Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa kalaa joulupöytään!

Vierailija
07.12.2013 |

Mietittiin just mun vanhempien kanssa, että mitä kalaa laitetaan joulupöytään. Toinen kala on lohta, todennäköisesti loimulohta, mutta mitähän se toinen kala voisi olla? Jotain kylmää pitäisi olla. Meinattiin laittaa mätiä, mutta just googlasin, että se ei käy, koska olen raskaana.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:53"]

Merilevästä tehtyä "mätiä"

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

missä metsässä asut? Sitä on pienissäkin kaupoissa. Joten varmasti saat ja miehesikin voi syödä kun ei ole kalaa. 

Vierailija
22/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sulla on sitten vaihtoehdot vähissä kun mikään ei oikein käy. Kuha ei ole hyvää savustettuna, osta savusiika ja se lohi =)

[/quote]

No sen takia kyselen, kun en itse keksi vaihtoehtoja. Olin kasvissyöjä yli 10 vuotta, kunnes otin ruokavaliooni kalan (raskausaikana), joten mulle monet kalaherkut on aika tuntemattomia. Lisäksi täällä on kaupoissa todella suppea valikoima. Jos kyseleminen ärsyttää, ei ole pakko vastata, voi ohittaa ketjun tai vaikka painaa alapeukkua, jos harmittaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tähän, sopii koko perhelle. 

Vierailija
24/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:55"]

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

missä metsässä asut? Sitä on pienissäkin kaupoissa. Joten varmasti saat ja miehesikin voi syödä kun ei ole kalaa. 

[/quote]

En asu metsässä, vaan 12 000 asukkaan pikkukaupungissa. En ole koskaan löytänyt täältä kaupasta, olen kyllä etsinyt. Sitä varmaan saa pikkukaupoista esim. Helsingistä.

Ap

Vierailija
25/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhaa "rajoitetusti", sanoo THL:

Kala

Haukea on vältettävä kokonaan korkean elohopeapitoisuuden vuoksi. Muita petokaloja suositellaan rajoitetusti: sisävesialueen isokokoisen ahvenen, kuhan ja mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä on vältettävä elohopeapitoisuuksien vuoksi. Itämeren isoa silakkaa, lohta ja meritaimenta voi syödä enintään 1–2 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
26/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että mikään kala on oikeasti kauhean terveellistä, kaikissa on myrkkyjä. Jos ei ymärpistömyrkkyjä, niin sitten kaikkea sitä paskaa, mitä viljellylle kalalle syötetään.

Ap

Vierailija
27/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:57"]

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

[/quote]

En asu metsässä, vaan 12 000 asukkaan pikkukaupungissa. En ole koskaan löytänyt täältä kaupasta, olen kyllä etsinyt. Sitä varmaan saa pikkukaupoista esim. Helsingistä.

Ap

[/quote]

jospa kysyt kaupasta. Ihan normaalista s-marketista ja k-supermarketista saa aivan varmasti. Jopa meidän pienestä k-marketista saa. etkö koskaan käy muualla kaupassa? Se säilyy ja voi ostaa jo nyt, kauppias voi myös tilatamisä asiakas haluaa =)

Vierailija
28/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vodkagraavattua siikaa.. Mun suosikkini joulupöydässä.

Vierailija
29/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuha on huono savustettava. Nieriä on tosi hyvä kala. Vähän kirjolohen tyyppinen(samaa sukua) mutta hienonpi maku. Tee joku savukala salaatti. Sellainen mössö/smetana tyyppinen. Tai kalavoileipäkakku. Tai hyydyke/mousse/patee, mistä tahansa kalasta.

Vierailija
30/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savupallas tai savumakrilli.. myös ahven on tosi hyvää savustettuna

Vierailija
31/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savupallas tai savumakrilli.. myös ahven on tosi hyvää savustettuna

Vierailija
32/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:59"]

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

jospa kysyt kaupasta. Ihan normaalista s-marketista ja k-supermarketista saa aivan varmasti. Jopa meidän pienestä k-marketista saa. etkö koskaan käy muualla kaupassa? Se säilyy ja voi ostaa jo nyt, kauppias voi myös tilatamisä asiakas haluaa =)

[/quote]

Siis käy kaupassa toisella paikkakunnalla, niinkö? Käyn, mutta harvemmin ruokaostoksilla. Ei löydy meidän S- eikä K-marketista, olen katsonut.

