En osaa syödä ravintolassa ja joululounaalle pitäisi lähteä!
Painajainen taas edessä; joululounas töissä pomojen kanssa. Eli ilmeisesti seisovasta pöydästä jouluruokaa, kuten aiempina vuosina. Ja mä olen niin paniikissa, kun en osaa syödä. Neuvokaa:
Kun sieltä ottaa niitä kinkkusiivuja, niin niissä on älyttömästi läskiriekaleita, kuuluuko ne syödä? Kun kotona jos joulukinkussa on läskiä, niin leikkaan ne veitsellä pois, syön vain lihaisat palat ja jätän läskit jäljelle. Mutta voiko ravintolassa tehdä noin? Entä jos haetaan lisää ruokaa, voinko hakea lisää kinkkuja ts. uuden kierroksen sille samalle lautaselle, jossa on ennestään ne jätetyt kinkun läskit?? Katselin viime vuonna, että työkaveri ainakin söi läskeineen ne kinkkunsa. Hrrr....
Herneet: miten ne herneet saa haarukassa pysymään? Tykkään kovasti herneistä, mutta miten ne saa haarukassa suuhun. Mulla on maailman virattomin vasen käsi ja tuo haarukka vasemmassa, veitsi oikeassa - systeemi on niin hankala, että suurin osa aina tippuu matkan varrella. Kinkku ja peruna on helppo keihästää haarukan piikkeihin, mutta miten ne herneet saadaan suuhun? Keihästetäänkö viimeiset herneet yksitellen piikkeihin (jolloin ne sinkoilevat ties minne).
Voinko syödä amerikkalaisittain, että paloittelen ensin ruokani ja sitten vaihdan haarukan oikeaan käteen, koska se on suunilleen ainoa konsti, jolla saan ruuan suuhuni?
Ai nii, pitääkö se haarukka pitää selkäpuoli ylöspäin, eli piikit kaartuu alas vain lusikan muotoisesti piikit kaarevasti ylös?
Kommentit (21)
Paras neuvo sinulle: Olet vaan oma itsesi. Syöt just niin kuin hyvältä tuntuu. Eikä sun ole pakko syödä veitsellä ja haarukalla. Ei siellä mitään poliiseja ole. Iloista mieltä ja vähän viiniä, niin kyllä se kuule siitä. :)
Onko niillä perusinsinööri tai merkonomi pomoillakaan kovin kummoiset ravintolatavat?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:26"]
Voi herranen aika, sulla on nenän alla läpi ihan kuin kotonakin. Sinne työnnetään haarukalla sapuskaa, sitten pureksitaan ja lopulta nielaistaan. ei se kummempaa ole.
Jos olet epävarma, missä järjestyksessä seisovasta pöydästä otetaan, niin katso, miten muut tekevät, kunhan et mätä kerralla kaikkia laatuja lautasta kukkuroilleen. Ensin kalat ja vasta toisella kierroksella kinkut ja laatikot.
Miten sinä aikuinen ihminen olet voinut välttyä oppimasta syömään seisovasta pöydästä. Johan se ainakin meille opetettiin koulussa kotitaloustunnilla. Ja kai niitä on oppaita, saattaa muuten löytyä verkostakin, joissa neuvotaan, miten toimia.
[/quote]
Joo siis kyllä osaan nuo seisovat pöydät ja järjestykset, ei siinä ole ongelma. Se ongelma on tuo kinkun läski ja herneet. Toki kalan kanssa on joskus myös vaikeuksia. Se vaan ei pysy siinä haarukassa se kala ja tippuu aina takaisin lautaselle, ennen kuin kala on mun suussa. Varsinkin lämminsavulohi, kun on on niin mureaa. Toiset vetelee nopeesti ja kivuttomasti, kun mä en vaan saa sitä ruokaa suuhuni, vasen käsi on jotenkin niin kömpelö.
sekoita kaikki herneet vaikka porkkanalaatikon sekaan niin pysyvät kasassa. Murenevat kalat siihen kalan kanssa tarjottavaan soossiin. Jos pöydässä on kalanmätiä, sen kanssa on yleensä smetanaa ja sipulisilppua, smetana käy hyvin muillekin kylmille kaloille kastikkeeksi.
minä ainakin otan graavilohta, ja pari palaa tummaa leipää, ja nostelen haarukalla kalan omalla lautasellani leivän päälle, kostukkeeksi smetanaa, leikkelen suupaloiksi ja syön.
Voit siirtää haarukan oikeaan käteen.
Tämän vuoden joululounaaseen ei tästä ole apua, mutta vastaisen varalta sun kannattaa kyllä oikeasti harjoitella "etiketin mukaista" ruokailua. Ei ole normaalia, että aikuisella ihmisellä vasen käsi on niin toimimaton, ettei pysty normaalisti syömään veitsellä ja haarukalla. Ellei kyse sitten ole vammasta tai sairaudesta, silloin tietenkin on sallittua syödä pelkällä haarukalla ja oikealla kädellä.
Ole kiitollinen etta ei ole kiinalainen lounas ja vain puikot poydassa tai intialainen joka syodaan sormin lattialla istuen. Ei ole helppoja nekaan ateriat.
