Laittomat kysymykset työhaastattelussa
Onko sinulta kysytty laittomia kysymyksiä? Minkälaisia?
Kommentit (41)
Kysyttiin onko poikaystävää. Ei edes että seurusteletko, vaan että onko poikaystävä. Ei ollut, mutta teki mieli vastata että olen polyamorinen ja elän 7 naisen kanssa
On kysytty onko lapsi ja olenko yh, olin nuori ja hain osa-aikaista paikkaa hyvämaineisesta suomalaisesta firmasta. Vastasin rehellisesti että kyllä, mutta lapsenhoito on järjestetty niin ettei pitäisi vaikuttaa työkuvioihin mitenkään, ei sisältänyt yötöitä tuo homma. Haastattelun sävy muuttui tuon kysymyksen jälkeen ja haastattelu loppui pian. En saanut paikkaa, työkokemusta ja erinomaiset suositukset oli samalta alalta, joten uskoisin että johtui lapsesta että en tullut valituksi.
Harmitti tosi kovasti, mutta minkäs teet. Jos en olisi vastannut, olisi lopputulos ollut sama.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenteosta on kysytty. Valehtelin surutta, koska kysymys oli laiton.
Tämä kysymys on tärkeä työnantajalle että tietää palkatessaan ettei työntekijä häivy äitiyslomalle.
Laitonta on valehdella lisääntymisestä.
Minä kerron lapsista kysymättäkin, en mene töihin lapsivihamieliseen paikkaan johon palkataan mieluummin lapsettomia. Tämän kerron esimerkiksi siinä kohtaa kun kysytään miten hallitsen stressiä, kerron että töistä palautuminen on suhteellisen helppoa koska elämässä on myös muita tärkeitä asioita, kuten lapset ja heidän kanssaan touhuaminen. Entinen maajohtaja sanoi että hän ei palkkaa yli 40v perheettömiä, tälläiset ihmiset kokevat liian helposti että työelämän pitäisi täyttää kaikki elämän tarpeet. Myös mieheni on kertonut työhaastattelussa, että jos hänet palkataan, tulee hän pitämään koeajalla isyysloman. Olen saanut hakemani työt, samoin mieheni. Se joka piilottelee lapsiaan, sen arvot ei ole sellaiset että minäkään palkkaisin (ja olen ollut haastatteluissa mukana kun seuraajia on palkattu).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vastaisin lähes kaikkeen mitä halutaan tietää. Jos kieltäydyn vastaamasta, niin sehän antaa kuvan että mulla on syytä salailla asioita. Tuskin tulen silloin valituksi siihen hakemaani työhönkään. Jos täysin asiattomaksi menisi keskustelu, niin silloin varmaan toteaisin että nämä ovat yksityisasioitani ja pyytäisin perusteluita miksi ne olisivat työn kannalta merkityksellisiä. Vastauksen perusteella sitten joki vastaisin tai kieltäytyisin vastaamasta. Tuskin saisin silloin kyseistä paikkaa, mutta voi olla etten enää siinä vaiheessa haluaisikaan.
Laverteletko yrityksenkin luottamukselliset asiat kaikille kysyjille?
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn kaikilta tipuilta, että onko ollut tapana harrastaa seksiä työpaikalla.
t. Rauno 52 v., esimies
Kylläpä olet ihan älyttömän hauska nainen. Hehe hehe.
MInä en haastattelijana kysy perheestä, mutta kerron, että meillä ei ole mitään erityisjärjestelyjä perheellisille, ei mahdollisuutta lyhennettyyn työviikkoon tms. ja sitten kysyn, että ei kai tämä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn kaikilta tipuilta, että onko ollut tapana harrastaa seksiä työpaikalla.
t. Rauno 52 v., esimies
Kylläpä olet ihan älyttömän hauska nainen. Hehe hehe.
Tämä 18 cm pursotin vasemmassa lahkeessa sanoo jotain muuta.
t. Rauno 52 v.
Vierailija kirjoitti:
MInä en haastattelijana kysy perheestä, mutta kerron, että meillä ei ole mitään erityisjärjestelyjä perheellisille, ei mahdollisuutta lyhennettyyn työviikkoon tms. ja sitten kysyn, että ei kai tämä haittaa.
Miksi alapeukut? Tuossa ei ole mitään laitonta, ainoastaan informaatiota. Samalla tavalla kerron, että työt alkavat viimeistään klo 8.30, jolloin on oltava työpisteessä. Alapeukutatteko sitäkin vai oletteko sitä mieltä, että asiakkaat voivat kyllä odotella, josko ennätetään töihin klo 10.
Ei ole olemassa mitään laittomia kysymyksiä. Ei noiden kysymisestä ole säädetty mitään rangaistuksia. On ainoastaan aiheita joihin ei ole pakko vastata.
Vierailija kirjoitti:
Onko laittomaan kysymykseen ok vastata valheella? Esim. jos kysytään lapsenhankkimissuunnitelmista, onko ok sanoa, että ei ole suunnitelmissa, vaikka olisikin jo yritys päällä? Koska sillä jos jättää vastaamatta vetoamalla kysymyksen laittomuuteen on kuitenkin vaikutusta lopputulemaan...
Kysymyksen välttämäiseen muuten auttaa myös se, että ottaa mahdolliset sormukset pois haastatteluun.
Ei muuten auta. Ei ole sormusta, mutta silti kysytty jokaisessa työhaastattelussa onko lapsia ja monesti sitäkin, onko lapsia suunnitelmissa.
olisi se kiva tietää jos nuo valittajat olisivat jostain vastuussa ja palkkaamassa henkilöstöä. varmaan ottavat lapsiaankin kaisemaan kenen vaan . narkkari varkaat ja pedofiilit varmaan käy "kun ei saa kysyä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenteosta on kysytty. Valehtelin surutta, koska kysymys oli laiton.
Tämä kysymys on tärkeä työnantajalle että tietää palkatessaan ettei työntekijä häivy äitiyslomalle.
Laitonta on valehdella lisääntymisestä.
Väärin, on laitonta syrjiä lisääntymisen perusteella. Koska olemassa olevat tai tulevat lapset eivät saa vaikuttaa siihen, valitaanko kyseinen hakija, ei mahdollinen työnantaja tarvitse sitä tietoa. Jos on niin röyhkeä, että kysyy silti saa ja on oikein valehdella asiasta.
Minä kerron työhaastatteluissa avoimesti lapsista, koska lapseni ovat jo niin isoja, että ei ole pelkoa siitä, että pitäisi jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin tmv. ja kun ne lapset on jo tehty, ei ole myöskään pelkoa äitiyslomalle jäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Perheestä on kysytty ja olenko usein sairaana. Mua ei haittaa yhtään nuo kysymykset.
Vaikka sinua henkilökohtaisesti ei haittaa, ei niitä kysymyksiä saa silti esittää. Koska jos kertoo että on perhettä ja sairastelee paljon, saatetaan jättää palkkaamatta, tietenkin jonkin tekosyyn varjolla. Ei ole laillista syrjiä esimerkiksi lapsien/lapsisuunnitelmien takia ja siksi noita ei kysytä, jos kysytään voi olla vastaamatta tai valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Tuossa ei ole mitään laitonta, ainoastaan informaatiota. Samalla tavalla kerron, että työt alkavat viimeistään klo 8.30, jolloin on oltava työpisteessä. Alapeukutatteko sitäkin vai oletteko sitä mieltä, että asiakkaat voivat kyllä odotella, josko ennätetään töihin klo 10.
Tuo on epäsuora tapa kysyä perhetilanteesta, varsinkin "ei kai haittaa". Siksi alapeukut.
Armeijan käyntiä on kysytty vaikka työtehtävä ei liittynyt mitenkään siihen. Asettaa miehet eriarvoiseen asemaan naisten kanssa jos käynyt vaikka sivarin tai saanut jalkavamman takia vapautuksen. Ihan samalla tavalla kuin naiset joutuu eriarvoiseen asemaan kysyessä vaikka "aiokto hankkiutua raskaaksi". Jossain poiliisin tai rajavartijan työtehtävässä tuon ymmärtää mutta muuten pitäisi olla laiton kysymys.
Minulta kysyttiin, että jos minut palkataan olenko varmasti käytettävissä vähintään tasan seuraavat 2 vuotta. Vastasin, että kyllä. Hupaisinta tässä oli, että jäin äitiyslomalle tasan 2 vuotta sopimuksen allekirjoituspäivästä. Pidin lupaukseni :)
Minua eivät haittaa hyvässä hengessä tehdyt kysymykset, sillä pitkälti niiden tarkoitus on myös nähdä kuinka vastaaja reagoi mahdollisesti kokiessaan epämukavuutta.
Jos hakisin töitä olisin avoin, minulla ei ole mitään salattavaa ja haluan antaa itsestäni avoimen kuvan.
Nyt yrittäjänä (wellness ala) miesasiakkaat kysyvät joskus olenko naimisissa, hmmmmm, en pidä siitä, enkä oikeastaan ole vieläkään oppinut vastaamaan siihen luontevasti, voi kunpa keksin jonkun hauskan sutkauksen, koska joskus käyttämäni närkästynyt "tämä ei ole asiallinen eikä asiaankuuluva kysymys" aiheuttaa kysyjälle kasvojen menetyksen ja minulle sitten usein asiakkaan menetyksen.
Sori off topic, mutta jos ei haittaa niin ideoita otetaan vastaan.
t. Rauno 52 v., esimies