Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka selviytyä taaperon kanssa hautajaisista?

Vierailija
29.09.2020 |

Muutaman viikon päästä täytyisi osallistua hautajaisiin ja muistotilaisuuteen reilun vuoden ikäisen temperamenttisen ja touhukkaan taaperon kanssa. Kertokaahan omat vinkkinne, millä tuon lapsosen saa viihtymään?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tullut ajatelleeksi, kuinka läheinen vainaja ap:lle on? Minä otin kaksi omaa lastani mukaan äitini hautajaisiin ja tasan tarkkaan siinä ei ole kellään nokankoputtamista. Äitini rakasti lapsenlapsiaan yli kaiken, eikä pannut pahakseen heidän touhuamistaan eläessään, joten siihen on muiden vieraiden tyytyminen.

Jos taas kyse olisi kaukaisemmasta sukulaisesta/tuttavasta, en ottaisi lapsia mukaan tai jos ottaisin, sijottuisin niin, että voisin tarvittaessa poistua helposti.

Vierailija
22/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sääli, ettei lasten ääntä siedetä enää edes hautajaisissa. Tällä en tarkoita, että huonokäytöksisyyttä pitäisi sietää tai olla viemättä ulos lasta rauhoittumaan, jos metelöi. Kuulostaa vaan siltä, että lapsia ei edes kuuluisi olla hautajaisissa tämän ketjun mukaan. Nykyään hautajaiset ovat niin pieniä, että sääli jos pienet lapset eivät saa olla mukana mummon tm. hautajaisissa.

Olen samaa mieltä. Lapset ovat sukua siinä missä muutkin sukulaiset. Mutta tietysti, jos aikuiset ärsyyntyvät lapsista, niin kaipa aikuisen sitten kuuluu jäädä kotiin pikkulapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sääli, ettei lasten ääntä siedetä enää edes hautajaisissa. Tällä en tarkoita, että huonokäytöksisyyttä pitäisi sietää tai olla viemättä ulos lasta rauhoittumaan, jos metelöi. Kuulostaa vaan siltä, että lapsia ei edes kuuluisi olla hautajaisissa tämän ketjun mukaan. Nykyään hautajaiset ovat niin pieniä, että sääli jos pienet lapset eivät saa olla mukana mummon tm. hautajaisissa.

Olen samaa mieltä, varsinkin jos kyseessä lähiomainen. Meille ainakin pappi sanoi, että lasten ääntä saa kuulua. Kevensi myös osaltaan tunnelmaa. Ja tosiaan, kyseessä olivat minun vanhempani. Olin heidän ainoa lapsensa ja lapseni heidän ainoat lapsenlapset. Ei olisi tullut mieleenkään jättää heitä pois. Hautajaiset ovat osaltaan myös iloisten asioiden muistelua eikä pelkkää itkua. On eri asia jos on joku kaukaisempi sukulainen, sitten pitää olla omaisilla rauha, ei ole kiva kuulla jonkun suht tuntemattoman random vauvan huutelua tai sähläystä. Silloin voi poistua takavasemmalle.

Vierailija
24/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin kai tekee tavallaan. Itse en ota kolme- ja kuusivuotiaita lapsia heidän isovanhempansa hautajaisiin. Lapsillekin voi kertoa kuolemasta, mut en halua heidän näkevän miten heidän vanhempansa ehkä romahtavat surusta. Lasten ei tarvitsisi nähdä sellaista.

Vierailija
25/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pappi totesi, että ehdottomasti lapsi mukaan iloa tuomaan ja kehotti myös laittamaan lapselle jotain värikästä päälle. Mutta riipuu tosiaan seurueesta ja omasta jaksamisesta, että miten helposti sujuu. Kannattaa jutella jonkun muun/muiden hautajaisiin tulevien kanssa ja kuulostella.

Vierailija
26/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tuli kirkkoon mies ja lapsi...

Vierailija
27/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tuovat iloa surun keskelle.

Vierailija
28/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsytti, kun mummini hautajaisissa serkun lapsi huusi vieressä. En kuullut muiden hyvästejä arkun äärellä.

Palkkaat hoitajan vähintään siunaustilaisuuden ajaksi tai sitten puolisosi/sinä itse (riippuu kuinka läheinen ihminen on kuollut, mutta siis se, joka ei ole verisukua, jos mahdollista) kaitsii lasta kirkon ulkopuolella tai eteisessä.

Vierailija
29/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapset on ihan ok hautajaisissa jos käyttäytyvät. Jos alkavat mekastaa niin toinen vanhemmista siirtyy lasten kanssa ulos. Istumapaikka valitaan myös niin että ulos pääsee helposti häiritsemättä muita.5252

Vierailija
30/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä todellakaan veisi pientä lasta hautajaisiin. Mikä idea??

Vierailija
31/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei kyseessä ole lapsen vanhempi, niin ei hautajaisiin. Eikä ehkä silloinkaan noin pientä.

