Ei kelvannut naisen rahat autokauppaan
Olin jo etukäteen katsellut yhtä autoa ja olin jo lähestulkoon päättänyt ostaa sen. Autokaupassa en saanut minkäännäköistä palvelua kun olisin halunnut kyseisen menopelin koeajaa. Myyjiä oli kyllä runsaasti ja lisäkseni asiakkaita oli yksi. Aina kun yritin lähestyä myyjää, nosti tämä nopeasti puhelimen korvilleen ja katosi johonkin. Hetken päästä liikkeeseen asteli miesasiakas, niin eikös nämä kilvan riennä häntä palvelemaan. Tuli vähän höntti olo. Vihdoin kun yksi heistä vastahakoisesti siihen ilmestyi oli jo kiinnostukseni kadonnut ja kävelin ulos. Kaupalta jäi vajaa 30 00e saamatta.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin eräästä autoliikkeestä huutokaupalla muutaman sadan euron farmariauton remonttitavaran kuskaamiseen. Töykeää palvelua ja avaimet suunnilleen nakattiin käteen ja ilmoitettiin, että hae se tuolta takarivistä. Ottaen huomioon suhteessa hiton suuren käsittelymaksun, niin aika ala-arvoista palvelua.
Samainen autoliike myy uusia Mustangeja, joita kävin samalla reissulla katselemassa, saamatta minkään valtakunnan palvelua, mutta tuon kokemuksen myötä kiikutan rahani ilolla muualle.
Joo. Yksi asia mitä nämä ylimieliset mulkerot myyjiksi eivät käsitä on se, että joku joka ostaa nyt halvan käytetyn rötiskön, saattaa ostaa lopun elämäänsä autonsa samasta liikkeestä. Myös sitten kun on opiskellut ja tehnyt nousujohteisen uran johtoportaaseen saakka. Kun sitten kysellään uutta isoa luksusperhehybridikatumaasturia tai mitä ikinä, niin yhden liikkeen tarjoama kelvoton palvelukokemus kyllä muistuu mieleen vielä vuosikymenienkin päästä ja se kierretään kaukaa. Vaikka se tyyppi kasvaisi jo hormsaa, joka siihen syyllistyi.
Jokaisen asiakaspalvelutilanteen pitäisi käsillä olevan asian hoitamisen lisäksi tähdätä AINA seuraavaan, tuottoisampaankin kauppaan.
Toimii myös miehillä. Farkuissa, repun kera ei palvelua. Puku päällä, niin joka myyjä kävi luona pyörähtämässä. Ei uskoisi komissiopalkkaisiksi kavereiksi.
Tyhmä ap, koeajot varataan netin kautta. Sitten kun on ajettu niin kyllä myyjääkin kiinnostaa myydä se auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kun menin uutta autoa ostamaan, niin koko kööri myyjiä oli koneella tuijottelemassa Youtube-videoita, yksi vain mulkaisi vaivautuneesti että kuka liikkeeseen tuli, laskeakseen pään vain heti alas. Olin kyllä päättänyt ostaa jo tietyn auton, joten ostin toisena päivänä myyntipäälliköltä sen auton. Ei siitä myyjätkään olisi mitään miljoonaprovikkaa saaneet, mutta jotain kuitenkin. Olisi kai kuitenkin pitänyt nähdä enemmän vaivaa ja mennä ostamaan muualta se toiseksi parhaaksi katsomani auto.
Tämä toimintatapa on kyllä valitettavan yleinen monella muullakin alalla, ei siis tarvitse pomojen ihmetellä miksi myyntiä ei tule.
Autoliikkeiden kaikki myyjät ovat ”myyntipäällikköjä”. Jos asiakas haluaa ”päällikön” paikalle, niin haetaan vain toinen myyjäkollega naapurihuoneesta. Ikivanha juttu.
No sehän on vanha vitsi, tiedän toki kun itsekin olen myyntialalla ollut. Mutta minä nyt tiedän että kuka se lafkan johtaja oikeasti oli, tarkistin näet etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajallakin on netti käytössään, mutta ei kuitenkaan sähköpostia jolla varata aika auton ostamiseensa?
Ollaan mekin autoja ostettu ja ikinä ei ole aikaa varattu. Katsellaan ensin netistä sopivia ja käydään paikan päällä katsomassa, voi olla että extempore halutaan palvelua ja jos sitä ei saa ja seuraava joka ovesta tulee saa... silloin voivat pitää tunkkinsa!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä. Eikö muka jokaisella naisella ole sen vertaa jotain miespuolista sukulaista tai ystävää joka voisi tulla mukaan auttamaan autokaupoille? Ei tarvitsisi sitten turhautuneena valittaa netissä.
