Onko lapsiperheiden kotiavusta/perhetyöstä hyötyä? Millaista se on? Mietin otanko sitä vastaan.
Sanoin neuvolassa, että olen melko uupunut, kun mies tekee yrittäjänä pitkää päivää ja koen olevani aika yksin pienen lapsen kanssa. Olen hoitovapaalla kotona siis eikä meillä ole oikein mitään ns. turvaverkkoa ("mummit ja kummit" ei osallistu mihinkään). Neuvola sanoi, että he voisi laittaa viestiä johonkin lapsiperheiden kotiapuun/perhetyöhön/vaimikäsenytolikaan, ja sieltä meille voisi tulla työntekijä käymään. Kuulemma sieltä ei saa lapselle hoitajaa vaan on enemmän sellaista muuta arjen tukemista (käsitin että juttelua).
Meillä kuitenkin arki sinänsä sujuu ihan hyvin. Kodissamme on aina ihan siistiä ja pyykit pestynä, ruokaa laitetaan itse joka päivä, leivonkin välillä. Ulkoilen joka päivä lapsen kanssa. Arkirytmimme on säännöllinen. Enkä ole näistä kotitöistä mitenkään uupunut, vaan ihan tykkäänkin niitä tehdä ja viihdyn lapsen kanssa ulkoilemassa jne. Joten en käsitä mitä tukea tähän arkeen oikein tarvisin.
Onko kellään kokemusta tuosta kotiapujutusta? Millaista juttelua se oikein sitten on ja mitä hyötyä siitä voisi olla?
Kommentit (56)
Älä hellatissa ota. Samalla kub ne ”auttaa”, ne tarkkailee ja analysoi ja tekee kirjauksia teidän elämästä, vuorovaikutuksesta, lasten olenuksesta. Se on siis niiden TYÖ. Eli ei vaan se että auttaa vaan myös raportoi.
Lasun kynnys on käsittämätön, siihen riittää huoli. Me olemme totaalitukiverkottomia, toiset isovanhemmat juopot ja toiset narsistit. Neuvol painosti että pitää olla isovanhempien kanssa tekemisissä ja kun sanoin ettei olla, tehtiin huoli-ilmoitus kun oli huoli tukiverkkojen puutteesta. Tuosta opin, en enää koskaan puhu mitään.
Lasu asiakkuutta ei tullut kun asiat on mallillaan muuten. Tukiverkottomia ollaan, ei ole mummeja tai kummeja ja mitään apua ei olla koskaan saatu mistään. Näin menty jo yli 10v ja jatkossakin mennään.
Jos on tukiverkoton niin on vaan pärjättävä. Neuvola on vihoviimeinen paikka missä kannattaa puhua. Äkkiä on huoli herännyt, lasu tehty ja sitten olet kuukausi- tai vuositolkulla vahdittavana ja sossuarmeija tulee kerta viikkoon sohvalle valvomaan miten vuorovaikutat.
Etsi harrastuksia ja ystäviä. Auttaa paljon enemmän.
Onko (lapsen ikä huomioiden) teilläpäin seurakunnan tai mll "lapsiparkkia", jonne voisi aina esim.kerran viikossa viedä lapsen hoitoon pariksi tunniksi, että saat levätä tai tehdä omia juttuja? Se on täällä maksutonta ainakin. Toki ei ihan pienille sovellu. Ei vaadi mitään asiakkuuksia tai neuvolan lähetteitä.
Erehdyin kerran sanomaan neuvalassa, että taidan olla hieman uupunut.
Kolme pientä lasta, mies yrittäjänä teki pitkää päivää. Oltiin just muutettu toiselle paikkakunnalle joka vielä melko tuntematon.
Oli tehty lasu ja sain sieltä perhetyön 1-2 kertaa viikossa. Voi luoja mikä painajainen.