Ap

Vierailija
33/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makrilli on kyllä myös hyvää! Joten ehkä sitä tai siikaa, riippuu, mitä tiskistä löytyy. Mä ajattelin, että kalat tarjotaan ihan sellaisenaan, ei minkään joukossa tai muuna ruokalajina. Jämät on helpompi pakastaa eikä vie jääkaapissa tilaa.

Ap

Vierailija
34/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:03"]

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Siis käy kaupassa toisella paikkakunnalla, niinkö? Käyn, mutta harvemmin ruokaostoksilla. Ei löydy meidän S- eikä K-marketista, olen katsonut.

Ap

[/quote]

kauppias tilaa, kun pyydät. Et nyt oikein ole halukas sitä hankkimaan =) turhaa jankkaamista yksinkertaisesta asiasta.

Vierailija
35/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:03"]

[/quote]

Ei saa täältä.

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

kauppias tilaa, kun pyydät. Et nyt oikein ole halukas sitä hankkimaan =) turhaa jankkaamista yksinkertaisesta asiasta.

[/quote]

Jos jankkaaminen on turhaa, miksi jatkat sitä? Vatasin, että ei ole kaupassa, mutta sinä haluat tietää lisää. Voin pyytää tilaamaan sitä, mutta helpompi on ottaa jotain sellaista, joka on olemassa, ja ennen kaikkea jotain sellaista, joka menee takuuvarmasti kaupaksi. Mulla ei ole mitään hajua, ovatko muut joulupöydän syöjät kiinnostuneita syömään merilevämätiä. Mua ei huvita heittää kallista ruokaa koirankuppiin, siksi yritän miettiä jotain sellaista, mikä todennäköisemmin tulee syötyä tai jämät on helppo pakastaa.

Ap

Vierailija
36/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jankkaaminen on turhaa, miksi jatkat sitä? Vatasin, että ei ole kaupassa, mutta sinä haluat tietää lisää. Voin pyytää tilaamaan sitä, mutta helpompi on ottaa jotain sellaista, joka on olemassa, ja ennen kaikkea jotain sellaista, joka menee takuuvarmasti kaupaksi. Mulla ei ole mitään hajua, ovatko muut joulupöydän syöjät kiinnostuneita syömään merilevämätiä. Mua ei huvita heittää kallista ruokaa koirankuppiin, siksi yritän miettiä jotain sellaista, mikä todennäköisemmin tulee syötyä tai jämät on helppo pakastaa.

pakastat savustettua kalaa joulupöydästä? No olisit heti sanonut, että et sitä edes halua. Hauska jankkaaja tosiaan.

Vierailija
37/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista asioista saa halutessaan todella hankalia:D.

Vierailija
38/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:05"]

pakastat savustettua kalaa joulupöydästä? No olisit heti sanonut, että et sitä edes halua. Hauska jankkaaja tosiaan.

[/quote]

Jos sä haluat, niin voi lähettää sulle postissakin, jos jotain jämiä jää. Laita vain osoittees tähän, niin pistän tulemaan.

Ap

Vierailija
39/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:13"]

Monista asioista saa halutessaan todella hankalia:D.

[/quote]

Juu, AV-mammat tykkää tehdä yksinkertaisista kysymyksistä hankalia. Minähän tosiaan oon jo päättänyt, että toiseksi kalaksi tulee savusiikaa tai makrillia, riippuen siitä, mitä nyt on saatavilla :)

Ap

Vierailija
40/49 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä merileväkaviaaria on niin pienissä kupeissa myynnissä, että syö vaikka yksin kerralla paahtoleivän päällä. Ei riskiä, että pilaantuu. Tosin on niin halpaa, että ei haittaa, vaikka pois heittäisi. Mutta, kun olet jo päättänyt että sitä et osta missään nimessä, niin ei voi auttaa. Jos olet täysin tietoinen vieraiden makumietymyksistä, niin kalan valinnan pitäisi olle erittäin helppo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi