Hei, sinä 20-30 -vuotias koronan levittäjä
ja kaikki muutkin vastuuntunnottomat!
----
Hei.
Olisi todellakin ystävällistä olla ajamatta Suomea viime kevään tilaan, koska nyt jo tiedämme enemmän asiasta.
----
Moni pieni ja isompikin firma ajautuu konkurssiin kivan hippaheijaan takia.
TAJUATKO?
Kommentit (129)
Äärettömän itsekkäitä nuo nuoret aikuiset. Kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja superimmuuneja. Mutta kuinkas sitten kävikään? Pitääkö muutaman kuolla, ennen kuin viesti menee perille? Melkein toivoisin, että muutama joutuisi teholle henkihieverissä ja kuvat näistä nuorista urhoista leviäisivät mediassa.
Jokainen voi vaikuttaa omaan sairastumisriskiinsä, eikä syyttää vain muita. Ei liiku kuin pakolliset, pesee kädet ja pitää turvavälin. Ei koskettele kasvoihin. Ja jos joku yrittää tulla liian lähelle niin voi väistää, sekä kehoittaa ystävällisesti pitämään turvavälit.
Ei kannata mennä ruuhkaisina aikoihin kauppaan tai julkisiin kulkuvälineisiin. Jättää kokoontumiset välistä ja huolehtii töissä hygienianista ja etäisyydestä.
Ei siis tarvitse moralisoida muita, vaan kannattaa huolehtia omasta toiminnastaan ja varjella omaa terveyttään sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Bilehile kirjoitti:
Kerranhan vaan sitä eletään.
Kerranhan sitä.
Se on ihan totta.
---
Haluatko silti kuolla yhteen baareissuun?
---
ap
No nytkö hysteerikot jo uhkaavat kuolemalla. Kerrataanpa mielessä, kuinka monta ihmistä on tässä kuussa kuollut koronaan ja rauhoitutaan.
Ettekö tajua kasvomaskeja ja niiden käyttöä?
Tilanne on se, että satojentuhansien, jopa yli miljoonan ihmisen työ menee alta, jos ei maskeja käytetä, jos ei ymmärretä koronan vakavuutta:
-ravintolatyöntekijät (tarjoilijat, kokit, keittäjät ja vaikka somelierit)
-pienten firmojen koko henkilökunta, olkoot ala mikä tahansa
"Ei se minuun iske!" -ajattelu tukee tätä.
Vain tyhmä ja välinpitämätön ajattelee noin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän vaikea on tajuta näitä Tahko-reissuja tekeviä ja muita baarikärpäsiä, joiden pitää yhden illan aikana juosta kaikki aukiolevat paikat läpi 100 parhaan kaverinsa kanssa. Aivan kuin ei riittäisi olla siellä yhdessä baarissa tai lähteä viettämään mökkilomaa viiden kaverin kanssa. Miksi ihmeessä ei voi touhuta järjen kanssa näitä asioita? Voi mennä baariin, kunhan ei mene kipeänä eikä tapaa illan aikana puolta kaupunkia. Voi tehdä mökkireissun , kunhan kyseessä on pieni porukka. Miksi pitää olla niin äärettömän ahne ja itsekäs?
Nämähän ei tajua, ennen kuin baarit suljetaan ja kaikki matkustus kielletään. Kun ei ole itsekuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun tohon ikäryhmään. Töissä kiellettiin mun olla menemättä ihmisten ilmoille, koska mulla voi olla korona. Sen takia, koska yhdillä on todettu se (työkaverin tuttavilla). Nyt elämäni on syvältä. Yksin oloa vaan (asun yksin). "Ihan kiva," jos joudun olla yksin nyt koko loppuvuoden.
Voisin kyllä uhmata tätä, jos läheisilläni ei olisi mitään vakavia sairauksia. Harmittaa!
Eihän työnantaja voi kieltää vapaa-ajalla olemaan "menemättä ihmisten ilmoille". Työnantajan määräysvalta ulottuu vain työaikaan.
