Naisella kaksi avomiestä + poikaystävä
Monille rakastuminen saa aikaan putkinäön. Merille, 23, näin ei ole koskaan käynyt.
–?Joillain aiempi ihastus laimenee, kun uusi tulee. Minulla ei. Jo yläasteella olin ihastunut useampaan tyyppiin samaan aikaan, hän kertoo.
–?En tiedä, onko polyamoria sisäsyntyistä. Tuntuu että minulle se on.
Meri arvelee, että monet ovat polysuhteessa tilanteen vuoksi, eivätkä siksi että kokisivat sen luontevimmaksi itselleen.
Tällä hetkellä Merin elämään kuuluu kaksi avomiestä ja poikaystävä.
Poikaystäväänsä Meri tapaa muualla kuin kotona, koska niin perheen ulkopuolisista heilasteluista on sovittu.
Joskus hiertää, etten ole riittävästi toisen kanssa.”
–?Olemme tavanneet opintojen kautta. Ajanpuutteen vuoksi olen yhdistänyt seurustelun ja harrastukset. Käymme yhdessä treenaamassa.
Vaikka kumppaneita on useampia, kotoa saatu suhdemalli on ”periytynyt”.
–?Meidän suhteemme on suljettu. En voi mennä tekemään kenen kanssa tahansa mitä tahansa, Meri selittää.
Häntä harmittaa, että monet rinnastavat polysuhteen ja avoimen suhteen.
Merin perheessä pitää neuvotella muiden kanssa, jos haluaa säätää jotakin sen ulkopuolella. Keskustelua vaativia tilanteita tulee esiin aika ajoin, sillä Meri kertoo ihastuvansa helposti.
–?Jos tyyppi ärsyttää perheenjäsentäni, jätän jutun siihen.
Yhdessä elämistä ajatellen ei riitä, etteivät osapuolet inhoa toisiaan. Jotta monisuhde voi toimia, pitää henkilökemioiden natsata.
–?Avomieheni ovat hyvissä väleissä keskenään, Meri kertoo.
–?Joskus hiertää, etten ole riittävästi jommankumman kanssa. Yritän siksi olla tarkka siitä, että järjestän aikaa molemmille.
Merillä on historiassaan vain yksi yksiavioinen suhde. Hänen avopuolisolleen Pasille, 25, monisuhteisuus tuli tutuksi vasta Merin myötä.
Alussa oli kasvukipuja.
–?Minulla oli aiemmin liian disneymäinen ajatus suhteesta. Nyt ajatusmaailma on avartunut, Pasi sanoo.
–?Olen ymmärtänyt Merin ajatuksen, että suhteesta huolehditaan yhdessä, eikä suhteessa huolehdita toisesta.
Meri pitää avoimuutta äärimmäisen tärkeänä, ja saman linjan hän on ottanut myös suhtautumisessaan ”ulkomaailmaan”.
–?Töissä välttelen yksityiselämästä puhumista, mutta muuten en lähde peittelemään asiaa, Meri sanoo.
–?Jos joku ei hyväksy, ei tarvitse olla tekemisissä kanssani. Mutta tosi vähän olen kohdannut ”hyi, miten sä voit” -kommentteja.
Myös sukulaiset ovat ottaneet asian hyvin.
–?Kerran tosin äiti kysyi, etkö voisi keskittyä vain yhteen mieheen. Sanoin, etten voi ja asia jäi siihen.
”Naisten ympärille se haaremi tuppaa muodostumaan”
Polyamoriayhdistyksen puheenjohtaja Joonas Mäkinen ei osaa arvioida, onko monisuhteita enemmän miehillä vai naisilla.
–?Harras toive on saada valtion puolesta tilastoja polysuhteiden yleisyydestä ja muodoista, Mäkinen sanoo.
Tällä hetkellä parisuhteita ja perhe-elämää koskevaa tilastotietoa tuottava Väestöliitto kerää tietoa vain kahden henkilön muodostamista suhteista.
–?Oman kokemukseni mukaan naisten ympärille se haaremi tuppaa muodostumaan, Mäkinen huomauttaa.
Mäkinen ei siis osaa kertoa sitäkään, kuinka monessa polysuhteessa on kysymys kolmen tai useamman välisestä rakkaussuhteesta ja kuinka monessa useasta parisuhteesta.
–?Useimmiten on kysymys parisuhteista. Mitä enemmän on mukana ihmisiä, sitä epätodennäköisempää on, että kaikki pitävät toisistaan, hän sanoo.
Polysuhteiden määrääkin on vaikea arvioida.
Toisin kuin esimerkiksi homoilla, ilmiön yleisyydestä ei saa vihiä edes katukuvasta.
–?Jos sattuu liikkumaan kolmisin jossain, kukaan ei tule osoittelemaan, että hei, katsokaa polyt.
Monet salaavat edelleen suhteensa.
–?Monille kaapista ulostulo on edelleen rankka juttu, Mäkinen sanoo.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/260653-merilla-on-kaksi-avomiesta-ja-poikaystava
Kommentit (4)
Mitäs ihmeellistä tässä oli?
Jokaiselle osapuolelle tuo järjestely sopii joten se siitä :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:37"]
[/quote]
Koska täällä aina morkataan suhteita missä miehellä on monta naista ja huudetaan naisten hyväksikäytöksi. Aina myös kysytään että miksi naisella ei saisi olla montaa miestä. No tuossa on.
Mutta moni suomalainen ei taida tuotakaan hyväksyä?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:37"]
[/quote]
Koska täällä aina morkataan suhteita missä miehellä on monta naista ja huudetaan naisten hyväksikäytöksi. Aina myös kysytään että miksi naisella ei saisi olla montaa miestä. No tuossa on.
Mutta moni suomalainen ei taida tuotakaan hyväksyä?
[/quote]
Onhan se silloin hyväksikäyttöä jos jokainen osapuoli ei ole ajan tasalla.
Mutta jos asia kaikille sopii, niin siinä kun.
Moni ei hyväksy, mutta mitä sitä muiden mielipiteistä piittaamaan. Tässä eletään niin, että on onnellinen ja lähipiiri myös.
Miksi tänne täytyy pasteta noita vanhoja juttuja joista on keskusteltu silloin kun ne on olleet uusia?