Komppaan 15:tä, kannattaa harjoitella ensi vuotta varten. Vaikka vasen käsi olisi huono, opit kyllä jos harjoittelet!
Tänä vuonna: voit leikata palan kinkkua, siirtää haarukan oikeaan käteen ja panna sen suuhusi, siirtää taas vasempaan ja leikata, panna oikealla suuhun jne. Syöminen on silloin hitaampaa, mutta yleensä juhlissa on tapana seurustella syödessään eikä lappaa ruokaa suuhun mahdollisimman nopeasti.
Herneet ovat hankalia muillekin : ), mutta kaikkea, mitä ei leikata, saa syödä haarukka oikeassa kädessä, ja herneitä syödessäsi voit pitää haarukkaa kovera puoli ylöspäin, kuten lusikkaa - eihän siitä muuten mitään tule.
Läskit voit jättää lautaselle, ja lautasen pöydälle kun menet hakemaan lisää ruokaa, jonka otat puhtaalle lautaselle.
Iloista mieltä ja hauskaa juhlaa!
Ihana, kun joku muu on yhtä tumpelo kuin minäkin! :D
Mulla on sama juttu. Jos haarukka on vasemmassa kädessä, niin on kuin olis ekaa kertaa syömässä, ei toimi, ei. Olen yrittänyt harjoitella ja ala-asteella oli oikeastaan pakko syödä välineet oikein käsissä, mutta aina kun open silmä vältti, niin haarukka livahti oikeaan käteen.
Nyt olen jo nelikymppinen ja katson olevani niin vanha, että voin livetä vapaasti virallisista säännöistä. Syön ihan avoimesti haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä ja saan sapuskat nätisti suuhuni.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:53"]
Tämän vuoden joululounaaseen ei tästä ole apua, mutta vastaisen varalta sun kannattaa kyllä oikeasti harjoitella "etiketin mukaista" ruokailua. Ei ole normaalia, että aikuisella ihmisellä vasen käsi on niin toimimaton, ettei pysty normaalisti syömään veitsellä ja haarukalla. Ellei kyse sitten ole vammasta tai sairaudesta, silloin tietenkin on sallittua syödä pelkällä haarukalla ja oikealla kädellä.
[/quote]
"Ei ole normaalia, ettei pysty..." No eipä ap täällä ole mitään normaaliudesta puhunutkaan, pyysipä vaan neuvoja.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 22:15"]
"Ei ole normaalia, ettei pysty..." No eipä ap täällä ole mitään normaaliudesta puhunutkaan, pyysipä vaan neuvoja.
[/quote]
Neuvonhan hän saikin, harjoittelemalla kyllä oppii syömäänkin.
En usko, että kukaan katselee niin tarkasti, miten syöt. Jos et nyt aivan ala sikailla. Harva todennäköisesti huomaa edes, jos pidät veistä ja haarukkaa väärissä käsissä.
Millasessa firmassa ja missä asemassa olet töissä? Ihan mielenkiinnosta. Itse kysymykseen tuli ekana mieleen, että mitä jos et vain ota kinkkua ja herneitä?
Millasessa firmassa ja missä asemassa olet töissä? Ihan mielenkiinnosta. Itse kysymykseen tuli ekana mieleen, että mitä jos et vain ota kinkkua ja herneitä?
Läskit voit jättää lautaselle, voit käyttää haarukkaa lusikkana kun syöt herneitä ja ei, et voi pilkkoa ruokaa valmiiksi lautaselle. Haarukka tosiaan selkäpuolibylöspäin
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:14"]
[/quote]
Palkanlaskijana olen, tavallaan. No kinkku ja herneet on melkeen ainoota, mitä jouluruuista tykkään syödä =(. No menee ne muutkin, mutta kun nuo on parhaita. Syökö muut ihan oikeesti ne kinkun läskit, siellä joka palan keskellä kun kulkee läskirihmoja ja joskus oikeen iso klöntti?
Tottakai läskit voi jättää syömättä, mutta älä tosiaan pilko ruokaa valmiiksi.
Voi herranen aika, sulla on nenän alla läpi ihan kuin kotonakin. Sinne työnnetään haarukalla sapuskaa, sitten pureksitaan ja lopulta nielaistaan. ei se kummempaa ole.
Jos olet epävarma, missä järjestyksessä seisovasta pöydästä otetaan, niin katso, miten muut tekevät, kunhan et mätä kerralla kaikkia laatuja lautasta kukkuroilleen. Ensin kalat ja vasta toisella kierroksella kinkut ja laatikot.
Miten sinä aikuinen ihminen olet voinut välttyä oppimasta syömään seisovasta pöydästä. Johan se ainakin meille opetettiin koulussa kotitaloustunnilla. Ja kai niitä on oppaita, saattaa muuten löytyä verkostakin, joissa neuvotaan, miten toimia.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:19"]
Läskit voit jättää lautaselle, voit käyttää haarukkaa lusikkana kun syöt herneitä ja ei, et voi pilkkoa ruokaa valmiiksi lautaselle. Haarukka tosiaan selkäpuolibylöspäin
[/quote] Tuo on kylla ihan terveen jarjen vastainen saanto. Tasapainottele siina nyt herneita haarukan kuperalla puolella. Pitaisiko syoda soppakin lusikan kuperalla puolella?