Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jollekin (monille!) voi olla mahdotonta syödä 500g kasviksia päivässä???

Vierailija
12.12.2013 |

Siis sehän on aika vähän, tuo määrä tulee helposti ja halvalla täyteen. Miksi silti niin monet suomalaiset syövät kasviksia huomattavasti vähemmän, monet sanoen että noin paljon on vaikea saada syötyä? Monet perustelevat myös hinnoilla, mutta eiväthän peruskasvikset kalliita ole, päinvastoin niillä saa esim. ruokia jatkettua halvemmalla!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:47"]

no mä en ainakaan jaksa valmistaa niitä ja esim. porkkana pitää pesta ja kuoria ennen kuin sen syö ja vedellä lutraaminen ei näin talvisin onnistu ja porkkanat on raakana muutenkin suht pahoja... mä oon ainakin laiska... tykkäisin kyllä paistetuista punajuurista ja vihreistä pavuista mutta kukaan muu perheessä ei syö niitä niin en jaksa itselle erikseen tehdä

[/quote]

Ootko ikinä kuullu mistään muista kasviksista? Ei se porkkana oo aina ainoa vaihtoehto..

Mites kaupasta valmispussi salaattia? Onko se nii vaativaa leikata pussi auki ja kaataa sisältö kulhoon?

Tai rasiallinen valmiiksi irroteltuja rucolan- tai pinaatinlehtiä?  Sekoitat salaattipussiin vähän rucolaa ja pähkinöitä niin valmista on...

[/quote]

Jos vihreetä salaattia yrittää syödä puoli kiloa, niin paljon muuhun ei aikaa jää ja maha pitäisi olla kuin lehmällä...

Vaan jos yhtään viitsii vaivaa nähdä, niin puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä menee päivässä helposti. Mulla esim tänään: Aamiaisella jogurtin sekaan banaani ja mustikoita, lounaalla katkarapusalaatti ja kaksi mandariinia, välipalaksi leipä jonka päällä muiden päällysten lisäksi yksi tomaatti, ja päivälliseksi uunijuureksia aurajuustolla ja broilerinkoipi. Tässä on arviolta 7-800g vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.

Vierailija
2/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:36"]

no mä en ainakaan jaksa valmistaa niitä ja esim. porkkana pitää pesta ja kuoria ennen kuin sen syö ja vedellä lutraaminen ei näin talvisin onnistu ja porkkanat on raakana muutenkin suht pahoja... mä oon ainakin laiska... tykkäisin kyllä paistetuista punajuurista ja vihreistä pavuista mutta kukaan muu perheessä ei syö niitä niin en jaksa itselle erikseen tehdä

[/quote]

Ootko ikinä kuullu mistään muista kasviksista? Ei se porkkana oo aina ainoa vaihtoehto..

Mites kaupasta valmispussi salaattia? Onko se nii vaativaa leikata pussi auki ja kaataa sisältö kulhoon?

Tai rasiallinen valmiiksi irroteltuja rucolan- tai pinaatinlehtiä?  Sekoitat salaattipussiin vähän rucolaa ja pähkinöitä niin valmista on...

[/quote]

Jos vihreetä salaattia yrittää syödä puoli kiloa, niin paljon muuhun ei aikaa jää ja maha pitäisi olla kuin lehmällä...

Vaan jos yhtään viitsii vaivaa nähdä, niin puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä menee päivässä helposti. Mulla esim tänään: Aamiaisella jogurtin sekaan banaani ja mustikoita, lounaalla katkarapusalaatti ja kaksi mandariinia, välipalaksi leipä jonka päällä muiden päällysten lisäksi yksi tomaatti, ja päivälliseksi uunijuureksia aurajuustolla ja broilerinkoipi. Tässä on arviolta 7-800g vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.

[/quote]

Mulla menee päivässä periaatteessa sama määrä: banaani, omena, vihreää salaattia, mustikoita, pakastevihanneksia (kesällä tuoreita). Silti kun joskus punnitsin uteliaisuuttani nuo kasvikseni, niistä kertyi vain noin 400 grammaa. Jotkut ihmiset vain ovat pieniruokaisempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:36"]

[/quote]

Mulla menee päivässä periaatteessa sama määrä: banaani, omena, vihreää salaattia, mustikoita, pakastevihanneksia (kesällä tuoreita). Silti kun joskus punnitsin uteliaisuuttani nuo kasvikseni, niistä kertyi vain noin 400 grammaa. Jotkut ihmiset vain ovat pieniruokaisempia. 

