Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviää joulusta äiti, joka vihaa joulua?

Vierailija
10.12.2013 |

Mä vaan vihaan joulua. Lasten takia sitä vietän, ostan lahjat ja siivoan vähän. Inhoan joulukuusta, mutta pakko sekin on tänä jouluna laittaa. Jos saisin valita, jouluni kuluisi töissä. En sen kummemmin osaa määritellä, miksi vihaan joulua. Ei kannata vastata, että jouluun ei tarvi ku kynttilä ja suklaarasia. Niitä saa arkenakin. Mä en jaksa tätä joka vuotista kamalaa ahdistavaa joulukuuta, jossa ahdistus vaan lisääntyy, mitä lähempänä joulu on. Mä vihaan aikaa 24-26.12, en tajua miten taas selviän sen ohi. Sitten alkaakin taas ahdistava odotus, kun mennään kohti juhannusta, vihaan sitä myös, vitun koivuja, mutta se onkin sit jo toinen tarina. Mä en takuu, miten selviän tän ajan masentumatta. Kun vois edes aattona välttää sukupäivällisen, mutta kun lapset haluaa ja ne odottaa ihan innoissaan, en halua tuottaa niille pettymystä. Oon huono äiti, mut en voi vaan pakottaa itseäni pitämään joulusta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa koska en itse vihaa oikeastaan mitään, vähiten nyt jotain vuodenkiertoon kuuluvia juhlapyhiä. Oletko minkä ikäinen, auttaisiko iän tuoma viisaus jossain vaiheessa?

Vierailija
2/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lisää vielä, että oletko koskaan kuullut sanontaa: älä murehdi asioita joille et voi mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:35"]En osaa neuvoa koska en itse vihaa oikeastaan mitään, vähiten nyt jotain vuodenkiertoon kuuluvia juhlapyhiä. Oletko minkä ikäinen, auttaisiko iän tuoma viisaus jossain vaiheessa?

[/quote]

Oon 38 ja mitä vanhemmaksi tuun, sitä enemmän mä joulua vihaan.

Vierailija
4/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:35"]En osaa neuvoa koska en itse vihaa oikeastaan mitään, vähiten nyt jotain vuodenkiertoon kuuluvia juhlapyhiä. Oletko minkä ikäinen, auttaisiko iän tuoma viisaus jossain vaiheessa?

[/quote]

Oon 38 ja mitä vanhemmaksi tuun, sitä enemmän mä joulua vihaan.

[/quote]

Mitä sä sillä vihaamisella voitat? Eikö se ole kauhean kuluttavaa vihata jotakin noin turhanpäiväistä? Valitettavasti se on ainoastaan asennekysymys, ei muuta.

Vierailija
5/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Vähän on nyt semmoinen aihe, että ainoastaan oman asenteen muuttaminen auttaa. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
6/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty muuttamaan asennettani. Vittu jotakin pipareitakin pitäis leipoa. Kauheeta, mun on pakko sietää jotakin joulua, joka on joka paikassa, ap

Vierailija
7/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty muuttamaan asennettani. Vittu jotakin pipareitakin pitäis leipoa. Kauheeta, mun on pakko sietää jotakin joulua, joka on joka paikassa, ap

Vierailija
8/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin tuntuu olevan muut asiat pirun hyvin jos yksi joulu saa noin angstiseksi. Ei ole perheessä sairautta, köyhyyttä, työttömyyttä tai mitään muitakaan oikeita ongelmia. Voi velloa sellaisessa kamaluudessa kuin joulu ja juhannus. Kaikkeen ne ihmiset aikansa raskivat kuluttaakin.

Vierailija
9/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miitän ei ole pakko, jos ei halua! Itsekään en pidä joulusta, enkä sitä ala muidenkaan mieliksi viettämään. Jos mies tai lapset haluavat joulun, niin miehen tai minun vanhemmat ottavat ilomielin luokseen vastaan.

Vierailija
10/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole hyvin. Se varmaan tekee joulusta vielä kamalamman, kun on niin surullista elämää, vaikka "pitäis" olla joulumielellä... ap

Vierailija
11/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen "jouluangstaaja".... Nyt ovat lapset 2v ja 7kk, ja olen päässyt niin pitkälle että hain äidiltä jouluverhot (jos ensi jouluna saisi ne oikeasti ripustetuakin....) ja joululiina on nyt jo kerran ollut pöydällä. 

Pitäisi sitä ja tätä, ja luulen että suuri syy jouluinhooni on ehkä se että äiti stressasi niin pirusti jouluruokien ja siivousten jne kanssa kun "piti olla" niin viimeisen päälle, että se vei ilon kaikesta...... 

Joka joulu yritän nyt skarpata vähän enemmän, että lapset sitten joskus voi saada jouluisen joulun ja iloisen äidin joka ei tunne pelkkää inhoa koko touhua kohtaan =)

Vierailija
12/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi inhoat joulua? onko sulla jotain traumoja? :D

Vierailija
13/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan että joulu ja juhannus ei ole ainoita asioita joita vihaat. vaikutat hyvin negatiiviselta ihmiseltä.

Ja arvaan, että olet lihava.

Vierailija
14/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:32"]

. Oon huono äiti, mut en voi vaan pakottaa itseäni pitämään joulusta.

[/quote]

Mutta voit opettaa lapsesikin vihaamaan joulua! Ja tadaa - sitten voitte vihata sitä yhdessä tai vaikka vaan suhtautua ihan neutraalisti ja olla viettämättä sitä. Tadaa! Sä oot aikuinen ihminen, ei lapset voi sua pakottaa viettämään joulua.

Vierailija
15/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:18"]

miksi inhoat joulua? onko sulla jotain traumoja? :D

[/quote]

Miksi aina vedetään tähän traumakortti? Jos ihminen ei pidä jostakin asiasta, niin ei siihen aina tarvita traumoja.

Vierailija
16/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mahdollista lähteä joulunpyhiksi esim kylpylään tai risteilylle? Kaikilla olisi hauskaa ja koti- ja joulunvalmistelutyöt olisi ulkoistettu. Välttyisitte myös sukujuhlilta.

Vierailija
17/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa etten ole ainoa. Se kauhea paine vierailuista joka puolella...joulurauhan julistus on minulle vitsi. Jouluhässäkkä se siitä on aina alkanut. Minäkin olen haaveillut, että olisipa sellainen työ, että voisi olla joulun töissä niin voisi sanoa sukulaisille, että sori, en jouda. Nyt en keksi tekosyytä. Olen joskus jättänyt menemättä, mutta kumpi pahempi se marttyyrimainen loukkaantuminen josta saa kuulla vielä pitkään vai se hässäkkä, kas siinäpä pulma. 

Vierailija
18/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi , että olet noin vihainen ja negatiivinen. Ei sinun olisi pakko tehdä asioita kuten kaikkie muiden , ihan hyvin olisitte voineet kehittää omat jouluperinteenne. Meillä ei stressata jouluna , mies paistaa kyllä kinkun ja hallista haetaan laatikot ja kalaa. Katellaan telkkaria , pelataan ja laiskotellaan. Kuusta ei miehen astman takia ole koskaan ollut , mutta 1 ikkunalauta koristellaan aina sellaiseksi jouluaiheiseksi. Joulupäivänä tilataan pizzaa ja käydään saunassa ja avannossa.

Joulu on ihan kiva , mutta ei sille tarvitse mitään paineita ottaa. Ja kuulostat todella lapselliselta jos 38 vuotiaana kerrot, että joulu vituttaa.Mahtaa olla teidän perheessä mukava tunnelma jouluna.

Vierailija
19/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos unohtaisit oman jouluvihasi pariksi päiväksi ja keskittyisit siihen etta lapsilla on kiva joulu, usein asiat eivät tunnu niin vaikeilta kun keskittää ajatuksensa johonkin muuhun kuin omaan napaansa.

Vierailija
20/30 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos unohtaisit oman jouluvihasi pariksi päiväksi ja keskittyisit siihen etta lapsilla on kiva joulu, usein asiat eivät tunnu niin vaikeilta kun keskittää ajatuksensa johonkin muuhun kuin omaan napaansa.