Montako tuntia olet käyttänyt tämän vuoden aikana vanhusten auttamisen
vapaaehtoisesti, siis ilman palkkaa? Saa olla kyse sukulaisesta, naapurista tai kenestä tahansa seniorikansalaisesta.
Kommentit (19)
En kovin montaa. Mutta aiemmin olen toiminut omaishoitajana isälleni. Tosin en silloin saanut palkkaa siitä,, siis omaishoidon tukea.
Ehkä 15-20. Vähän vaikea laskea. Lähinnä kaupassakäyntiapua sukulaisille.
Noin 3 minuuttia. Autoin huonostiliikkuvan mummon kadun ylitse.
Erittäin hyvä kysymys.
Vastaus kohdallani on: aivan surkean vähän.
Päätin juuri uuden vuoden lupauksena kiinnittää tähän asiaan huomiota. Tiedän, että vanhustenhoidon tila Suomessa on huono ja vanhusten kohtalo säälittää minua.
Lupasin, että jokaista, siis jokaista av:lla viettämääni minuuttia kohti teen vapaaehtoistyötä vanhainkodissa. Luen kirjaa tai vien jonkun vanhuksen ulos.
Noin kolme tuntia. Lähipiiriini ei kuulu paljon apua tarvitsevia vanhuksia. Lapsia olen auttanut sitäkin enemmän.
Miksi niitä nyt pitäisi auttaa kun ettehän te amerikkailaisuutta ihannoivat porvaripellet sallisi ketään muutakaan autettavan? Eikös se ollu niin, että sosiaalituet vittuun tai ainakin vastikkeellisiksi ja yksityistetään kaikki? Mites tää vanhojen ja heikkojen auttaminen nyt tähän yhtälöön oikein sopiikaan? Ei-tuottavia toisen luokan kansalaisiahan ne vanhuksetkin on.
En ole laskenut. Muistisairas pyörätuolilla kulkeva appi asuu tuossa seinän takana ja häntä tulee autettua joka ikinen päivä. Niin kauan autetaan kun tarvetta on. Ei ole tarkoitus häntä vanhainkotiin laittaa.
En ainoatakaan enkä aiokaan ja ainoastaan siksi, että teen sitä jo työkseni.
En tiedä, mutta aika paljon. Jotain pientä tulee tehtyä aika paljonkin naapureidelle, esim. pidettyä ovea auki, kannettua tavaroita yms kun taloyhtiö on hyvin mummovoittoinen. Joo ja papoille kanssa, mutta mummoja tässä on enemmän. Oma isäni on myös autettava, ja olen tehnyt hänelle ruokaa ja ollut hänen kanssaan, että varsinaisena omaishoitajana toimiva veljeni saa välillä levätä. Veli on eläkkeellä ja asuu samalla paikkakunnalla, joten siksi hän on omaishoitaja. Anoppiakin on vähän kuskattu, mutta hänellä on paljon lapsia ja aikuisia lastenlapsiakin, joten auttajia riittää.
En yhtään, jos ei oven avaamisen kaltaisia peruskohteliaisuuksia lasketa.
nolla, paitsi jos lasken ne muutamat kerrat kun olen äidille käynyt kaupassa ja tehnyt ruokaa, mutta en laske, koska se ei ole vanhuksen auttamista vaikka äiti vanha onkin. Se on meidän suvussa ihan peruskohteliaisuus mitä tehdään toiselle ikään katsomatta.
Aika paljon, viikossa voi tulla tunteja helposti ainakin 5. Olen ajatellut sen olevan minun osani hyväntekeväisyyttä ja teen sitä mielelläni. Seniorit ovat minulle lähes ystäviä, sukulaisia heissä ei ole.
Useita tunteja. Kuka moraalinvartija täällä esittää näitä kysymyksiä? Kai autat itse myös päivittäin avun tarvitsijoita?
Teen palkkatyöni vanhusten parissa, ilmaiseksi en auttele enää ketään. En jaksa. Korkeintaan tietenkin sukulaisiani, jos sattuisivat apua tarvitsemaan.
En yhtään. En laske oven avaamista tai tien yli päästämistä ja vastaavia vanhusten auttamiseksi, vaan ne kuuluu ihan perus käytöstapoihin.
En yhtään. En tunne ketään vanhusta enkä joudu missään niiden kanssa tekemisiin.