Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman tekisit mieluummin. Luovuttaisitko munasolujasi…?

Vierailija
10.12.2013 |

vai harrastaisitko seksiä rahasta? Minä jälkimmäistä, vaikka en kyllä sitäkään muuten rahasta tekisi kuin vain pakotettuna. Olisi tavallaan raiskaus, mutta tietäisin ainakin, ettei munasoluistani kasva lasta missään.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sen takia luovuttaisi munasolujani, että tunnetasolla ajattelisin lapsen olevan geneettisesti (ainakin) myös osa minua. Haluaisin saada varmuuden siitä, että lapsella olisi hyvä ja turvallinen lapsuus. Meillä on tuttavaperheissä jonkun verran lapsettomuushoidoissa käyneitä ja adoptiovanhempia ja osalla perhe-elämä on ollut aivan kamalaa ja ongelmat (heidän mukaansa) korostuneet/alkaneet juuri lapsettomuuden ongelmista. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta haluaisin taata lapselle rakastavan ja ihanan kodin.

Vierailija
22/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:43"]

Siis kertoisko joku munasolujen luovutusta vastustava, että miksi vastustatte? Miten niin se ei ole hyvä teko? Vai oletteko te jotain kiihkouskovaisia?

[/quote]

Siihen käytetään turhaan lääketieteellisiä ja taloudellisia resursseja, kun samat resurssit voitaisiin käyttää jo olemassaolevien lasten hyvinvointiin. En halua edistää ajattelua, että vain oma itsesynnytetty lapsi on jotain arvokasta. Olen ateisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha muuten kenenkään tuomita naisia siitä jos he ei HALUA luovuttaa munasolujaan. Minulle on tehty munasolujen keräys ja se oli hirveä, kivulias ja todella pelottava toimenpide. Sain niiden johdosta lapsen josta olen hyvin onnellinen. MUTTA SILTI. Kyllä vaan itsekin kerran sitä seksiä mieluummin harrastaisin kun uudestaan lähtisin siihen hirveään rumbaan jossa työnnetään emättimen kautta piikkejä munasarjoihin. ihan oikeasti!!

Vierailija
24/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:03"]

Luovuttaisin munasoluja, ehdottomasti. 

[/quote]

Todellakin. Karmeaa porukkaa täällä, Av-mammat on mieluummin huoria kuin hyväntekijöitä.

[/quote]

Onko seksin harrastamisessa vapaaehtoisten aikuisten kesken muka jotain pahaa? Ihme kapeakatseisuutta.

Vierailija
25/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä rahasta tietenkin.

Munasoluja en luovuttaisi koskaan, se on sairasta.

Vierailija
26/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen käynyt punktiossa, koska toinen lapsemme sai alkunsa ivf-hoidolla 2v yrittämisen jälkeen, joten tiedän mitä se on. En siis luovuttanut, mutta sama toimenpide tehdään luovuttajille. Kipua en tuntenut kovinkaan paljoa, kun tippa vaikutti sen verran hyvin, "kännissä" vaan olin. Toivuin hyvin ja saalista saatiin, 2 päivää saikkua. Myöhemmin 2 alkiota kohtuun.

Mutta silti, vaikka kaikki meni hyvin niin en ehkä tekisi sitä ikinä uudestaan... Jos vielä raskaudun, niin saa olla uusi luomuihme, jos on tullakseen :)  En voisi kuvitella meneväni punktioon varsinkaan munasolujen luovuttamiseen, toisi mieleen taas kaiken vanhan.

Mutta jos on PAKKO valita itsensä myyminen tai tuon homman käyminen läpi jonkun muun ihmisen hyväksi, niin henkisesti voisin varmaan paremmin punktion jälkeen. Itsensä myyminen kuvottaisi varmaan pitkään, vaikka fyysiset seuraukset ei olisikaan kovia jos olisi ehkäisy kunnossa.

En osaa vastata, kummassakin joutuisin laittamaan henkisesti itsestäni niin paljon kärsimään :D

Vierailija
27/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:50"]

Meillä on tuttavaperheissä jonkun verran lapsettomuushoidoissa käyneitä ja adoptiovanhempia ja osalla perhe-elämä on ollut aivan kamalaa ja ongelmat (heidän mukaansa) korostuneet/alkaneet juuri lapsettomuuden ongelmista.