Tämän oli pakko olla provo! Olihan?
Itseäni eniten ottaa päähän se, että jos en nyt sitä ekaa koeajamaani autoa valitse, niin myyjä on sen jälkeen naama norsunv*tulla, ja suurin piirtein lopettaa palvelemisen siihen.
Mieheni on opastanut minua, että autokauppaan, jos on ostoaikeissa, pitää pukeutua. Eli sellaiset vaatteet ja asusteet päälle, että näytät siltä, kuin sinulla olisi rahaa, millä maksaa.
Nykyisin miehelläni on nahka Stetson. Hän on sanonut, että kun sen laittaa päähän, saa kaupassa kuin kaupassa palvelua.
Eli aika pienestä se voi olla kiinni, näytätkö maksukykyiseltä asiakkaalta vai et.
Naisena, jos näytät kovin nuorelta, se ei ole etu ainakaan autokaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama juttu skootterin ostossa tytölle. Olimme päättäneet ostaa uuden menopelin, ei käytettyä, joten liikkeellä ei ollut niin väliä. Valitsimme lopulta sen liikkeen missä myyjä palveli ystävällisesti ja asiantuntevasti minua ja tyttöämme, oli myös liikkeitä missä meitä ei palveltu lainkaan joten kävelimme ulos. Toki mieheni, tyttömme isä osallistui hankintaan myös, mutta tahallaan jäi taka-alalle jotta tyttö saa kaiken informaation ajoneuvostaan, myyjät puhuvat muutoin vain isälle. Mutta tosiaan, löysimme liikkeen missä meitä palveltiin todella hyvin ja missä on myös huoltopalvelut tulevia tarpeita varten.
Niin, koska asiantunteva myyjä tietää että se huoltaminen jää isin vastuulle kun tyttären kaikki aika menee heruttaessa persettä instassa ja tiktokissa.
Mielenkiintoinen ajatus, että moottoriajoneuvoja työkseen myyvän asiantuntemus yltää perseenherutuksiin instassa ja tikitokissa. 🤔
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin eräästä autoliikkeestä huutokaupalla muutaman sadan euron farmariauton remonttitavaran kuskaamiseen. Töykeää palvelua ja avaimet suunnilleen nakattiin käteen ja ilmoitettiin, että hae se tuolta takarivistä. Ottaen huomioon suhteessa hiton suuren käsittelymaksun, niin aika ala-arvoista palvelua.
Samainen autoliike myy uusia Mustangeja, joita kävin samalla reissulla katselemassa, saamatta minkään valtakunnan palvelua, mutta tuon kokemuksen myötä kiikutan rahani ilolla muualle.
Joo. Yksi asia mitä nämä ylimieliset mulkerot myyjiksi eivät käsitä on se, että joku joka ostaa nyt halvan käytetyn rötiskön, saattaa ostaa lopun elämäänsä autonsa samasta liikkeestä. Myös sitten kun on opiskellut ja tehnyt nousujohteisen uran johtoportaaseen saakka. Kun sitten kysellään uutta isoa luksusperhehybridikatumaasturia tai mitä ikinä, niin yhden liikkeen tarjoama kelvoton palvelukokemus kyllä muistuu mieleen vielä vuosikymenienkin päästä ja se kierretään kaukaa. Vaikka se tyyppi kasvaisi jo hormsaa, joka siihen syyllistyi.
Jokaisen asiakaspalvelutilanteen pitäisi käsillä olevan asian hoitamisen lisäksi tähdätä AINA seuraavaan, tuottoisampaankin kauppaan.
Puhumattakaan siitä, että se halpa auto saattaa olla tulossa vasta ajokortin saaneelle lapselle, ja emäntä itse ajaa Porschella. Tiedän tällaisiakin tapauksia.
Mutta huono palvelu tuntuu olevan autokauppiailla verissä. Itse olen ollut vain mieheni kanssa autokaupoilla, eikä sitä palvelua meinaa saada millään vaikka kymmenen myyjää seisoskelisi tyhjän panttina.
Kumma juttu, että jos menee vaikka apteekkiin, myyjät hengittää niskaan vaikka olisi vain hakemassa pulloin perusvoidetta, eikä kumminkaan tiedä mitään jos joskus neuvoa kysyt. Sitten autokaupoilla saa myyjältä suurin piirtein vääntää käden selän taakse että se alentuu myymään sinulle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta on aika vaikea päätellä millainen tilanne on oikeasti ollut. Esim miten ap on yrittänyt "lähestyä" kauppiaita.
Vaikea uskoa ettei olisi saanut palvelua jos olisi suoraan mennyt jonkun myyjän luo ja sanonut että tietty auto kiinnostaa.
Viimeksi kun ostin auton, kävelin kaupan tiskille suoraan ja sanoin että tämä auto kiinnostaa. Heti tuli kyllä palvelua.
Itsekin saanut naisena huonoa palvelua autoliikkeissä , mutta jos mies on mukana, palvelu paranee heti. Ei ehkä uskota, että nainen(kin) voi olla ostamassa autoa.
Myös joskus aikoinaan saanut niin huonoa palvelua rengasliikeessä, kun mennyt vaihdattamaan autonrenkaita, ettei se ukkokööri edes päivää sanoneet, kun vein auton sinne. Oisko neljo istuskellut paikalla ja yksi sitten murahti, että aja se auto tuohon ja huitaisi kädellä. Päivää ei sanottu, vaikka itse kyllä sanoin , eikä sanottu näkemiinkään, kun hain auton pois.
Olin tosi vaivautunut, kun tuntui, että olen vaivoiksi ja ei-toivottu asikas. Kun menin sisälle maksamaan, siellä oli nainen ja pelasti ihanalla olemuksellaan päivän.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kun menin uutta autoa ostamaan, niin koko kööri myyjiä oli koneella tuijottelemassa Youtube-videoita, yksi vain mulkaisi vaivautuneesti että kuka liikkeeseen tuli, laskeakseen pään vain heti alas. Olin kyllä päättänyt ostaa jo tietyn auton, joten ostin toisena päivänä myyntipäälliköltä sen auton. Ei siitä myyjätkään olisi mitään miljoonaprovikkaa saaneet, mutta jotain kuitenkin. Olisi kai kuitenkin pitänyt nähdä enemmän vaivaa ja mennä ostamaan muualta se toiseksi parhaaksi katsomani auto.
Tämä toimintatapa on kyllä valitettavan yleinen monella muullakin alalla, ei siis tarvitse pomojen ihmetellä miksi myyntiä ei tule.
Elektroniikka-alan ketjuliikkeissä ihan bravuuri, että myyjäjannut seurustelevat ja naureskelevat keskenään antamatta asiakkaiden läsnäolon häiritä kivanpitoaan.
Mun mies meni autokauppaan kun BMW oli yksi vaihtoehdoista. 3 myyjää naputteli koneitaan tysistyneen näköisenä, kukaan ei edes sanonut että hetki vaan, tullaan kohta.
Mies odotti vartin, kääntyi kannoillaan ja marssi ulos. Vei 60 000e sitten Volvon liikkeeseen:). Tämä siis toissaviikolla.
Ei näytä raha kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Olen alle 30 v., lyhyt, hoikka, blondi, ihan perusnätti. Ja en ole kyllä koskaan kokenut mitään vähättelyä miespuolisten aspojen toimesta autokaupassa, rautakaupassa tai muuallakaan. En tiedä sitten, että johtuuko siitä, että tiedän mitä etsin ja käyn sitten reippaasti etsimässä myyjän, jos ei sellaista näkyviin ilmaannu. Vai mistä. Juuri vaihdoin auton, sitä jopa varattiin liikkeessä minulle vaikka siitä oli muitakin kyselyitä.
Annat vaikutelman, että tiedät, mitä haluat ostaa. Olisit vähänkin ujomman tai epävarmemman oloinen ottaessasi kontaktia myyjään tai astuessasi liikkeeseen, sinua ei edes nähtäisi.
Tämän olen huomannut, kun olen saanut iän myötä itseluottamista.
Vierailija kirjoitti:
Lähekotiis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisotaan ja mulkoillaan ympäriinsä. "Kyllä minut pitää huomata ja minua pitää ainakin heti palvella. Vaivauduin sentään teidän liikkeeseenne"
:DNo voi jumaleissöni, mitä luulet, mitä varten se myyjä siellä liikkeessä on!? Täytyy sanoa että todella pafka ja ammattitaidoton myyjä, jos ei asiakaspalvelua halua tehdä, eikä asiakasta huomaa. Jo ei ehdi, niin sit huikataan, että ihan pikku hetki, tuun kohta -tai pyydetään kollega paikalle.
Jokainen asiakas on tärkeä, niin se, joka ostaa 500 ritsan ja se, joka 70k pakasta vedetyn mesen.
Katoppas, mulkoilija löytyi.
Ei, vaan myyjä. Tai asiakaspalvelun ammattilainen, miten vaan, jo yli 30 vuotta. Ehkä nykyään on se ongelma, ettei osata myyntityötä ja sitten ulistaan, kuinka huono on palkka. Kumpi on mielestäsi myyjä, se joka ylenkatsoo asiakasta, vai se joka tekee jokaisen asiakkaan ostokokemuksen sujuvaksi ja miellyttäväksi? Tuo ensimmäinen on turhaan lattiapintaa kuluttava mukaosaaja.
Myyntityö ei ole helppoa, se on taitolaji, eikä todellakaan sovi jokaiselle.
Kyllä nainenkin voi saada autoasioissa palvelua, ainakin maaseudulla.
Elettiin 1980-lukua. Olin vasta ajokortin saanut 18 tai 19 vuotias tyttö. Ulkonäköni perusteella minua olisi voinut luulla 13 vuotiaaksi. Ostin n. 200 markalla vanhan autonkotteron. Vikojahan siinä oli, joten pajalle piti sitä viedä. Veljeni kertoi, missä on hyvä paja. Soitin sinne ja varasin ajan. Ajoin auton pajalle. Vanha ukko, se pajan omistaja, pyysi minut viereen seuraamaan, kun hän korjasi autoani. Hän selitti koko ajan, mitä teki siellä moottoritilassa. Useampi tunti siinä meni. Kävimme välillä kahvilla (hän tarjosi myös minulle kahvit) ja taas jatkettiin.
Kaupungissa tällaiseen palveluun ei ole mitään mahdollisuuksia. Pajalta kerrotaan vain, että he ilmoittavat sitten kun autoni on valmis. Tosin ei minulla nykyisin olisi aikaakaan koko päivää seurata, kun autoani korjataan. Katsastusasemalla olen sentään saanut mennä viereen seuraamaan, kun autoani katsastetaan.
Mä taas oon saanut palvelua, vaikka en oo tarvinnut. 😁 Oon siis lähtenyt useamman kerran kaverien mukaan autokaupoille (en tarvitse omaa) ja haahuillut huvikseni kaupassa katsomassa tarjontaa. Ja aina sieltä on parikin myyjää heti tullut jututtamaan ja kyselemään millaista autoa olisin vailla. En tiedä, mistä se sit johtuu. Varmaan, kun oikeasti olisin ostoaikeissa, niin ei näkyisi ketään.
N33
Miehenä ihan samat kokemukset.
Habituksesta näkee heti etten ole "automies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta on aika vaikea päätellä millainen tilanne on oikeasti ollut. Esim miten ap on yrittänyt "lähestyä" kauppiaita.
Vaikea uskoa ettei olisi saanut palvelua jos olisi suoraan mennyt jonkun myyjän luo ja sanonut että tietty auto kiinnostaa.
Viimeksi kun ostin auton, kävelin kaupan tiskille suoraan ja sanoin että tämä auto kiinnostaa. Heti tuli kyllä palvelua.
Itsekin saanut naisena huonoa palvelua autoliikkeissä , mutta jos mies on mukana, palvelu paranee heti. Ei ehkä uskota, että nainen(kin) voi olla ostamassa autoa.
Myös joskus aikoinaan saanut niin huonoa palvelua rengasliikeessä, kun mennyt vaihdattamaan autonrenkaita, ettei se ukkokööri edes päivää sanoneet, kun vein auton sinne. Oisko neljo istuskellut paikalla ja yksi sitten murahti, että aja se auto tuohon ja huitaisi kädellä. Päivää ei sanottu, vaikka itse kyllä sanoin , eikä sanottu näkemiinkään, kun hain auton pois.
Olin tosi vaivautunut, kun tuntui, että olen vaivoiksi ja ei-toivottu asikas. Kun menin sisälle maksamaan, siellä oli nainen ja pelasti ihanalla olemuksellaan päivän.
Ei tuo ole sukupuolesta kiinni.
Itsellä on rengasliikkeistä tasan samat kokemukset.
Siinä ratkaisee se oletko automies, samaa porukkaa kuin se ukkokööri. Minä en ole, joten palvelu on luokkaa "ör jätä auto tohon vaihdetaan kun ehditään".
Jos sinne tulee reipas duunarinainen josta näkee heti että tuo mimmi osaa rempata auton itsekin, niin palvelu on heti ensiluokkaista.
Katoppas, mulkoilija löytyi.