Onko lapsiperheiden kotiavusta/perhetyöstä hyötyä? Millaista se on? Mietin otanko sitä vastaan.
Sanoin neuvolassa, että olen melko uupunut, kun mies tekee yrittäjänä pitkää päivää ja koen olevani aika yksin pienen lapsen kanssa. Olen hoitovapaalla kotona siis eikä meillä ole oikein mitään ns. turvaverkkoa ("mummit ja kummit" ei osallistu mihinkään). Neuvola sanoi, että he voisi laittaa viestiä johonkin lapsiperheiden kotiapuun/perhetyöhön/vaimikäsenytolikaan, ja sieltä meille voisi tulla työntekijä käymään. Kuulemma sieltä ei saa lapselle hoitajaa vaan on enemmän sellaista muuta arjen tukemista (käsitin että juttelua).
Meillä kuitenkin arki sinänsä sujuu ihan hyvin. Kodissamme on aina ihan siistiä ja pyykit pestynä, ruokaa laitetaan itse joka päivä, leivonkin välillä. Ulkoilen joka päivä lapsen kanssa. Arkirytmimme on säännöllinen. Enkä ole näistä kotitöistä mitenkään uupunut, vaan ihan tykkäänkin niitä tehdä ja viihdyn lapsen kanssa ulkoilemassa jne. Joten en käsitä mitä tukea tähän arkeen oikein tarvisin.
Onko kellään kokemusta tuosta kotiapujutusta? Millaista juttelua se oikein sitten on ja mitä hyötyä siitä voisi olla?
Kommentit (56)
Mullakin jäi hieman epäselväksi, että on uupunut, mutta ei ole uupunut vaikka on uupunut. Tarvitsee jotain, mutta ei tarvitse.
Ap on yksinäinen koska mies ei osallistu perheen arkeen. Siihen auttaa, että ap alkaa järjestämään elämäänsä ystäviä ja sellaista tekemistä, että miehen poissaolo ei haittaa. Jos siis mies ei voi yhtään vähentää työntekoa (harvemmin asia on näin, tahto vaan puuttuu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa vastaan? Jos susta tulee lastensuojelun asiakas?
Miksi minusta tulisi lastensuojelun asiakas nyt yhtäkkiä? Olemme mieheni kanssa koulutettuja, ihan tavallisen fiksuja ja lapsi on ihan tavallisen hyvässä hoidossa kotonamme (saa huomiota, yhdessä leikkimistä, lukemista, viisi ateriaa päivässä, syliä, riittävästi unta ja muuta normaalia huolehtimista ja kasvattamista). Ap
Hei! Näillä luettelemillasi asioilla ei ole mitään merkitystä. Jos tarvitset arkeesi viranomaisapua, olet aina heidän järjestelmissä. Merkinnät jää ja tieto että et pärjää arjessa. Sinne ei kirjoiteta kuinka kaunis koti tai hyvin taloudellisesti pärjäätte.
Jos koet että tarvitset tai haluat arjessa apua tai vaihtelua , palkkaa itse vaikka 2krt vk/ 2h kerta lastenvahti. Laita FB ryhmään ilmoitus ja maksat sen 40€ viikkossa. Saat ihmisen joka tulee töihin ja avuksi, lähtee lasten kanssa puistoon tai siivoaa. Et viranomaista, kirjanoppinutta muistilehtiöineen ja merkintöineen järjestelmään.
Jos tarvitset neuvoa ja vinkkejä lapsiperhearkeen, voin luvata että tältä palstaltakin saat käytännönläheisemmät vinkit kuin sosiaalityöntekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin jäi hieman epäselväksi, että on uupunut, mutta ei ole uupunut vaikka on uupunut. Tarvitsee jotain, mutta ei tarvitse.
Ap on yksinäinen koska mies ei osallistu perheen arkeen. Siihen auttaa, että ap alkaa järjestämään elämäänsä ystäviä ja sellaista tekemistä, että miehen poissaolo ei haittaa. Jos siis mies ei voi yhtään vähentää työntekoa (harvemmin asia on näin, tahto vaan puuttuu)
Ap on yksinäinen koska korona-aikaan ei ole niitä juttuja joita normaalisti on, esim perhekerhoja jne.
Yrittäjät taas on nyt tiukilla eikä sekään ole heidän oma vikansa.
Vierailija kirjoitti:
39 lisää, vielä että ei meillä se työntekijä pyyhkinyt pöytiä tai imuroinut, vaan sen kanssa mietittiin millaista apua voisin tarvita ja miten työstää ajatuksia asian kanssa ja mitä palveluita kunnalla on ja miten jutella asiasta lapsien kanssa ym.
Meillä kävi kasi ihmistä ja molemmat oli tosi mukavia ja aika hurahti tosi nopsaan kun oli hyvää seuraa.
Ja tollaista sitten kustannetaan verovaroin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39 lisää, vielä että ei meillä se työntekijä pyyhkinyt pöytiä tai imuroinut, vaan sen kanssa mietittiin millaista apua voisin tarvita ja miten työstää ajatuksia asian kanssa ja mitä palveluita kunnalla on ja miten jutella asiasta lapsien kanssa ym.
Meillä kävi kasi ihmistä ja molemmat oli tosi mukavia ja aika hurahti tosi nopsaan kun oli hyvää seuraa.Ja tollaista sitten kustannetaan verovaroin?
Joo, kyllä ja sitten se tarvitsemani apukin kustannettiin verovaroista, se maksoi yli 1000 € kuussa.
Meillä kävi neuvolan perhetyöntekijä ja hän erikseen mainitsi, että heillä ei ole tekemistä lastensuojelun kanssa ja jos hän joutuu jostain asiaa sossun kanssa selvittämään, niin ei koskaan mainitse nimeä eikä kirjoita asiaa mihinkään ylös. Eräs palvelu, jonka hän olisi meille halunnut olisi vaatinut lastensuojelun asiakkuutta ja siihen hän sanoi, ettei kannata sitä tähän sotkea ja järkkäsi sitten kahta muuta palvelua rinnakkain josta sai saman avun kun ne oli päällekkäin.
Mutta kaikki tietenkin harkitsee itse mitä apua haluaa ottaa vastaan ja mihin lähtee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi kasi ihmistä ja molemmat oli tosi mukavia ja aika hurahti tosi nopsaan kun oli hyvää seuraa.Ja tollaista sitten kustannetaan verovaroin?
Joo, kyllä ja sitten se tarvitsemani apukin kustannettiin verovaroista, se maksoi yli 1000 € kuussa.
Mitähän sekin sitten oli? Etkä osaa itse googlettaa?
Kokeile ihmeessä. Ei siitä ainakaan haittaa ole, parhaimmillaan saat siitä apua uupumukseen ja seuraa päiviin. Ainahan sen voi lopettaa, jos ei tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihmeessä. Ei siitä ainakaan haittaa ole, parhaimmillaan saat siitä apua uupumukseen ja seuraa päiviin. Ainahan sen voi lopettaa, jos ei tunnu hyvältä.
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa yksi ja sama tyyppi täällä jankata, miten mitään apua ei kannata ottaa vastaan.
Juu niin varmaan. Kun ei tuo ole apua!
Miten niin se ei ole apua, jos perhetyöntekijä pukee vauvan, syöttää ja alkaa nukuttaa, jotta äiti voi tehdä jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Minä ainakin pystyin lopettamaan ihan vaan sanomalla että haluan lopettaa.
Meillä kävi miehen vakavan loukkaantumisen ja siitä seuranneen mun kuormittumisen takia. Ongelma on, että kotihoitaja piti itse hankkia yksityiseltä palveluntarjoajalta. Ja niiden yritysten palkkalistoille taitaa päästä ihan kuka tahansa..! Oma kokemus oli aivan järkyttävä surkean hoitajan takia. Joka asia piti vääntää rautalangasta, huusi alle yksivuotiaalle lapselleni kun hän ei osannut syödä riittävän hyvin hoitajan mielestä, kyseenalaista joka ikisen neuvoni. Lopulta jouduin siis kuuntelemaan päänaukomista, antamaan yksinkertaiset ohjeet viiteen kertaan kun ne eivät rouvan mielestä olleet hyviä, ja vielä olemaan sydän syrjälläni että miten hän kohtelee lastani. Kokemus oli niin huono, että toista kertaa emme enää kodinhoitoon tukeutuneet. JOS hoitaja olisi ollut hyvä (kuten haluaisin uskoa että valtaosa on), olisi kokemus varmasti ollut aivan eri. Ainakin tämä firma sanoi, että he kyllä voivat myös hoitaa lapsia, tehdä kotitöitä jne. Vanhempi saa siis sitä lepoa ja omaa aikaa.
Jos siis tarpeesi on oma aika ja se että joku vaikka ulkoilisi lapsen kanssa ja saisit levätä, niin suosittelen. Varsinkin, jos löydätte hyvän hoitajan. Jos siis tarvitsisit enemmän muuta keskusteluapua, niin ei sitten. Mutta siis kodinhoito ei ole keskusteluapua.