Vierailija
32/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapsien ääntä ei saa kuulua mistään, eikä tunteita saa näyttää. Kyllä lapsien pitää tottua elämään eri tilanteissa, ei voi laittaa kännykkää nenän eteen hautajaisissa.

Itsellä 2 v oli mukana mummoni hautajaisissa. Oli hiljaa koska kaikki muutkin olivat, katseli ympärilleen ja otti opikseen kuinka kirkossa ollaan.

Vierailija
33/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että alle 3 vuotias ymmärtää hautajaisista yhtään mitään? Tuskin aikuisena edes muistaa koko isovanhempaa, jos noin pienenä jo hänet menettänyt. Joten ei ole kovin merkityksellinen asia, että taaperon pitäisi päästä hautajaisiin, saattaa päinvastoin, olla pelottava kokemus taaperolla, kun ympärillä aikuiset ovat poissa tolaltaan ja itkevät menemään, eikä taaperolle pysty edes selittämään mistä on kyse, kun ei niin pieni vielä ymmärrä mitään selityksiä.

Hautajaiset ovat vain rituaali jolla jätetään jäähyväiset kuolleelle, rituaaliin osallistumisessa ei ole järkeä, jos ihminen ei siitä mitään ymmärrä. Mekään ei raahattu pappani hautajaisiin dementoitunutta mummoamme, vaikka olivat vuosikymmeniä olleet yhdessä, ei mummo olisi siitä kuitenkaan mitään ymmärtänyt, järkyttynyt vaan ja kohta taas olisi unohtanut koko jutun.

Vierailija
34/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tuovat iloa surun keskelle.

Aina ei kaikessa ole kyse lapsesta ja että lapsen pitäisi olla keskipisteenä. Hautajaisissa ihmiset haluavat surra, eivätkä naureskella jollekkin tosi hulvattomalle pelleilevälle lapselle.

Vierailija
35/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tullut ajatelleeksi, kuinka läheinen vainaja ap:lle on? Minä otin kaksi omaa lastani mukaan äitini hautajaisiin ja tasan tarkkaan siinä ei ole kellään nokankoputtamista. Äitini rakasti lapsenlapsiaan yli kaiken, eikä pannut pahakseen heidän touhuamistaan eläessään, joten siihen on muiden vieraiden tyytyminen.

Jos taas kyse olisi kaukaisemmasta sukulaisesta/tuttavasta, en ottaisi lapsia mukaan tai jos ottaisin, sijottuisin niin, että voisin tarvittaessa poistua helposti.

Samat ajatukset minulla.

Vierailija
36/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat istuneet sylissä ilman mitään rusinoita jne. Kyllä ne ihmeesti ovat tajunneet musiikista ja itkusta, että nyt on tapahtumassa jotain kummallista. Toisaalta eivät ole mitään temperamenttisia ja hankalia tapauksia vaan sellaisia puhetta ymmärtäviä ja kaukana kurittomasta. Moni hautajaisvieras kiitteli vuosi sitten, kun lapset olivat niin rauhallisesti.

Palstan mukaan ne on peloteltu hiljaisiksi, mutta osa lapsista on jo pienenä tilannetajuisia.

Vierailija
37/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse menettänyt paljon läheisiä, Mm puolisoni ja lapseni isän, sekä äitini.

Hautajaisiin ovat kaikki olleet tervetulleita.

Tuttuni ovat fiksuja. Jos lapsen itku on esim peittänyt adressien lukemisen, ovat poistuneet pihalle. Pieni ääni ei ketään ole haitannut.

fiksut ihmiset arvioivat tilannetta.

Vierailija
38/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rusinoita rasiassa tai jtn muuta räpellettävää pikku pussiin. Tai kännyn kattomista. Tai tikkari suuhun. Oma pikkuinen touhusi eräissä hautajaisissa mynthonrasian kanssa yllättävän kauan. Ja toisissa vaelsi pitkin kappelia kiikuttaen ihmisille nenäliinoja, ikää oli vähän alle 2v. Hautajaisissa kaikki keinot sallittuja. Varsinkin jos ei ole ihan lähisukulainen niin mielestäni pitää antaa sururauha lähiomaisille. Eri asia jos läheinen, silloin saa antaa lapsen vähän säheltääkin.

Ja siis kyseessä olivat omien vanhempieni hautajaiset, joihin halusin myös lapseni saattamaan mummia ja pappaa.

Otan osaa. Lapsesi ei kuitenkaan ymmärrä olevansa ketään "saattamassa". Aivan hyvin voit hänet hoitoon jättää.

Vierailija
39/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se taapero vielä osaa surra edesmennyttä.

Vierailija
40/47 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja, oltiin juuri viikonloppuna hautajaisissa ja meillä oli myös lasten pakko pitää maskia, lisäksi turvavälit piti jättää...