Ei työnantaja, mutta työterveys voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bilehile kirjoitti:
Kerranhan vaan sitä eletään.
Kerranhan sitä.
Se on ihan totta.
---
Haluatko silti kuolla yhteen baareissuun?
---
ap
No nytkö hysteerikot jo uhkaavat kuolemalla. Kerrataanpa mielessä, kuinka monta ihmistä on tässä kuussa kuollut koronaan ja rauhoitutaan.
Yksikin koronaan kuollut on liikaa, koska sitä vastaan voi suojautua kasvomaskilla ja olematta hullu bilihile.
Ihan kuin olisin back to the 80`s, kun HIV:ä vastaan luennointiin. Ja ihan syystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun tohon ikäryhmään. Töissä kiellettiin mun olla menemättä ihmisten ilmoille, koska mulla voi olla korona. Sen takia, koska yhdillä on todettu se (työkaverin tuttavilla). Nyt elämäni on syvältä. Yksin oloa vaan (asun yksin). "Ihan kiva," jos joudun olla yksin nyt koko loppuvuoden.
Voisin kyllä uhmata tätä, jos läheisilläni ei olisi mitään vakavia sairauksia. Harmittaa!
Eihän työnantaja voi kieltää vapaa-ajalla olemaan "menemättä ihmisten ilmoille". Työnantajan määräysvalta ulottuu vain työaikaan.
Miten ihmeessä työterveydellä olisi valtaa vaikuttaa jonkin vapaa ajan tekemisiin?
Koronaa oli jo lokakuussa 2019 Suomessa, siksi en käytä maskia paitsi tietysti jos tulee pakolliseksi jossain. Olin lokakuussa hotellissa Suomeen tullessa ja se oli täynnä aasialaisia yms. jotka yskivät kovaa koronayskää, vasta siihen aikaan ulkomailla alettiin "selvittää outoa keuhkotauhtia" korona on levinnyt jo 2019 alkutalvesta asti Suomeen tulleiden myös työntekijöiden mukana jotka lensivät kotimaistaan Suomeen, paikkana oli muuten turku silloin ja hotelli. Yskijät olivat kaikki miehiä ja osa makoilivat hotellin sohvilla erittäin sairaina, toisilla ei juurikaan ollut oireita. Itse en saanut muita oireita kun oudon tuntuisen keuhkokivun jota epäilin keuhkoahtaumaksi ja en liikkunut sen jälkeen muilla alueilla, kipu katosi itsestään 3-4kk aikana. Nyt olen törmännyt toistuvasti yskijöihin mutta ei ole ainakaan vielä tarttunut uudestaan.
En jaksa nyt etsiä juttua siitä amerikkalaisnuoresta, joka vähätteli koronaa ja halusi lähteä biletyslomalle kavereidensa kanssa, kun eihän se korona nuoriiin tartu eikä ole vaarallinen. Palasi kotiin ja tartutti koronan isäänsä, joka kuoli.
Miksi kukaan ei enää muista sikainfluenssaa? miksi silloin sai vapaasti yskiä toisia päin ja levittää tautia turhaan eteenpäin? sain sikaflunssan koska useat ihmiset yskivät päin, mikään juoma tai vesi ei riittänyt kurkku oli niin kuiva, tämänkin olisi voinut välttää. Sikaflunssaan kuoli Suomessa yli 200, mutta heitä ei enää kukaan muista.
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut muita oireita kun oudon tuntuisen keuhkokivun jota epäilin keuhkoahtaumaksi ja en liikkunut sen jälkeen muilla alueilla, kipu katosi itsestään 3-4kk aikana. Nyt olen törmännyt toistuvasti yskijöihin mutta ei ole ainakaan vielä tarttunut uudestaan.
Epäilit keuhkoahtaumaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä työterveydellä olisi valtaa vaikuttaa jonkin vapaa ajan tekemisiin?
Työterveyslääkäri voi määrätä.
