Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omien vanhempien elämä

Vierailija
09.12.2013 |

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kyseessä pariskunta, joiden lapset muuttaneet jo omilleen ja ovat iältään 20-30-vuotiaita. Isä vielä työelämässä, äiti sairaseläkkeellä. Äiti polttaa mieheltään salaa tupakkaa (polttanut jo pitkään, vuosikymmeniä aina silloin tällöin, nykyään aina paitsi viikonloppuisin, kun mies on vapaalla) sekä ottaa iltaisin viinapaukkuja, salaa! Mies on kovin iltauninen, joten ei varmasti moista huomaa. Viinapaukut eivät enää koske pelkästään perjantai- ja lauantai-iltoja, vaan mitä tahansa iltaa. Ehkä jopa jokailtaisia, ei voi varmaksi tietää? Itse haistoin tämän eräänä sunnuntai-iltana äidin hengityksestä, kun kävin yllättäen pikaisesti paikan päällä. Oli niin hilpeää että! Kovasti yritti esittää, etten vaan huomaisi mitään: huomasin ensi minuutilla ja haju vahvisti huomioni. En uskaltanut sanoa mitään, pelkäsin isän reaktiota asiaan. Ei missään nimessä hyväksyisi salajuopottelua! Äidin suku (sisarukset ja myös isä) kovin viinaanmeneviä, joita kovasti itsekin arvostelee. Viinankäyttö vain lisääntyy, mitä enemmän ikää tulee. Näin tulee käymään äitinikin kohdalla ja pelkkä ajatuskin on sietämätön. Miksi pilata terveytensä noilla paheilla vaikka on juuri syövästä selviytynyt?

Tämä on alkanut jo vaikuttaa väleihini äidin kanssa, halveksin moista käytöstä ja yritän vältellä äitiäni. Aiemmin niin läheiset välit alkavat kyllä väkisinkin rakoilla. Ärsyttää yli kaiken moinen vehkeily muilta SALAA!!! Todella törkeää ja halveksittavaa. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti juo pikkuhiljaa itseään alkoholidementian kautta hautaan, eikä sille voi tehdä mitään minä tai kukaan muukaan. Puhe ei ole ikinä auttanut, ei varsinkaan nyt kun pää on alkanut pehmetä. Itselleni on ollut helpompaa, kun olen jättänyt läheisriippuvaisena kyttäämisen ja nalkutuksen.

Vierailija
22/25 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 13:28"]

Mun äiti juo pikkuhiljaa itseään alkoholidementian kautta hautaan, eikä sille voi tehdä mitään minä tai kukaan muukaan. Puhe ei ole ikinä auttanut, ei varsinkaan nyt kun pää on alkanut pehmetä. Itselleni on ollut helpompaa, kun olen jättänyt läheisriippuvaisena kyttäämisen ja nalkutuksen.

[/quote]

Olen kokenut saman ja menettänyt lopulta juovan läheisen. Voimia sinulle! Se, mitä sanot, on niin totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 13:22"]

Perheemme on aina ollut tiivis ja läheinen, kunnes isäni heittää äidin ulos????? Siis mikä oikeesti teitä vaivaa, ja mikä despootti sun isä oikeen on ku sä pelkäät sitä? Miksi sun isä olis ollu sun äitis kanssa vuosikymmeniä ja ei tietäs millanen se on? Pitäiskö sun äitis soittaa aina tai pyytää joku kattomaan, ettei siitä sanotta et se juo salaa, mitä kun se on yksin kotona? Hanki ap ittelles apua, oikeesti, tää ei ole normaalia, tää sun ajatusmaailmas.

[/quote]

Kuule ei mikään despootti, vaan normaali hyväsydäminen ja -uskoinen mies. Omaa ison auktoriteetin, joka herättää kunnioitusta. Tämän vuoksi jännitän hänen reaktioitaan. Yleensä se on aina ollut äiti, jolle omiakin murheita on tullut purettua yms. Isälle puhuminen ei ole yhtä helppoa.

Vierailija
24/25 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koettanut jutella äitisi kanssa siitä, onko hänellä kenties murheita? Masennusta työelämän jäämisestä taakse, tai mistä tahansa muusta? Että juominen ja polttelu olisikin oire jostain suuremmasta pahasta olosta, eikä vain huvittelua.

Harva alkoholisoituu "huvikseen", ilman syytä. Salailun hän varmasti osaa, ja sen haluaakin tehdä, jos isäsi reaktio tulee olemaan noin voimakas kuin kuvaat - äitisikin tietenkin osaa sen aavistaa.

Tekstistäsi huokuu aika syyttävä meininki, äitisi saattaa reagoida siihen jos yhtään havaitsee sinussa syyttelyä.

Vierailija
25/25 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:03"]

Oletko koettanut jutella äitisi kanssa siitä, onko hänellä kenties murheita? Masennusta työelämän jäämisestä taakse, tai mistä tahansa muusta? Että juominen ja polttelu olisikin oire jostain suuremmasta pahasta olosta, eikä vain huvittelua.

Harva alkoholisoituu "huvikseen", ilman syytä. Salailun hän varmasti osaa, ja sen haluaakin tehdä, jos isäsi reaktio tulee olemaan noin voimakas kuin kuvaat - äitisikin tietenkin osaa sen aavistaa.

Tekstistäsi huokuu aika syyttävä meininki, äitisi saattaa reagoida siihen jos yhtään havaitsee sinussa syyttelyä.

[/quote]

Isän reaktio olisi tuo, jos saa tietää että hänen selän takanaan tehdään moista salaa. Se salaaminen tästä sen tabun tekee! Jos ollaan rehdin mielin liikenteessä, oli asia mikä hyvänsä, ei silloin tarvitse mitään salailla. 

Ajattelinkin, että voin yrittää äidin kanssa keskustella asiasta, kysyä onko hänellä huolia ym. ilman syyttelyä, pelkästä aidosta huolesta, koska sehän tässä taustalla on ja minut toimimaan mahdollisesti saa. Joskus se ihminen, kenen kanssa toinen asuu, sokeutuu sille asuinkumppanilleen eikä huomaa hänen hätäänsä/olotilaansa. Sen vuoksi minun hieman ulkopuolisena on helpompi nähdä tilanne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä