Tiedätkö, mitä eroa on voitaikinalla, lehtitaikinalla ja torttutaikinalla?
Kommentit (10)
Voitaikina on tehty voista, lehtitaikina voi olla voitaikinaa tai tehty margariinista ja torttutaikina voi olla voitaikinaa tai "margariinitaikinaa", jos tarkoita joulutorttutaikinaa. Tämä arvaus, ei tieto.
Voitaikinassa on voita ja lehtitaikina on kasvisrasvapohjaista.
Torttutaikina taitaa olla vähän niinkuin lehtitaikina, mutta saattaapi olla hieman sokeria mukana, eli ei sovellu pasteijoihin.
Menikö oikein näin lonkalta?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 20:38"]
Voitaikina on leivottu voihin, sitä käytän.
[/quote]
Itse käytän lehtitaikinaa, niin sopii maitoallergikollekin.
Lehtitaikinaa on tietääkseni kaaviloitu enemmän kuin voi- tai torttutaikinaa. Kun sen paistaa, niin tulos on hyvin rapea ja lehikäinen.
Voitaikina on tehty voista, torttutaikina kasvisrasvasta (=sontaa). Lehtitaikinasta en tiedä.
Näkisin, että kaikki kolme ovat voitaikinaa. Voitaikinasta tulee lehtitaikinaa sen takia, että siinä taikinaa kaulitaan monta kertaa moneen eri kerrokseen, jolloin se on "lehtevämpää", kuin tuhti voitaikina. Ja torttutaikina on vain voitaikinan kaupallinen nimi? Ainakin minulle torttutaikina on myyvämpi, kuin voitaikina.
Noista kasvisrasvoista ja eläinrasvoista en tiedä, vaikuttavatko ne todellakin nimeen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 21:17"]Näkisin, että kaikki kolme ovat voitaikinaa. Voitaikinasta tulee lehtitaikinaa sen takia, että siinä taikinaa kaulitaan monta kertaa moneen eri kerrokseen, jolloin se on "lehtevämpää", kuin tuhti voitaikina. Ja torttutaikina on vain voitaikinan kaupallinen nimi? Ainakin minulle torttutaikina on myyvämpi, kuin voitaikina.
Noista kasvisrasvoista ja eläinrasvoista en tiedä, vaikuttavatko ne todellakin nimeen.
[/quote]
Vaikuttavat ne. Voitaikina on nimensä mukaan voista, ja ei sovellu maitoallergikoille tai vegaaneille, mutta nuo kasvirasvapohjaiset lehti- ja torttutaikinat soveltuvat.
Taikina-sana muuttuu huvittammaksi mitä useammin sen lukee....
Marttaliiton kehittämispäällikkö Arja Hopsu-Neuvosen mukaan voitaikinan, lehtitaikinan ja torttutaikinan ero on sen tekoaineissa.
Voitaikinassa rasvana on käytetty voita, kun taas lehti- ja torttutaikinassa rasvana on margariini. Hopsu-Neuvosen mukaan taikinoissa ei ole käytön kannalta suurta eroa.
- Makueroja on jonkun verran. Joka maistaa tarkasti voi erottaa niitä.
Kaikki taikinat paistetaan hänen mukaansa samassa lämpötilassa, 225 asteessa ja valmistetaan muutenkin samalla tavalla.
- Jotkut tykkäävät, että voitaikina on juhlaleivonnaisten oikea taikina, Hopsu-Neuvonen toteaa.
Pakastealtaasta poimittua taikinaa ei tarvitse tai kannata enää itse kaulia uudelleen.
- Siinähän se helppous onkin!
Voitaikina on leivottu voihin, sitä käytän.