Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh. Miten selittää lapsille, että isä joutuu vankilaan?

Vierailija
10.12.2013 |

Lasten isä (emme asu yhdessä) sai kuin saikin sitten hovista vahvistetun tuomion. Siis hovi vahvisti käräjäoikeuden tuomion.
Kahdeksan kuukautta vankeutta, alkaa tammikuussa.

Lapset tapaavat isäänsä joka viikko, eilenkin 9v poika oli luistelemassa isänsä kanssa 3 tuntia. Ja joka toinen viikonloppu ovat isällään. Viimeksi molemmilla (tytär 8v) oli mukanaan kaverit isänsä luona yökylässä.

Siis ihan totaalinen malli-isä.

Miten selitetään lapsille että isä joutuu vankilaan 8 kuukaudeksi? Siis ei voi olla lasten kanssa sinä aikana?
Valehdellaanko ulkomaanmatkasta?

Ei voida kai tapaamaankaan mennä.

Kamalan raskas asia lasten kantaa.

Ja isän myös, hän on aivan maassa, vaikka tämä olikin odotettu tulos.

Asiaa on vatvottu oikeudessa lähes 4 vuotta, joten siksikin tämä on kurjaa.

Isällä on nyt hyväpalkkainen vakityöpaikka, ollut jo 3v., se yksi kiinnijääminen riitti silloin.

Työnantaja on luvannut pitää työpaikan, ja hyväksyy myös tietyt etätyöt joita avovankilassa voidaan järjestää.

Mutta lasten kannalta asia on kuitenkin sellainen, että isä joutuu nyt kauas toiselle paikkakunnalle.

:(

Ei oikein ole joulumieltä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan rehellisyyttä. Kerrotte mitä isä on tehnyt ja mitä siitä yt seurasi. Isä voi itse kertoa tämän. Tärkeää on kertoa, että lapsia tulee ikävä ja vankilaan pääsee katsomaan. Lapset voivat kenties osoittaa mieltään ja olla vihaisia isälleen, mutta ihan ymmärrettäviä tunteitahan ne ovat. 

En ymmärrä, miksi edes harkitset valehtelua. Totuus, joka on lapsen ikätason mukaan kerrottu, on aina parempi kuin valehtelu. 

Vierailija
42/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän asia miettiä ja murehtia. Äidin kannattaa yrittää järjestää esim. tukiperhe, jotta itse jaksaa 8 kk:ta ilman toista huoltajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kerrot totuuden. Ei lapset ole tyhmiä, kyllä tuon ikäiset jo saavat jotakin kautta tietoonsa ettei se isä missään "lomalla" ole, jos menet valehtelemaan asiasta.

Vierailija
44/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä rikoksen isä teki? Vähän eri asia kertoa lapsille että isi piripäissään tappoi naapurin penan kuin jotain taloussotkuja.

Vierailija
45/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rikos.. vai yksi kiinnijääminen..?

8 kuukautta ehdotonta ensikertalaisena? Tapon yritys,törkeä pahoinpitely,seksuaalirikos, törkeä ympäristörikos, törkeä huumausainerikos..?

Kannattaisin kuitenkin lapsille rehellisyyttä

Vierailija
46/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:06"]

Minkä rikoksen isä teki? Vähän eri asia kertoa lapsille että isi piripäissään tappoi naapurin penan kuin jotain taloussotkuja.

[/quote]

Kertomisen perusperiaate säilyy molemmissa tapauksissa, mutta lasten reaktiot sen sijaan eroavat.

Vierailija
47/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin suoraan, että vuosia sitten iskä on tehnyt jotain, mikä on väärin ja rikos, ja nyt on oikeudesta tullut asialle tuomio. Isi joutuu tekemästään asiasta vankilaan.

Älä valehtele. Totuus tulee ilmi kuitenkin, kun joku lipsauttaa jotakin. Näytä esimerkkiä rehellisyydestä.

Vierailija
48/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Muuten sama, mutta talousrikokset ovat paljon harkitumpia.

Toki pirin vetäminen saattaa haitata normaalia perhe-elämää.

Vierailija
49/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malli-isä nimenomaan ja silti iso paha oikeuslaitos laittaa syyttömän iskän vankilaan, hyi tuhmia poliisisetiä ja tuomaritätejä. Jos tuolla tavalla selität asian niin lapsesi saattavat jopa uskoa että rikolliset ovat hyviä ja yhteiskunta mätä. Kannattaa sanoa että isä ihan omasta vapaasta tahdostaan teki rikoksen ja on nyt vähän aikaa vankilassa teosta josta muualla maailmassa voisi tulla usean vuoden tuomio. 

Vierailija
50/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikein malli-isä kun pääsee heti avovankilaan.

Voi hyvinkin olla että isä on peräti virtuaalivankilassa.

Vierailija
51/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla rehellinen, ei kaunistele eikä peittele. Sanoo vaan asiat niinkuin ne on.

Lapset saa kyllä kuitenkin tietää ennenpitkää, jos ei muualta niin kavereilta tai sukulaisilta jotka kyllä on näissä tilanteissa kertomassa auliisti.

Ja ennenkaikkea, lapsella on oikeus tietää.

Lastenhan vika se ei ole jos isä on vankilassa.

Vierailija
52/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lasten iästä. Meillä teini-ikäisille kerrotiin, nuorimmalle eli 5v sanottiin että on työmatkalla. Talousrikoksesta kyse, vankilassa n. 4kk

Vierailija
53/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei isä ihan itse kerro lapsille? Minä ainakin laittaisin isän kertomaan lapsille ja olisin lasteni tukena.

Itse saan aina kertoa exäni koheltamiset, koska hän ei ole läsnä. Sinun exäsi on läsnä ja voi itse kertoa.

Voimia ap

Vierailija
54/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten selität teon uhrille ja hänen läheisilleen?

Vierailija
55/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.krits.fi/fin/palvelut/ehja_perhe_-toiminta/

Ota yhteyttä sivujen yhteystietoihin ja pyydä neuvoja ja tukea

Vierailija
56/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko 8 kk tuomion? Ei kai siitä tarvitse istua ensikertalaisena kuin 1/3. Vai onko saanut pidemmän tuomion, josta todellista istumista tulee tuo 8 kk? Silloin on tainnut olla isompi moka kyseessä. Oikein malli-isä...

Vierailija
57/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienon isän oot valinnut lapsillesi.

Vierailija
58/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan totuutta kertoisi, sanoisin vaikka ympäri pyöreästi lapsille että isä lähtee nyt puoleksi vuodeksi pienelle reissulle ja tulee sitten taas syksyllä.Aika järkyttävää olisi kuulla että oma isä joutuu vankilaan, Plus noin pienet lapset eivät välttämättä täysin ymmärrä sitä puhuisivat kavereilleen varsinkin pojat että mun iskä on vankilassa ja kavereiden vanhemmatkin saisi kuulla äkkiä juttu leviää.. Ja jos lapsesikin pitävät isää oikein täydellisenä iskänä niin kuinka tuo vankila juttu vääristäisikään heidän kuvaa saattaisivat jopa olettaa että se on iha hyvä juttu kerta meidänkin kunnon isä sinne joutuu!

Vierailija
59/59 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malli-isä ei joudu vankilaan! Valeheella on lyhyet jäljet eli jos sille linjalle lähdet että valehtele niin jäät siitä joskus kiinni. Voi olla että lastenkin kaverit ovat nyt entisiä kavereita. Jos minun lapset olisivat olleet yökylässä sellaisen luonna joka tietäisi joutuvansa vankilaan niin olisi entisiä kavereita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi