Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en tunne ketään joka käy sossussa

Vierailija
09.12.2013 |

Tunnen kyllä työttömiä ja eläkeläisiä sekä opiskelijoita, joista muutama saa yleistä asumistukea, mutta sossussa en tiedä kenenkään tuttavani tai sukulaiseni koskaan käyneen. Suurin osa tuntemistani työttömistä on ansiosidonnaisella tai sitten on puoliso töissä, joten mitään ylimääräisiä tukia he eivät saa. Mietin vaan, miten joidenkin tuttavapiireissä on paljon sossussa kävijöitä? 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla suppea tuttavapiiri?

Vierailija
2/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä käyn päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tunne ketään, mutta mielipiteitä minulla onkin vaikka muille jakaa niistä jotka käyvät.

Vierailija
4/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräisiä tukia,jos puoliso on töissä? Mitä helvettiä?! Loisiiko ne sun tuttavat puolisoidensa tuella?

Vierailija
5/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:59"]

Ylimääräisiä tukia,jos puoliso on töissä? Mitä helvettiä?! Loisiiko ne sun tuttavat puolisoidensa tuella?

[/quote]

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja osa tutuistani on jäänyt työttömäksi ja olen itsekin ollut työttömänä joskus. Suurin osa saa työtä aikanaan. Kaikki työttömät tuttuni ovat olleet töissäkin. Ap. 

Vierailija
6/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään enkä tunne ketään työtötä. Elämässäni tämä ns lama ei näy mitenkään

Vierailija
7/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, mutta 3-4 kertaa vuodessa lähetän sinne toimeentulotukihakemuksen.

t. 45 v. yh ja akateeminen silpputyöläinen

Vierailija
8/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotuen hakemiseta välttämättä kaikille huudella... kaikki eivät omia raha-asioitaan levittele ja joku saattaa hävetäkin. Voit siis hyvinkin tuntea tietämättäsi jonkun sossussa käyvän :)

Toinen seikka on asumiskustannukset... jollain halvalla paikkakunnalla jää paljon vähemmästä rahasta käteen (palkkojen ja muiden tukien kuten asumistuen jälkeen) tarpeeksi elämiseen, isoimmissa kaupungeissa ei välttämättä.

Vierailija
9/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tunne. Itse olin työttömänä Kelan rahoilla vajaan vuoden, kun olin 19-vuotias, joista puoli vuotta olin työharjoittelussa sillä työmarkkinatuella. Tokihan joillekin joskus tuollainen pätkä saattaa tulla, kun ei esim. heti valmistuttuaan saa töitä. Sehän se tämän hyvinvointiyhteiskunnan idea onkin, että yhteiskunta auttaa tuollaisissa hätätilanteissa (nyt olen vakituisessa työsuhteessa jo vuosikausia ja työttömyyskassan jäsen eli yhteiskunnan rahoihin ei tarvitse enää tukeutua). En tunne ketään, joka käyttäisi yhteiskunnan apua hyväkseen lorvimiseen.

Vierailija
10/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin just sossuun kun jalka meni poikki, sitä ei kipsattu kolmeen kk:een ja ei meinaa parantua. B-lausuntoa odotellessa rahaa ei tule mistään. - Älä siis katkaise mitään raajaa, älä joudu hoitovirheen kohteeksi, niin voi että vastedeskään ei tarvitse käydä sossussa. Näiltä pitää sitten varjella myös koko tuttavapiiri ja kaikki sukulaiset. Eikä vain tältä, vaan kaikilta muiltakin elämän vastoinkäymisiltä. On siinä kontrolloimista.

Vierailija
11/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomessa on ihan laissa määrätty et aviopuolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus joten enemmän kunnioitusta sellainen ansaitsee joka pystyy ja haluaa elää puolison palkalla kuin vieraiden veronmaksajien siivellä eläjät.

