Neulojia/virkkaajia paikalla? Suosikkilankasi?
Minun suosikkini nykyään on kirjava Nalle-lanka. Sopii hyvin lapasten tekoon, ja lapasista tulee raidalliset itsestään.
Toinen suosikkini on Isoveli.
Kommentit (29)
Täytyy olla samaa mieltä kuin moni aikaisempi, Novitaa en minäkään enää käytä kun laatu on huonontunut. Vanha seiska veikka oli kuin eri lankaa verrattuna nykyiseen, toki sitä vielä käyttäisin jos se olisi yhtä laadukasta kuin ennen oli. Uutuuslangoissa paljon akryylia, huonoa laatua. En näe järkeväksi käyttää aikaa neuleiden tekemiseen jos ne menee nopeasti ihan käyttökelvottomiksi.
Eli Dropsia käytän paljon minäkin, hintalaatusuhde siinä ihan mahtava ainakin verrattuna Novitaan. Haluaisin suosia toki suomalaista, mutta tällä hetkellä eipä kannata. Joten sinä joka sanoit että haukutaan Novitaa vain sen takia kun se on muotia haukkua suomalaista, kuinka paljon sinä teet tai käytät käsitöitä??
Langat on tosi kalliita, kaikki vähänkään paremmat on yli satasen kilo! Yritän katsella tarjouksia, ja olen tilannut jonkinverran virolaisesta lankaliikkeestä netin kautta. Kirpparilta löysin viimeksi laadukasta merkkivillalankaa kilon 20 e. Dropsit on laatuunsa nähden edullisia, mutta esim. Rowanit ja Norot huippukalliita. Harmittaa, kun esim. Moda-lehden mallit on usein tehty näistä superkalliista langoista. Säästän langoissa yksinkertaisesti neulomalla vähemmän villapaitoja ja enemmän sukkia. Pakko kuitenkin olla joku käsityö tekeillä :)
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta mitään teollisia lankoja vaan ainoastaan kotimaisia luomulampaan langasta tehtyjä lankoja jotka värjätty ekologisesti tai kasviväreillä. Kalliita ovat mutta ihania.. Esim www.puhdepuoti.
Tai Rintalan tila. Suosittelen muillekin
Samoin! Ostan sitten vaikka vähemmän mutta haluan tietää mistä lanka tulee ja täten myös kannattaa Suomalaista työtä. Ostan suoraan lammastilalta läheltä tai kauempaa mutta suomesta (tai ahvenanmaa, suomeenhan sekin kuuluu;) ) ovat kylläjotain todella ihania lankoja ja saa tehtyä todella lämpimät sukat.
Villasukat teen aina 7 veikasta. Kivaa käsitellä, suht halpaa ja löytää joka marketista. En odotakaan villasukkien kestävän seuraavaan kymmentä vuotta, vaan ihan mielellään teen uudet joka sesonkiin. Niiden neulominen on niiin ihanaa <3
Suvun pikkuisille ostan toki sitten lankaliikkeistä kalliimpia ja pesua paremmin kestäviä lankoja. Hjertegarn Blend Bamboo on ihanaa vaunupeittoina, nuttuina yms.
Villa-allergiselle lankoja on aika rajattu tarjonta. Käytän mitä löytyy, pakon edessä.
Hei! Olen samaa mieltä, että Novitan 7-veljestä lanka ei ole enää entisensä. Ne vanhemmat langat kestivät hyvänä vuosikausia, mutta nämä nykyiset todellakaan eivät. Olen kutonut miehelleni muutamat villasukat ja ne menivät aivan nukkavieruiksi alle vuodessa. Lanka ei enää ole niin hyvälaatuista kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta mitään teollisia lankoja vaan ainoastaan kotimaisia luomulampaan langasta tehtyjä lankoja jotka värjätty ekologisesti tai kasviväreillä. Kalliita ovat mutta ihania.. Esim www.puhdepuoti.
Tai Rintalan tila. Suosittelen muillekinSamoin! Ostan sitten vaikka vähemmän mutta haluan tietää mistä lanka tulee ja täten myös kannattaa Suomalaista työtä. Ostan suoraan lammastilalta läheltä tai kauempaa mutta suomesta (tai ahvenanmaa, suomeenhan sekin kuuluu;) ) ovat kylläjotain todella ihania lankoja ja saa tehtyä todella lämpimät sukat.
Ihanan lämpimiä ovat, mutta eivät kovin kestäviä. Parsinneuloille on kovasti käyttöä. En ymmärrä tuon erään kirjoitusta, kun ei halua sukkien kestävän 10 vuotta, mutta silti tekee sukkansa 7 veljeksestä.
7 veljestä ei ole todellakaan kiva käsitellä, kun on käyttänyt norjalaisia tai muita laadukkaampia lankoja.
Novitalla on ihan ok lankoja, mutta laatu huonontunut. Eli 90-luvulla seiskaveikasta neulotut sukat voivat olla vielä ihan hyvät mutta pari vuotta sitten neulotut jo kamalassa kunnossa. Moneen lankaan tosiaan lisätään akryyliä ja täysvillaisetkaan eivät ole niin pehmoisia kuin monet esim. Dropsin langat. Kyllä Novitan langoistakin silti jotain voi tehdä, esim tumppuja.
Tuolle yhdelle joka valitteli Lankamaailman kalleutta: mistä itse ostat lankoja?