Laittomat kysymykset työhaastattelussa
Kommentit (41)
- Paljonko käytät alkoholia?
- Oletko ollut oikeudessa syytettynä ?
- Oletko itse nostanut jollekulle syytteen oikeuteen ?
- Ovatko välisi äitiisi huonommat kuin isääsi koska kirjoitit isästäsi aineessa "läheisin henkilö elämässäni"
Näitä kysyi rekryfirman psykologi kun hain vastavalmistuneena inssinä vaativaa esimiestehtävää jota en saanut.
En usko että samoja kysymyksiä kysyttiin siltä mustapartagubbeltä joka palkattiin!
Multa ihan rekryfirman konsultti kysyi, että mites on tuo lastenhoito järjestetty, pitääkö ehtiä joka päivä aikaisin päiväkotiin. En kertonut, että olen jo yli 50, totesinpa vain, että nyt oli laiton kysymys. Tämä oli siis puhelinhaastattelu ja haastattelija oli britti Lontoosta. Oli hyvin hämmentynyt, kun kehotin tutustumaan tasavertaisuuslakiin. Muut haastatellut olivat kuulemma vastanneet kysymykseen. Siskot! Pitäkää puolenne, kun teiltä udellaan epäolennaisuuksia.
Kyllä mä vastaisin lähes kaikkeen mitä halutaan tietää. Jos kieltäydyn vastaamasta, niin sehän antaa kuvan että mulla on syytä salailla asioita. Tuskin tulen silloin valituksi siihen hakemaani työhönkään. Jos täysin asiattomaksi menisi keskustelu, niin silloin varmaan toteaisin että nämä ovat yksityisasioitani ja pyytäisin perusteluita miksi ne olisivat työn kannalta merkityksellisiä. Vastauksen perusteella sitten joki vastaisin tai kieltäytyisin vastaamasta. Tuskin saisin silloin kyseistä paikkaa, mutta voi olla etten enää siinä vaiheessa haluaisikaan.
Perheestä on kysytty ja olenko usein sairaana. Mua ei haittaa yhtään nuo kysymykset.
Onko laittomaan kysymykseen ok vastata valheella? Esim. jos kysytään lapsenhankkimissuunnitelmista, onko ok sanoa, että ei ole suunnitelmissa, vaikka olisikin jo yritys päällä? Koska sillä jos jättää vastaamatta vetoamalla kysymyksen laittomuuteen on kuitenkin vaikutusta lopputulemaan...
Kysymyksen välttämäiseen muuten auttaa myös se, että ottaa mahdolliset sormukset pois haastatteluun.
Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja nyt jo 46v, mutten silti sanonut 25-30v työhaastatteluissa muuta kuin ettei ole suunnitelmissa (koska haastattelija saattaa myös olla av-mamma jonka mielestä vapaaehtoinen lapsettomuus on saatanasta).
Lapsenteosta on kysytty. Valehtelin surutta, koska kysymys oli laiton.
Joka kerta kysytään lapsista. Vastaan, koska minulla on kysymykseen juuri se "oikea" vastaus työnantajan näkökulmasta. Tekisi mieli joka kerta sanoa etten vastaa koska laiton kysymys, mutta tiedän että sillä jää työ saamatta.
Työkkärissä juuri kysyttiin että 'miten lapsi voi, onko pysynyt terveenä? ' Vieras ihminen ja lapseni on itse asiassa terve. En tiennyt ennen tätä ketjua että noita ei saa kysyä näissä tilanteissa. Hyvä tietää.
No vielä 10v sitten JOKA haastattelussa kysyttiin laittomia ja vieläkin joskus.
Eli lapsentekoaikeita, lapsenhoitojärjestelyitä. kerran jopa kysyttiin onko lapsilla yksi isä (kolme lasta tuolloin).
Kahdesti äitiyslomalta palatessa olen tippunut pari pykälää alemmas kuin mistä lähdin.
Olenkin nelikymppinen ja mun ikäisille tää on normaalia
Ei kai kysymykset laittomia ole, vaikka kysyisi mitä. Ei vain ole hyvän tavan mukaista kysyä asioita, joilla ei ole yhteyttä työhön.
"Laiton kysymys" on ajatuksena absurdi, samaa luokkaa laittomien ajatusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko laittomaan kysymykseen ok vastata valheella? Esim. jos kysytään lapsenhankkimissuunnitelmista, onko ok sanoa, että ei ole suunnitelmissa, vaikka olisikin jo yritys päällä? Koska sillä jos jättää vastaamatta vetoamalla kysymyksen laittomuuteen on kuitenkin vaikutusta lopputulemaan...
Kysymyksen välttämäiseen muuten auttaa myös se, että ottaa mahdolliset sormukset pois haastatteluun.
Saa valehdella, näin ainakin opetettiin oikeusopin kurssilla.
Ei