Ja nyt ihan unohdat nämä palstan "ei missään nimessä saa mitään sanoa neuvolassa, heti tulee lastensuojelun asiakkuus!!!" se EI pidä paikkaansa! Kyllä ne todellakin siellä neuvolassa ymmärtävät, että on erilaisia elämäntilanteita joissa tarvitsee apua ja tukea. Sen pyytäminen ei ole häpeä! Kyllä väitän että jos lasua tulee, on jo enemmän pielessä kuin jokin hetkellinen kuormittava elämäntilanne...
Tsemppiä ap, toivottavasti löydät kaipaamaasi tukea :) Kyllä ihan suosittelisin kodinhoitoakin kunhan tekee hyvän taustatyön, jos joutuu itse etsimään palveluntarjoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on yksinäinen koska mies ei osallistu perheen arkeen. Siihen auttaa, että ap alkaa järjestämään elämäänsä ystäviä ja sellaista tekemistä, että miehen poissaolo ei haittaa. Jos siis mies ei voi yhtään vähentää työntekoa (harvemmin asia on näin, tahto vaan puuttuu)Ap on yksinäinen koska korona-aikaan ei ole niitä juttuja joita normaalisti on, esim perhekerhoja jne.
Niin, varmaan aika monella muullakin alkaa kotona seinät kyllästyttää tässä vaiheessa, kun niitä kuukausikaupalla on katsellut. Mutta ei se mitään uupumista kai kuitenkaan ole? Tilanne, johon meistä jokaisen on sopeuduttava. Siihen auttaa ystävät, uudet tuttavuudet lähileikkipuistossa, tms. Pitää vain lähteä ulos niiden neljän seinän sisältä.
Meillä kävi sekä perhetyöntekijä että lapsiperheen kotipalvelu. (eri ajanjaksoina) Perhetyöntekijä tuli kotiin ja oli enemmän sellaista ajanviettoa yhdessä, kun taas lapsiperheiden kotipalvelu oli kunnan myöntämä palvelusetelillä ja yksityisestä firmasta tuli lastenhoitaja viemään lasta vaunulenkille, ja sain sinä aikana itse vaikka nukkua tai siivota rauhassa kotona.
Ja mitään lasuasiakkuutta ei ollut eikä tullut. Ainakin Turussa tuo lapsiperheiden kotipalvelu on nimenomaan sellainen että ei edellytä mitään lasun mukana oloa, vaan sen on tarkoitus vähentää matalalla kynnyksellä lapsiperheiden kuormittuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on yksinäinen koska mies ei osallistu perheen arkeen. Siihen auttaa, että ap alkaa järjestämään elämäänsä ystäviä ja sellaista tekemistä, että miehen poissaolo ei haittaa. Jos siis mies ei voi yhtään vähentää työntekoa (harvemmin asia on näin, tahto vaan puuttuu)Ap on yksinäinen koska korona-aikaan ei ole niitä juttuja joita normaalisti on, esim perhekerhoja jne.
Näin. Olen henkisesti uupunut, koska pyöritän yksin tätä lapsiperhearkea ja mieltäni usein painaa myös vastuu lapsen asioista, kun joudun sen kantamaan kokonaan yksin (on välillä ollut huolta lapsen terveydestä ja kehityksestä ja sellaista). Välillä huoli lapsen asioista valvottaa minua öisin ja lisää uupumustani. Lapsiperhearki on aika yksitoikkoista rutiinien ympärillä pyörivää, ja sellainen yksitoikkoisuus puuduttaa välillä. En saa oikein omaa aikaa koskaan mitään irtiottoa varten. Tosiaan perhekerhoja ja muita ei nyt ole, koska korona sulki ne. Minulla ei ole vastaavassa elämäntilanteessa olevia ystäviä. Ystäviä on kyllä, mutta heillä kaikilla hyvin toisenlainen elämäntilanne, eikä pieniä lapsia kellään.
Mutta en syytä miestäni tilanteesta, ymmärrän että hän joutuu tekemään niin pitkää päivää, viikonloputkin. Olen hyvin perillä hänen firman tilanteesta, jonka korona nyt sotki pahasti, ja hän nyt vain joutuu sen firman eteen raatamaan tällä hetkellä. Ennen koronaa oli eri tilanne.
Ap
Meillä kävi kasi ihmistä ja molemmat oli tosi mukavia ja aika hurahti tosi nopsaan kun oli hyvää seuraa.