[/quote]

Niin no, mulla on salaatin seassa muutakin kuin salaatinlehtiä, ja leivänpäällystomaatista tulee myös jonkun verran. Juureksetkin taitaa painaa enemmän kuin pakastevihannekset, jos siis miettii kuinka paljon sama määrä mahantäytteenä painaa. Ihmiset toki syövät ja tarvitsevat eri ruokamääriä, ja 400g on kai jo ihan ok määrä.

Vierailija
4/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin siihen että meillä menisi toi puoli kiloa päivässä, mutta aina ei onnistu. En ota siitä stressiä. Meillä menee tomaattimurskaa purkkitolkulla ja sipulia kilokaupalla, pakastevihanneksista hemapaa, parsakaalia, kesävihannessekoitusta, herneitä, vihreitä papuja, wokkivihanneksia kuluu ihanan paljon. Höyryttämällä tulee hyvää eikä kaada taloutta! Tuoreista käytetään porkkanaa ja toisinaan muita juureksia, kurkkua, paprikaa, tomaattia päivittäin, varsiselleriä, avocadoa, rucolaa (salaatit on muuten hassu laskettava tähän puoleen kiloon, eihän rucolapussissakaan ole yleensä kuin 70 grammaa!) viikottain ja kasvispohjaiset ruoat on meillä kovassa huudossa. Linssejä ja papuja kuluu ja tarjousten mukaan kokkaillessa esimerkiksi tälle päivälle napsahti moussaka - Lidlissä oli edullista munakoisoa, niitä kaksi isoa yksilöä, iso sipuli, 4 valkosipulinkynttä, desi soijarouhetta, purkki tomaattimurskaa ja tuohon 200g naudan jauhelihaa ja Béchamel ja täällä ollaan ruokaekstaasissa!

Vierailija
5/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa, halua ja viitsi syödä arkena tuota määrää, viikonloppuna voi mennä aika lähelle. Vaikka en syö tuota määrää, enkä välttämättä edes 1/5 siitä arkena, olen vain hyvin harvoin flunssassa ja syksyn kattavassa terveystarkastuksessa oli kaikki niin hyvin, että lääkäri kehoitti jatkamaan samaan malliin tästä eteenpäinkin. En ota kuin d-vitamiinia purkista.

Vierailija
6/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaramuhennos on oivaa kasvisruokaa. Silppua kilo tai pari juureksia, purjoa ja mita nyt sattuu kaapista loytymaan, keita, lisaa purkki tai pari tomaattimurskaa ja paketti silputtuja nakkeja. Mausta. Hyvaa on ja 80 prosenttisesti kasvispitoista. Tasta tykkaavat niin lapset kuin ronkelit aviomiehetkin.

Vierailija
7/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:48"]

Makkaramuhennos on oivaa kasvisruokaa. Silppua kilo tai pari juureksia, purjoa ja mita nyt sattuu kaapista loytymaan, keita, lisaa purkki tai pari tomaattimurskaa ja paketti silputtuja nakkeja. Mausta. Hyvaa on ja 80 prosenttisesti kasvispitoista. Tasta tykkaavat niin lapset kuin ronkelit aviomiehetkin.

[/quote]

Saat turpaas tolla ohjeella täällä.

Vierailija
8/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:48"]

[/quote]Meillä se jäis sekä lapsilta, että ronkelilta aviomieheltä syömättä :(

Vierailija
9/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan ettei kaikki syö kasviksia. Jääpähän mulle enemmän.

Vierailija
10/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks jengi luulee, et se puol kiloo pitää olla porkkanaa ja kaalia? Syön kasvispainotteisesti, mut kyllä mullakin nuo tunkee korvista. Tuphon puoleen kiloon lasketaan myös hedelmät ja marjat. Kourallinen viinirypäleitä, appelsiini ja salaattia lounaalla, siinä tulee helposti 500 g täyteen. Aamulla marjasmoothie, iltapalaks avokado, leivän päälle kurkkua ja tomaattia. Helppoo ku heinänteko!

Vierailija
11/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaikka elämmekin holhousyhteiskunnassa, niin jokainen syököön mitä tahtoo. Kenenkään aikuisen syömisiä ei kenenkään tarvitse vahtia! Kertoo enemänkin aloittajan tyhmyydestä tämäkin avaus.

niin ja jälkikommenttina -syön kasviksia yli suositusten, mutta en yritä nostaa itseäni jotekni "paremmaksi" ihmiseksi sillä. Minulla kun sattuu löytymään muita merittejä sekä oma elämä :)

Vierailija
12/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne babyporkkanat, kirsikkatomaatit ja valmissalaatit o tosi kalliita.