[/quote]

Voitko kertoa tarkemmin siitä, miten ja millaisia nämä ongelmat ovat olleet?

Vierailija
28/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luovuttanut verta, ja olen harkinnut ilmoittautua myös luuydinluovuttajarekisteriin, MUTTA en olisi valmis luovuttamaan munasolujani. En osaa tarkalleen sanoa miksi en. Munasolut ovat iso juttu, elämän alku, minun geenini, minun biologinen lapseni... Olen niin neuroottinen luonne, että varmasti ajattelisin joka hetki missä jälkeläiseni on, onhan sillä kaikki hyvin, perhe hyvä jne. Seksi rahasta on niihin huoliin nähden pikkujuttu.

Kai te mammat, jotka moralisoitte toisten valintaa olla luovuttamatta, olette itse luovuttaneet. Ja jos ette ole, niin miksi ette jo mene, jos se teidän mielestä on niin jaloa? Itse olen ihan oikeasti asiaa vakavasti pohtinut, lukenut esitteitä ym. ja sitten tehnyt selkeän valinnan missä minun rajani kulkee. Haluan auttaa jo olemassa olevan elämän säilyttämisessä parhaani mukaan, mutta en auta luomaan uutta elämää.

Vierailija
29/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänniä vastauksia kun täälläkin monen lapsi on saanut alkunsa "lahjasiittiöillä" eli yhden illan kännipanosta tuntemattoman kanssa.

Vierailija
30/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi parisuhteessa ja jos munasolujani huolittaisiin, olisin valmis tekemään vaikka molemmat. Seksi vieraan ihmisen kanssa miehekkeen odotellessa kotona tuntuisi kuitenkin liikaa pettämiseltä, ja munasoluja taas eivät huolineet lähisuvussa esiintyvien sairauksien takia, kun tyrkyttämässä pari vuotta sitten kävin. 

Vierailija
31/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 21:13"]

Itse olen luovuttanut verta, ja olen harkinnut ilmoittautua myös luuydinluovuttajarekisteriin, MUTTA en olisi valmis luovuttamaan munasolujani. En osaa tarkalleen sanoa miksi en. Munasolut ovat iso juttu, elämän alku, minun geenini, minun biologinen lapseni... Olen niin neuroottinen luonne, että varmasti ajattelisin joka hetki missä jälkeläiseni on, onhan sillä kaikki hyvin, perhe hyvä jne. Seksi rahasta on niihin huoliin nähden pikkujuttu.

Kai te mammat, jotka moralisoitte toisten valintaa olla luovuttamatta, olette itse luovuttaneet. Ja jos ette ole, niin miksi ette jo mene, jos se teidän mielestä on niin jaloa? Itse olen ihan oikeasti asiaa vakavasti pohtinut, lukenut esitteitä ym. ja sitten tehnyt selkeän valinnan missä minun rajani kulkee. Haluan auttaa jo olemassa olevan elämän säilyttämisessä parhaani mukaan, mutta en auta luomaan uutta elämää.

[/quote]

Olen luovuttanut muutaman kerran. En voisi koskaan maata kenenkään kanssa rahasta.

En luovuttanut rahan vuoksi. Tämä saattaa tulla monelle yllätyksenä, mutta korvaus munasolujen luovuttamisesta riittää juuri ja juuri matkakuluihin yms. Lähdin mukaan koska haluan antaa, olla avuksi, saada hyvän mielen. Luovutan verta säännöllisesti ja kuulun luuydinluovuttajarekisteriin. Näistä luovutuksista mikään ei ole minulta itseltäni pois, mutta tuo suurta helpotusta saajaosapuolelle. Munasolustani on syntynyt lapsi, jolla sattuu olemaan puolet minun geenejäni, puolet isänsä. Hänen äitinsä minä en ole. Äitiyteen kuuluu suhteellisen paljon asioita, niistä todella häviävän pieni osa on geenit. Minulla on hyvät geenit. Olen koulutettu, mielestäni sopivan nätti, terveestä suvusta ja kaikin puolin itsekin terve. Miksi en auttaisin muita jos siihen kerran pystyn?

Vierailija
32/37 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäinen, helppo valinta oikeastaan.

Vierailija
33/37 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:43"]

Siis kertoisko joku munasolujen luovutusta vastustava, että miksi vastustatte? Miten niin se ei ole hyvä teko? Vai oletteko te jotain kiihkouskovaisia?

[/quote]

Siihen käytetään turhaan lääketieteellisiä ja taloudellisia resursseja, kun samat resurssit voitaisiin käyttää jo olemassaolevien lasten hyvinvointiin. En halua edistää ajattelua, että vain oma itsesynnytetty lapsi on jotain arvokasta. Olen ateisti.

[/quote]

Nää asiat ei paina mitään sen rinnalla, että en mistään hinnasta harrastaisi seksiä rahasta. En voisi arvostaa itseäni sen jälkeen. Munasolujen luovutukseen joidenkin mielestä liittyvät eettiset ongelmat on ihan toiselta planeetalta kuin prostituutioon liittyvät eettiset ja emotionaaliset ongelmat. En siis ole luovuttanut solujani enkä aiokaan, mutta se on minusta hyväntahtoinen ja jalo teko.

Vierailija
34/37 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:50"]

Mä en sen takia luovuttaisi munasolujani, että tunnetasolla ajattelisin lapsen olevan geneettisesti (ainakin) myös osa minua. Haluaisin saada varmuuden siitä, että lapsella olisi hyvä ja turvallinen lapsuus. Meillä on tuttavaperheissä jonkun verran lapsettomuushoidoissa käyneitä ja adoptiovanhempia ja osalla perhe-elämä on ollut aivan kamalaa ja ongelmat (heidän mukaansa) korostuneet/alkaneet juuri lapsettomuuden ongelmista. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta haluaisin taata lapselle rakastavan ja ihanan kodin.

[/quote]

Täysi komppi tälle.

Vierailija
35/37 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut munasoluja. Mitään suuria korvauksia siitä ei saa mutta tiedän että pariskunta joka ne hoidot kykenee maksamaan, kykenee myös elättämään lapsen/lapset ja heidät on muutenkin "syynätty". Minulla on 3 omaa lasta. Terveet geenit. Annoin luvan tietojeni luovuttamiseen kun lapsi/lapset ovat täysi-ikäisiä. Jos joku on saanut perheonnen niillä soluilla joita luovutin niin hienoa. En ajattele että ne olisivat minun lapsiani. 

Vierailija
36/37 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaisin munasoluja, mutta se ei taida olla mahdollista? Mulla on useampi perinnöllinen sairaus.

Vierailija
37/37 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:43"]

[/quote]

[/quote]

Nää asiat ei paina mitään sen rinnalla, että en mistään hinnasta harrastaisi seksiä rahasta. En voisi arvostaa itseäni sen jälkeen. Munasolujen luovutukseen joidenkin mielestä liittyvät eettiset ongelmat on ihan toiselta planeetalta kuin prostituutioon liittyvät eettiset ja emotionaaliset ongelmat. En siis ole luovuttanut solujani enkä aiokaan, mutta se on minusta hyväntahtoinen ja jalo teko.

[/quote]

Kehitysmaiden orpokotien lasten hyvinvointi ei paina mitään? Onpa sulla eettiset prioriteetit.

Eipä siihen prostituutioonkaan liity eettisiä ongelmia kuin "joidenkin" mielestä, vaikka yritätkin omia ennakkoluulojasi laajentaa universaalimoraaliksi. Prostituutio on toki ongelmallista silloin, kun sen harjoittaja on pakotettu sitä tekemään, mutta jos esimerkiksi minä vapaasta tahdostani harrastaisin seksiä rahasta toisen ihmisen kanssa, mitä eettisiä ongelmia tässä voisi olla, kerrohan? Jätetään seksinostajan mahdollinen parisuhde hänen omalletunnolleen.