Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaan kohta käteni irti - rannekanavaoireyhtymä ja raskaus

Vierailija
09.12.2013 |

AAAARRRRRGHHH!!!!

En pysty enää öisin nukkumaan tämän typerän vaivan takia!!! Lastat ei enää auta, hirudoidista ei MITÄÄN hyötyä, särkylääkkeitä nyt ei viiti vauvan takia vetää. Miten te ootte kestäneet tän idioottimaisen vaivan kanssa?? Vai onks mulla edes kohtalotovereita??

t. vihainen ja väsynyt.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kjjdjdjfjfjj

Vierailija
2/23 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap.

En osaa auttaa, mutta kerronpa oman tarinani. Mulla ongelma ei mennyt ohi puolessa vuodessa synnytyksen jälkeenkään, mutta pääsinpä sitten leikkaukseen (x2, yksi käsi kerrallaan). Se auttoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo unohtanut tuon kamalan vaivan. Mulla oli päivisinkin kädet ja sormet ihan puutuneet, ei pysynyt edes haarukka kädessä. Loppui heti kun vauva oli ulkona.

Vierailija
4/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli kanssa kauheat kivut ja mikään ei auttanut..ainoa asia mitä mietin oli fyssarin lupailut että kivut loppuu sitten kun vauva syntyy, joillain loppuu heti ja toisilla saattaa mennä pari viikkoa. no, minulla kesti kolme kk!! kipu ei ollut enää niin voimakasta kuin se pahimmillaan oli mutta todella häiritsevää kuitenkin. millä viikolla olet? kauanko tuo pahin kipuvaihe on kestänyt?

Vierailija
5/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

akupunkitio?

Vierailija
6/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen kohtalotoveri. Se oli hirveää. Valitettavasti en osaa muuta kuin lähettää sympatiaa sinne. Itselläni kesti myös pari kk synnytyksestä, ennen kuin vaiva oli kokonaan ohi. Olipa kiva hoitaa pientä vauvaa tunnottomilla, tönköillä ja voimattomilla käsillä :-(

Vierailija
7/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä rannekipu loppuisi vauvan syntymään?

ohis

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:19"]

minulla oli kanssa kauheat kivut ja mikään ei auttanut..ainoa asia mitä mietin oli fyssarin lupailut että kivut loppuu sitten kun vauva syntyy, joillain loppuu heti ja toisilla saattaa mennä pari viikkoa. no, minulla kesti kolme kk!! kipu ei ollut enää niin voimakasta kuin se pahimmillaan oli mutta todella häiritsevää kuitenkin. millä viikolla olet? kauanko tuo pahin kipuvaihe on kestänyt?

[/quote]

Vierailija
8/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:22"]

ohis

no sitä minäkin vähän ihmettelin mutta näin minulle vakuuteltiin..:/

[/quote]

[/quote]

Vierailija
9/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva on jo 3,5v ja vieläkin herään öisin puutuvien käsien takia. Puutuvat joskus päivälläkin.

Mulla oli raskausaikana paha iskias ja rannekanavaoireyhtymä. Pelkäsin, että kaadun iskiaksen takia vauva mahassa. Synnytyksen jälkeen pelkäsin sitten kaatuvani vauva sylissä. Vauvan käsittely oli hankalaa puutuneilla käsillä, vaipanvaihtokin melkoista väkertelyä.

Vierailija
10/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla se loppui synnytykseen. Liittyy jotenkin kudosten turvotuksen poistumiseen synnytyksen jälkeen. Vaivaa oli vain esikoista odottaessa, kahden myöhemmän raskauden aikaan oli sitten jotain muuta sen sijaan...

Vierailija
11/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se normaalisti lopukaan synnytykseen, mutta voi käyttää särkylääkkeitä, kun ei ole raskaana. Ammattitaitoisesta hierojasta tai fysioterapeutista voi olla apua (ei auta kaikille).

Vierailija
12/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas se tuli synnytyksen jälkeen. Täältäkin hain apua ja joku vinkkasi, että kannattaa juoda tosi paljon vettä ja joku toinen kertoi syöneensä vaivaan kalsiumtabletteja. Itse otin molemmat keinot käyttöön ja vaiva katosi. SItä en tosin osaa sanoa katosiko se vedenjuonnin ja kalsiumin ansiosta vai olisiko parantunut muutenkin.

Vierailija
13/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla tilanne helpottui suuresti synnytyksen jälkeen. Pari kolme päivää ja kipu oli paljon pienempää ja tunto oli palannut jo sormiin. Minulta meni kokonaan tunto ja ja sormet ei toimineet kunnolla, ja jouduin töistä jäämään pois useamman viikon etuajassa. Mutta tilanne oli paljon parempi. Jonkun verran auttoi tuet.

Vierailija
14/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskipa sulla on ollut rannekanavaoireyhtymä jos veden juonnilla mennut ohi :D Kaikki mun tuttavat ovat kyllä joutuneet treffaamaan kirurgia ennen kuin oireet on parantuneet.