Vierailija
12/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kun sisko käy siellä töissä. Ei sossussa asioivia kuulemma juuri erota ihmisistä

Vierailija
13/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:27"]

[/quote]

Suomessa on ihan laissa määrätty et aviopuolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus joten enemmän kunnioitusta sellainen ansaitsee joka pystyy ja haluaa elää puolison palkalla kuin vieraiden veronmaksajien siivellä eläjät.

[/quote]

Ja kunnioitusta tai ei, jos hakee toimeentulotukea, puolison tulot tsekataan automaattisesti, ja jos niiden katsotaan riittävän, ei toimeentulotukea saa.

Vierailija
14/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan tt-tukea saa aika moni, joten luultavasti ap ei vain tiedä, ketkä tuttavapiiristä sitä ovat saaneet vaikkapa viimeisen vuoden aikana. Jatkuvasti tt-tukea saavia olen tiennyt ainakin vanhan sukulaistädin (pieni eläke), joka nyt on jo kuollut ja 40-kymppisen sukulaisen, joka on mielenterveyssyistä pois työelämästä ja saa varmaan pientä eläkettä hänkin (ei ehtinyt kerryttää eläkettä paljonkaan töissä ollessaan). 

Vierailija
15/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:05"]

En minäkään enkä tunne ketään työtötä.

[/quote]

En minäkään. Minulle on ollut aina hyvin tärkeää selviytyä omin avuin, vaikka joskus on tehnyt tiukkaakin, siksi ei vain ikävä kyllä löydy kunnioitusta tuollaisille.

Vierailija
16/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoitti täällä, että ap ei varmaankaan tiedä-  juuri niin. Monella tuntuu olevan tuttavia, jotka kehuvat kuinka saavat sossusta ties mitä mopoista alkaen - en usko. Koska tosielämässä ihmiset eivät asialla kehuskele. Moni voi luulla, että jos joku ei käy töissä, se elää varmaan sossun tuella. Kuten itsestäni saattoi joku luulla, kun tein 3.5 vuoden ajan töitä kotona. 

Vierailija
17/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni entinen luokkakaverini yläasteelta on tietääkseni käynyt sossussa. Eivävt peittele sitä mitenkään. Ihmisille tulee erilaisia vastoinkäymisiä ja osa ei pääse työelämään terveyssyistä tai jostakin muusta syystä, joten joskus sossu voi tulla tarpeeseen.

Vierailija
18/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin käydä, mutta en mä mitään tukia saa, kun mulla ja miehellä on molempien sukujen kesämökit ja miehen isävainaan talo on myynnissä, muttei mene kaupaksi.

Tämä on vääryys, sillä jouduimme molemmat peruspäivärahalle. Emme saa edes asumistukea noiden mökkien takia. Ei niitä voi myydäkään. Vanhempamme ovat tietenkin halunneet ne suvussa kulkeviksi eli lapsillemme. Kokisin huonoa omaatuntoa, jos ne myisimme. Ja mies on sanonut, ettei hän halua perintötalon rahoja syödä sittenkään, kun se menee kaupaksi.

Tässä sitten on lapsiperhe köyhyysloukussa. Tulot yhteensä vain nuo peruspäivärahat ja lapsilisät.

Vierailija
19/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedäh kaksikin ihmistä, jotka ovat asioineet "sossussa" toimeentulotukiasioissa. Molemmat ovat akateemisesti koulutettuja, eivätkä  todellakaan asiasta ole huudelleet muuta kuin hyvin läheisille. Asia on heille vaikea, niin kuin se on suurelle osalle toimeentulotukeen turvautumaan joutuville (toisin kuin tällä palstalla toitotetaan).

Vierailija
20/31 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi.

Toinen on sisareni joka on saanut isältämme opin imeä yhteiskunnalta kaiken mahdollisen mitä voi: ja luultavasti sitten myyvät kaiken netissä.

Toinen on ystäväni. Hän oppi tavoille nuoruuden miesystävältään: ensin mukamas erotaan ja väitetään että mies vei kaiken mukanaan kun todellisuudessa eletään samassa taloudessa ja papereihin kirjoitetaan vanhempien/ystävän osoitteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän