Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähinnä säälittää maalaiset, jotka ovat niin itseään täynnä! Ov.

Vierailija
10.12.2013 |

Kyllä kulttuurishokki on melkoinen, kun Helsingistä menee pieneen maalaiskylään, jossa ihmiset ovat pääosin ilkeitä, kouluttamattomia, työttömiä juoruilijoita. Ja kyllä, tämä on vastaus kaupunkilaisten haukkumiseen, jota nämä maalaiset itse tekevät. Satakertaa mieluummin kansainvälisessä, merellisessä, upeassa Helsingissä, jossa huippu koulut, yliopistot, parhaat työpaikat, kansainvälinen ilmapiiri, upeita asuinalueita, hyväpalkkaiset työt, mahtavat kollegat! ;)

Sellaiset maalaiset, jotka eivät tähän populistiseen haukkumiseen osallistu, ovat ok. Muut, lähinnä säälin. Ei ole käyty kuin kerran elämässä Kanarialla, jos sitäkään.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itse pari kk sitten pk-seudulta takaisin maalle 10 vuoden jälkeen. Olen akateemisesti koulutettu ja yhä koulutustani vastaavassa työssä. Oma elämänlaatuni on parantunut huomattavasti maalle muuton jälkeen, mutta ymmärrän myös sen, ettei se sovi kaikille. Joku ihminen arvostaa yhteisöllisyyttä, rauhaa, tilaa, samalla palveluista ja uramahdollisuuksista tinkien, toinen taas vilkasta sosiaalista elämää, työ- ja harrastusmahdollisuuksia sekä niitä huipputyöpaikkoja ja -oppilaitoksia. Itse olen nähnyt nuo molemmat puolet, ja minua ärsyttää suunnattomasti tuo puolin ja toisin haukkuminen. Se on täysin järjetöntä.

Vierailija
22/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:38"]

Hihihi, ap kävi siis kotipaikkakunnallaan :) :) :).

Nämä sudeettisavolaiset jaksavat huvitttaa kerta toisensa jälkeen.

[/quote]

Mulla on muuten ihan sama fiilis kuin aloittajalla. Kotipaikkakunnalla on aivan kammottavaa käydä, koska ihan yksinkertaisesti jo se ihmisten tuijottaminenkin vituttaa. On aivan ihanaa oleilla pääkaupunkiseudulla missä KUKAAN ei tuijota tai vahtaa tekemisiäsi- mutta jos apua tarvitset niin saat sitä.

Esimerkiksi näitä virkaintoisia tyrkyttäviä myyjiä ei ole niin paljoa mitä esim. syrjäseutujen mukamas pikkukaupungeissa/kylissä on. Palvelu on joko sitä että myyjä tulee syliin istumaan ja lässyttää TAI että mulkoilee vihamielisen oloisena. Etelässä saa parempaa ja asiantuntevampaa palvelua (tästä puhun nyt itse palveluammatissa olleena ja työni puolesta liikkeeissä asioineena). Se ongelma "maalaisilla" vaan on kun sinne "etelän" liikkeeseen mennään jo valmiiksi naama norsunveellä ja OLETETAAN että palvelu on huonoa. Näkeehän sen juuri näissä pakettimatkailijoissa, lähdetään kerran vuodessa Kanarialle ja sitten kiukutellaan oppaalle jos ei hotellissa tule lämmintä vettä joka ilta. Kauheat korvaushakemukset ja huudot, koska ME on maksettu ME halutaan ME ME ME! Eivätkä nämä ihmiset oikeasti älyä että jos sitä lämmintä vettä pitää saada niin ei kannata matkustaa maahan missä vesijohtoverkostot eivät ole yhtä kehittyneitä kuin Suomessa, ts. ei kannata matkustaa ollenkaan vaan pysyä Suomessa. Säälittää ihmiset ketkä matkustaa ulkomaille vain pettymään joka kerta.

