Kuinka hyvin perheellisenä kestät katsoa lapsettomien ihmisten elämää sivusta?
Vastapainoa tuolle toiselle ketjulle. Kun kaverit kirjottaa vaan itsestään ja kavereistaan ja ryyppäysreissuistaan tai matkoistaan? Boooooooooooooooooring. Kun se yläasteen paras kaveri on jumahtanut siihen samaan missä itse olit silloin vuosia vuosia sitten ja mennyt elämässäsi eteenpäin.
Kommentit (54)
Jos facebookista puhutaan niin sen perusteella mun lapselliset ja lapsettomat kaverit vaikuttaa kyllä elävän pitkälti samanlaista elämää: töitä, harrastuksia, lapsia, konsertteja, arjen outouksia. Lapsellisilla on tässä mukana sitten ne lapset, mutta muuten aika samoja asioita elämä tuntuu sisältävän.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:17"]
Mihin perustuu se käsitys, että lapsettomien elämä olisi jämähtänyt baarireissutasolle?
[/quote]
Ihan totta. Minä olen 48-vuotias, naimisissa ja vapaaehtoisesti lapseton. Baarireissuja olen elämäni aikana tehnyt yhden käden sormilla laskettavan määrän, minua ei yksinkertaisesti vain ole kiinnostanut tuollaiset reissut. Olen tykännyt kokoontua iltaa istumaan kavereiden kanssa joko minun kotonani tai kavereiden kotona (alkoholin kanssa ja ilman), mutta baareissa hyppääminen ei vain ole minua.
veloille lätkämailaa kylkeen mielenosoituskiakkoväen tyyliin!
Ihan hyvin. Tosin minulla ei ole paljon aikaa katsella muiden elämää, vaan keskityn omaan ja perheeni elämään. :)
Tässähän sen jo näkee. Katsokaapa tämän ketjun peukutuksia ja sitten tuon toisen ketjun peukutuksia. Suorastaan aggressiivisesti täällä puolustetaan tätä omaa lapsetonta elämää. Miksi?
Ei tolla toisessa ketjussa ole alapeukkuja teidän lapsettomien elämänvalinnoista tai täällä peukutuksia perhe-elämän puolesta.
Mikä tarve tuoda perheellisille oma mielipide, että heidän elämänsä on ihan perseestä?
Ei voi kovin onnellinen sitten olla.
En tiedä millaisissa roskasakkipiireissä te pyöritte, mutta minun ystäväpiirin lapsettomat harrastavat kulttuuria, alkoholin käyttö tarkoittaa yhtä viinilasillista ja he matkustelevat. Ei meillä kukaan puhu "ryyppäämisestä ja bilettämisestä".
Ja kyllä, arvostan ja kunnioitan erittäin paljon lapsettomia ystäviäni, enkä todellakaan ajattele, että he olisivat jämähtäneet paikoilleen. Päin vastoin.
Tämän ketjun piti olla puolustuspuheenvuoro perheellisille ja niille joilla lapsia. Mutta tadaa!!!!! Teitte tästäkin temmellyskentän omien valintojenne puolustelulle ja perhe-elämän haukkumiselle. Huomaatteko?? :D
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:52"]
Ihan samalla tavalla me elämme, teemme töitä, matkustamme, harrastamme yms.. yms.. kuin lapsettomatkin. Mikä ihme tää juttu on, että lapset estää elämisen?
[/quote]
No kyllä minun ystäväpiirini perusteella voisin todeta, että lapsettomat lomailevat enemmän, kalliimmin ja huomattavasti eksoottisemmissa kohteissa. Usein lomat suuntaavat suurkaupunkeihin, Aasian asuttamattomille rannoille tai purjehtimaan Karibialle. Lapsiperheet lomailevat enemmän Vierumäellä, ruotsinlaivoilla, Kanarialla ja Thaimaan pakkettikohteissa.
Minulla ei ole mitään perheellisiä ihmisiä vastaan. Pidän lapsista. Puolustan kuitenkin itseäni, jos elämästäni tehdään perusteettomia oletuksia, kuten että elämäni olisi yhtä ryyppyreissujen muistelua. Voisiko perheellisyydestä iloita jostain muusta näkökulmasta kuin siitä, että lapsettomien elämä on biletyksen täyttämää ja paikalleen jämähtänyttä?
Terveisin raitis lapseton nainen
Voisiko omasta lapsettomasta elämästään nauttia,ilman että tarvitsee joka lauseessa muistaa mainita ettei ainakaan niitä lapsia halua ja kuinka kamalaa se olisi?
- ihminen, jolla on lapsia ja jonka elämä on suoraan saatanasta sen vuoksi
Kyllä se on ajoittain vaikeaa, oon kateellinen niille kun saavat vain olla. Maata sohvalla, katsoa telkkaria, syödä rauhassa....tms. Ja polttaa tupakkaa!!!!!!
Mahtavaa, velat on liekeissä!! Kauhea epävarmuus jäytää.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:39"]
Ihan samalla tavalla me elämme, teemme töitä, matkustamme, harrastamme yms.. yms.. kuin lapsettomatkin. Mikä ihme tää juttu on, että lapset estää elämisen?
[/quote]
No kyllä minun ystäväpiirini perusteella voisin todeta, että lapsettomat lomailevat enemmän, kalliimmin ja huomattavasti eksoottisemmissa kohteissa. Usein lomat suuntaavat suurkaupunkeihin, Aasian asuttamattomille rannoille tai purjehtimaan Karibialle. Lapsiperheet lomailevat enemmän Vierumäellä, ruotsinlaivoilla, Kanarialla ja Thaimaan pakkettikohteissa.
[/quote]
Lapsettomat ja lapsiperheelliset tuntuvat monen kuvitelmissa olevan homogeenisiä ryhmiä, joiden toimia ohjaa ensisijaisesti valittu perhemuoto, ei esim. oma maku tai tottumukset.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:47"]
Voisiko omasta lapsettomasta elämästään nauttia,ilman että tarvitsee joka lauseessa muistaa mainita ettei ainakaan niitä lapsia halua ja kuinka kamalaa se olisi?
- ihminen, jolla on lapsia ja jonka elämä on suoraan saatanasta sen vuoksi
[/quote]
Tuolla toisessa keskustelussa aloittaja ei maininnut aloitusviestissä mitenkään iloitsevansa lapsettomuudesta tai mollannut lapsiperheitä. Tässä keskustelussa heti alussa puhuttiin hyvin asenteelisesti lapsettomien ajanviettotavoista.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:56"]
[/quote]
[/quote]
Lapsettomat ja lapsiperheelliset tuntuvat monen kuvitelmissa olevan homogeenisiä ryhmiä, joiden toimia ohjaa ensisijaisesti valittu perhemuoto, ei esim. oma maku tai tottumukset.
[/quote]
No kyllä mä ainakin soisin, että perhemuoto otetaan aina ja kaikkialla huomioon toiminnassa. Ja tämän olen onneksi nähnyt perheellistyneissä ystävissänikin, jotka ovat muuttaneet lomailutapojaan lasten tultua kuvioihin. Ennen lapsia nämä ystävät painelivat hiihtovaeltamassa Haute Routella, kalliokiipeilemässä Krabilla ja koskimelomassa Serbiassa. En todellakaan näe, että tällaisia lomamatkoja voisi tehdä pienten lasten kanssa.
[/quote]
[/quote]
Mun kaveripiirissä taas enemmänkin päinvastoin. Voi kyllä johtua siitä, että lapsettomat kaverit ovat keskimäärin nuorempia=usein köyhempiä. Siis ne, joilla on lapsia, matkustavat äiti ja isä vuorotellen just näille seikkailu- ja hemmottelulomille, ja sitten lasten kanssakin laadukkaille lomille (usein esim. mummo mukana hoitamassa lapsia osan aikaa), myös suurkaupunkeihin, sukelluskohteisiin ym. Olen kiinnittänyt asiaan huomiota koska meillä ei ole tuollaiseen tällä hetkellä varaa, ehkä mun lapselliset kaverit on poikkeuksellisen varakkaita. Lapsettomista sitten vain yksi pariskunta matkustaa paljon.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
Mun kaveripiirissä taas enemmänkin päinvastoin. Voi kyllä johtua siitä, että lapsettomat kaverit ovat keskimäärin nuorempia=usein köyhempiä. Siis ne, joilla on lapsia, matkustavat äiti ja isä vuorotellen just näille seikkailu- ja hemmottelulomille, ja sitten lasten kanssakin laadukkaille lomille (usein esim. mummo mukana hoitamassa lapsia osan aikaa), myös suurkaupunkeihin, sukelluskohteisiin ym. Olen kiinnittänyt asiaan huomiota koska meillä ei ole tuollaiseen tällä hetkellä varaa, ehkä mun lapselliset kaverit on poikkeuksellisen varakkaita. Lapsettomista sitten vain yksi pariskunta matkustaa paljon.
[/quote]
No ei tietenkään monella ole varaa tehdä tällaisia kalliita reissuja opiskelijana, vaikka lapseton olisikin. Oma ystäväpiirini koostuu 35-40 vuotiaista hyvissä työpaikoissa olevista aikuisista, joissa näkee selvästi tämän eron matkustelun suhteen. Toki isovanhempia otetaan lomille mukaan hoitajiksi, mutta kyllä silloinkin lomat ovat enemmän rantakohteessa rötväilyä. Pari päivää voidaan käydä sukeltamassa, mutta mitään vuoristovaelluksia ei enää harrasteta. Ja se on mielestäni vain hyvä asia.
Mun lapsettomat kaverit ovat jo aikuisia, eivät bilettäviä ja dokailevia teinejä. Ihan helppo heitä on "sietää" (!!!), hyviä ystäviäni ovat. Välillä tosin iskee kateus heidän vapauttaan ja elämänsä helppoutta kohtaan, ja olen uskaltanut sen suoraan sanoakin. Ymmärtävät sitäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:20"]
veloille lätkämailaa kylkeen mielenosoituskiakkoväen tyyliin!
[/quote]
Kannattaa mennä sinne pankinjohtajan puheille puhumaan noista veloista, kun noin sua ärsyttävät.
Ap vastaa. Minua ei ärsytä. Kuten jo sanoin, laitoin tämän provosointi mielessä, kun niin monia ihmisiä tuntuu ärsyttävän meidän perheellisten elämä. :)
Ja keskustelua saatiin aikiseksi. Halusin herättää keskustelua ja nostaa myös tämmöisen näkökulman asiaan.