Osakkeen omistajia paikalla?
Auttakaa blondia!!!
Ajattelin ostaa lapselleni osakkeita mutta olen ihan täysin ummikko tässä homassa. Eli jos ostan vaikka 2000 eur 4:n eri yhtiön osakkeita (vai kannattaako ostaa vaan 1 tai 2:n?). Vaikka osakkeen kurssi kuinka heiluu, niin voittoa tekevät yhtiöthän kuitenkin maksavat osakkeen omistajille osinkoja vuosittan, eli saako siitä kuitenkin voittoa paremmin kuin että ne makaisivat lapsen tilillä?
Kommentit (9)
Rahastossa menee hallinnointikulut, osakkeissa pankin säilytyspalkkiot. Kummatkin on minimoitavissa valitsemalla sopivat yhteistyökumppanit.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:08"]
Auttakaa blondia!!!
Ajattelin ostaa lapselleni osakkeita mutta olen ihan täysin ummikko tässä homassa. Eli jos ostan vaikka 2000 eur 4:n eri yhtiön osakkeita (vai kannattaako ostaa vaan 1 tai 2:n?). Vaikka osakkeen kurssi kuinka heiluu, niin voittoa tekevät yhtiöthän kuitenkin maksavat osakkeen omistajille osinkoja vuosittan, eli saako siitä kuitenkin voittoa paremmin kuin että ne makaisivat lapsen tilillä?
[/quote]
Riippuu firmasta. Osinkoa ei jaeta, jos ei ole jaettavaa tai katsotaan että rahalle on parempi käyttö.
Hyvin hajautetussa osakesalkussa on 10-15 yhtiön osakkeita. Osa yhtiöistä maksaa enemmän ja osa vähemmän osinkoa, mutta yleensä osinkotuotto voittaa talletuskoron. Toisaalta 3% osinkotuotto ei pajoa lämmitä, jos pääoman arvo putoaa vaikka 50%.
Osakkeista on myös jokavuotinen riesa veroilmoitusta tehdessä. Minä sijoittaisin noin pienen summan ennemmin osakerahastoon.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:19"]
Hyvin hajautetussa osakesalkussa on 10-15 yhtiön osakkeita. Osa yhtiöistä maksaa enemmän ja osa vähemmän osinkoa, mutta yleensä osinkotuotto voittaa talletuskoron. Toisaalta 3% osinkotuotto ei pajoa lämmitä, jos pääoman arvo putoaa vaikka 50%.
Osakkeista on myös jokavuotinen riesa veroilmoitusta tehdessä. Minä sijoittaisin noin pienen summan ennemmin osakerahastoon.
[/quote]
En ole havainnut mitään veroilmoitusriesaa osakkeiden omistamisesta. Myynneistä pitää tietysti selvittää voitot ja tappiot. Siitä olen samaa mieltä, että jos sijoitettavaa rahaa on melko vähän, eikä osakemarkkinoiden seuraaminen ole tuttu juttu, rahastosijoitus voi olla parempi vaihtoehto. Sen ainoa miinus on rahastoyhtiön palkkiot, mutta jos valitsee indeksirahaston, palkkiot pysyvät kohtuullisina.
Osakekaupat tulee automaattisesti veroehdotukseen. 2000 eurolla ostaisin maks 4 eri yhtiötä ettei välityspalkkio nouse suhteessa hurjaksi.
Historiallinen kehitys on osoittanut että paras tuotto tulee kuukausisijoittamalla. Eli jos haluat lapsellesi laittaa rahaa sivuun, laita joka kuukausi menemään esim. 50 € osakerahastoon. Tai siis tietysti useampaan, ettei kaikki munat ole samassa korissa... Valitse esim. neljä eri rahastoa joihin vuorokuukausin siirtyy tuo tietty summa. Välillä kannattaa tarkistaa kuinka rahasto menestyy ja mitkä ovat sen tulevaisuuden näkymät, jotta tiedät tarvittaessa vaihtaa sijoituskohdetta.
Jos ostat lapsellesi suoria osakkeita, muista tosiaan hajauttaa ainakin viiteen eri yhtiöön, jotka toimivat eri toimialoilla. Osingonmaksu riippuu täysin yhtiöstä ja osingonjakoperiaatteesta. Tilillä rahat makaavat lähes nollakorolla inflaation syötävänä, joten osakesijoittaminen on varmasti parempi vaihtoehto.
Omilla lapsilla menee 50 €/kk osakerahastoon ja 50 €/kk säästötilille. Aina kun säästötilille on kertynyt vähän isompi summa, ts. pari sataa, ostan lapselle osakkeita.
Tulee tuottoa mutta tuoton taso riippuu millä hinnalla ostit osaketta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 13:19"]
[/quote]
Kerro minkälaista jokavuotista riesaa osakkeet ovat sinulle veroilmoitusta tehdessä aiheuttaneet? Kiinnostaisi todella tietää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:27"]
Kerro minkälaista jokavuotista riesaa osakkeet ovat sinulle veroilmoitusta tehdessä aiheuttaneet? Kiinnostaisi todella tietää.
[/quote]
Pankista (Nordea) ei mene verottajalle kaikkea tarvittavaa tietoa pääomanpalautuksista ja osakeanneista, joten ne joutuu ilmoittamaan itse. Esim. jos osakkeen laskennallinen hankintahinta on muuttunut pääomanpalautuksen vuoksi alkuperäisestä, niin esitäyteyssä veroilmoituksessa on aina ollut väärä hankintahinta.
Lähinnä tuo verojumppa koskee luovutuksia, mutta pääomanpalautus on verotuksessa luovutus, joten luovutuksia tulee, vaikka ei kävisikään kauppaa. Ainakin ne joutuu tarkistamaan.