En ole koskaan saanut pääkaupunkiseudulla huonoa palvelua kun olen asioinut liikkeissä, mutta esim. Pohjois-Karjalassa olen saanut ihan jopa törkeääkin kohtelua. Ihan esimerkkejä: Myyjät katsovat asiakkaita arvostelevasti; ja valitsevat ketä palvelevat sen perusteella miltä he näyttävät, jos pyydät apua sinua kohdellaan ylimielisesti koska myyjä ottaa sen henk.koht. loukkauksena ettei hänen ylimielinen nyökkäys riittänytkään palveluntarjoamiseksi. Jos olet nuori, alle kolmekymppinen nainen ja pukeutunut "mitäänsanomattomasti" et saa palvelua, se tarjotaan sille vanhemmalle naisväelle. Teinit nyt eivät saa palvelua laisinkaan, heissä ei nähdä ostopotentiaalia ja heitä syytetään "hengailusta" ja "norkoilusta" (juu, he hengaavat ja kuluttavat kymmeniä euroja kauppoihin, mutta eivät niihin kauppoihin joissa heitä ei palvella).

Samoin on kodinkoneliikkeet, jos siellä on naisasiakas häneen suhtaudutaan välinpitämättömästi ja aina ensin palvellaan miespuolista henkilöä, onpa jopa myyjä esitellyt pinkkiä epilaattoria miehelleni kun sitä olimme ostamassa. Etsin omaa autoani Joensuun seudulta puoli vuotta ja tulin kohdelluksi niin välinpitämättömästi, että ostin autoni liikkeestä missä sain oikeasti palvelua vähättelevän ylimielisyyden sijaan. Kysymyksiini vastattiin:" No se on mitä se on" - tai "semmoista se on elämä" - tai "no se on voi voi".

Ongelma on oikeasti olemassa, eivätkä ihmiset syrjäseuduilla ymmärrä kuinka luontaantyötävää niissä pikkukylissä on vierailla tai ylipäänsä asioida pikkukaupungeissa. Kun on olemassa näitä pikkukaupunkeja joihin pikkupitäjien kaikki kyläläiset ajavat kerran viikossa ja tuppautuvat sitten yhteen isoon ostoskeskukseen (Prisma, Citymarketit yms.) niin tottakai siellä käytävillä seilaa ihmisiä kärryineen joilla ei ole mitään käsitystä toisten ihmisten huomioonottamisesta. Ei TARVITSE ikinä ottaa ketään huomioon kun asuu korvessa, ja kun MINÄ kerrankin tulen ISOLLE KIRKOLLE niin kyllä saavat muut väistää. MINÄHÄN en väistä liikenneympyrässä enkä päästä OHI kun kerrankin isolle tielle pääsin!

Koin oikeasti kuvotusta kun olin pakotettu asioimaan pikkukaupungissa veronpalautusten saamisen jälkeen, se meininki oli jotain järkyttävää. Samana viikonloppuna asioin Helsingissä ja se ero oli valtava. Siellä on niin paljon enemmän ihmisiä, että on vaan pakko huomioida toiset et vaan voi jöröttää siinä liukuportaissa itsepintaisesti sinun ON väistettävä oikealle jos takaa tulee joku. Myönnän, joskus olen tuntenut nautintoa kun näkee näitä ylimielisiä maalaisia jotka marssivat metroon asenteella "kyllä se metro muuten odottaa näkeehän se kuski että MINÄ olen vielä laiturilla" ja sitten kun ovet läpsähtävätkin kiinni niin kailotetaan kuinka "MEIJÄN KYLÄLLÄ SE EI OO NIIN KIIRE PERKELE!".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuten muuttanut elämässäni yli 25 kertaa, ja noin reilu puolet asunnoistani on ollut Helsingissä ja vähän alle puolet pikkupaikkakunnilla, ja paskimmat naapurit on olleet pikkupaikkakunnilla. Helsingin naapureista ei ole MITÄÄN huonoa sanottavaa, siellä sai olla kun on. Pienissä kylissä kytätään, vahditaan ja juorutaan ja se pakkomielle "tunne naapurisi" on kyllä ihan perseestä. Mulle tuli naapurin nainen (ylläri kylässä) lainaamaan sokeria, annoin sitä sille. Toisen kerran se kävi lainaamassa jauhelihaa (kuka helvetti lainaa jauhelihaa??) ja mulla vielä oikeasti sattui olemaan sitä kaapissa. Sanoin sille että hei tuossa alakerrassa on kauppa käy sieltä, arvatkaa tervehtikö se akka enää koskaan?? Ja sitten alkoi se juoruilu ja ei mennyt kauaa kun mulkoili koko pihan akat. Onneksi ei tarvinnut asua siinä kauaa. Mä olen täysin sitä mieltä että pikkukaupungit ovat täynnä niitä kylähulluja jotka ovat lähteneet kotikylästään asuttamaan "isoa kaupunkia " mutta eivät osaa sopeutua sen rytmiin. Toisten ihmisten vaan pitäisi pysyä siellä kyläkommuunissa, eikä änkeä väkisin asumaan sinne minne ei sopeudu.

Vierailija
24/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin kaupungista maalle. Olen muuten kouluttamaton ja kerran elämässäni käynyt Kanarialla ja kerran Prahassa joten sovin sitten tänne maalle varmasti hienosti. Työtön en vielä ole koskaan ollut kahta kuukautta pidempään, mutta hyvin mahdollisesti sekin on vielä edessä kun hoitovapaa loppuu. Ilkeilystä enkä juoruilusta tiedä kun en kuulu maalaisten sisäpiiriin. Olen asunut täällä 3,5 vuotta enkä tunne vieläkään ketään, edes naapureita. Ainakin saa rauhassa elää.

Kummassakin asumisessa on puolensa.

Vierailija
25/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 jatkaa: Stockan kosmetiikkaosastolla minulle tarjottiin palvelua ennen Helena Lindgreniä, koska olin vuorossa ensimmäisenä. Mitäpä luulette että kävi pienen kaupungin kosmetiikkaosastolla kun kaupunginjohtajan rouva tuli ostoksille? Siinä ei ollut väliä millään muulla kuin sillä, että myyjätär saa tungettua sen kielen mahdollisimman nopeasti mahdollisimman syvälle kaupunginjohtajan rouvan sulkijalihakseen.

Vierailija
26/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se suomalainen huonon itsetunnon pystykorvageeni.

Kun ollaan epävarmoja ja tyytymättömiä omaan olemiseen, räksytetään muille.

Maalaiset ivaavat kaupunkilaisia ja etelän veteliä, jopa oman heimonsa edustajia, jotka ovat uskaltautuneet pois kotiseuduiltaan. Ne ovat leuhkoja kun tulevat kesäisin synnyinseuduilleen elvistelemään isoilla autoillaan ja sihauttavat sitä ässäänsä. Kaupunkilaiset yrittävät näykkiä takaisin, harmissaan kun eivät enää kelpaa vanhoille kavereille. 

Ulkomaille lähtenyttä vasta nokitaankin, kun ovat aina haukkumassa Suomea, jossa on pimeää, räntää ja ikävät mykät ihmiset.  

Lopuksi Kyrvätperä - Oullu - Hesa-kinaan aina jossain välissä ilmestyvät ne maailmanvalloittajat, jotka ovat asuneet 20 vuotta yhdessä metropolissa ja 20 toisessa ja julistavat, että Helsinki, no sehän on tuppukylä vaan.

Hei, onko lumi yllättänyt tänä talvena jo autoilijat? Onko alla kitka- vai nastagummit?

Vierailija
27/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:06"]

Jotenkin kyllästyttää tämä maakuntien henkinen sisällissota. Eikö muuta viihdettä ole kuin solvata ja halventaa toisia ihmisiä asuinpaikan perusteella? Tuleeko siitä hyvä olo, kun oikein haisevan törkyämpärin kaataa helsinkiläisen tai heinäveteläisen niskaan?

[/quote]

Mä olen miettinyt, että voisi johtua siitä, että ihmiset, jotka on asuneet koko elämänsä samalla paikkakunnalla, eivät ymmärrä, että muuallakin voi olla ihan hyvä olla. Toinen ryhmä ovat sitten ne, jotka ovat kotoisin maalta ja muuttaneet kaupunkiin, ja mielikuva maaseudusta perustuu teini-ikäisen mustavalkoiseen maailmankuvaan.

Mä oon itse kotoisin pikkukaupungista, opiskelin ja työskentelin yli 10 vuotta Helsingissä, asunut kahdesti ulkomailla ja nyt asun maalla. Ainakin mielestäni olen nähnyt hyvät ja huonot puolet sekä maalla että kaupungissa asumisesta, ja myös ne kaikki harmaan sävyt välissä.

