen sellainen persreikäprinsessa, että maailma vaan pyörii ympärilläni. Minkäs sille voin, kun olen niin loistava.
Ps. Jos tyttäresi on hyväksikäyttäjä, uhraa ihmeessä minuutti tai kaksi sen miettimiseen, että kuka hänet on sellaiseksi mahtanut kasvattaa? Niinhän ne vauvat on tyhjiä kankaita, kunnes äipät pääsevät heidän maailmankuvaansa muokkaamaan ^__^
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:44"]
Hah - vähän samankaltainen tilanne, kun äidilläni ja veljelläni taannoin: veljeni teki firaabelihommina remontteja, eikä koskaan tehnyt mitään ilmaiseksi edes perheenjäsenille. Sitten eräänä päivänä veli kaipasi apua muuttosiivoukseen. Äitini ilmoittautui, ilmoitti työlle käyvän hinnan - ja veli veti asiasta hirveät pultit!
[/quote]
Hahaha, toi oli hyvä. Hyvä mutsi!
[/quote]se on viraapeli
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Onpa karkeaa kieltä! Olet varmaan niitä pilalle passattuja prinsessoja, jotka kuvittelevat pystyvänsä pyörittämään koko maailmaa pikkurillinsä ympärillä.
[/quote]
Aika osuva luonnekuvaus. Oletko harkinnut jonkinlaista mentalistin uraa, kun olet noin tarkkanäköinen?
[/quote]
Taisi piikki osua. Olet itsekin vastaavanlainen hyväksikäyttäjä kuin tyttäreni.
[/quote]
On tainnut tytär vaan ottaa mallia äidiltä :)
Palkkatulosta pitää muistaa maksaa verot ja sivukulut vai meinasiko mummo tehdä pimeää keikkaa.
Kyllä se voi olla että sitä venymistä kaivataan toiseenkin suuntaan sitten, jos edessä on sairaalakeikkoja tai laitoksessa oloa ennen niiden päivien lopullista loppua. Silloin sitä luulisi kaipaavan pyyteetöntä apua ja seuranpitoa. Vai maksetaanko siitäkin sitten aina?
Kaksi viikkoa on pitkä aika eli olisi kannattanut suostua ilmaiseksi vaikka neljään iltaan ja lopuille tytär olisi sitten saanut keksiä muun ratkaisun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:55"]
[/quote]
Epäilen ettei äiti ole ensimmäistä kertaa hoitamassa lapsenlapsiaan... Varmaan (lähes) jokainen äiti auttaa lastaan voimiensa mukaan. Mutta kaksi viikkoa, ymmärsin tekstistä, että joka ilta. Voihan äiti olla vielä työelämässäkin. Sen lisäksi vielä toinen "työpäivä" lastenlasten kanssa käy raskaaksi, vaikka niitä lapsia ja tytärtään rakastaisi miten paljon tahansa.
[/quote]
No itse tuon "joka ilta" veikkaisin koskevan vain arki-iltoja. Ja "iltaisin" voi olla esim. kaksi tuntia joka ilta, vaikka 17-19. Esimerkiksi äidin töiden/opiskelun jälkeen pari tuntia. Toki se voi olla muuta kuin nämä minun veikkaukset. Mutta koska puhutaan illoista, niin itse olettaisin että max. 3h/vkr hoitoapua tarvittais. Mutta jos näillä veikkauksilla, niin ei tuossa mitään "Kämppi-iltoja" ehdi viettämään, esseen teko yliopistossa vie melkoisesti aikaa. Ja joulukiireet siihen päälle, niin ei mikään ihme. Mutta aloituksen perusteella ap on kyllä vähän tunnekylmä. Jos olisi lisännyt esim. että ei todellakaan ensimmäinen kerta kun pyytää, vaan jo toinen kerta tänä syksynä. Eikä ikinä ole mitenkään korvannut niin olisi aivan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:55"]
[/quote]
Kun en minä osaa luottaa siihen, että tyttärellä menisi niin monta iltaa yksien lahjojen ostamiseen. Taitaa kiiltää silmissä sampanjailta Kämpissä ennemminkin.
[/quote]
Ei yhtään hassumpi ajatus kiirevuosiaan elävän äidin virkistykseksi. Jos minun tyttäristäni joku olisi loppuunväsynyt, oikein kehottaisin häntä menemään vaikka day spahan ja sieltä sitten shamppanjaa nauttimaan ja minä kyllä sen aikaa vahtisin mukuloita.
19 jatkaa. No nyt meni vellit ja puurot sekaisin, en tiedä mistä tuon "esseen teon" tähän repäisin. Mutta siis tottakai kursseja (yliopistossa?) on pari iltaa viikossa, muutama tunti kerrallaan. Ei tuntunut ap:tä sen enempää sekään kiinnostavan mikä kurssi edes kyseessä. Kiinnostaako sinua tyttäresi elämä muutenkaan kovin paljon, vai viekö se liikaa aikaa omalta elämältäsi?
Olisipa enemmän aloittajan kaltaisia ihmisiä! Hienoa, että ymmärrät oman elämäsi arvon etkä suostu piiaksi.
Mulle anoppi tunkee omiaan. Joka kerta on luvannut maksaa, niinkuin kaikista kyydeistäkin. Mutta vieläkin ihmettelen missä ne 1000 € aiheutuneista kuluista ja lapsenhoitopalkoista on :))
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:10"]
Olisipa enemmän aloittajan kaltaisia ihmisiä! Hienoa, että ymmärrät oman elämäsi arvon etkä suostu piiaksi.
[/quote]
Mikä se on tämä kuuluisa oma elämä? Mun elämääni kuuluu lapset ja tulevaisuudessa heidän lapsensa. Eivät ne ole mikään erillinen osa mun elämääni vaan tärkeä osa sitä, myös aikuisina. Eli lapsenlapsiani hoitaessa elän tasan sitä omaa elämääni ja nautin heidän seurastaan. Enkä tarvi erillistä rahakorvausta, koska se lastenlasten seura on se korvaus mulle. En ala täyspäiväiseksi lastenhoitajaksi, mutta apua kyllä annan lapsilleni tarpeen vaatiessa, enkä ole siitä vaatimassa rahaa. Ja saa tuo tytär mennä vaikka sinne kämppiin, jos haluaa, en mä nyt niin kateellinen omalle tyttärelleni ole. Menen sitten itse seuraavana iltana ;)
Onhan sulla oikeus saada korvaus tekemästäsi työstä ja nuo asiat pitääkin nimenomaan tehdä selväksi etukäteen, eikä vasta ruikuttaa jälkikäteen ettei mulle maksettu mitään. Teet ihan oikein, kun sanoit suoraan että haluat korvauksen, jos kerran haluat korvauksen.
Minä kyllä olen hoitanut ihan ilmaiseksi lapsenlapsiani.Tosin, aikuiset lapsemmekin kyllä auttavat kaikessa. Tulevat auttamaan kun tarvitaan remppa-apuja, tai kuka hyvänsä tarvitsee apua niin autetaan. Mieheni, eli isänsä myös korjailee heidän autojaan ihan ilmaiseksi ja lapset auttavat toisiaan ilmaiseksi ihan kaikessa.
Meillä toimii parhaiten se, että kun lapsenlapsia pitää mennä hoitamaan, niin myönnyn, mutta lähetän MLL:n lastenhoitajan, jonka kulut maksan. Siten ei kukaan jää mitenkään velkaa kenellekään: lapset saavat hoitajansa, tytär saa vapaansa eikä minun tarvitse käyttää aikaani vaipanvaihtoon ja kasvatukseen.
Näen mielelläni lastenlapsia siten, että vanhempansa ovat paikalla ja kantavat vastuun, mutta hoitajaksi minusta ei ole.
Minä aloitin koulun yh:na. Lähipäiviä on suurin piirtein viikko kuukaudesta.
Vanhempani hoitavat kaksi lastank tuon viikon aikana, siis koulujutut, ruoat ja sen sellaiset.
Eipä olisi tullut edes mieleen vaatia moista heiltä ilmaiseksi.
Eri asia on yksittäiset hoitokeikat, yksittäisestä syystä. Silloin ei vaivanpalkka liiku, koska silloin se on ilo, ei velvollisuus.
Hah - vähän samankaltainen tilanne, kun äidilläni ja veljelläni taannoin: veljeni teki firaabelihommina remontteja, eikä koskaan tehnyt mitään ilmaiseksi edes perheenjäsenille. Sitten eräänä päivänä veli kaipasi apua muuttosiivoukseen. Äitini ilmoittautui, ilmoitti työlle käyvän hinnan - ja veli veti asiasta hirveät pultit!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Kyllä mäkin olisin suuttunut, jos lapsen isoäiti pyytäisi rahaa lapsenlapsensa hoidosta. Mielestäni jos hoito tuntuu liian työllistävältä, isoäidin pitäisi suoraan kieltäytyä ja voisin hankkia jonkun muun, mahdollisesti palkatun hoitajan.
Ihmettelen perustettasi rajallisista vuosista. Tuoko se raha sinulle niitä vuosia lisää? Jos haluat käyttää rajallisen ajan itseesi, miksi et sano niin tyttärelle ja kieltäydy hoitamisesta?