Meillä kans perusasiat kunnossa, koti siisti, lapset hyvin hoidettu, ulkoiltu paljon, ruoat tehtynä yms.
Se oli sitä jonninjoutavaa keskustelua. Mikä alkoi ahdistaan ja uuvuttaan entistä enemmän. En minä tällaista halunnut. Kun yritin sanoa, että en koe tästä olevan hyötyä niin oltiin entistä enemmän huolissaan mun jaksamisesta. Lopulta mun äiti otti yhteyttä sinne ja kertoi että haluan lopettaa tämän palvelun. Meni vielä tovi ja useampi palaveri että saanko lopettaa. Lopulta sain ja elämä helpottu.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin kerran sanomaan neuvalassa, että taidan olla hieman uupunut.
Kolme pientä lasta, mies yrittäjänä teki pitkää päivää. Oltiin just muutettu toiselle paikkakunnalle joka vielä melko tuntematon.
Oli tehty lasu ja sain sieltä perhetyön 1-2 kertaa viikossa. Voi luoja mikä painajainen.
Meillä kans perusasiat kunnossa, koti siisti, lapset hyvin hoidettu, ulkoiltu paljon, ruoat tehtynä yms.
Se oli sitä jonninjoutavaa keskustelua. Mikä alkoi ahdistaan ja uuvuttaan entistä enemmän. En minä tällaista halunnut. Kun yritin sanoa, että en koe tästä olevan hyötyä niin oltiin entistä enemmän huolissaan mun jaksamisesta. Lopulta mun äiti otti yhteyttä sinne ja kertoi että haluan lopettaa tämän palvelun. Meni vielä tovi ja useampi palaveri että saanko lopettaa. Lopulta sain ja elämä helpottu.
Ai kauheeta. Juuri tuollaista pelkään. Olen perusluonteeltaani avoin, sosiaalinen ja puhelias ihminen, mutta tuollaista en kestäisi yhtään. Täytyy sanoa sinne neuvolaan, että uupumukseni on parantunut. Keksiä vaikka syyksi, että mies vähensi töitä tms. Ap
Älä ihmeessä sano neuvolassa tuollaisia. Minä sanoin ja perhetyöntekijästä tuli jatkuva riesa. Stressiä vaan aiheutti ja mitään apua ei ollut. Lasu tulee jos sanoo olevansa uupunut ja sitten tulee tarkkailijat kotiin vahtaamaan. Ei ne auta mitenkään , kyttäävät vaan.
Jos sitten sanoo perhetyöntekijöille että haluaa lopettaa keskustelut ja käynnit niin tulevat useammin. Huoli kasvaa jos haluaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu on käytännön apua. Voivat viedä vaikka lapsen pihalle ja saat hieman omaa aikaa tai vaikka jeesta siivouksessa. Sovitte yhdessä mikä tukee sinua parhaiten. Sellaista lastenhoitoa se ei ole, että voisit käydä jossain pidemmällä kuten vaikka luennolla tai vaikkapa kuntosalilla. Meillä hoitaja kävi lapsen kanssa ulkona, kun itselläni oli jalka poikki. Perhetyö sen sijaan on sitä keskustelua, jota voi käydä vaikka mm. kotitöiden ja vastuiden jakamiseen reilusti perheessä tai vaikkapa jos vanhempi ei koe saavansa lasta tottelemaan, niin voidaan käydä läpi keinoja, jolla se muuttuisi toimivammaksi. Molemmat palvelut ovat sosiaalihuoltolain mukaisia eivätkä edellytä lastensuojeluasiakkuutta.
En tiedä tarkkaan kumpaa noista se olisi mitä ne meille halusi tarjota. Sen sanoivat, että eivät hoida lasta niin että minä tekisin yksin jotain muuta vaan esim. voivat siivota minun ja lapsen kanssa yhdessä ja siinä samalla on jotain tukemis-juttelua. Mutta en minä kaipaa ketään kanssani siivoamaan, meillä on aina perussiistiä ja nopeasti joka päivä lapsen kanssa pyyhin pöydät, tyhjennän tiskikoneen ja vaikka imuroin (pientä asuntoa ei kauaa imuroi). Kamala ajatuskin, että joku vieras ihminen haluaisi kanssani nyt sitten pyyhkiä sitä meidän tiskipöytää... Mitähän hyötyä siitä oikein olisikaan. Ap
Ei varmaan sitten ole sinua varten tuo palvelu. Meillä kun kävi kotiapu niin vaihtoivat vaippaa, leikittivät vauvaa ja nukuttivat niin että sain itse esim. syötyä ja laitettua pyykkejä. Ehkä olet vain ystävien tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden kotipalvelu on käytännön apua. Voivat viedä vaikka lapsen pihalle ja saat hieman omaa aikaa tai vaikka jeesta siivouksessa. Sovitte yhdessä mikä tukee sinua parhaiten. Sellaista lastenhoitoa se ei ole, että voisit käydä jossain pidemmällä kuten vaikka luennolla tai vaikkapa kuntosalilla. Meillä hoitaja kävi lapsen kanssa ulkona, kun itselläni oli jalka poikki. Perhetyö sen sijaan on sitä keskustelua, jota voi käydä vaikka mm. kotitöiden ja vastuiden jakamiseen reilusti perheessä tai vaikkapa jos vanhempi ei koe saavansa lasta tottelemaan, niin voidaan käydä läpi keinoja, jolla se muuttuisi toimivammaksi. Molemmat palvelut ovat sosiaalihuoltolain mukaisia eivätkä edellytä lastensuojeluasiakkuutta.
En tiedä tarkkaan kumpaa noista se olisi mitä ne meille halusi tarjota. Sen sanoivat, että eivät hoida lasta niin että minä tekisin yksin jotain muuta vaan esim. voivat siivota minun ja lapsen kanssa yhdessä ja siinä samalla on jotain tukemis-juttelua. Mutta en minä kaipaa ketään kanssani siivoamaan, meillä on aina perussiistiä ja nopeasti joka päivä lapsen kanssa pyyhin pöydät, tyhjennän tiskikoneen ja vaikka imuroin (pientä asuntoa ei kauaa imuroi). Kamala ajatuskin, että joku vieras ihminen haluaisi kanssani nyt sitten pyyhkiä sitä meidän tiskipöytää... Mitähän hyötyä siitä oikein olisikaan. Ap
Ei varmaan sitten ole sinua varten tuo palvelu. Meillä kun kävi kotiapu niin vaihtoivat vaippaa, leikittivät vauvaa ja nukuttivat niin että sain itse esim. syötyä ja laitettua pyykkejä. Ehkä olet vain ystävien tarpeessa?
Sinä sair kotipalvelua. Yleensä tarjotaan perhetyötä joka on sitä loputonta jutustelua.
Molemmat tekee kirjauksia.
Eikä kumpaakaan kannata ottaa.
Helpoimmalla oääsee kun palkkaa siivoojan ja lastenhoitoapua.
Sieltä tulee täti kahvittelemaan ja neuvomaan miten pitää tehdä kotityöt ja kasvattaa lapset. Jos et tottele, menee ilmoitus sossuun, ettet pärjää, etkä osaa. Mitään hyötyä tuosta ei ole.
Ne tulee sohvalle juttelemaan moneksi tunniksi ja lähtee. Sitä ne tekee. Ei siitä mitään hyötyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sair kotipalvelua. Yleensä tarjotaan perhetyötä joka on sitä loputonta jutustelua.
Miten niin ei kannata ottaa? Ihme touhua pelotella täällä höpöhöpöjuttuja. Minä olin uupunut, sain apua ja se auttoi. Kävivät 7 krt ja sitten se olisi muuttunut maksulliseksi joten lopetin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei kannata ottaa? Ihme touhua pelotella täällä höpöhöpöjuttuja. Minä olin uupunut, sain apua ja se auttoi. Kävivät 7 krt ja sitten se olisi muuttunut maksulliseksi joten lopetin siihen.
Koska siinä on iso riski saada kunnon riesa elämäänsä. Miksei vaan palkkaa lastenhoitoapua ilman riesan uhkaa?
Taitaa yksi ja sama tyyppi täällä jankata, miten mitään apua ei kannata ottaa vastaan.
Ehkä joku sivusuuntainen ratkaisu olisi hyvä. Olisiko miehen esim oikeasti mahdollisuus vähentää työtunteja? Voisitko aloittaa jonkin harrastuksen itseksesi tai jotenkin muuten sopia, että ottaisit esim yhden illan viikossa tai kahdessa viikossa kokonaan itsellesi ja isä hoitaisi lasta? Voisiko netin kautta löytyä jotain verkkokurssia tai yhteisöä, johon voisi kuulua? Mistä olisi sinulle itsellesi eniten apua? Ei kuulosta siltä, että se tiskipöydänpyyhkimisapu nyt olisi sitä, mitä tarvitset. Aika absurdi ajatuskin. Meidän paikakunnallamme perhepalvelut mainostavat muuten itseään näin: Kaipaatko neuvoja siihen, miten sinun tulisi asiasi järjestää? :D Ihan absurdia. Kuka kaipaa jotain sossutanttaa marssimaan sisään ja neuvomaan, että mitä nyt pitäisi tehdä?
Perhetyössä sossu tulee neuvomaan lasuasiakkaita kodinhoidossa ja kasvatuksessa.
Kotipalvelu antaa konkreettisen käsiparin muutamaksi kuukaudeksi ilman lasuasiakkuutta.
Katso kuntasi sivuilta mitä tarjoavat ja ota itse yhteyttä kotipalveluun, jos katsot sen auttavan sinua. Jos neuvolasta tehdään huolilasuja on sinulla lisätyönä sitten sossujen kahvittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa yksi ja sama tyyppi täällä jankata, miten mitään apua ei kannata ottaa vastaan.
Juu niin varmaan. Kun ei tuo ole apua!
Miehen pitäisi nyt ottaa vastuunsa vanhempana, ikävä juttu jos hoidat yksin yhteisen lapsen.
Siis saisit varmaan kotiisi käymään neuvolan perheryöntekijän.
Meillä kävi sellainen puolisen vuotta säännöllisesti kun mieheni sairastui vakavasti. Koin sen hyödylliseksi ja sitä kautta sain sitten apua myös silloin kun mieheni kuoli. Tästä on aikaa kaksi vuotta eikä meistä ole lastensuojelu ollut kiinnostunut, huoli ei ole herännyt.
Mun lapsi on käynyt asian tiimoilta psykologilla, eikä sielläkään huoli herännyt, olen ollut perheneuvolan kanssa tekemisissä, eikä hekään ole olleet huolestuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa vastaan? Jos susta tulee lastensuojelun asiakas?
Miksi minusta tulisi lastensuojelun asiakas nyt yhtäkkiä? Olemme mieheni kanssa koulutettuja, ihan tavallisen fiksuja ja lapsi on ihan tavallisen hyvässä hoidossa kotonamme (saa huomiota, yhdessä leikkimistä, lukemista, viisi ateriaa päivässä, syliä, riittävästi unta ja muuta normaalia huolehtimista ja kasvattamista). Ap
Mitä tuo uupumuksesi sitten tarkoittaa, missä se näkyy? Tarkoitan, että mikäli pidät kotitöiden tekemisestä ja viihdyt lapsesi kanssa, niin missä sinulla sitten on ongelmia? Vähän siitähän se riippuu, millaista tukea tarvitset.
Etsi Facebookista jokin paikallinen mammaryhmä.