Vierailija
13/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks jengi luulee, et se puol kiloo pitää olla porkkanaa ja kaalia? Syön kasvispainotteisesti, mut kyllä mullakin nuo tunkee korvista. Tuphon puoleen kiloon lasketaan myös hedelmät ja marjat. Kourallinen viinirypäleitä, appelsiini ja salaattia lounaalla, siinä tulee helposti 500 g täyteen. Aamulla marjasmoothie, iltapalaks avokado, leivän päälle kurkkua ja tomaattia. Helppoo ku heinänteko!

Vierailija
14/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko et tuohon lasketaan hedelmät, eihän ne oo ees kamalan terveellisiä.. Puoli kiloa on kyllä äärettömän vähän. Silti myönnän et ei kyl joka päivä tuu syötyä todellakaan. Tosin jos hedelmät lasketaan mukaan niin niitä menee kyllä varmaan kilo päivässä hah : D

Vierailija
15/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lasketaan hedelmiä. Niissähän on vaikka kuinka sokeria. 

Puoli kiloa on kyllä aika paljon, riippuen tietenkin mitä syö. Esim. viisi salaattiruukkua päivässä on mielestäni paljon ja sekään ei varmaan ole vielä 500 g.

Vierailija
16/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Espanjassa ja Ranskassa vastaava kehoitus on 5 päivässä eli paljon järkevämpi juttu kuin tämä Suomen ihmeellinen 500g. Kuka jaksaa punnita ja näinollen jo alkuunsa tulee vaikeantuntuiseksi koko juttu.

Vierailija
17/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan melko helposti tuon puoli kiloa täyteen, jos hedelmät lasketaan mukaan. Mutta pelkillä vihanneksilla tekis jo tiukkaa. Tarkoittaakohan tuo suositus siis aivan kaikkea vihannesta mitä saa lämpimänkin ruuan mukana, vai onko suositus että sen saisi raakana syötävistä rehuista, hedelmistä ja marjoista?

Vierailija
18/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:08"] 

En ymmärrä minkä hemmetin takia aikuisen ihmisen pitäisi joutua perustelemaan yhtään kenellekään omia syömisiään. Kukin syököön mitä tahtoo, ei ole kukkahattutätien asia siihen puuttua. Isoäitini söi päivittäin yhden omenan, mihin hänen kasvissyöntinsä rajoittui. Hän kuoli 98-vuotiaana sydämen pysähtymiseen.

[/quote]

Täyttä sontaa. 98-vuotias eli Suomessa sotavuodet, pula-ajat ja köyhyyden -eikä varmasti saanut mistään syötäväkseen yhtä omenaa per päivä.

Vierailija
19/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g kasviksia päivässä on järjetön määrä. Jos siihen saa laskea mukaan perunan, viljatuotteet ja riisin, niin sitten siihen voisi just ja just päästä. Jos noin paljon söisi pelkkiä kasviksia, niin mihin mahaan sitä sitten jaksaisi syödä lihaa, juustoa, kananmunia ym?

Vierailija
20/49 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:05"]

Niin vaikka elämmekin holhousyhteiskunnassa, niin jokainen syököön mitä tahtoo. Kenenkään aikuisen syömisiä ei kenenkään tarvitse vahtia! Kertoo enemänkin aloittajan tyhmyydestä tämäkin avaus.

[/quote]

Ärsyttää vaan, kun nämä kasviksia syömättömät sitten muutaman vuosikymmenen kuluttua alkavat sairastella ja tuhlata valtion rahoja, joita minäkin olen verorahoillani kartuttanut. Ongelmien ehkäisy on helpompaa kuin ongelman hoito. Ja oi kyllä - liian vähäinen kasvisten syönti korreloi mm. lisääntyneen syöpäriskin, korkean verenpaineen ja korkeiden rasva- ja verensokeriarvojen kanssa. Lisäksi huonot ruokailutottumukset tuppaavat siirtyä perheessä eteenpäin, joten näiden lapsetkin syövät huonosti ja kuormittavat taas osaltaan valtion kassaa.

Ja sitten talsitaan lääkäriin ja inistään, kun ne valkotakit aina tarjoavat vain lääkkeitä ratkaisuiksi ongelmiin. Vaikka olisi itse voinut ehkäistä valtaosan ongelmistaan noudattamalla lääkäreiden ja sosiaali- ja terveysministeriön suosituksia. Kuten syömällä kasviksia sen puoli kiloa päivässä - joka on muuten aika kohtuullinen tavoite, sillä kasvistensyönnin kunnon hyödyn saamiseksi annos saisi olla suurempi.