Kaikki työntekijät ovat osa tätä yhteiskuntaa. Heilläkin on velvoite ajatella yhteistä hyvää määräämällä työntekijää.Ps. Me ihmiset olemme, kuin dominoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei enää muista sikainfluenssaa? miksi silloin sai vapaasti yskiä toisia päin ja levittää tautia turhaan eteenpäin? sain sikaflunssan koska useat ihmiset yskivät päin, mikään juoma tai vesi ei riittänyt kurkku oli niin kuiva, tämänkin olisi voinut välttää. Sikaflunssaan kuoli Suomessa yli 200, mutta heitä ei enää kukaan muista.
Miten niin ei muista?
Muistan hyvin, mutta ei nyt liity koronaan, koska tää on paljon pahempi.
Otin sika-influenssapiikin puoli vuotta sen jälkeen, kun annoin sen lapseeni pistää.
Ei tarvinnut tapella rokotusjonossa.
Toivon, ettei porukka nytkään ala kiihtyä, kun koronarokote tulee saatavaksi.
Nyrkkeillä ei tarvitse sen saadakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua kasvomaskeja ja niiden käyttöä?
Tilanne on se, että satojentuhansien, jopa yli miljoonan ihmisen työ menee alta, jos ei maskeja käytetä, jos ei ymmärretä koronan vakavuutta:
-ravintolatyöntekijät (tarjoilijat, kokit, keittäjät ja vaikka somelierit)
-pienten firmojen koko henkilökunta, olkoot ala mikä tahansa
"Ei se minuun iske!" -ajattelu tukee tätä.
Vain tyhmä ja välinpitämätön ajattelee noin.
Minä tajuan kasvomaskit vähän liiankin hyvin, siksi en tule niitä käyttämään. Keisarilla ja koko kansalla on uudet vaatteet. Kasvomaskien hyödyistä ei ole muuta kuin ristiriitaisia tutkimustuloksia. Espanjassa korona jyllää, vaikka maskipakko ollut jo pitkään. Roskaa tulee järkyttävä määrä jos maskeja käyttää oikein. Maskeilla ei tämä tilanne ratkea.
Mua ei henk.koht haittaa vaikka taudin saisin, enkä juurikaan ole riskiryhmäläisten kanssa tekemisissä omia vanhempia lukuunottomatta. Hekin jatkavat elämää tavalliseen tapaan.
Itse toteutan vastuullisuutta jäämällä kipeänä kotiin, maksamalla veroja ja pitämällä itseni tikissä ettei tarvitse yhteiskunnnan hoitaa minun elintasosairauksia (vähentää myös riskiä kuolla koronaan ja moneen muuhun tautiin).
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Jyväskylän suurimmassa kauppakeskuksessa. Maskien käyttäjistä eniten oli juuri 20-30 vuotiaita.
Eniten niitä puuttui 50vuotiaista eteenpäin :(
Jos noin on, eivät ymmärrä omaa parastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri voi määrätä.
Kaikki työntekijät ovat osa tätä yhteiskuntaa. Heilläkin on velvoite ajatella yhteistä hyvää määräämällä työntekijää.Ps. Me ihmiset olemme, kuin dominoita.
Ei voi. Kunnan tartuntatautilääkäri voi määrätä karanteeniin mutta silloin pitää olla todellinen korona-altistus eikä mikään työnantajan tunne siitä, että voi olla korona tai voi sellaisen saada.
Ongelma ja syy rajoittaa koronaa on sairaalapaikat. Näitä eivät vie 20-30v, vaan pääsääntöisesti yli 60v. Eli yli 60v olisi todella ystävällistä olla ajamatta Suomea viime kevään tilaan. Eli voisitko pysyä kotosalla ja jos liikut ihmisten läheisyydessä, niin voisitko pitää turvavälejä ja käyttää maskia vastuullisesti (maskin käyttö oikein kun suojaa myös osittain käyttäjääkin, vaikka tätä ei olla niin paljoa huudeltu).