Lapseton ihmettelee: isät eivät pidä lapsiaan kurissa kuten äidit?
Olen lapseton opiskelija, joka matkustaa usein IC-junilla. Koska ostan lippuni aina juuri ennen lähtöä, joudun toisinaan istumaan lastenvaunuun, koska yllätys yllätys, se on aina se viimeisin vaunu, joka täyttyy... Objektiivisesti olen huomioinut vanhempien kykyä pitää lapsensa kurissa. Ja kiitos äideille, jotka yleensä tekevät hyvää työtä asian suhteen!
Nyt viimeksi, kun olin junassa, niin vaunussa oli sattumalta vain isiä, kolme kappaletta. Edessäni istuva isä ei pitänyt poikaansa kurissa mitenkään. Poika huusi ja höpötti, oli turhautunut kun isä ei antanut hänelle läppäriä jolla pelata. Isä mieluummin itse teki jotain, en tiedä työasioitako vai surffailiko, mutta ei yrittänyt keksiä pojalleen mitään tekemistä. Itsekin olin läppärillä ja yritin lukea opiskelujuttuja, ei oikein onnistunut. Kävi ilmi, että poika oli erolapsi, mietin että eikö isä siksi uskaltanut torua, jotta lapsi hermostuisi häneen. Lopulta poika sanoi haluavansa mennä leikkipaikalle, jonne sitten menikin ja innostutti muutkin lapset juoksemaan käytävällä edestakaisin ja kirkumaan niin kovaa kuin pystyivät. Nämä kolme isää antoivat kakrujen kirkua eivätkä sanoneet juuri mitään, olin ihan ihmeissäni. Yksi isä mutisi, että hiljempaa, täällä on muitakin matkustajia. Ei vaikutusta. Tilanne oli sietämätön, desibelit olivat katossa... Onneksi tämä tapahtui loppumatkasta, niin että saatoin pian liueta paikalta. Yleensä lastenvaunuissa kun olen ollut, niin jos on ollut joko pelkästään lapsen äiti tai sitten molemmat vanhemmat paikalla, niin äidit käskyttävät ja toruvat lapsiaan, jotkut hyvinkin tomerasti. Mikseivät isät pysty samaan.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 20:57"]
Ahaa. Eli kolmen isän kattava tutkimustulos ja siitä yleistit tämän hienon johtopäätöksesi. No tällä kertaa vaunuun on sattunut kolme surkimusta. Mutta löytyy useita perheitä, joissa tilanne on juuri toisinpäin. Akat juoruaa leikkikentän nurkassa ja samalla omat muksut huitovat toisaan lapiolla päähän. Mutta onhan se kolmannen naapirin akan hiustyyli tärkeämpi asia kuin lasten kursissa pitäminen.
Kurissa pitäminen riippuu paljon siitä millaiset henkilöt ovat sattuneet lisääntymään ja onko heillä minkäänlaisia kykyjä lasten kasvattamiseen. Niin monta surullista esimerkkiä on tullut vastaan, joissa näkee kuinka vähän auktoriteettiä vanhemmalla on. Mutta sitä saa mitä tilaa.
M35
[/quote]
M35 ei sitten ole surkimus? Kerropa miten olet lastesi kanssa. Ihan esimerkiksi muille miehille.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 21:23"]
Eli lasten pitää istua hipihiljaa myös lastenvaunussa? Ei hyvää päivää sentään. Ne isät ehkä kuvitteli että lapset saa olla ja jopa hieman elämöidä kun kerran olivat ostaneet niille paikan lastenvaunuun. Vitustako ne tiesi että siellä pitää istua hiljaa paikoillaan ettei häiritse lapsetonta av-mammaa.
[/quote]
Eli joko kova ääni tai hipihiljaa? Eikö siinä välissä ole sinun mielestä mitään? Käytöstavat ja totteleminen ei tarkoita että pitää olla hipihiljaa.
Minä en mennyt lastenvaunuun siksi, koska on ymmärrettävää että siellä on meteliä varsinkin jos lapsia on paljon. Minä matkustan junalla lähes joka viikko, mutta lapsille se on ehkä ensimmäinen kerta. En mene sinne sanomaan, että hiljaa, minun pitää tehdä töitä vaan menen mieluummin jonnekin muualle tai sitten en tee. En kyllä koskaan osta lastenvaunuun lippua, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja. Koetan ostaa hyvissä ajoin, mutta aina ei tiedä millä junalla pääsee menemään tai tulemaan. Hirveä huutaminen ja kirkuminen on asia erikseen, mutta hiljaa en voisi käskeä olemaan ja useista lapsista lähtee jo nauraessakin paljon melua.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 20:15"]
Suurin osa isistä ei halunnut lapsia alun perinkään.
[/quote]
Joo mutta miten se liittyy tähän kurinpitoasiaan, tai muuten vastuuseen omista lapsista? Ja kuuluisiko tämän vaikuttaa huoltajuusriitoihinkin sitten vastaavasti, tai oikeuksiin päättää lapsen asioista?
Kurjaa varmasti joutua tahtomattaan mekkalavaunuun mutta ei varmaan voi olettaa että pitäis olla hiirenhiljaa jos se on lastenvaunu. Mutta ei minusta kyllä kulkuneuvoissa juokseminen ole lastenvaunussakaan suvaittua käytöstä.
Meillä ainakin kotona roolit on toisin päin. Vaimo ei kykene pitämään kuria, lapsi ei reagoi äitinsä kieltoihin. Saa sanoa moneen kertaan ilman tehoa, minun sanaani uskoo. Minun pitää siis sanoa esim. "menes nyt sinne suihkuun kun äitisi pyysi ja odottaa siellä jo sinua".
Kyse on siitä onko toinen vanhemmista antanut periksi lapselle. Vaimoltani puuttuu tilannetaju, saattaa muuttaa mieltään lapsen inttäessä vastaan ja seuraukset ovat sen mukaiset. On sietämätöntä yrittää kasvattaa lasta, jonka toinen opettaa toiminnallaan kovakorvaiseksi. Niin turhaa ja niin turhauttavaa.
Ketjun aloittaja voi seuraavalla kerralla törmätessään kyseiseen toimintaan junassa, yhtyä itse mukaan lapsien huutamiseen. Vedät oikein korkeelta ja kovaa, niin ehkä ne isukitkin herkeää sen pasianssin äärestä, et mitä täällä tapahtuu.
Kiinnostavia vastauksia ja oli hyviä analyysejäkin. Hyvä että monet varmaan ymmärsivät, etten tosiaankaan tarkoittanut, että lastenvaunussa pitäisi olla hiirenhiljaa. Eihän se sitten olisi lastenvaunu! Ja jos tällaista vaatisin, ostaisin lipun aina hyvissä ajoin etukäteen. Se vaan on kyllä hankalaa, koska en aina ehdi siihen junaan, johon olin ajatellut... Joop, oli pikkanen yleistys kyl, mutta en tajua, miksi tuollaisten apaattisten isien kerho sattui samaan aikaan koolle, eivät siis tunteneet toisiaan. Mutta tällainen on mun kokemus tosiaan muutenkin ollut, äidit korottavat kyllä ääntään lapsilleen. Joillakin oli eri kokemus. Olis muuten ihan hauska tietää jos olisi tutkimustuloksia, että miten tuo kurinpito suomalaisperheissä jakaantuu. Itsekin kuitenkin aattelin joskus perustaa perheen, että tietää sitten mihin varautua... ;) t.ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:35"]
Ketjun aloittaja voi seuraavalla kerralla törmätessään kyseiseen toimintaan junassa, yhtyä itse mukaan lapsien huutamiseen. Vedät oikein korkeelta ja kovaa, niin ehkä ne isukitkin herkeää sen pasianssin äärestä, et mitä täällä tapahtuu.
[/quote]
Siinä olis kyl isien ilmeet näkemisen arvoiset! :D t.ap
Tässä ketjussa on näköjään ollut myös "miehet eivät halua lapsia" -tyyppi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 00:37"]
Kiinnostavia vastauksia ja oli hyviä analyysejäkin. Hyvä että monet varmaan ymmärsivät, etten tosiaankaan tarkoittanut, että lastenvaunussa pitäisi olla hiirenhiljaa. Eihän se sitten olisi lastenvaunu! Ja jos tällaista vaatisin, ostaisin lipun aina hyvissä ajoin etukäteen. Se vaan on kyllä hankalaa, koska en aina ehdi siihen junaan, johon olin ajatellut... Joop, oli pikkanen yleistys kyl, mutta en tajua, miksi tuollaisten apaattisten isien kerho sattui samaan aikaan koolle, eivät siis tunteneet toisiaan. Mutta tällainen on mun kokemus tosiaan muutenkin ollut, äidit korottavat kyllä ääntään lapsilleen. Joillakin oli eri kokemus. Olis muuten ihan hauska tietää jos olisi tutkimustuloksia, että miten tuo kurinpito suomalaisperheissä jakaantuu. Itsekin kuitenkin aattelin joskus perustaa perheen, että tietää sitten mihin varautua... ;) t.ap
[/quote]
Mielenkiintoinen asia. Itse en ole huomannut tuollaista tai ei ole tullut mieleen havainnoida sukupuolten välisiä kasvatuskäytäntöjä.
Sehän kyllä selittäisi sitä miksi pojat riekkuvat esim.koulussa paljon, pojat viettävät enemmän aikaa isien kanssa ehkä, ja jos nämä eivät pidä kuria niin osaksi kurittomuus johtuisi siitä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 20:15"]
Suurin osa isistä ei halunnut lapsia alun perinkään.
[/quote]
Hehe, todellako. Tuohon pätee sanonta "varas luulee kaikkia varkaiksi" eli jos olet itse isä vasten tahtoasi tai oma isäsi ei sinua halunnut, niin sitten laajennat sen koskemaan suurinta osaa miehistä. Eiköhän ole ihan biologiassa se omien geenien jatkaminen.
Mulla on varmaan kattavampi otos perheistä kuin sinulla, ja myös pitemmältä ajalta samoista perheista, ja en ole havainnut sukupuolieroja. Jotkut vanhemmat vaan ovat lepsuja tai piittaamattomia tai jatkuvasti niin väsyneitä, etteivät kiinnitä huomiota lapsiin jolloin lapset tietty riehuvat. Onneksi vähemmistö isistä ja äideistä on tällaisia. Meillä mies on varmaan hieman tarkempi käytöksestä kuin minä. No, varmaan asiasta on ihan oikeata tutkimustietoakin, mutta en nyt jaksa etsiä.
Eli lasten pitää istua hipihiljaa myös lastenvaunussa? Ei hyvää päivää sentään. Ne isät ehkä kuvitteli että lapset saa olla ja jopa hieman elämöidä kun kerran olivat ostaneet niille paikan lastenvaunuun. Vitustako ne tiesi että siellä pitää istua hiljaa paikoillaan ettei häiritse lapsetonta av-mammaa.