[/quote]

Eniten täällä huutavat ne jotka ovat asuneet ikänsä Helsingissä. Missään muualla ei ole mitään, uih kun on kamalaa jos joutuisi jonnekin muualle muuttamaan. Sitten huudellaan muiden ihmisten olevan ahdasmielisiä ja asuinseudulleen jämähtäneitä juntteja

Vierailija
28/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nuo samat maalaiset tulee stadiin ja esim. Stokkalle ostoksille, ja ovat niin leveetä ja isoa ja mahtavaa että kaikkien pitää palvella heitä heti ja nyt, röyhkeitä ja etuilevia moukkua! Silti tinkivät, kitisevät hinnoista kaikkien kuullen ja kun lähtevät takaisin sinne nurkkakuntaan että kun siellä Hesassa oli niin kallista, ja vielä ihan kauheen ylpeetä ja inhottavaa väkeä joka paikassa!

Vierailija
29/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä Suomen vastakkainasettelua mitä asumiseen tulee. Itse olen pienestä kylästä lapista kotoisin ja asunut pk-seudulla kohta 20v ja ulkomaillakin olen ehtinyt muutaman vuoden viettää. Mulle on ihan se ja sama missä asun, kunhan perhe on siellä. Joka paikasta löytyy ne hyvät ja huonot puolet ja joka paikassa olen pystynyt hyvää elämää viettämään ja tutustunut mukaviin ihmisiin. Kotiseudulla käyn mielelläni  monta kertaa vuodessa välimatkasta huolimatta.

Vierailija
30/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

korj. moukkia

Vierailija
31/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla ettei sulla ole elämässäsi asiat kunnossa ja olet noin onneton :(

Tsemppiä jatkoon elämässäsi!

Vierailija
32/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin huvittavaa kun käyn vanhalla kotipaikkakunnalla josta muutin pois yli 15 vuotta sitten, niin siellä ei ole juuri enää ketään samanikäisiä tuttuja, vaan ihan uusi polvi nuorempaa väkeä, katselevat uteliaana baareissa ja kaupoissa minua että kuka tuo ulkopaikkakuntalainen on =D Minua vanhemmat ihmiset ja vanhemmat polvet eivät osaa heti yhdistää minua siskooni eikä vanhempiini, koska olen vaalea ja he tummempia. Jälkikäteen olen kuullut kysyttävän että kuka se oli joka kävi täällä ja sitten heille avautunut että kuka mystinen ulkopaikkakuntalainen olikaan. Käyn siellä vain 1-2 kertaa vuodessa, lähinnä pitkän välimatkan takia ei tule ajettua.

Vierailija
33/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä päin "maalta" on. Itä-Suomesta tänne Helsinkiin tulevat maalaiset on niin itseään täynnä ja erottuvat junttimaisuudellaan, kun taas Länsi-Suomesta tulevat maalaiset omaavat käytöstavat ja tyylikkäämmän ulkoasun eli heitä ei juuri erota muista paikallisista paitsi ehkä jonkin murteen takia.

Vierailija
34/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:29"]

Kyllä kulttuurishokki on melkoinen, kun Helsingistä menee pieneen maalaiskylään, jossa ihmiset ovat pääosin ilkeitä, kouluttamattomia, työttömiä juoruilijoita. Ja kyllä, tämä on vastaus kaupunkilaisten haukkumiseen, jota nämä maalaiset itse tekevät. Satakertaa mieluummin kansainvälisessä, merellisessä, upeassa Helsingissä, jossa huippu koulut, yliopistot, parhaat työpaikat, kansainvälinen ilmapiiri, upeita asuinalueita, hyväpalkkaiset työt, mahtavat kollegat! ;)

Sellaiset maalaiset, jotka eivät tähän populistiseen haukkumiseen osallistu, ovat ok. Muut, lähinnä säälin. Ei ole käyty kuin kerran elämässä Kanarialla, jos sitäkään.

[/quote]

Mieti kuitenkin sitä miksi ennen lomia ja viikonloppuja Häslingistä poispäin on niin kovat autojonot ja ruuhkaa junissa? 

Vierailija
35/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan te hyvät rouvat ja neidit saatte elää minun ikääni asti niin huomaatte että niin niitä löytyy juntteja ja kateellisia ja selkäänpuukottajia ja hienohelmoja sekä Helsingistä, pikkukaupungeista, syrjäkylistä ja maailman miljoonakaupungeista. Semmoiseksi se ihmisluonto muotoutuu persoonan ja kokemusten mukaan asui sitä sitten missä tahansa. Muiden tekemisiin tai tuijottamisiin ei sitten voikaan vaikuttaa, ainoastaan omaansa ja sitä kannattaa eniten tarkkailla sillä kaikki meistä joskus sortuvat ikävään käytökseen.

Vierailija
36/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää, kun katselen telkkarista väillä sitä Tuurin kyläkaupasta kertovaa ohjelmaa. Saan siitä ihan tarpeekseni katsella maalaisten fiksuutta ja käytöstä.

Kiitän esivanhempiani, että syntyivät tänne Helsinkiin ja olen saanut asua täällä koko ikäni.

Vierailija
37/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää, kun katselen telkkarista välillä ohjelmia ja uutisia Helsingistä. Saan siitä ihan tarpeekeni katsella stadilaistan fiksuutta ja käytöstä.

Kiitän esivanhempiani, että syntyivät tänne maalaiskylään ja olen saanut asua täällä koko ikäni.

Vierailija
38/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:55"]

Se on se suomalainen huonon itsetunnon pystykorvageeni.

Kun ollaan epävarmoja ja tyytymättömiä omaan olemiseen, räksytetään muille.

Maalaiset ivaavat kaupunkilaisia ja etelän veteliä, jopa oman heimonsa edustajia, jotka ovat uskaltautuneet pois kotiseuduiltaan. Ne ovat leuhkoja kun tulevat kesäisin synnyinseuduilleen elvistelemään isoilla autoillaan ja sihauttavat sitä ässäänsä. Kaupunkilaiset yrittävät näykkiä takaisin, harmissaan kun eivät enää kelpaa vanhoille kavereille. 

Ulkomaille lähtenyttä vasta nokitaankin, kun ovat aina haukkumassa Suomea, jossa on pimeää, räntää ja ikävät mykät ihmiset.  

Lopuksi Kyrvätperä - Oullu - Hesa-kinaan aina jossain välissä ilmestyvät ne maailmanvalloittajat, jotka ovat asuneet 20 vuotta yhdessä metropolissa ja 20 toisessa ja julistavat, että Helsinki, no sehän on tuppukylä vaan.

Hei, onko lumi yllättänyt tänä talvena jo autoilijat? Onko alla kitka- vai nastagummit?

[/quote]

Mutta Helsinkihan on tuppukylä!!

Olen onnellinen, että muutin maalta suoraan ulkomaille ja jätin Helsingin väliin; mitäpä siellä törkykalliissa minipalkkalassa olisinkaan tehnyt....

Vierailija
39/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:06"]

Jotenkin kyllästyttää tämä maakuntien henkinen sisällissota. Eikö muuta viihdettä ole kuin solvata ja halventaa toisia ihmisiä asuinpaikan perusteella? Tuleeko siitä hyvä olo, kun oikein haisevan törkyämpärin kaataa helsinkiläisen tai heinäveteläisen niskaan?

[/quote]

Mä olen miettinyt, että voisi johtua siitä, että ihmiset, jotka on asuneet koko elämänsä samalla paikkakunnalla, eivät ymmärrä, että muuallakin voi olla ihan hyvä olla. Toinen ryhmä ovat sitten ne, jotka ovat kotoisin maalta ja muuttaneet kaupunkiin, ja mielikuva maaseudusta perustuu teini-ikäisen mustavalkoiseen maailmankuvaan.

Mä oon itse kotoisin pikkukaupungista, opiskelin ja työskentelin yli 10 vuotta Helsingissä, asunut kahdesti ulkomailla ja nyt asun maalla. Ainakin mielestäni olen nähnyt hyvät ja huonot puolet sekä maalla että kaupungissa asumisesta, ja myös ne kaikki harmaan sävyt välissä.

[/quote]

Eniten täällä huutavat ne jotka ovat asuneet ikänsä Helsingissä. Missään muualla ei ole mitään, uih kun on kamalaa jos joutuisi jonnekin muualle muuttamaan. Sitten huudellaan muiden ihmisten olevan ahdasmielisiä ja asuinseudulleen jämähtäneitä juntteja

[/quote]

Syntyperäisillä helsinkiläisillä ei ole mitään tarvetta käyttäytyä noin. Heitä ei kiinnosta vieraiden ihmisten mahdollinen ahdasmielisyys.

Vierailija
40/54 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei asu ihmisiä. Siellä asuu junantuomia savolaisia jotka kuvittelevat, että osoitteen vaihtuminen Koskelantieksi tekee heistä jotenkin parempia kun "team Landesta". :D

Tyttö voi lähteä Pieksämäeltä mutta Pieksämäki ei lähde tytöstä.

Stick to what you know, girl ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi