Teen lopputyötä ja masentaa
Miten olla vertaamatta omaa työtään muihden töihin? Aina vähän väliä törmään johonkin omaa aihettani sivuavaan työhön joka on tehty niin täydellisesti ja aihe koluttu liiankin tarkkaan. Tuntuu etten koskaan tule pääsemään samaan, varsinkin kun aiheesta on jo sanottu kaikki niin että oma työ tuntuu ihan tarpeettomalta. Apua... Masis.
Kommentit (3)
Meillä seminaarissa, kun muutama opiskelukaveri mietti tuota oman työn tarpeettomuutta, kun aihe oli sellainen paljon koluttu, sanoi ohjaaja, että vaikka niistä paljon kolutuista aiheista ei yhtä helposti löydy uutta sanottavaa, niin ne ovat usein sellaisia aiheita, että niiden hyvä hallinta on taatusti hyödyllistä opiskelijalle itselleen. Ei tule vain luettua teoriaa kirjoista, vaan oikeasti itse mietitittyä se asia läpi ja sisäistettyä se itse kirjoittaen todella hyvin. Ja työstäkin tulee hyvä, kunhan pyrkii saamaan paperille sen, mitä on itse asiasta ymmärtänyt. Usein niitä uusia oivalluksiakin tulee nimenomaan siinä peruspuurtamisen lomassa, kun vähän tylsistyneenä kirjoittaa perusasiaa ylös ja sitten huomaakin jonkun yksityiskohdan, joka alkaa kiinnostaa.
Yksinkertaista, älä lue muita oppareita, korkeintaan lähdeluetteloita tai sisällyksen rakenteen. Itse lopetin muiden gradujen lukemisen omani alkuvaiheessa, tein omanlaisen rohkeasti ja sain ylistävän arvioinnin.
Ei kannata verrata omaa keskeneräistä työtä muiden valmiisiin töihin. Muiden valmiista töistä voi kyllä ottaa mallia esim. oman työn jäsentelyä varten, mutta valmis työ on valmis ja keskeneräinen on taas eri juttu.
Oma työsi ei ole missään nimessä tarpeeton! Se on tarpeellinen siksi, että valmistuisit. Siinä mielessä muiden töillä ei ole väliä, olivatpa ne kuinka hyviä tai huonoja tahansa.