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:34"]

Mulle taas se tuli synnytyksen jälkeen. Täältäkin hain apua ja joku vinkkasi, että kannattaa juoda tosi paljon vettä ja joku toinen kertoi syöneensä vaivaan kalsiumtabletteja. Itse otin molemmat keinot käyttöön ja vaiva katosi. SItä en tosin osaa sanoa katosiko se vedenjuonnin ja kalsiumin ansiosta vai olisiko parantunut muutenkin.

[/quote]

Vierailija
15/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:22"]

ohis

[/quote]

[/quote]

Koska kehosta poistuu lapsen syntymän jälkeen todella paljon nestettä, joka painaa  jänteitä ja niveliä aiheuttaen tuon kivun.

Itse olin sairaslomalla pari viikkoa ennen varsinaisen äitiysloman alkua, koska ranteiden lisäksi sormien nivelet oireilivat niin pahasti, etten pystynyt enää päätetyöhön.

Turvotus laski selkeästi hieman jo heti synnytyksen jälkeen, mutta kyllä minullakin meni kuukausi siihen, että sormukset mahtuivat taas sormiin. Siitä, milloin kivut varsinaisesti lakkasivat, minulla ei ole käsitystä, koska jouduin syömään enimmäisannostusta paracetamolia ja ibuprofeiinia muiden kipujen takia melkein kuukauden. Ilmeisesti hoitivat ainakin osaksi myös rannekanavaoireyhtymän, koska en niitä kipuja muista enää synnytyksen jälkeen olleen. 

Vierailija
16/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kipu oli aivan järjetön ensimmäisen raskauteni lopussa, en tosiaan nukkunut öisin juuri ollenkaan, kävelin, itkin ja heiluttelin käsiäni. Ei auttaneet rannetuet, ei akupunktio eikä runsas juominenkaan. Varsinaiset kivut loppuivat synnytykseen mutta tunto palasi sormiin vasta vauvan ollessa n 4kk vanha. Pelkäsin vaivaa todella paljon toisen raskauden ajan mutta vaiva pysyi poissa vauvan syntymään asti. Synnytyksen jälkeen alkoi taas käsien puutuminen öisin, ei onneksi kuitenkaan kipuilu. Nuorempi lapseni on nyt 3kk ja mietin mitä tälle vaivalle teksin vai teenkö mitään.. Hirveä vaiva, toivottavasti kestät jotenkin synnytykseen asti. Varmaan ainakin pahimmat kivut helpottavat silloin. 

Vierailija
17/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tuet siihen auta.

Pyörittele peukaloo.

Laita käsi/sormet suoraksi ja venytä toisella kädellä peukaloo ranteeseen päin.

Älä nuku käden päällä. Nukkuessa pidä käsi suorana, ja voit välillä puristaan nyrkkiin. Näin veri kiertää.

Toimii.

Vierailija
18/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:37"]

No tuskipa sulla on ollut rannekanavaoireyhtymä jos veden juonnilla mennut ohi :D Kaikki mun tuttavat ovat kyllä joutuneet treffaamaan kirurgia ennen kuin oireet on parantuneet.

[/quote]

Raskauden aikana todellakin voi tällainen tilapäinen rannekanavaoireyhtymä ilmetä: 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0077

Tosin eivät minulla mitkään kotikonstit tuohon auttaneet, join todella paljon vettä läpi koko raskauden, kalsiumiakin koitettiin, mutta aika tasan tarkkaan  rv:lta 30 tuon kanssa kärvistelin. Aivan kuten ap:llä, niin itsellänikin oli tuon takia myös vaikeuksia nukkua.

Joten tsemppiä ap, muutaman viikon kuluttua valvottaa sitten jo ihan joku muu asia. ;-)

Vierailija
19/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tuolle vedenjuojallehan se olikin tullut vasta synnytyksen jälkeen.

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:37"]

[/quote]

Raskauden aikana todellakin voi tällainen tilapäinen rannekanavaoireyhtymä ilmetä: 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0077

Tosin eivät minulla mitkään kotikonstit tuohon auttaneet, join todella paljon vettä läpi koko raskauden, kalsiumiakin koitettiin, mutta aika tasan tarkkaan  rv:lta 30 tuon kanssa kärvistelin. Aivan kuten ap:llä, niin itsellänikin oli tuon takia myös vaikeuksia nukkua.

Joten tsemppiä ap, muutaman viikon kuluttua valvottaa sitten jo ihan joku muu asia. ;-)

[/quote]

Vierailija
20/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä. 

kiitos vertaistuesta, kiva etten ole vaivoineni yksin!! toinen lapsi tulossa ja ensimmäisen kanssa oli myös tää sama vaiva, mutta nyt tää on paljon pahempi. onneksi enää vajaa 2 viikkoa laskettuun aikaan. viimeksi ainakin loppui tosiaan kuin seinään synnytykseen, toivottavasti nyt käy sama juttu. 

jaksamista kaikille meille tönkkösormille!

t. muutenkin kömpelö ap, nyt ei pysy edes kahvikuppi kädessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme